Wat geef je je kinderen te eten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
@Thijs, ik ga ze niet om die reden van school halen, want vrees dat het elders niet veel anders is. Zelfs op scholen waar het verboden is om snoep te trakteren zijn zelfgebakken cakejes (met fond: Zo'n laagje glucosefructosestroop met gemodificeerd zetmeel, geur, kleur en smaakstoffen) en chips toegestaan.

Ik heb juist voor de school uit de buurt gekozen, zodat ze thuis kunnen lunchen en kunnen spelen met klasgenootjes zonder dat ik ze hoef te brengen en ze bij andere ouders achterlaten met alle 'gevaren' (drankjes en 'lekkers' wat alle kinderen standaard krijgen als ze uit school komen) van dien.

De moeder van het Japanse meisje spreekt helaas alleen gebrekkig Engels. Inderdaad heel liefdevol, waarschijnlijk in Japan normaal.

Ik geloof ook dat mijn kinderen zelf de goede beslissingen gaan maken. De oudste heeft alle snoepjes die ze van vriendinnetjes kreeg aangeboden afgeslagen op één na zei ze heel eerlijk, want het smaakt haar werkelijk niet. De jongste mag alles nog aftasten en vind het nog interessant (vooral om te kijken hoe haar moeder ervan walgt ha ha ha). Echt de oudste gooit tegenwoordig zonder overleg alle rommel de prullenbak in op gewone chips na en baalt dat het alweer vieze snoepjes waren die werden getrakteerd. Ik hoop dat ze deze goede smaak behoud en anders weer op terug zal vallen na wat experimenten.

Het zijn vooral de andere kinderen waar ik me zorgen om maak. Die van mij doen het gelukkig ook fantastisch op school, zijn slim, sociaal, sportief en creatief en het contrast met klasgenootjes lijkt alleen maar groter te worden.

Ik heb al eens een snoepverbod aangekaart bij de MR maar dat heeft het niet gehaald, want eigen verantwoordelijkheid bla bla bla.

Ik ken iemand die volgens mij heel goed weet wat voor schade suiker kan aanrichten. Maar ze vind dat je niet moet willen om suikervrij te eten en heeft haar kinderen ook altijd snoep gegeven.

ja verslaafd is ze zeker vooral aan de chocoladepasta met een cracker. Maar toch snap ik het nog niet helemaal. Ze zegt wel altijd tegen anderen dat die kinderen niet zo veel snoep moeten eten, terwijl die kinderen volgens mij net zoveel snoep kregen als haar eigen kinderen. Maar het zal inderdaad de verslaving zijn dat ze hier zo halsstarrig aan vast blijft houden.

Of van die mensen die zeggen, "ik moet wel koekjes eten op mijn werk, anders word ik helemaal slap en trillerig."

Grmbl, na net een heel verhaal van mij. Echt, aan sommigen krijg je het nooit uitgelegd.

Ik geef aan mijn zoontje van bijna 2:

ontbijt: 2 geklutste en gebakken eieren met een scheut melk en een theelepeltje sole.

tussendoor: halve appel

lunch: zure room met een klein beetje honing of billingtons, soms gemengd met kefir.

na zijn slaapje: gekookte groente, geprakt met veel boter (soms wel 50 gr.)

Als wij eten nog hapjes van ons, dat ligt er dus compleet aan wat we weten.

Van vlees en vis moet hij helaas weinig hebben, dat krijgt hij niet goed weg, vindt ie te taai. Alleen gehakt, door een prutje gemengd. En bouillon.

Dit drinkt hij: melk, sole, kombucha

Af en toe krijgt hij wat granen binnen bij anderen, die hem een crackertje aanbieden. Ook eet hij wel eens wat gekookte witte rijst bij een prutje. In de winter kookte ik ook wel papjes voor hem van amaranth en quinoa. Hij is erg gesteld op hetzelfde elke dag en probeert niet graag iets nieuws. Hij ziet er in ieder geval kerngezond uit, mollig met blozende wangen en meestal vrolijk en rustig, nooit ziek, etc.

Ik geef ze tegenwoordig appelprik.

1/3e appelsap met 2/3e waterkefir,ze vinden het heerlijk!

Oker : waarom zou je trouwens prakken voor je kind? Dat snap ik niet... eerlijk gezegd.

Wij gaven vanaf 6 maand gewoon stukken, zodat de kids zelf de groenten konden eten met hun handjes.

En zelf konden bepalen hoeveel ze aten.

(bij geprakt voedsel is het vaak zo dat het naar binnen gelepeld wordt en dat kids gewoon veel te veel en te snel eten, en zelf niet kunnen bepalen wat en hoe en hoeveel)

Ik ben ooit geweldig geschrokken een jaar of 10 geleden toen ik op de kleuterschool van mijn oudste zoon ging helpen en daar de lunchtrommeltjes opengingen 's middags.

1 Kleuter had chips bij in haar doosje... (leerkracht heeft dit gelijk weggepakt en andere kindjes laten delen van hun eten, zodat het kind zelf wat anders kon hebben dus)

Toen de oma na school werd aangesproken zei die doodleuk : 'wat is het probleem? chips zijn toch ook patatten?'.....

Quote:
Toen de oma na school werd aangesproken zei die doodleuk : 'wat is het probleem? chips zijn toch ook patatten

En zover staan mensen tegenwoordig bij de natuur vandaan. Ik geloof echt dat deze oma het echt meende.

leuk om te lezen over wat jullie kinderen te eten krijgen. ik heb twee kinderen, een van bijna 3 en een van 6,5 maanden. mijn oudste heeft tot vorige week borstvoeding gekregen en mijn jongste krijgt het ook nog steeds en we gaan nog door. mijn oudste is verslaafd aan melk dus alleen hij drinkt zo'n 4-5l melk per week. verder eten zuurdesembrood van de natuurwinkel met veel roomboter of kokosolie met notenpasta er op. bijna elke dag eet hij twee bio eitjes, rauwe worteltjes en 's avonds alleen het vlees. Fruit gaat hier ook snel op (appels, peren en mango's) 1-2 keer per week maak ik soep zodat ik een boost van groente, boullion binnen krijgt.

Deze kwam ik tegen! Lijkt me heerlijk voor kindjes!

http://thecoconutmama.com/2013/01/orange-julius/

Zoon is weer naar school, 1e klas van het voortgezet onderwijs.

Hij moet vroeg op want naar school is het 13 km fietsen.

Ik geef hem als ontbijt rauwe melk, slagroom, jogarde met een lepeltje honing erdoor.

Mee naar school; een fles water, volgende week wordt dat hezelfde als zn ontbijt, maar de beker van Green Jump is vandaag niet afgeleverd door de post terwijl die wel afgeleverd zou zijn.

2 (x3 eieren) ommeletten met daarin geruld gehakt met mayo, dit opgerold als een wrap, folie erom en klaar.

Op school kreeg hij natuurlijk meteen commentaar van een leerling, maar hij zei dat het 'gewoon een wrap' is en toen was de leerling z'n nieuwsgierigheid bevredigd.

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik het nog best lastig vind om mijn dochter (bijna 14 maanden) gevarieerd te laten eten. Vraag me af of ze nu niet teveel zuivel krijgt. Ze begint 's ochtends met een fles formule. Daarna rond half 11 een beker kefir. Tussen de middag een omelet, soep, of een restje groente van de avond ervoor. Rond half 4 een flesje formule gemengd met kamillethee of kefir. Warm eten rond half 6, en dan voor het slapen gaan een miniflesje formule. Krijgen jullie kinderen ook zoveel zuivel? Er blijft zo weinig over om te geven, aangezien fruit niet zo goed is (dochter lust ook geen zuur fruit). Ik geef verder bewust geen granen/brood, kokosmeel heel sporadisch, echt als uitzondering. Iemand nog tips?

Gevarieerd eten is totaal niet interessant. Natuurvolkeren hadden ook een beperkt 'menu', dat bepaald werd door hun ecosysteem en klimaat. Waar het om gaat is dat je VOLLEDIG en VOLWARRDIG voedsel eet, het gaat om VOEDINGSWAARDE!

Mike

Ja hoor San, hier ook heel veel zuivel, ik zou het anders echt niet weten. Ze beginnen de dag met kefir/yoghurtsmoothie, tussendoor op school appel/druiven uit de tuin en melk, s' middags ei, wat soep, groenten(komkommer avocado, wortel) en kefir, na school beker melk en s' avonds vlees en groenten met wat rijst, zoete aardappel/pastinaak of soms nog pasta en dan nog een toetje, meestal kwark/yoghurt met slagroom en wat besjes. Als snoeperij 85% bittere chocolade van vivaldi of wat fruit.

Ze doen het er goed op, dus ik maak me geen zorgen.

Misschien is tussen de middag nog wat vlees toevoegen een idee?

Koude rundergehaktballetjes of koude blokjes gebakken kipfilet?

Manon

Dat is zo, voedingswaarde is natuurlijk het belangrijkst. Ik was weer eens wat in verwarring gebracht door een blog van iemand die WAPF-georienteerd is: zij schreef dat verteringsenzymen uitgeput raken als je steeds maar hetzelfde eet.

Klinkt als een goed menu Tanja! Het is ook geen doen om elke keer wat anders te bedenken als kinderen geen brood en (weinig) granen eten vind ik. Ik wil mijn dochter zo lang mogelijk van de granen afhouden. Fijn dat je dochters het vlees steeds meer waarderen. Misschien gaat orgaanvlees straks ook wel goed, als ze wat meer gewend zijn. Ik ga nog een poging wagen met de schelvislever nav je tip ;-)

Goed idee Manon. Ik doe al weleens stukjes lever in de omelet, of beenmerg van gekookte botten. Gehaktballetjes zijn inderdaad handig om op voorraad te hebben, ik ga er mee aan de slag.

'Gevarieerd eten is totaal niet interessant'

Ik vindt dit een sterke uitspraak en legt bloot waar veel mensen de mist ingaan. Het komt namelijk heel interessant over om wanneer iemand allerlei combinaties inelkaar kan fantaseren en daarmme de impressie geven dat het lichaam alleen zo alles binnen krijgt wat het nodig heeft. Velen zullen hier voor vallen en daardoor de essentie van voedingswaarde missen.

ad

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan