WWG1WGA!

Tl1fk33bd40ly6fuq16y4l416y25kmpl5.jpg

Ik ook niet. Is dit ook niet op YT te vinden? Wiens kanaal is dit?

Mike
Beelden kwamen me bekend voor, is idd een filmpje dat ongever een half jaar geleden al gedeeld is op het forum. Staat niet meer op YT, maar wel op Bitchute:

https://www.bitchute.com/video/dSifDZrorFu8/

Heel interessante ontdekking Mike, ik kan me erin vinden.

Mijn vader is dominee (PKN) en heeft veel Bijbelkennis, ik zal hem vragen of hij hier iets over weet. Ik kom erop terug.

Bovenstaande post is een reactie op deze post van Mike

Dit maakt mij bijzonder nieuwsgierig naar de inhoud van de toespraken van Jezus. Ik zoek iemand met veel bijbelkennis, sio wellicht. Is bekend of Jezus wellicht sprak over bankieren op basis van renteheffing (woeker)? Of over maritiem recht? Zijn hier verwijzingen naar in de bijbel te vinden?
Excuus dat ik dat er niet bij had gezet.

Mijn vader zegt dit:
er liep niet iemand rond met een notitieblok hoor .... de oudste weergave van "toespraken" van Jezus is van ongeveer 40 jaar na zijn dood en bestaat in verschillende varianten. Ze komen voort uit mondelinge overlevering. Die weergave vind je in de evangeliën in de bijbel. Dat kun je zo opzoeken. Je hebt een bijbel. Het evangelie dat het sterkst Jezus' woorden weergeeft in de vorm van toespraken is dat van Mattheus.
Woeker: eigenlijk in alle oude oosterse culturen was rente vragen verboden. Zeker onder volksgenoten. In feite heb je daar Jezus niet voor nodig. Jezus was een jood en erkende de joodse voorschriften. Ook de islam kent een renteverbod. Tot in de late middeleeuwen gold het (grotendeels) ook in de kerk. Een bankier die rente vroeg kon in het begin van het protestantisme nog van het avondmaal geweerd worden. Sinds de Verlichting is dat anders geworden.
Ik heb hem er verder geen context bij vermeld. Mijn vader weet veel van de Bijbel, maar is zich denk ik niet bewust van het feit dat er ook kwade invloeden zijn, 'cabal'-figuren die de verhalen manipuleren. Ik weet zelf te weinig van de Bijbel om dit in context te kunnen plaatsen. Maar misschien biedt Mattheüs uitkomst!

Bijbeltekst Mattheüs 21,10-13:
Toen hij Jeruzalem binnenging, raakte de hele stad in rep en roer. 'Wie is die man?' wilde men weten. Uit de menigte werd geantwoord: 'Dat is Jezus, de profeet uit Mazareth in Galilea.' Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafel van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver en riep hen toe: 'Er staat geschreven: "Mijn huis moet een huis van gebed zijn," maar jullie maken er een rovershol van!'

----
Mijn vader zegt verder:
Drie evangeliën beschrijven eigenlijk maar een jaar uit leven van Jezus. In dat jaar maakt hij een reis door het joodse land (met ook gedeelten daarbuiten) naar de hoofdstad Jeruzalem. Daar staat de joodse tempel en daar gaat hij naar toe. Het is ook een spannende reis: hoe zal hij daar ontvangen worden? Op de eerste dag in de tempel jaagt de commercie eruit. Geldwisselkantoor namen courant (Romeins) geld in voor 'tempelgeld' met een behoorlijke winst. Met dat tempeliers konden pelgrims dan offerduiven kopen. De officials van de tempel meenden dat die verontreinigd werd door 'heidens' geld, Jezus laat met zijn profetische actie zien dat hij meent dat de tempel verontreinigd werd door de profijtelijke handel in offers.

De evangeliën Marcus (ong 70 nC), Mattheus en Lucas (tussen 80 en 90 nC) beschrijven dit alles drie. Het vierde evangelie, Johannes laat Jezus drie jaar over zijn reis doen en beschrijft dit niet aan het eind, maar begin van zijn reis (hfdst 2).

Het is niet zo dat de Romeinen mensen als slaven beschouwen, in tegendeel. Slavernij kwam in de hele oude wereld voor - als er een conflict over slavernij was betrof dat de vraag of volksgenoten elkaar ook tot slaaf konden maken. Dat kon niet in Israël en het Romeinse burgerrecht stond ook niet toe dat een Romeins burger slaaf werd. Dit is overigens een zaak met veel kanten en nuances. Hoofdlijn: het Romeinse burgerrecht bood bescherming aan Romeinse burgers (meer dan in omringende culturen) en het joodse recht verhinderde dat volksgenoten tot slaaf van elkaar werden en ook dat een persoonlijke schuld afbetaald kon worden met de verkoop van de schuldenaar als slaaf. Wat wel revolutionair is dat de - zeg maar theoloog-filosoof - Paulus ( Galaten 3 vers zoveel) het onderscheid tussen slaaf en vrije opheft "in Christus ". Paulus - die Jezus nooit ontmoet heeft - schrijft brieven aan geloofsgemeenschappen. Deze brieven zijn ouder dan de evangeliën (grofweg rond t jaar 50).

Jezus verzet zich niet zozeer tegen de Romeinse bezetter - hij heeft er ook niet zoveel mee; zijn focus is gewoon een andere: mensen tot hun recht laten komen. Tot op zekere hoogte ontziet hij juist de Romeinse overheid, bijvoorbeeld in de reactie naar de stadhouder Pontius Pilatus in het proces tegen hem ( en wel meer).
Het is ook niet juist dat de Romeinen mensen als producten zagen. Het is wel zo dat in de hele oude wereld mensen van een ander cultuur als barbaren ("baarddragers") werden gezien. Betrouwbare informatie vind je op de websites van Jona Lendering. Echt een aanrader.

Ik heb hieronder nog een post met mogelijk relevante Bijbelteksten geplaatst, maar die verschijnt hier niet. Kan je die nog terugvinden, Mike? Of zijn de foto's te groot?

Allereerst bedankt dat je jouw,vader hebt gevraagd om zijn licht hierop te laten schijnen!

Het probleem is echter dat hij teveel een 'normie' is (met alle respect uiteraard) en dat hij 'slaaf' uitsluitend definieert als een tradtionele slaaf die op een slavenmarkt verhandeld wordt. Economische slavernij a.g.v. maritiem recht d.m.v. belasting ('kalend' in het Romeins, wat weer heeft geleid tot 'kalender') en diverse overheidsdocumenten, waaronder geboorteakten, die fungeren als contract met de staat, onder maritieme wetgeving is jouw vader duidelijk niet bekend. Mijn vraag is of Jezus hier verwijzingen naar heeft gemaakt. Als dit wel het geval is maar maritieme wetgeving geen onderdeel uitmaakt van je referentiekader, dan lees,je hier makkelijk overheen of misinterpreteer je de desbetreffende passages.

Voeg hieraan toe dat de Romeinen in 325 na christus de Raad van Nicea belegden, waarin besloten werd om.het christendom te omarmen als officiele staatsreligie en waarin GESTEMD is over welke boeken werden opgenomen in de bijbel. Zo hebben ze o.a. het boek van Enoch weggelaten en wie weet hoeveel censuur ze hebben toegepast specifiek over de toespraken van Christus destijds met misschien wel niet mis te verstane kritiek op de Romeinse overheersers.

Tot slot weet ik niet of je vader door heeft dat sindsdien het SATANISCHE Vaticaan het christendom heeft GEKAAPT en dat niet alleen het katholicisme maar ook het protestantisme als reactie daarop rechtstreeks terug gaan naar het Vaticaan. Deze Heilige Stoel (in het Engels 'Holy See', wat weer klinkt als 'sea') heeft ons ook maritiem recht gebracht. De vraag is of dit ook al bestond ten tijde van Christus. Zou wel interessant zijn om hier antwoord op te krijgen.

Mike

Ik blader zo eens door Matteüs en zie daar toch wel bijzondere dingen staan. Ik plaats hier de foto's, zodat ieder er het zijne uit kan halen. Zelf weet ik weinig van de Bijbel, ondanks het feit dat ik een (dubbele!) domineesdochter ben. Dus ik weet niet hoe ik deze teksten moet interpreteren.

Ty8sbvhrwlkzfekmm5mzjn1ck1ar7imp9.jpg

De inleiding bij Mattheüs, hier wordt Q genoemd!

Txkzq30wewo4ztases3a96o68miv9sfyz.jpg

Farizeeën praten over Jezus zoals de MSM over Trump?

Tm8xnz2ty9mk0sl1jt69bto08byeymzqi.jpg

"Maar wie stand houdt tot het einde, zal worden gered."

Wauw Wida, dank voor je post over het boek Mattheus waar Q in vermeld wordt als De Bron ofwel Quelle. Dat is een aanwijzing waarom het hele Q gebeuren “Biblical” is.

Draadje van StormyPatriot Joe met een video uitleg over de klok die we eerder in de Q Posts hebben gezien. Morgenochtend Nederlandse tijd zou er weleens iets bijzonders kunnen gebeuren. Het is trouwens Halloween.

https://mobile.twitter.com/stormypatriot21/status/1322593229901074432

Graag gedaan! Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. En ja klopt, mijn vader is een linkse Groene Amsterdammer en NRC-lezer en aan dat referentiekader valt niet te tornen. Vanuit dit kader redeneert hij. En hij weet inderdaad niet van de censuur en de kaping van het christendom door het satanische Vaticaan. En als ik hem daarover iets vertel, haakt hij sowieso af. Dus ik heb het eerst maar zo geprobeerd. Ik heb zelf jammer genoeg te weinig kennis van de Bijbel, de geschiedenis en maritiem recht etc.  om hem gerichte vragen te kunnen stellen. Ik zou het ook heel interessant vinden om antwoorden te krijgen, maar ben bang dat zijn referentiekader nog te ver weg ligt. Mocht je nog een vraag weten te formuleren in 'Groene Amsterdammer-taal' die ik hem voor kan leggen, dan doe ik dat graag.

Was jou al bekend dat er gesproken wordt over Q (bovenste foto inleiding Matteüs, 2e alinea, 5e regel)? Q van het Duitse 'Quelle', bron.

<iframe width="640" height="360" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none;" src="https://www.bitchute.com/embed/59gckyDws0ra/"></iframe>

Hier zitten best veel overeenkomsten in. Interessant Wida. Quelle als betekenis nieuwsbron in de bijbel. Net als de Anons van Qanon? In dat geval zou Mike zijn verhaal best wel kunnen.

Moest opeens denken aan het Q evangelie. Een tijd terug had ik hier al over gepost.
Dit komt uit het boek 'Het Mysterie van de Graal', zoektocht naar de afstammelingen van Jezus en Maria, van Laurence Gardner.

Tg1te20nfgeo8g5kd1ierj1ku9uwskbup.jpg

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan