Wp met €40 per week

Soms heb ik geen mogelijkheid om naar de boer te gaan en rauwe melk te halen. Dan haal ik in de biologische winkel volle demeter melk. Ik proef wel het verschil, maar het is dan toch nog de 2-beste melk.

Dorothé
 
Je kunt beter aangezuurde gepasteuriseerde zuivel nemen, zoals yoghurt, kwark, creme fraiche, (zure) room, etc. Dan zijn de vermoorde culturen weer toegevoegd en hebben ze zich tegoed gedaan aan de lactose en deels ook de gebroken eiwitten (door pasteurisatie).

Mike
 
Okay!

Dorothé

PS: weet je wat ik dadelijk ga eten als ik thuiskom.... lekkere speklappen met spiegeleieren erop! MMMmm.
 
In het andere Topic schreef je dat je gepasteuriseerde zuivel het beste met gefermenteerde producten kan nemen.
Maar zoals ik uit je bovenstaande reactie begrijp, hoef je bij yoghurt,creme fraish dus geen gefermenteerd product meer te eten?

Bij wat voor gepasteuriseerd zuivel dwn wel? Melk en boter?
 
Bij alle niet-gefermenteerde gepasteuriseerde zuivel, omdat de enzymen vernietigd zijn en er geen nieuwe cultuur is toegevoegd ter compensatie.

Mike
 
En boter en slagroom zijn niet-gefermenteerd, toch?
Want boter gebruik ik wel vaak. En ik heb niet altijd zin om er zure groente oid bij te eten..
 
Soms is boter wel gefermenteerd, maar dan hebben we het over bepaalde Duitse of Franse boters. Zure room (sour cream) is ook gefermenteerd.

Mike
 
Laatste vraag: schelen bio rauwmelkse en bio gepasteuriseerde kaas veel van elkaar qua gezondheid? Ik kan namelijk aan beide komen.. De gepasteuriseerde kan ik direct bij de boer vandaan komen en is €11 per kg. De rauwe is €15.59 per kg en van de natuurwinkel. Wat zouden jullie nemen? Als de rauwe echt veel gezonder is dwn neem ik die wel..
 
Ik maak er een sport van: ik gooi niks meer weg en ben aan het koken met afval! En lekker dat dat is, een paar gouden tips!


Viskoppen en graten bij de visboer zijn vaak gratis en kun je soep van maken.

Ook gooien we vaak veel groentenafval (buitenste bladen van de prei, schil van knolselderij, steeltjes van tuinkruiden en paddenstoelen, schillen van de ui, knoflook en gember etc) weg terwijl je die juist aan je bouillon kunt toevoegen om extra smaak aan de soep te geven. De korst van je Parmazaanze kaas het zwoerd van je spek, hup aan de bouillon toevoegen, allemaal smaakmakers.

De bladeren van de bloemkool, stronk van de broccoli, kontjes van de bleekselderij, courgette, de nerven van de boerenkool, de buitenste bladen van de groene/Chinese kool/venkel, spaar de hele bende 2/3 bij elkaar op in een papieren zak in de koelkast en gooi in de pan met je bouillon, half uurtje koken met een teentje knoflook en wat kruiden, staafmixer erdoor: verrassend smakelijk.

Geitenvlees is vaak goedkoop bij Islamitische slagers te krijgen, als je deze marineert en als stoofvlees gebruikt is dat echt lekker. Runder/lamshart is ook heel goed te betalen en kun je als je de zeentjes wegsnijd als biefstuk bakken (de zeentjes weer in de bouillon mee laten trekken) of als geheel in de stoofpot gooien.
 
Ook ik moet met weinig geld rondkomen, en probeer daar ook zo en goed en zo kwaad als het kan gezond en biologisch van te eten.

Orgaanvlees is vaak goedkoop. Ik eet regelmatig kalfstestikels. Kost bij mijn biologische slager maar 1,75 per kilo. Voor dat geld heb ik dus voor meerdere dagen vlees. Het is superzacht vlees, de smaak is vrij neutraal. Je kunt ze marineren om ze wat op smaak te brengen. Of in stukken snijden en omwikkelen met een plakje spek.

Op de markt kan ik kabeljauwkoppen kopen voor 1,50 per stuk. Ik krijg ze dan ook echt van kop tot staart mee, en het ding weegt meestal bijna 2 kilo. Daar haal ik zeker 700 gram eetbaar vlees vanaf. De graten zijn ruim genoeg voor een flinke pan bouillon. Voor 1,50 dus voor meerdere dagen vis, en voor meerdere dagen bouillon. Met als bonus de hersenen nog.

Ik zit hier helaas ver van het platteland af, dus geen bio-boer op fietsafstand. Yoghurt koop ik altijd in de 'gewone' supermarkt, aangezien het een stuk goedkoper is dan bij de bio-winkel. Die van het merk Bio+/Vecozuivel bevalt mij prima. Zelfde geldt voor biologische eieren. Biologisch gehakt koop ik het goedkoopst bij de Aldi. 400 gram voor 3 euro.

Qua groenten kun je ook bij de gewone supermarkten af en toe redelijk goedkoop terecht. Bij Jumbo kost een bio rode of witte kool meestal maar 1 euro. Bio rode bietjes zijn daar ook goedkoop.
 
Bij de Lidl verkopen ze nu ook Biologische volle yoghurt ,en ook biologische citroenen ,pastinaak.De roomboter heb ik daar ook altijd van is lekker en 50 cent goedkoper.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan