Sampjes, over de colonoscopie: ik weet ook niet precies wat wijsheid is. Ik moet er niets van hebben, ook niet als ik poliepen zou hebben. Maar in het artikel van Mercola wordt gezegd dat de colonoscopie wel nut heeft in geval van poliepen. Een arts die ik wel een beetje vertrouwde die zei me dit dat darmpoliepen die op tijd weggesneden worden, levensredders zijn: maar die arts was zelf een alcoholist (deed daar overigens weinig geheimzinnig over) en (daardoor) een vergevorderde diabetespatient (nu overleden), maar wel een arts die je als medemens tegemoet trad:
What does work well is visual inspection, which is what the colonoscopy allows your doctor to do. If polyps are found in their early stages, your doctor can simply snip them off right then and there. So a colonoscopy is not only a diagnostic tool, it can also serve as a surgical intervention. They take a picture of the polyp, clip it, capture it, and send it to biopsy. So it could save your life, and it’s definitely something to consider.
However, you don’t want to risk complications or infections by having the procedure done with a contaminated piece of equipment! So please, do make sure to ASK what they use to disinfect the scope, and agree to the procedure only in a facility that uses peracetic acid as a cleaning solution. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/12/06/endoscope-sterilization.aspx?e_cid=20151206Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20151206Z1&et_cid=DM92075&et_rid=1250839797
Alleen moet je je bij een colonoscopie er op zijn minst van vergewissen van tevoren dat de te gebruiken instrumenten schoongemaakt zijn met het zogeheten “perazijnzuur”.
Er zijn trouwens ook inmiddels cameraatjes in gebruik in de vorm van een balletje die door je darmen heen kunnen gaan (je slikt ze in neem ik aan) en die je als het zover is dan weer uitpoept als het goed is in de plaats van die lange slangen. Die werken heel wat patientvriendelijker, maar kennelijk zijn er alleen een paar knuffelpatienten die dat soort balletjes door hun lijf krijgen. Ik ken zo iemand die me het fluisterend vertelde zowat, dat zij zich in die toevallige voorkeurspositie bevond.