Het hart houdt verband met onvoorwaardelijke liefde. Het ‘hartchackra’ voor alle eigenschappen die we associëren met het hart: genegenheid, warmte, vertrouwen, openheid, inlevingsvermogen, hulpvaardigheid en begrip.
Klopt, En dat is een yin-kwaliteit. Het hart staat echter ook voor waarheid en licht en dat is yang. Het vrouwelijke principe is een potentieel, daarom is het ook onvoorwaardelijk en objectief. Het mannelijke principe is subjectief. Hoe kun je de valse profeten herkennen als je alleen maar liefde, genegenheid, vertrouwen en begrip hebt? Om tot licht en waarheid te komen zul je toch echt het mannelijke principe moeten hanteren en dit betekent keuzes maken en ook dingen verwerpen/afwijzen om het kaf van het koren te leren scheiden. Die je dit niet, dan zul je vanzelf merken dat er enorm op je hart getrapt kan worden!
Als de man(nelijke cultuur) zou transformeren naar meer overleg, meer delen, meer op gevoel afgaan, dan zouden mannen ook meer in balans met zichzelf komen. Pas dan kunnen mannen en vrouwen, gezamenlijk en in respect voor elkaar het leven tegemoet gaan.
En we leefden allemaal in liefde en harmonie samen. Een recent citaat van mij in een andere topic:
Tegen de tijd dat de stormtroopers je deur intrappen zien ze niets anders dan weekdieren die bezig zijn in het ‘nu’ te blijven en ‘kwetsbaar’ durven zijn!
Dat krijg je nou van al die feminisering van mannen. Mannen zijn strijders en verdedigers/beschermers. Als jij van jouw man een weekdier maakt, kan hij je nooit behoeden voor gevaar van buitenaf en kan hij ook geen goede kostwinner voor je zijn.
Ik kan het trouwens ook omdraaien:
Als vrouwen zouden transformeren naar minder hun gevoel met hen op de loop laten gaan, als ze eerder leerden knopen door te hakken, zouden ze meer in balans met zichzelf komen. Waarom zijn het altijd de mannen die moeten 'transformeren'? Zijn jullie hogere wezens of zo omdat jullie 'gevoelig' zijn? Of zijn mannen gewoon mannen en vrouwen gewoon vrouwen en hoeven we helemaal niet te veranderen, alleen maar onszelf zijn en elkaar aanvullen.
Ik ben trouwens veel meer voor het onderbuikgevoel dan voor het hart. Het onderbuikgevoel (gut feeling) laat je nooit in de steek. Het hart kan met je op de loop gaan, waardoor je misschien wel openstaat voor de verkeerde mensen of ideeen.
Mike