Vragen over: 'Eet vet word slank'

lageregen, ja met vet blijft blijft je bloedsuikerspiegel veel lang stabieler.

dat zei de spreker op de avond van bijnieruitputting

 
Het is inmiddels bekend dat diëten middels een hongerdieet je lichaam in een overlevingsmodus brengt. Zodra je dan weer meer gaat eten, zal je lichaam extra veel vet gaan opslaan om zich voor te bereiden op de volgende 'hongersnood'. Maar hoe dit dan met vasten. Dan zou vasten toch ook overgewicht kunnen bevorderen?

 
Roomboter vraag : Goldenen butterrol van aalburger van der pol en zonen , Mike is dit ook goed? Is op de markt verkrijgbaar.

 
Quote:
Maar hoe dit dan met vasten. Dan zou vasten toch ook overgewicht kunnen bevorderen?


De oermens at niet iedere dag. De jacht lukte nu eenmaal niet altijd. Het is dus OK om kortstondig niets te eten (mits je bijnieren dit trekken, natuurlijk). Langdurig vasten zal wel leiden tot 'hongersnood' en daarmee dus opslag van voedingsstoffen. langdurig vasten leidt ook tot spier- en botafbraak, omdat het lichaam dan eiwitten uit de spieren en botten gaat ontlenen en deze omzet in glucose. Dit is de reden waarom mensend ie hier actief met een verleden van een eetstoornis (uithongering) zoveel problemen hebben - die hebben niets dan spier- en botafbraak opgewekt.

Mike

 
Als we het hebben over 'de oermens', bestond er dan niet ook een oermens in Afrika, midden-zuid Azië (mesopotamie) waar wel voldoende voeding was?

 
Quote:
Als we het hebben over 'de oermens', bestond er dan niet ook een oermens in Afrika, midden-zuid Azië (mesopotamie) waar wel voldoende voeding was?


Uit het onderzoek van Weston Price blijkt dat alle gezonde primitieve volkeren zo gezond waren door de consumptie van dierlijke vetten en eiwitten (jagers). De vegetarische of bijna vegetarische volkeren (verzamelaars) waren aanzieblijk minder gezond. Onderzoek gedaan door Robert McCarrison in India en Pakistan bevestigt dit eveneens. Verzamelen levert weliswaar een constante bron van voedsel op, maar jagen levert een veel voedzamere voedselbron op. Jagen is moeilijker en niet altijd succesvol en dus was dierlijke voeding niet altijd voldoende aanwezig. Daarom ook werd dierlijke voeding zo gekoesterd door deze volkeren - ze wisten wat ze ervoor moesten doen en wat het voor hun gezondheid deed.

Mike

 
Quote:
Ik heb nog steeds niet duidelijk of een lichaam zowel KH als vetten tegelijkertijd op 'het vuur' kan gooien. Ik begrijp dat er 2 verbrandingssystemen zijn en dat je lichaam zich instelt op het een of het ander. Maar als je lichaam in de suikerverbranding zit, gaat je lichaam dan bij gebrekkig aan KH-inname vetten (en eiwitten) tot glucose omzetten, of gaat je lichaam dan vetten (en eiwitten) direct verbranden? Ik heb het idee dat ze direct verbrand worden.


Het lichaam kan altijd vet gebruiken als brandstof. Of het nu wel of niet in ketose is.

Het heeft echter in de suikvergistingsstand een voorkeur voor de snelle verbranding van koolhydraten, daarna volgen de eiwitten en daarna de moeizaam te verbranden vetten.

Het lichaam heeft zo'n 48 uur nodig om over te schakelen van het gebruik van glucose als brandstof naar vet als brandstof. Dit proces van omschakeling wordt in gang gezet zodra er geen (onvoldoende) koolhydraten meer beschikbaar zijn om glucose te vormen.

Tijdens het omschakelingsproces van zo'n 48 uur spreekt het lichaam bij een tekort aan koolhydraten en eiwitten, de eiwitten in de spiermassa aan voor het vormen van glucose.

 
Quote:
Het lichaam kan altijd vet gebruiken als brandstof. Of het nu wel of niet in ketose is.

Het heeft echter in de suikvergistingsstand een voorkeur voor de snelle verbranding van koolhydraten, daarna volgen de eiwitten en daarna de moeizaam te verbranden vetten.


Dit klinkt tegenstrijdig. Zouden de eiwitten niet te allen tijde de laatste keus zijn als brandstof?

 
Dennis,

Indigo legt het prima uit. Ze schrijft:

Quote:
Het heeft echter in de suikvergistingsstand een voorkeur voor de snelle verbranding van koolhydraten, daarna volgen de eiwitten


Het lichaam zet dus eiwitten om in glucose als het niet in de vetverbranding zit.

Mike

 
Wat klinkt er tegenstrijdig? Zolang het lichaam nog niet op het systeem van vetverbranding is overgeschakeld is vet als brandstof de laatste keuze. Vet verbranden is weinig efficient en kost veel energie. Zodra het lichaam in ketose zit komen er ketonen beschikbaar die de vetverbranding stimuleren. Die zijn er niet in de suikervergistingsstand.

 
Quote:
Vet verbranden is weinig efficient en kost veel energie.


-Maar vet levert (bij benadering) toch 9 kilocalorieën aan energie op, in tegenstelling tot 4 bij KH en eiwitten?

-Kan je lichaam dan zowel ketonen als vetten direct als brandstof gebruiken?

-Zit het hem dan in het feit dat ketonen gunstig zijn als energiebron, maar vetten niet?

-Is het zo dat je lichaam alleen met ketonen werkt als die in ketose zit?

Quote:
Uit het onderzoek van Weston Price blijkt dat alle gezonde primitieve volkeren zo gezond waren door de consumptie van dierlijke vetten en eiwitten (jagers). De vegetarische of bijna vegetarische volkeren (verzamelaars) waren aanzieblijk minder gezond.


Maar hoe zit het dan met de Hunza's? Die aten voor zover ik weet zoveel vlees niet, maar waren wel uitmuntend gezond...

 
Quote:
Vet verbranden is weinig efficient en kost veel energie.

-Maar vet levert (bij benadering) toch 9 kilocalorieën aan energie op, in tegenstelling tot 4 bij KH en eiwitten?


Ja, vetverbranding kost meer energie en levert ook meer energie op. Daarom val je ook zo hard af als je in de vetverbranding zit, ook al eet je veel vet.

Ik merk zelf als ik in de vetverbranding zit ik ook veel meer energie beschik dan wanneer ik er niet in zit.

Ik denk dat het voorbeeld van Mike waarin hij de verbranding van koolhydraten vergelijkt met aanmaakhoutjes en de vetverbranding met een groot blok massief hout veelzeggend is.

Quote:
-Kan je lichaam dan zowel ketonen als vetten direct als brandstof gebruiken?

-Zit het hem dan in het feit dat ketonen gunstig zijn als energiebron, maar vetten niet?


Ketonen zijn een gevolg van vetverbranding en worden o.a. door de hersenen gebruikt als brandstof bij gebrek aan glucose.

Ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld de hersenen ketonen als brandstof als "gunstig" ervaren of als "meer gunstig" boven glucose. Daar heb ik nooit iets over gelezen.

Quote:
-Is het zo dat je lichaam alleen met ketonen werkt als die in ketose zit?


Zodra er door weinig beschikbare koolhydraten het lichaam het omschakelingsproces naar vetverbranding in gang zet komen er al meteen ketonen beschikbaar als brandstof voor de hersenen. Gedurende dit proces van zo'n 48 uur, gebruikt het lichaam voor de overige processen nog voornamelijk de eiwitten als brandstof.

Als de omschakeling is voltooid worden zowel het vet als de ketonen (die gevormd worden door vetverbranding) als brandstof voor het lichaam gebruikt.

Quote:
Maar hoe zit het dan met de Hunza's? Die aten voor zover ik weet zoveel vlees niet, maar waren wel uitmuntend gezond...


Daar heb je ze weer, de Hunza's :lol:: Zie dit topic

https://www.fatsforum.nl/topic/hallo-en-vraag/page/2

Ik zou er nog wel aan toe willen voegen dat je als je woont waar zij wonen volgens mij op elk dieet wel gezond kunt overleven.

Ik heb eens een 10-daagse trektocht gemaakt door de Himalaya en ondanks dat ik op dat moment er eigenlijk niet de conditie voor had omdat ik te zwaar was om in de ijle lucht 1000 meter per dag te kunnen klimmen, we 's nachts bij 15 graden onder nul in ons tentje lagen te kleumen en ons dieet die 10 dagen voornamelijk bestond uit allerlei creatieve broodachtige creaties, ik het prima heb volgehouden en me na die 10 dagen heerlijk fit voelde.

De energie daar is zo "perfect" met een wat meer "mannelijke" component die je het gevoel van kracht geeft.

 
Quote:
Ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld de hersenen ketonen als brandstof als "gunstig" ervaren of als "meer gunstig" boven glucose. Daar heb ik nooit iets over gelezen.


De feiten spreken voor zich. Het ketogene voedingsprogramma dat de Johns Hopkins University al decennia aanbiedt voor kinderen met ernstige epilepsie heeft al duizenden kinderen van hun kwaal afgeholpen. In de hersenen van mensen met Alzheimer worden gigantische eiwitplakkaten aangetroffen, die het gevolg zijn van versuikering van eiwitten, waardoor deze aan elkaar klonteren (Advanced Glycation End Products). Coclusie: de hersenen draaien beduidend beter op ketonen dan op glucose.

Mike

 
Ik las net dat oudere vrouwen dikker worden doordat de schildklier vertraagd, maar wat is dan de oplossing? Als je je al gehaal aan het WP voedingspatroon houdt?

 
Ik zou zeggen zorgen dat je schildklier niet vertraagd. dwz proberen erachter te komen wat de oorzaak is van dit probleem en probeer het dan te verhelpen.

 
Ik denk dat ,buiten de schildklier hormonen, ook een veranderde hormoonwerking mbt andere hormonen een rol zal spelen.kan zijn dat de schildklier hier een rol in speelt maar dat hoeft niet.

factoeren die de schildklier negatief beinvloeden zullen/kunnen ook andere hormoonklieren negatief beinvloeden(of receptoren etc.).

Wellicht dat je hier meer denkt aan het achteruit gaan van de schildklier door het ouder worden opzich. Tja,dat is inherent aan het leven,als niet achteruit gaat dan is er ook geen ouder worden(het gaat immers niet om het getalletje)en ,uitgezonderd pech,geen sterven.

Het is juist dit fundamentele aspect van leven / sterven(dood) waardoor we het leven waarderen en er intens van (zouden) kunnen genieten. Is ouder worden dan nog als 'erg'te betitelen?

ad

 
Ik ben nu de Hormoonfactor van Moorman aan het lezen. Las gisteravond dat dit, inderdaad ad, met hormonale veranderingen te maken heeft: de geslachtshormonen worden namelijk minder actief. Oestrogeen wordt dominanter. Meen in diverse andere topics gelezen te hebben dat supplementeren met progesteron deze verhouding kan verbeteren. Ik zou zeggen: zoek eens via google op westonprice.nl + progesteron.

 
Hoi, ik heb het boek sinds gisteren binnen. Vind het heel interessant. Verheug me om die informatie ook weer allemaal te kunnen opzuigen.

 
Het bekende verhaal van low-carb, intermittent fasting en altijd weer die bulletproof coffee. Dit zal nooit massaal aanslaan omdat het te extreem gevonden wordt. Het levert zeker gezondheidsvoordeel en gewichtsverlies op voor hen die het wel volhouden.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan