Ziek zijn zonder klachten

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
@Lievergezond,

Ik heb zojuist de discussie gelezen en het citaat past inderdaad bij het onderwerp(goed onderwerp trouwens).

Zelf vindt ik het geen mooi citaat want de conclusie eruit kan alleen maar zijn dat gezondheid niet haalbaar is.Voor niemand en dus ook niet voor de volkeren bestudeerd door bv weston price.Hij kon ze dan wel als gezond betitelen maar ze zijn eigenlijk ziek en weten niet beter.Zo ziek wil ik ook wel zijn.

het ging mij even om de absoluutheid van de uitspraak en niet om het feit dat velen zich 'gezond voelen'maar eigenlijk ziek zijn .

Ze negeren symptomen en dat geeft de illusie van gezond zijn.Tot op een bepaald moment kun je doordraven en continu actief zijn en daarmee de illusie van gezond zijn wekken(voor jezelf en de buitenwereld).Maar dit is dan niet gezond zijn.Je bent dan al ziek.

Zo ook wanneer je ziek bent maar om de een of andere rede er (nog)geen symptoom is.Je bent dan ziek en niet gezond.

Wanneer de geplaatste uitspraak waar is dan kunnen we nooit gezond worden ,maar alleen de illusie hebben dat we gezond zijn.

Ik vindt het goed. Wanneer ik er toch niets aan kan doen en misschien op korte termijn dood omval ondanks het feit dat ik me nu gezond voel,dan is dat maar zo. Wanneer ik me zo blijf voelen als nu en er veel ,veel ouder mee kan worden ,prima toch.Ook wanneer het 'me gezond voelen'een illusie was.

Nogmaals,ik betwijfel niet dat er velen zijn die denken dat ze gezond zijn maar dit niet zijn .De symptomen geven dit aan.

ad

@mijnlijf,

Dus ,niemand is gezond?

Wanneer ik lees hoeveel mensen hier eten volgens een wijze die bij de mens hoort en hoeveel beter ze zich voelen dan vraag ik me toch af of de moeite niet vergeefs is.

Omschrijf mij eens wat je met volmaakt bedoeld.

ad

Er is geen enkele reden om te suggereren dat iets in het leven niet volmaakt is. Het ligt veel meer voor de hand dat alles volmaakt is. Immers, niet-volmaaktheid komt voort uit ons idee over iets. Het zit tussen onze oren en geen enkele andere bron is zo onbetrouwbaar gebleken.

Daarnaast heeft gezondheid niet alleen betrekking op onze fysieke gesteldheid. Het is veel meer dan dat, alhoewel het afhangt van de interpretatie van het begrip. Gezondheid is gewoonweg niet exact te meten, alleen al omdat de definitie van "gezondheid" niet te bepalen is. Bovendien is het een relatief begrip dat verschillend wordt uitgelegd. Wat onze voedingscentrum gezond noemt, noemen wij hier ongezond. En daar begint de ellende al. Misschien slaat de uitspraak die Lievergezond aanhaalde daar wel op. Wie zich bezighoudt met de term "gezond" is in werkelijkheid daarme bezig vanuit het tegenovergestelde. Zo zijn mensen die erg bezig zijn met spiritualiteit feitelijk degene die het diepste verstrikt zijn geraakt in de begoocheling van de godin Maya. Wie werkelijk gezond is maakt daar geen woorden aan vuil.

Ad je kunt jezelf toch wel een voorstellig geven van een volmaakt persoon ?

Moet ik dat dan voor jou omschrijven ?

Niemand is volmaakt want hoe je het ook doet , we gaan allemaal dood !

Van oorsprong is een lichaam gemaakt om eeuwig te kunnen blijven leven (celdeling).

De (Wetenschap heeft nog nooit kunnen ontdekken waar het mis gaat we ouder worden en sterven)

Er is vast een reden waarom dat niet gebeurd nietwaar ?

@Mijlijf,

doodgaan is inherent aan leven en als dat ligt aan een steeds slechter wordende celdeling dan is dat zo.Als er gedurende het bestaan nog nooit het fenomeen van voortdurende celdeling plaats heeft gevonden en dus geen enkel levend wezen eeuwig heeft geleefd dan kan het moeilijk zo zijn dat het menselijk lichaam gemaakt is om eeuwig te leven. Ik zie niet in wat dit met volmaaktheid te maken heeft.

De vraag zal meer zijn hoe lang we gezond zijn tot aan de dood.

Maar wanneer het feit dat we dood gaan betekend dat we niet gezond kunnen zijn dan ga je aan voorbij aan het feit dat velen zich echt gezond voelen en volop van het

'ín leven' zijn kunnen genieten.

ad

Moondust,

Ik heb veel waardering voor al je andere reacties, maar kan echt niets met het nihilisme dat je baseert op die Jed McKenna. Als we geen woorden vuil hoeven te maken aan gezondheid kan ik dit forum net zo goed sluiten. Dit soort nihilisme bevordert passiviteit. Alles is perfect en we hoeven toch niets te doen. NEE! Alles is NIET perfect, omdat we ons potentieel niet waarmaken en daar moeten we WEL iets voor doen, heel veel zelfs!

Mike

Een meer filosofisch standpunt kan je niet zomaar 1 op 1 vertalen naar een fysieke actie. Het is gewoon een feit dat of iets goed of slechts is alleen maar omdat iemand dat vindt. Het is subjectief. Dit betekent echter niet dat ik niet allerlei zaken als slecht ervaar. Zowel de subjectiviteit van de goed/slecht-stempels als de ervaring van slechte zaken zijn feiten. Ze zeggen beide iets over dat wat is. Nogmaals, jij verbindt nihilisme aan passiviteit. Ik zie en ervaar dat verband niet. Ik heb zelf erg veel interesse in hoe de dingen werkelijk zijn (zonder de bril van begoocheling), maar het zet mij absoluut niet aan tot passiviteit. Het is meer zo dat ik door te zien hoe de dingen werkelijk zijn hoop meer intune te komen met het leven. Dus dat door de aard van het leven te kennen met haar mee kan werken i.p.v. me te verzetten. Voor de goede orde, meewerken met het leven kan betekenen dat je ten strijde trekt. De vergelijking met passiviteit is verzonnen en niet ter zake doende.

Trouwens, mijn laatste zin van mijn vorige bijdrage heeft betrekking op mijn suggestie dat de uitspraak die Lievergezond aanhaalt wellicht zou kunnen slaan op....bla bla bla. Het is dus enkel een filosofische insteek van een mogelijke uitleg van een iets. Niets meer.

Alles is verzonnen, dus dan is jouw nihilistische interpretatie evengoed een verzinsel. En die Jed McKenna is dan al helemaal een fantast!

Mike

Deze uitspraak past hier vind ik:
Quote:
Iedere gezonde mens is een zieke mens die niet beter weet.

Romains

Potverdorie, dat citaat had ik hier al eens neergezet (al eerder gekopieerd van Remco uit de citatenrubriek).

Ik begin alzheimer te ontwikkelen of zo.

Wie wil en kan: haal asjeblieft dit bericht weg.

Alvast dank!

ben hier al een tijd actief en heb al voldoende gelezen over ontgiften en heb het zelf ook regelmatig gedaan... maar hoe weet je nu of je zuurstoftekort hebt op celniveau? en hoe weet je of je ziek bent als je nooit ziek wordt?

@Eli,

Ik weet ook niet of ik misschien wel ziek ben of hoe oud ik zal worden of wanneer er een ziekte uitbreekt/zich mannifesteert die nu nog niet te merken is. Maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik me er niet mee bezig houdt.Moet er niet aan denken om daarover na te denken/zorgen te hebben,de stress zal zeker tot een of andere klacht leiden.

Op het eind van de rit weet ik het en mocht dit forum dan nog betsaan dan laat ik het wel weten.Tot die tijd leef en eet ik volgens regels waarvan ik denk dat ze me onderteunen om een vrij hoge leeftijd te halen(en gezond)en verder een beetje carpe diem(zeker geen hypochondier worden).

ad

Haha, bedankt ad voor je nuchtere bericht...

Ik begin mijzelf steeds beter te leren kennen en zie dat ik heel gemakkelijk angsten ontwikkel voor dingen. Eerst de angst om aan te komen. Nu kom ik erachter dat ik eigenlijk ook een angst heb om ziek te worden, angst voor het bestaan, angst voor afwijzing etc etc. Niet dat ik voortdurend bevend can angst rondloop hoor, maar ik zie in dat deze angsten zich manifesteren in bepaalde gedragingen en erger nog, ik juist door deze angst uiteindelijk mijzelf nog 'ziek' maak.

Het is oa ook de angst die me laat zoeken naar bewijzen/waarheden. Ik wil dingen kunnen uitsluiten/bevestigen om 'rust' te hebben, om me veilig te voelen.

Als ik een dergelijk topic als dit lees, gaan de alarmbellen direct af...inderdaad hypochondrische trekjes lijk ik wel te hebben...

Goed, een eerste stap naar verbetering is bewust ervan zijn;)

"Vroeger" was ik ook bang voor ziekte, naast ook nieuwsgierig: pas als je weet wat ziekte echt is, weet je denk ik ook wat gezondheid is.

Volgens mij helpt nieuwsgierigheid.

Uiteraard: onbekend maakt onbemind: dus als je begint met jezelf verdiepen dan duizelt het.

Bij mij is de bliksem ingeslagen op een dag in mijn leven (in figuurlijke zin) en sindsdien heb ik veel gezondheidsklachten.

Constant daarover gestresst zijn werkt niet meer dan:-)

En dan krijgt dezelfde interesse weer een nieuwe dimensie.

Eli, je kunt je wat jij noemt hypochondrie ook ten positieve keren of er anders naar kijken.

Dat je het gegeven van je zieke kanten eng vindt, maar misschien fascineert het je ook?

Ik hoorde eens iemand vertellen van haar vroegere angst voor alles wat vleugels had en later bleek dat ze een diepe wens in zich had om zelf te leren vliegen en ze ging haar vliegbrevet halen.

Moraal van dat verhaal: onder een angst kan een verlangen zitten.

Ik was aan het zoeken op dit forum over verkoudheid. En toen kwam ik oa dit topic tegen.

Ik ben nu al bijna 3 weken snot en snot verkouden. En niet zo'n beetje ook. De ene dag gaat het iets beter, maar er zijn ook dagen dat het snot maar uit m'n neus blijft druipen. Heel m'n neus is kapot van al dat snuiten. Dikke, rode, droge ogen.

Maar als ik het goed begrijp dan is dat dus een goed teken? Komt nu alles los?

Ik heb altijd een slechte weerstand gehad. Ik had gehoopt dat dat met dit dieet over zou gaan, maar zo voelt het op het moment niet.

Ik heb nog niet alles gelezen, dat ga ik dus nog even doen. Tips zijn trouwens erg welkom.

Quote:
Ik heb nog niet alles gelezen, dat ga ik dus nog even doen. Tips zijn trouwens erg welkom

ik heb net hiervoor een artikel geplaatst over vitamine C, lees dat eens, dat zou kunnen helpen met je snot :wink:

Ik heb dit topic nog eens doorgelezen en soms duizelt het in mijn hoofd.
Ik denk uberhaupt dat de begrippen gezondheid en ziekte geherdefinieerd kunnen worden.
De belangrijkste gezondheid vind ik toch die in de geest: iets met in harmonie leven met wie je van binnen bent of wat je echt voelt van binnen.

Eerder zag ik dit citaat van Mike in deze rubriek staan:

Mensen zweven maar al te vaak boven hun lichaam uit, ze hebben niet of nauwelijks contact met hun lichaam. Na verloop van tijd ‘telefoneert’ het lichaam niet meer, want je neemt toch niet op.

Ik kan beamen van vroeger uit dat ik minder lichaamsbewustzijn had dan nu.
Bijv. tegenwoordig als ik thuiskom wil ik mijn schoenen uithebben.
Vroeger hield ik ze gewoon altijd aan.
Ik begreep dat ritueel nooit zo goed van mensen dat ze thuis op hun sloffen of blote voeten wilden rondlopen.

Verder nog dit: ik heb zeer veel lichamelijke klachten gekregen toen ik de inzichten die ik verkreeg van 10 jaar lang aan vrij intensieve psychotherapeutische sessies deelnemen niet meer goed verwerkt kreeg: hier staat het verwoord: http://tinyurl.com/hpjl4gv
Dan vraag ik mij nog af: wat is gezondheid en wat is ziekte? Soms riep mijn lichaam mij tot de orde: dat is dan eerder gezondheid dan ziekte, maar zo voelde het dan niet...
Of ik heb een tijd lang zeer veel stoombaden genomen en ineens kreeg ik een vreselijk heftige griepaanval die een week lang duurde.
Het was de griep, want mijn partner die die ozon-stoombaden niet nam die kreeg diezelfde griep ook die hem en mij een week in de ban hield of zelfs langer nog.
En zo vaak heb ik de griep niet.
De acupuncturist die me in die tijd screende zag ook dat mijn gezondheid in die tijd vooruit gegaan was.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan