Beste allemaal,
Ik ben niet de enige! Gelukkig maar ook. Er zijn een paar GAPS-therapeuten in Nederland die ook de principes van Weston Price gebruiken. Bijvoorbeeld Henderina Woudstra in Tilburg (voedingsdeskundige), Monique de Leng in Houten (natuurgeneeskundige en darmtherapeut). En dan hebben we Nienke Tode-Gottenbos. Wat ik zo van haar lees, komt dat een heel eind in de buurt. Met NIenke heb ik binnenkort een afspraak gemaakt en dan weten we het zeker.
Maar ik neem de uitnodiging aan om wat te vertellen over hoe ik werk graag aan! Het is een beetje een uitgebreid verhaal geworden (waar het hart vol van is…). Hieronder een paar casussen om uit te leggen hoe ik als ‘Weston Price-therapeut’ te werk ga. Ik zal ze in verschillende posts op dit forum zetten, dan hoef je niet in een keer een hele lap tekst te lezen en heb ik wat meer tijd!
Ik beschrijf natuurlijk alleen de succes-stories!
Om even een reëel beeld te schetsen: ongeveer 2/3 van de mensen in mijn praktijk ziet een goede verbetering van zijn klachten. Dan tel ik de mensen die er ook daadwerkelijk voor gaan. Er zijn ook mensen die ik na het eerste consult niet meer terug zie. Soms is dat omdat ze niet veel nodig hadden om op weg geholpen te worden, zoals Anneke, die ik hieronder als casus terug komt. Maar meestal is dat omdat mensen het niet zien zitten om iets te veranderen in hun voeding. Ze hebben er gewoon geen zin in om pickles, kefir en bouillon te maken, gruwelen van orgaanvlees en willen niet de boer op voor rauwe melk.
Dat ik voeding erg belangrijk vind in de behandeling en dat je daar als cliënt ook zelf mee aan de slag moet, heb ik inmiddels wat nadrukkelijker op de website (van mijn praktijk) gezet. En ik krijg sindsdien meer aanmeldingen van mensen die ook graag op deze manier aan hun gezondheid willen werken. En wat er dan gebeurt is geweldig leuk! Dat is één grote uitwisseling en ontdekking. Want deze cliënten gaan zelf ook op onderzoek uit. Proberen recepten en producten uit en geven mij ook weer feedback. Zo staan er veel recepten op de website die cliënten hebben aangedragen.
Voeding staat echt op nummer 1, want laten we wel wezen: een pot geïsoleerde vitamines is net zo chemisch en onnatuurlijk als pillen van Bayer. Ik zet ze wel in om snel een ziekteproces biochemisch bij te sturen maar dan gaan we intussen toch wel flink aan de slag met voeding. Daarnaast werk ik met kruiden, celzouten, homeopathische middelen, bioresonantie en je krijgt van mij adviezen die variëren van op tijd naar bed gaan tot mosterdzaad-voetenbaden, leverzwachtels tot een klysma.
Ik huur mijn praktijkruimte in een yogacentrum. Daar werken ook andere therapeuten. Ik stuur regelmatig cliënten door voor een bindweefselmassage omdat dit enorm helpt in een ontgiftingsfase om afvalstoffen kwijt te raken en ik werk veel samen met een van de yogadocenten. Soms hebben bepaalde klachten zich echt vastgezet in het lichaam en helpt het enorm op bepaalde lichaamsoefeningen te doen waardoor de fysiologie ook weer zijn ‘originele’ werk kan doen en de verkeerde houding niet blokkeert. Yoga helpt ook om de zuurstof in het lichaam te vergroten en om te aarden.
Van de mensen die na de eerste keer terugkomen, zien we dus bij ca. 2/3 na verloop van tijd een goede verbetering. Bij ca. 10% ook een verbetering maar kan ik iemand niet van zijn klachten afhelpen. En bij 20% zit ik er gewoon echt naast. Het lukt me dan niet om de precieze onderliggende oorzaak ‘te pakken’ (diagnostisch) of mijn behandeling slaat gewoon niet aan. Of een ziekteproces is al zo ver gevorderd dat het niet meer lukt om dat om te keren. Dat vind ik altijd erg spijtig en vervelend maar ook dat gebeurt.
Ik vind het belangrijk om een goed vertrekpunt te hebben. Hou er dus van als er goede reguliere diagnostiek is gedaan of om zelf e.e.a. met labtesten inzichtelijk te maken. Ik werk zelf met speekseltesten (hormonen), 24-uurs urinetesten (schildklier), lactulose/mannitoltest (darmpermeabiliteit), ontlastingonderzoek (darmflora, ontstekingen, immuniteit, belastende factoren), bloedtesten (vitamines, mineralen). Dat gaat dan via een laboratorium.
Dit alles gezegd hebbende, wil ik jullie als eerste graag voorstellen aan Marieke.
(De namen die ik gebruik, zijn vanwege privacy van mijn cliënten veranderd.)