G
Guest
Guest
Beste Rapunzel,
Goed dat je vader alvast met vitamine C aan de slag gaat en op vlak van voeding zijn er nog meer zaken die heilzaam werken. Misschien dat je naast de informatie van het forum nog meer informatie over voeding wil gaan inlezen.
Het boekwerk Eten tegen kanker van de dokters Béliveau en Gingrin is op dit vlak een bijzondere aanrader waarover ik in het topic Kanker natuurlijk genezen al meer schreef. Dit boek valt bij een goede bibliotheek trouwens te lenen.
Om je op weg te helpen zet ik alvast een samenvatting van het onderwerp van kruiden en specerijen uit dit boek neer. Deze kunnen in de bottenbouillion verwerkt worden.
Welke kruiden en specerijen mogen we wel nuttigen zonder getrakteerd te worden op negatieve effecten van fytinezuur - neurotoxines - goïtrogenen en oxaalzuur ?
I. uit de gemberfamilie : kurkuma en gember
Kurkuma
> werkzame actieve ontstekingsremmende stof : curcumine
> kurkuma dient in olijfolie opgelost te worden opdat het goed door het organisme
opgenomen kan worden
> te gebruiken in combinatie met zwarte peper opdat de opname spectaculair verhoogd
wordt
> goed te gebruiken in soep of in vinaigrette ; altijd in olijfolie oplossen alvorens
het als ingrediënt toe te voegen !
Gember
> werkzame actieve ontstekingsremmende stof : gingerol
Kruidnagel
> werkzame actieve stof : eugenol
> ontstekingsremmend en antimicrobieel
II. Familie der Lipbloemigen : basilicum, marjolein, mint, oregano,
rozemarijn en tijm
> III. Familie der Schermbloemigen : de kruidengroep : in het bijzonder
peterselie en selder
Goed dat je vader alvast met vitamine C aan de slag gaat en op vlak van voeding zijn er nog meer zaken die heilzaam werken. Misschien dat je naast de informatie van het forum nog meer informatie over voeding wil gaan inlezen.
Het boekwerk Eten tegen kanker van de dokters Béliveau en Gingrin is op dit vlak een bijzondere aanrader waarover ik in het topic Kanker natuurlijk genezen al meer schreef. Dit boek valt bij een goede bibliotheek trouwens te lenen.
Om je op weg te helpen zet ik alvast een samenvatting van het onderwerp van kruiden en specerijen uit dit boek neer. Deze kunnen in de bottenbouillion verwerkt worden.
Welke kruiden en specerijen mogen we wel nuttigen zonder getrakteerd te worden op negatieve effecten van fytinezuur - neurotoxines - goïtrogenen en oxaalzuur ?
I. uit de gemberfamilie : kurkuma en gember
Kurkuma
> werkzame actieve ontstekingsremmende stof : curcumine
> kurkuma dient in olijfolie opgelost te worden opdat het goed door het organisme
opgenomen kan worden
> te gebruiken in combinatie met zwarte peper opdat de opname spectaculair verhoogd
wordt
> goed te gebruiken in soep of in vinaigrette ; altijd in olijfolie oplossen alvorens
het als ingrediënt toe te voegen !
Gember
> werkzame actieve ontstekingsremmende stof : gingerol
Kruidnagel
> werkzame actieve stof : eugenol
> ontstekingsremmend en antimicrobieel
II. Familie der Lipbloemigen : basilicum, marjolein, mint, oregano,
rozemarijn en tijm
> III. Familie der Schermbloemigen : de kruidengroep : in het bijzonder
peterselie en selder