Wp met €40 per week

Dank.
Ik heb binnenkort de mogelijkheid om naar de biesland in Delft te rijden, aangezien we een auto mogen lenen van iemand die op vakantie is.
Dan zou ik graag wat meer melk halen zodat ik een tijdje vooruit kan. In mijn omgeving is namelijk niks. Is er een mogelijkheid om melk te halen en een aantal weken houdbaar t maken? Yoghurt is maar twee weken houdbaar,toch?
O ja, ik vraag mij dit al tijden af, maar vind het zonde om een nieu topic te openen. Is slagroom uit een pakje (bio of niet-biologische) wel gezond, gezien het gepasteuriseerd is? Ik lees namelijk vaak hier dat slagroom en creme fraish goed zijn, maar ze zijn toch zo bewerkt als wat? Of hebben jullie Het over rauwe slagroom oid ?
 
Waarom basmati, en niet zilvervliesrijst?

als je rijst voorweekt (ivm fytinezuur) is een bruine rijst de beste keus. Zo niet, dan een witte rijst.
Mike heeft een voorkeur voor basmati omdat ????? (iets met herkomst ???) geen idee maar hij heeft zich er in verdiept. Misschien dat je het met de zoekfunctie nog ergens op het forum kan vinden.


Ik lees namelijk vaak hier dat slagroom en creme fraish goed zijn, maar ze zijn toch zo bewerkt als wat? Of hebben jullie Het over rauwe slagroom oid ?
dit hangt er vanaf hoe jouw lichaam op gepasteuriseerde producten reageert. Dit is dus persoonlijk en onthoudt ook dat nu niet direct de gezondste mensen op dit forum zitten (anders zaten we wel op de bank een zak chips leeg te eten ipv ons te verdiepen in gezondheid). Persoonlijk word ik van gep. slagroom makkelijk moe, creme fraiche , hangt van het merk af, maar is meestal oke. Dit is voor mij uitgetest van ik ervaar geen nadelige effecten van welke cf dan ook. Rauw melks is natuurlijk super, maar lastig te verkrijgen.



 
Ik heb iets met witte basmatirijst vanwege de geur en de snaak, hij wordt niet voor niets de 'koning van de rijst' genoemd. Ik zie niet in waarom zilvervliesrijst beter zou moeten zijn, ook niet geweekt.

Mike
 
Heeft iemand al melk genoemd?
Meestal kost rauwe melk bij de boer €0,80-€1,00 per liter. Hier zitten ongeveer alle voedingsstoffen wel in en is vrij goedkoop per calorie.

Ik ben student en leef wel eens weken op bijna alleen rauwe melk. Wordt een beetje saai maar wel kosteffectief
 
ik dacht dat in het schilletje ook allerlei vitamines en mineralen zitten. Stevig vastgehouden door de fytinezuur en dat de fz op weg door ons darmkanaal graag nog wat extra's meepakt om als een nog verrijktere zaadje uitgepoept te worden. Tenzij je dus de fz om zeept helpt.
Plus als je van het weken voorkiemen maakt, dan worden de vitamine-gehaltes een stuk hoger.
Voorweken vergeet ik echter 9 van de 10 keer en dan is de witte variant te verkiezen. Gemak dient de mens.
 
Vooral in het schilletje hoopt zich ook arsenicum op.
http://blog.greenjump.nl/post/2014/11/14/Schadelijk-arsenicum-in-rijst-rijstemelk-en-andere-rijstproducten.aspx
 
Eten Julie die witte rijst dan als iets gezonds? Of eten jullie het wel maar beschouwen jullie het als nietgezond?

Oke dus als ik goed reageer op room etc dan is dat prima? Hmm mijn gevoel zegt at al die kartonnen verpakkingen uit de winkel gewoonniet meer gezond zijn. Niet eens om de verpakking, maar door het pasteuriseren
 
Koolhydraten is vulling, geen voeding. Het is een illusie om te denken dat je je voedingswaarde moet halen uit kh, dus hoe belangrijk is dan een onverteerbare houtvezel die kan verschimnelen en arsenicum kan bevatten? Geen Aziaat die het ook maar in z'n hoofd haalt om bruine rijst te eten!

Pasteurisatie is niet zo schadelijk voor botervetproducten als room en boter, het verzadigde vet is bestand tegen verhitting op deze temperaturen.

Mike
 
Edit: ik vond deze bio dynamische creme fraish:

Ingrediënten: Niet gehomgeniseerde, gepasteuriseerde zure ROOM** (32% vet)

Is niet g behomogebizeerde beter? Aanrader?
 
Homogenisatie is veel schadelijker dan pasteurisatie, want dan raken de vetmoleculen beschadigd!

Mike
 
En deze yersey weerribben volle yoghurt? Of is een andere beter? (Kan niet altijd aan melk komen)
Ingrediënten: koeMELK* (afkomstig van niet raszuivere Jersey koeien), Yoghurtcultuur (Streptococcus themophilus, Bifidobacterium lactis, Lactobaccillus acidophilus, Lactobaccillus delbruekii supsp. Bulgaricus, Lactobaccillus delbruekii supsp. Lactis)


Of beter deze: (glas)

Ingedruehteh: gpasteurizeerde volle koemelk (3.7% vet)



Of een pak zuiverzuivel volle yoghurt:

Ingrediënten: volle yoghurt
 
Allemaal prima producten. Ik ken ze ook allemaal. Je kunt echter ook zelf kefir maken van rauwe melk, is gezonder en ook nog goedkoper!

Mike
 
Aha! Dus dan kan ik het beste niet_gehomogenizeerde zuivel kopen? Wanneer rauw niet beschikbaar is (wb de creme fraish)

En zijn die yoghurts gehomogenizeerrd?

Sorry voor de vele vragen hoor, maar ik begin het allemaal langzamerhand te snappen.
 
Het bd-keurmerk (Demeter) is gegarandeerd niet gehomogeniseerd, want dat mag niet volgens de bd-standaard. Rauwmelkse yoghurt, boter en room zijn niet in de winkel verkrijgbaar, m.u.v. kefir, yoghurt en hangop van het merk Rauw Power.

Mike
 
Laatste vraag: als ik t goed begrijp is zelfgemaakte yoghurt het gezondst omdat Deze miet gepasteuriseerd is? Maar moet je een wel-gepasteuriseerde yoghurt/creme fraish dan wel willen eten? Of is het meer van: je hebt niks anders, dus dan maar het minst slechte?
Want de yoghurt is dus uit de supermarkt alsnog gepasteuriseerd?!
En wat is dan het verschil tussen bovengenoemde yoghurts, en de bio+yoghurt uit de supermarkt? Want deze is ook bio, maar €1 per pak goedkoper! Is die dan "minder bio" oid?
 
Zelf kefir maken is het allergoedkoopst en de beste optie. 100% rauwmelks is altijd beter. Gepasteuriseerd is tweede keus. Gehomogeniseerd is absoluut af te raden. Bij bd (Demeter) weet je zeker dat het biologisch en niet-gehomogebniseerd is, bij het EKO-keurmerk niet.

Mike
 
Aha!!! Dus gewoon altijd opdoen naar rauw, maar anders demeter?! Dus dat geldt ook voor boter?! Dat je beter demeter kan nemen ipv "gewoon" bio uit de supermarkt? (Ik haal die namelijk in de supermarkt, met de veronderstelling "bio is bio".. Maar demeter os dus beter). Dank voor je geduld
(Ik ga maar niet zeggen dat ik diëtist ben)

Edit: ik Zie nu pas je bovenstaande post.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan