Ik ben zeker niet ongevoelig voor kritiek op crypto in het algemeen of btc in het bijzonder. Maar luister.
Rond 2017 ergens kocht ik bij een mannetje in België een stuk of 100 prachtige őstenreichische phillarmoniker munten van 1 troy ounce 99.9 procent zilver. Prima aanschaf alhoewel je natuurlijk 30 procent boven spot betaald. Mooi voor de heb iig.
Mensen die de koers van goud en zilver volgen weten wat er na die tijd gebeurde.
Down like a led Zeppelin
Gelukkig had ik in die tijd geen extra uitgaven want dan had ik zwaar verloren. Sippe toestand zou dat voor mij geweest zijn. De glimmende munten lagen in een donker hoekje rustig hun tijd te verdoen.
Snel naar 2021, steeds meer gedoe rond de Londense papieren handel. Silversqueeze etc en de prijzen schieten niet echt omhoog maar ze gaan wel. Als ik nu mijn zilver zou verkopen zou ik een aardige winst boeken. Dat doe ik echter niet want ik heb het geld niet nodig en ik verwacht dat dat zilver en goud dat ik heb mij door barre tijden zou kunnen helpen. Tijden die ik zonder bril aan zie komen.
Ik persoonlijk denk dat crypto iets toevoegt aan je portefeuille om je vermogen in te dekken tegen barre tijden. Iemand kan daar natuurlijk heel anders over denken.
Crypto, zoals foolproof al terecht opmerkte werkt niet als de stroom en internet uitvalt. Ik vrees dat als dat scenario komt je alleen nog wat hebt aan je blote mannenklauwen, je gezonde verstand en de eventuele wapens die je hebt omdat als de stroom uitvalt het plunderen binnen twee weken gaat beginnen...
Mocht de stroom korter uitvallen begint de bitcoin node weer te snorren en is alles binnen een uur weer up to date.
Eniewee, kort verhaal lang. Ieder probeert op zijn of haar manier te dealen met de toekomst zoals hij of zij dat aan ziet komen. Prudent vermogens beheer is intelligent. Je geld dat je op korte termijn nodig hebt in dingen stoppen waar je het op korte termijn wellicht niet uit kan halen is niet handig, dan lijkt het meer op gokken en dan kan er inderdaad geld verloren worden.
Mensen die op de laaste piek van bitcoin gekocht hebben zitten nu, als ze verkopen, met een verlies van ongeveer 30 procent. Maar alleen als ze verkopen! Wees hier mijn zilver verhaal indachtig, doe zulke dingen alleen met geld dat je niet nodig hebt op korte termijn.
Ik verwacht, maar dat is zeker geen beleggingsadvies, dat bitcoin gaat stijgen de komende jaren, net als goud, zilver en alle andere dingen die geen schuld zijn. Spullen doen het goed, voor zover ik in kan schatten natuurlijk. Mocht het bv zo zijn dat het spuitje dat ze nu zo vrolijk uitdelen daadwerkelijk depopulatie oplevert dan heeft dat bv enorme consequenties op de huizenprijzen.
Niemand, en ik zeker niet, kan de toekomst voorspellen.
Ps
Ik ben voor zover ik weet niet autistisch, werk niet in de ict en kwam op dit forum om meer kennis te vergaren over gezondheid etc etc. Zijn en hoop fora waar ik graag in lees over dingen waar ik het gevoel heb dat ik wat van opsteek. Ik schrijf daar niet in omdat ik er, nog, geen mening over heb.
Crypto vind ik boeiend, zeker een mening over. Ieder die anders denk: good for you!
Over 5 jaar is alles anders is mijn motto en dat is de laatste 50 jaar altijd nog waar geweest ;-)
Ps2
Wat Michael Saylor overeenkomstig heeft met bv Q is dat hij altijd mensen aanzet tot zelf onderzoeken en zelf nadenken.
Ik vind beide dus niets cultigs hebben.