WAPF Utrecht-Amersfoort

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hoi Suus, Welkom! Heeft je praktijk ook een website?

Als het goed is zag ik hem hier niet bij.

 
Beste allemaal,

Ik ben niet de enige! Gelukkig maar ook. Er zijn een paar GAPS-therapeuten in Nederland die ook de principes van Weston Price gebruiken. Bijvoorbeeld Henderina Woudstra in Tilburg (voedingsdeskundige), Monique de Leng in Houten (natuurgeneeskundige en darmtherapeut). En dan hebben we Nienke Tode-Gottenbos. Wat ik zo van haar lees, komt dat een heel eind in de buurt. Met NIenke heb ik binnenkort een afspraak gemaakt en dan weten we het zeker.

Maar ik neem de uitnodiging aan om wat te vertellen over hoe ik werk graag aan! Het is een beetje een uitgebreid verhaal geworden (waar het hart vol van is…). Hieronder een paar casussen om uit te leggen hoe ik als ‘Weston Price-therapeut’ te werk ga. Ik zal ze in verschillende posts op dit forum zetten, dan hoef je niet in een keer een hele lap tekst te lezen en heb ik wat meer tijd!

Ik beschrijf natuurlijk alleen de succes-stories!

Om even een reëel beeld te schetsen: ongeveer 2/3 van de mensen in mijn praktijk ziet een goede verbetering van zijn klachten. Dan tel ik de mensen die er ook daadwerkelijk voor gaan. Er zijn ook mensen die ik na het eerste consult niet meer terug zie. Soms is dat omdat ze niet veel nodig hadden om op weg geholpen te worden, zoals Anneke, die ik hieronder als casus terug komt. Maar meestal is dat omdat mensen het niet zien zitten om iets te veranderen in hun voeding. Ze hebben er gewoon geen zin in om pickles, kefir en bouillon te maken, gruwelen van orgaanvlees en willen niet de boer op voor rauwe melk.

Dat ik voeding erg belangrijk vind in de behandeling en dat je daar als cliënt ook zelf mee aan de slag moet, heb ik inmiddels wat nadrukkelijker op de website (van mijn praktijk) gezet. En ik krijg sindsdien meer aanmeldingen van mensen die ook graag op deze manier aan hun gezondheid willen werken. En wat er dan gebeurt is geweldig leuk! Dat is één grote uitwisseling en ontdekking. Want deze cliënten gaan zelf ook op onderzoek uit. Proberen recepten en producten uit en geven mij ook weer feedback. Zo staan er veel recepten op de website die cliënten hebben aangedragen.

Voeding staat echt op nummer 1, want laten we wel wezen: een pot geïsoleerde vitamines is net zo chemisch en onnatuurlijk als pillen van Bayer. Ik zet ze wel in om snel een ziekteproces biochemisch bij te sturen maar dan gaan we intussen toch wel flink aan de slag met voeding. Daarnaast werk ik met kruiden, celzouten, homeopathische middelen, bioresonantie en je krijgt van mij adviezen die variëren van op tijd naar bed gaan tot mosterdzaad-voetenbaden, leverzwachtels tot een klysma.

Ik huur mijn praktijkruimte in een yogacentrum. Daar werken ook andere therapeuten. Ik stuur regelmatig cliënten door voor een bindweefselmassage omdat dit enorm helpt in een ontgiftingsfase om afvalstoffen kwijt te raken en ik werk veel samen met een van de yogadocenten. Soms hebben bepaalde klachten zich echt vastgezet in het lichaam en helpt het enorm op bepaalde lichaamsoefeningen te doen waardoor de fysiologie ook weer zijn ‘originele’ werk kan doen en de verkeerde houding niet blokkeert. Yoga helpt ook om de zuurstof in het lichaam te vergroten en om te aarden.

Van de mensen die na de eerste keer terugkomen, zien we dus bij ca. 2/3 na verloop van tijd een goede verbetering. Bij ca. 10% ook een verbetering maar kan ik iemand niet van zijn klachten afhelpen. En bij 20% zit ik er gewoon echt naast. Het lukt me dan niet om de precieze onderliggende oorzaak ‘te pakken’ (diagnostisch) of mijn behandeling slaat gewoon niet aan. Of een ziekteproces is al zo ver gevorderd dat het niet meer lukt om dat om te keren. Dat vind ik altijd erg spijtig en vervelend maar ook dat gebeurt.

Ik vind het belangrijk om een goed vertrekpunt te hebben. Hou er dus van als er goede reguliere diagnostiek is gedaan of om zelf e.e.a. met labtesten inzichtelijk te maken. Ik werk zelf met speekseltesten (hormonen), 24-uurs urinetesten (schildklier), lactulose/mannitoltest (darmpermeabiliteit), ontlastingonderzoek (darmflora, ontstekingen, immuniteit, belastende factoren), bloedtesten (vitamines, mineralen). Dat gaat dan via een laboratorium.

Dit alles gezegd hebbende, wil ik jullie als eerste graag voorstellen aan Marieke.

(De namen die ik gebruik, zijn vanwege privacy van mijn cliënten veranderd.)

 
Fijn deze beschrijving! Maar ik kan hier niets over terug vinden op je site. Klopt dat of kijk ik zo verkeerd? Super dat je ook andere mensen weet en met naam noemt. Had voor mij een 1,5 jaar geleden een uitkomst geweest. Tegenwoordig weet ik mijn weg aardig hier op t forum.

 
En dan hier Marieke! Marieke heb ik uitgebreid beschreven, dan kun je ‘mee’ in de behandeling. De andere casussen zullen wat korter zijn.

Marieke, 9 jaar:

Klachten: ADHD klachten, onder behandeling van een kinderpsychiater en ze gebruikt medicatie.

Ze oogt eigenlijk heel rustig en praat heel zacht (je moet helemaal naar haar toebuigen om haar te verstaan). Ze is heel geïnteresseerd en wil van alles weten. Het punt blijkt meer het vasthouden van de focus te zijn.

Als ik aan Marieke vraag hoe iets voelt, heeft ze geweldige vergelijkingen om me dat uit te leggen. Zo legt ze uit dat iets ‘proeft alsof ze een lantaarnpaal likt’. Haha! Je begrijpt dat ik er altijd naar uitkijk dat zij weer komt!

Wat opvalt is dat het meisje een erg groot hoofd heeft in verhouding tot haar lichaam en ze is erg mager.

Bij navraag blijkt dat moeder low fat heeft gegeten tijdens de zwangerschap en echt iedere vorm van verzadigd vet heeft vermeden. (Dat kan een groter hoofd voor de foetus tot gevolg hebben omdat de neuronen zich dan anders ontwikkelen.) En jullie weten hoe belangrijk cholesterol is voor de ontwikkeling van de hersenen en voor de darmwand.

Ik werk met een schriftelijke intake vooraf. De cliënt (de moeder van het meisje in dit geval) vult dan bij een hele lijst met klachten in, in welke mate iets aan de orde is. Op dit formulier stond bijna niets. Een supergezond kind met ADHD? Ik heb dat nog niet eerder gezien. Geen buikklachten, geen last gehad van de vaccinaties (die ze wel allemaal heeft gehad), geen hypoglycemie of vermoeidheid, helemaal niets!

Als ik op de buik van Marieke duw, voelt die gespannen aan. Moeder zegt dan dat Marieke regelmatig aangeeft dat haar buik raar voelt. Ze stuurt haar dan naar het toilet. Marieke is geen klager en heeft het er verder niet over. Ik vraag hen of ze de komende weken een A4 in de keuken op willen hangen en of Marieke een kruis wil zetten iedere keer dat haar buik niet lekker voelt. Ze weten niet hoe de ontlasting eruit ziet, want ze hebben een doorspoeltoilet, maar volgens Marieke niet heel erg dun of ‘keutels’. Ik stuur alvast wat informatie toe over een ontlastingonderzoek.

Verdere bijzonderheden: door de medicatie heeft Marieke minder eetlust.

Behandeling:

Het gezin eet 1-2 x per week vis, 1-2 x per week vlees en verder vleesvervangers. Met Marieke ben ik gestart met het toevoegen van gezonde verzadigde vetten in de vorm van roomboter, en vet vlees. Drie maal per week vette vis en de rest van de week vet vlees. Geen vleesvervangers meer voor Marieke. Daarnaast glutenvrij eten. Zuivel alleen in gefermenteerde vorm (Jersey). En de bruine boterhammen bij het ontbijt worden vervangen door yoghurt met twee eetlepels crème fraîche en ca. 20 gram gesmolten kokosvet. Daar gaat nog een lepel honing in en verwarmende kruiden. Ze is gek op kaneel en kardemom.

Ik heb gevraagd om via de huisarts een bloedbeeld anemie (ijzer, B11, B12 enz.) te laten testen. Methylmalonzuur (B12) wilde de huisarts niet aanvragen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met ADHD vaak een ijzertekort hebben en ze was hier nog niet op getest. Ze heeft een lichte anemie. Ik adviseer haar om 2-3 x per week kippenlever te eten. Dat gaat er helaas echt niet in. We maken hier (glutenvrije) paté van. De voeding waar mogelijk biologisch en de paté in ieder geval altijd biologisch.

Vooruitlopend op de uitslag van de onderzoeken ben ik gestart met een paar orthomoleculaire middelen: boterolie/levertraan en een complexmiddel met een aantal voorloperstoffen voor de neurotransmitters dopamine en serotonine met cofactoren. Daarnaast een celzout. Test gedaan of het samen kan met de medicatie en dat kan. Het is echter voor een groot deel afhankelijk van de conditie van de darmen of zij deze supplementen goed opneemt en verwerkt. Bij een schimmelinfectie kun je bijvoorbeeld tryptofaan niet goed gebruiken.

Ik gebruik de eerste twee consulten om allerlei informatie te geven en dingen uit te leggen. Dat, samen met veel kruisen op het ‘buikpijn’-formulier in de keuken, maakt dat de ouders bereid zijn om het ontlastingonderzoek uit te laten voeren. De kosten hiervan zijn circa 130,- (basisscreening kind) en worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. Dat is daarom voor veel ouders een drempel. Het blijkt dat de flora niet goed op orde is en Marieke heeft inderdaad een schimmelinfectie. Ze is inmiddels op haar nieuwe voeding al wel wat aangekomen! Ook haar humeur is beter. Vader vergist zich nog wel eens en geeft haar dan een boterham te eten…

De ouders zien dat het goed gaat met Marieke en dat geeft vertrouwen. We stoppen met het complexmiddel (dat wordt nu toch niet goed door het lichaam verwerkt). In plaats daarvan zet ik kruiden in die specifiek tegen de candida werken. De koolhydraten in de voeding worden tijdelijk verder beperkt en moeder gaat bouillon van schenkel en ossenstaart maken met kombu. Hierin zitten essentiële suikers die de darmslijmvliezen beschermen.

We zijn nu 4 maanden na het onderzoek. De buikpijn is weg en de buik voelt veel meer ontspannen. Marieke is wat voller en zit beter in haar vel. Op dit moment is er een na-test naar het lab gestuurd om te kijken of de candida weg is. Als dat zo is, gaan we specifiek verder werken aan de opbouw van een gezonde darmflora en op de verhoging van dopamine in de hersenen. En het leuke is: die twee doelen vragen voor een heel groot deel dezelfde therapie!

 
Hallo Alexandra,

De website van mijn praktijk is een aparte site.

Ik heb dat gescheiden omdat ik met healingfoods een andere doelstelling heb: namelijk informatie delen en een netwerk vormen. Ik hoop dat deze kennis voor heel veel mensen toegankelijk wordt en heel gewoon. Niet meer alternatief. Zodat we er met z'n allen weer een gezonde samenleving van maken. Dan moet dat niet beperkt blijven tot mijn praktijk natuurlijk!

Op dit forum komt het nu weer samen omdat ik dezelfde persoon ben en jullie graag willen weten hoe ik dan werk. En ook dat deel ik graag, want dat is ook echt mijn passie! Daar is alles uit ontstaan. Maar ik had het dus in eerste instantie gescheiden omdat ik er een andere doelstelling mee heb en ik het ook niet mijn bedoeling is om reclame voor mijn praktijk te maken op deze plaats.

 
Dat kan dan misschien niet jouw bedoeling zijn, het is wel de mijne! Je had me echt op weg kunnen helpen 2 jaar geleden. Toen ik het allemaal niet meer zag zitten en uiteindelijk dit forum vond. En dat het je passie is, dat merk ik wel in de casus, echt geweldig! Vooral omdat ik weet hoe een lantarenpaal smaakt ;)

Wil je dus alsjeblieft je website hier neer gaan zetten? Ook veel handiger voor op de site van Poekie waar je al in het zonnetje wordt gezet. Waarom zou je geen gebruik maken van gelijkgestemden die zoeken naar iemand die live met ze meekijken?

 
Ha, jazeker, schimmel houdt niet van zwarte walnoot en absint. Kruidnagel is meer iets tegen parasieten.

Maar ik gebruik voor kinderen, die pillen kunnen slikken, liefst Caprylzuur, pau d'Arco en biotine. Dat werkt wat zachter. We willen geen heftige reacties (als een schimmel zich bedreigd voelt kan hij zich juist gaan vermeerderen en extra toxische stoffen produceren). Ik laat de ouders dan veel curcuma (icm peper, dan neem je het beter op) door het eten doen om de lever te helpen om de toxische stoffen die de schimmel maakt te ontgiften. Dat wissel ik af met Red Leaf extract. Maar alleen als ze pillen kunnen slikken! Het is heel scherp, dus je kunt niet een softgel uitknijpen.

De site van mijn praktijk vind je op: www.praktijkbloom.nl

(dank je wel Mike!)

 
Alexandra, dank je wel!

Ik ben blij dat het voor jou niet meer nodig is en dat je hulp vond toen je het nodig had.

Beter geen lantaarnpaal-smaak in je mond!! :mrgreen:

 
Mijn "redding" was dit forum. En überhaupt de ontdekking van WAPF. Ik hoop dat echt dat het steeds bekender gaat worden dat je terug moet naar de basis, naar goede voeding. Al is het voor veel mensen moeilijk om deze stap te maken.

 
Susan

ik heb op mijn site jouw praktijkwebsite erbij gezet, inderdaad een mooie site. Ik ga er op een ander moment nog beter naar kijken.

Je zou zelf nog je website kunnen vermelden bij jouw gegevens.

Er is nog een regeltje vrij bij 'interesses'.

Dan kunnen mensen er niet op klikken maar staat je site toch vermeld.

Als het niet lukt laat het dan even weten dan zet ik het er voor je bij.

Lia

 
Beste Lia,

Dank je voor de tip. Ik heb het erbij gezet.

Ik heb ook een link naar jouw site gemaakt. Wat staat daar ontzettend veel informatie op! Echt heel handig.

Hoop dat je dat goed vindt?

Food en Mood heb ik niet kunnen vinden op de Community Walk. Het gaat van de Families naar de Gebroeders. Geen Food. Maar misschien kijk ik niet goed. Heb ook geprobeerd om 'mijn' adressen erbij te zetten maar ik kom niet in het juiste tabblad. Ik heb een account aangemaakt, maar dat wilde niet baten. Kun jij aangeven hoe ik hier in kom?

Susan

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan