Wat geef je je kinderen te eten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik zeg de laatste tijd tijdens lezingen ook vaak het volgende:

We hebben het rare idee dat we de spijsvertering maar constant moeten laten 'werken', anders wordt deze 'lui'. De waarheid is dat de meeste mensen een OVERWERKTE spijsvertering hebben (door jarenlange overbelasting met o.a. onverteerbare voedingsvezels) en dat deze daardoor juist 'lui' is geworden!

Alles in de natuur is gebaat bij BEHOUD van energie. Je hoort geen 'after-dinner dip' te hebben, dit betekent dat je voedsel dermate lastig te verteren is dat je lichaam je het liefst horizontaal in ruststand wil hebben (want jou verticaal, tegen de zwaartekracht in, overeind houden kost ook de nodige energie).

Je voedsel hoort licht verteerbaar te zijn door het al zo vloeibaar mogelijk aan te bieden (soepen en stoofpotten zijn van alle tijden en van alle culturen!) en je hoort helemaal niet zoveel te eten, zo vaak te eten of supergevarieerd te eten. Het gaat erom dat alles in je voedsel zit wat je nodig hebt en dat je je lichaam ook de rust geeft om in een katabole staat (herstel en onderhoud) te komen door bijv. Intermittent Fasting. Eet dus zo vloeibaar mogelijk en zo lang mogelijk zelfs helemaal niets!

Mike

Tegelijkertijd zijn veel mensen voor wie je spreekt ondervoed.

Op lange termijn is Fasting goed, maar voor veel mensen niet iets om meteen mee te beginnen, lijkt me. Ik zou er vanuit gaan dat ze eerst tekorten mogen aanvullen!

Mee eens. Dat is het probleem met het geven van algemene info. Voor specifieke individuen moet je ook advies op maat verschaffen en dat is de reden waarom mensen bij mij een consult kunnen aanvragen: westonprice.nl(at)gmail(punt)com.

Mike

Ik heb 2 kids van bijna 3 en bijna 5 jaar. We eten geen suiker of andere geraffineerde producten en dit is een grote uitdaging. Met de kids heb ik afgesproken dat wanneer ze een snoepje krijgen ze dit met mij MOGEN ruilen voor iets gezond lekkers (meestal gedroogd fruit of iets dat ik zelf gebakken) heb. Ook doen we een muntje in een pot waarmee ze sparen voor iets leuks. Wanneer ze met een goed gevulde buik op pad gaan ruilen ze meestal met me. Nu we veel meer vetten eten merk ik dat dit makkelijker is. We zijn gewoon meer verzadigd.

Ik kijk voornamelijk naar de kwaliteit van het eten en niet zo naar de hoeveelheid die er wordt gegeten. Een avondmaaltijd laten ze weleens staan. Dit is niet altijd makkelijk om als ouder te zien, maar ik weet dat ze al genoeg goede dingen gedurende dag hebben binnen gekregen en vertrouw op hun natuurlijke instinct om aan te geven of ze wel of niet honger hebben.

Af en toe voel ik me wel een buitenbeentje. En er is een periode geweest toen we wel meegingen naar de ijssalon of waarbij ik een gebakje toestond. Maar dit druist tegen mijn gevoel en kennis die ik van voeding heb. De beloning voor mijn inzet is dat ik 2 kids heb die zelden ziek zijn en het gewoon lekker doen. En ik ben ondertussen een ster geworden in het maken van natuurlijk gezoete lekkere dingen. Fijn om te lezen dat ik niet de enige moeder ben die haar best doet de kids zo goed mogelijk te voeden.

Gedroogd fruit is net zo goed snoep/zoetigheid. Fructose is de ergste suiker die er bestaat en in gedroogde vorm is deze extra geconcentreerd!

Mike

Ben ik met je eens, maar er zit niet alleen fructose in gedroogd fruit, maar ook nog stoffen die het lichaam wel voeden.. En het gedroogde fruit wordt gegeven in plaats van iets waar alleen maar troep in zit. Gedroogd fruit is gewoon makkelijk, kan ik altijd in mijn handtas hebben voor de momenten waarop de kids snoep aangeboden krijgen. Maar fijn dat je me toch nog even eraan herinnert. Ik zocht net even de fructose hoeveelheid in goji berries en moerbeien op en die is vrij laag (7 à 9 procent). Ik zal eraan denken iets meer van dat soort gedroogd fruit te gebruiken.

Als ik een tabel op Natuurdietisten.nl bekijk met het fructosegehalte van fruit vind ik het eerlijk gezegd... nogal meevallen. Tenminste, als je kijkt naar de fruitsoorten die ik uit de tabel heb gehaald (er staan ook soorten tussen met 7 gram fructose). Een kiwi bevat ong. 3 gram, en een ui 1 tot 2 gram. Lijkt mij geen wereldschokkend verschil.

Rode bessen

3g

Sinaasappel(sap)

3g

Passievrucht

3g

Mango

3g

Bramen

3g

Kiwi

3g

Peer

3g

Uien

1–2 g

Koolsoorten

1–2 g

Nog iets lekkers/leuks voor kinderen (voor in de lunchtrommel) ontdekt: rijstballetjes.

Restantje broccoli koken met een beetje uiensnippers. Dit fijnprakken en mengen met een restje gekookte rijst. Klein beetje verse knoflook erbij, keltisch zeezout en zwarte peper. Balletjes van draaien en een beetje platdrukken. Balletjes door een losgeklopt ei halen en daarna door fijngemaakte (bio)rijstvlokken halen. Even kort bakken in kokosolie.

Kan natuurlijk ook met een restantje nasi of bami (met rijstmie) als basis gemaakt worden.

Rijstvlokken kun je bij de natuurwinkel vinden.

Manon

Wat maken jullie klaar voor de kinderen tijdens het kerstdiner op school?

Ik ga omelet met kurkuma en kkz gebakken in veel kokosolie maken en daar kerstfiguurtjes uitsteken. Maar ben benieuwd naar andere suggesties.

Dat is een leuk idee rotterdam, maar eten die kinderen dat temidden van al die zoetigheden die andere ouders maken? Wij gaan kleine smeuïge gehaktballetjes maken.

Nou mijn zoontje in ieder geval wel ;-)

De kinderen zijn 4 en 5 jaar dus hopelijk door de vormpjes zullen meer kinderen ze eten... En mijn ervaring is toch wel dat kinderen gebakken ei lekker vinden, althans die bij ons komen spelen. Maar ja dan staat er geen 'aantrekkelijke' rommel om uit te kiezen ;-) Maar ik weet dat presentatie op deze leeftijd nog erg helpt. Als er kinderen hier zijn en om snoep vragen zeg ik heel enthousiast: zal ik blokjes kaas en komkommer maken en dan roept mijn zoontje: ja met vlaggetjes en parasolletjes er in. En dan wordt het wel gegeten door iedereen :-)

De juf heeft en paar voorbeelden opgeschreven zoals fruitspiesjes, komkommerkerstboom, worstenbroodjes, pannenkoeken, wraps, kippenpoten. Dus eigenlijk best oke suggesties wanneer het met de juiste producten gemaakt zou worden ;-).

Maar er zullen natuurlijk nog zat echte rommel dingen bij komen...

Aan gehaktballetjes had ik ook gedacht.

Als je geen bezwaar hebt tegen (incidenteel) gebruik van amandelmeel, dan kun je een worteltaart maken met amandelmeel, ei, wortels, appel en kokosrasp. Wat speculaaskruiden erbij en smullen maar.

Manon

iemand een lekker recept met avocado's voor kinderen?

ik heb al menig smoothie-recept geprobeerd maar zelfs ik vond deze smoothies niet te drinken.

en zo uit het hand vinden ze een avocado niet lekker.

ben benieuwd!

Die van mij vinden guacamole heerlijk, maarja dat is met tomaat.

Nooit geprobeerd, maar je kan er ook chocolademouse mee maken met cacao. Kan je afwegen wat je beter vindt, cacao of tomaat. Moet je wel even online zoeken voor een receptje.

Mijn jongste vindt het heerlijk met wat zout, mijn oudste gruwelt er ook van.

Guacomole is heel makkelijk te maken zonder tomaat. Gewoon avocado's pureren (met een gewone eetlepel) en vermengen met room, zwarte peper, zout, citroensap en knoflook.

Mike

Favoriet hier is (per persoon):

Avocado grof pureren.

Gekookt ei in kleine stukjes erbij.

Flinke eetlepel crème fraiche erdoor.

Naar eigen smaak peper, zout, knoflookpoeder en uienpoeder toevoegen.

Lekker op een zoute rijstwafel of om reepjes gebakken kip in te dopen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan