Zwak vlees

@ DenniS Ik heb ook mijn twijfels bij rauwe cacao. Loveshock is niet de enige die deze chocoloade reepjes met rauwe cacao maakt.

Een paar maanden geleden had ik 4 kleine reepjes in 1 dag opgegeten; 2 overdag en 2 's avonds. Als ze in huis zijn, kan ik het niet laten het op te eten! Ik heb hierdoor de hele nacht niet kunnen slapen. Toen mijn vriend wakker werd om naar zijn werk te gaan, was ik nog steeds klaarwakker. Niet alleen dat, het voelde alsof ik drugs had geslikt, ik was helemaal hyper... Grappig verhaal, maar ik doe het nooit meer!

 
Ik waak er al jaren voor om zowel cacao als snelle suikers niet te dicht voor het slapengaan te eten. Cacao is vanwege de cafeïne een heuse oppepper in een wat grotere dosis. En een snelle suiker (ik gebruik hooguit de ongeraffineerde vormen, maar ook deze slechts sporadisch) laat mijn hart harder slaan of de bloeddruk wordt verhoogd, of beiden. In elk geval activeert het activeert mijn hart dusdanig, dan ik er enkele uren wakker van blijf.

 
Klopt ja, maar zo'n heftige reactie had ik nooit eerder gehad. Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat de cacao rauw is, of dat mijn lichaam gevoeliger is geworden natuurlijk.

 
Grappig, ik vond rijstwafels juist helemaal niet knapperig ...... net alsof je op een stuk piepschuim zat te knauwen....

Sinds ik grotendeels WAP-achtig eet heb ik totaal geen behoefte aan (voedsel)uitspattingen, zelfs niet in die periode eens in de maand. Vroeger móest ik dan chocola in huis hebben anders werd het totale oorlog. Heb nu al minstens een half jaar geen choc. gehad en ook geen behoefte. Helemaal niet aan zoet.

Laatst heb ik een beetje honing over de yoghurt met noten gedaan (extraatje voor op de zondag) en ik vond het echt niet lekker! Het zoet overheerste (terwijl het echt maar een heel klein beetje honing was) en de romige yoghurt- en notensmaak kon ik niet meer proeven. Nou ben ik, behalve de chocola, toch nooit zo'n zoetekauw geweest.

Gisteren had ik even een moment dat ik zin kreeg aan aardappelpannekoekjes, je weet wel, 'reibekuchen' op z'n Duits. Naturel, met kaas, met uitjes, met spekjes.....

Maar het kan ook zomaar een associatie zijn naar de tijd dat ik vaker van die dingen at. Was in mijn studietijd in Nijmegen. Toen waren we regelmatig in het studentenhuis 's nachts aan het bakken :D. Was een hele leuke periode in mijn leven. Alles kon, niets moest, totale vrijheid. Dus misschien is die zin aan aardappelpannekoekjes ook zo maar een signaal dat ik (weer) meer behoefte krijg aan vrijheid, ontdekken, buiten grenzen gaan, uit de band springen etc. ;)

 
Gisteren had ik een patatzindip rond 18:30 uur.

Ik besefte dat ik te weinig koolhydraten in mijn dieet had zitten.

Vandaag zit er weer te veel in.

Het is een dunne lijn vanaf welke een omslagpunt voelbaar is bij mij van te weinig koolhydraten naar te veel en het gaat altijd om een combinatie met vet en eiwit.

Ik heb het altijd al gevoeld dat er dan iets niet klopte met zetmeel als ik een grens overschreed, maar nu kan ik het plaatsen.

Vroeger was er die theorie dat je juist niet te veel moest combineren voor een goede vertering.

Bijv. geen noten EN kaas.

Of bijv. vlees EN iets zetmeelachtigs.

Foute boel was toen de gedachte.

Dat is nu moeilijk houdbaar nog als je voeding EN eiwitten EN vetten EN koolhydraten tegelijk moet bevatten (zeker als hypoglycemie-type als ik).

 
Kennelijk mag ik niet posten in dit topic....want hij wil maar niet mn bericht posten.

(Poging 2) Deze dingen mis ik nog steeds,hoewel ik er niet aan toegeef,want dan speelt "zelfstraffende Ego" geheid op.

Anyway,hier volgt de waslijst:

Panini's vd LaPlace(vooral die met creoolse kipsalade/kipkerrie),Duits zuurdesembrood of Italiaanse bollen(vd Jumbo) met boter en:ham&kaas(en soms tomaat met yoghonaise erop)/filet americaine pesto/smeerkaas/gebakken pastei/kalfsleverworst/kipfilet/kipkerrie of kipsate salade. Reuzen rozijnenbol(vd Jumbo/Jan Linders)met boter en kaas.Half meergranen stokbrood met kruidenboter ham&kaas&ananas vd bakker.Dikke deegige ham/kaas croissants vd markt.Meergranenstokbroodje met kipcoctailsalade van een broodjeszaak in M'tricht.Warme appeltaart met slagroom/uberhaupt slagroom en alles wat t bevat.Kruimel pudding vlaai.Pizza Taco met coctailsaus,lasagna&andere pasta's.Tiramisu.(warme)chocolademelk vd campina.praline bonbons van een lokale chocolatier.Milka Bisc&Choc.Roomijs/stroopwafelijs/cookie dough/cheesecake ijs.Rookworst&BBQ worstjes.Frikadel speciaal.Mn eigen "geïmproviseerde" maaltijdsalade (ijsbergsla/roma tomaatjes/komkommer/zoetzure augurk/zilveruitjes/gerookte kipfilet met italiaanse kaasflakes en/of gebakken uitjes en dan t belangrijkste bindende ingrediënt;glucosefructosestropige-yoghurtdressing!Dan at ik meestal na t sporten ook nog een hele afbakfocaccia erbij...dat was heaven voor mij,keek ik hele dag naar uit en motiveerde ook om te gaan sporten.)

En (op deze zal ik vast veel commentaar krijgen,hoewel ik rationeel nu ook weet hoe slecht t is,blijft t een zwak)....Chinees!vooral satesaus,babi pangang,foe yong hai,koe loy yuk vergezeld door bami.

Het moge duidelijk zijn dat m.n. alles met deegwaar en gluten mijn zwak en dus valkuil zijn.

 
Quote:
Milka Bisc&Choc



Ja, die! En voor het overige: ja, dat ook!

Iedereen hier is/was een kh-junk. We weten heus waar je 't over hebt. (Zucht..)

 
Ik was een verschrikkelijke koolhydraten junkie! Om hartige dingen gaf ik helemaal niets maar chocolade, koek, ijs daar deed ik zowat een moord voor! En ook nog voor Tuc en Patria cream crackers. En toch.... toch heb ik dat nu niet meer! Mijn chocolade-verslaving is trouwens voorgoed verdwenen na een klein jaartje Seroxat (rotzooi, weet ik nu).

 
Joey, inderdaad is de rode draad suiker en zetmeel. Toch ook hier en daar wat vet en eiwitten, maar altijd in combinatie met koolhydraten.

Mike

 
Weet je waar ik echt een zwak voor heb? Alles wat gerookt is. Gerookte paling en andere vis, gerookt vlees, groente noem maar op en ook barbequeeeeeee. Lekker een aubergine of courgette en andere groente op de grill en dan daar een lekkere Mediteraanse olijfolie salade van maken maar dan gerookt.

 
Joey, inderdaad is de rode draad suiker en zetmeel. Toch ook hier en daar wat vet en eiwitten, maar altijd in combinatie met koolhydraten.

Mike,ik denk niet zozeer zetmeel&suikers,uberhaupt zetmeel,maar tarwe/gluten en/of in combinatie met suiker&vet. Als je nagaat (kunnen) bevatten al deze producten gluten/tarwe! ja,en sommigen dan ook nog MSG.

Haydarpasa....ja gerookte dingen vind ik ook the bomb!

 
Ik ben de laatste dagen weer in de ban van de haast nostalgische chocolade-verslaving. Ik geef mezelf een paar dagen om ervan te genieten, maar als de repen op zijn, moet het afgelopen zijn. Zo niet, dan kan maar beter met maandverband gaan lopen.... :mrgreen:

 
Had dus het idee om eens het chocolade-recept van Modderbaard te gaan maken om mezelf eens te trakteren.

Kreeg ik vandaag een mail van mn energetisch therapeute of ik aub geen chocolade meer wil eten,omdat deze stoffen bevatten die de galblaas blokkeren.

Echt alle fun wordt zo uit t leven gezogen.....

 
Joey,

Ik zie in de lijst van 'verboden vruchten' inderdaad heel sterk jouw achtergrond als bakkersdochter terugkomen. Er speelt hier een heel interessant psychologisch mechanisme. Ik zie dat je voortdurend in strijd zit: in strijd met je lichaam en geest, in strijd met glutenrijke voedingsmiddelen en in strijd met je moeder (zie ook de uitwisselingen die we op het voormalige GAPS-forum) hadden.

Als Dennis verwijst naar een chocolaverslaving als nostalgie, dan is het duidelijk dat veel van ons eetgedrag wordt bepaald niet noodzakelijk door de voedingsmiddelen die we niet kunnen weerstaan, maar door onze EMOTIONELE RELATIE met zo'n voedingsmiddel. Ik denk dat de bakkersproducten voor jou nostalgie zijn. Je hebt al vaker geschreven hoe je alleen al de geur herinnert van deze producten uit je kindertijd. Ik denk dat je iets tekort bent gekomen in jouw jeugd en dat veel ervan met de relatie met jouw moeder te maken heeft. Je verlangt naar iets wat je destijds niet hebt gekregen. Het lijkt me zinvol om daarnaar op zoek te gaan, het is de sleutel tot jouw heling.

Mike

 
Mijn biologische recept voor:

Pepernoten (40-50 stuks)

75 gr volkoren speltmeel

75 gr gebuild tarwemeel

75 gram roomboter

50 gram oersuiker (niet minder)

1 volle el koekkruiden (10 gram indien nodig gevijzeld en gezeefd)

1 maximaal volle tl wijnsteenbakpoeder (6 gram)

2 el rauwe volle melk (17,5 ml)

snuf Keltisch zeezout (0,5 gr gevijzeld)

Meng en kneed alles behalve de melk door elkaar en doe uiteindelijk de melk erbij om het tot een stevige bol te kneden. Doe het deeg in een boterhamzakje en leg het in de koelkast. Een uur later of liever nog de volgende dag laat je het deeg buiten de koelkast (enige uren) zacht worden. Haal de ovenplaat uit de oven en leg er bakpapier op. Verwarm de oven voor op 160 graden.

Maak 50 kleine knikkers en leg ze uit elkaar op de ovenplaat. Druk ze plat zodat ze van binnen goed gaar worden. Ze rijzen ook nog in de oven. Plaats het blik in het midden van de oven en bak de pepernoten in 20 minuten gaar. Zet de oven uit en laat het blik met pepernoten in de oven totdat de oven is afgekoeld. Dan zijn ze precies lekker krokant, maar niet te hard.




Voor wie toch eventjes wil zondigen rond de sinterklaasdagen...

 
Haha, ik heb gisteren ook nog pepernoten gebakken. Beetje hetzelfde recept als jij. Na een handje pepernoten voelde ik me er toch niet zo lekker bij. Veel te zoet. Mijn buik begon ook mega veel te borrelen, dus waarschijnlijk was het toch niet zo'n goed idee.

 
Ik had zojuist een zoet en eet behoefte. (Hormonale tijd van de maand, is nog steeds niet helemaal weg)

Heb een heerlijke zelfgemaakte linzen/boekweit pannenkoek op, gebakken in Ghee, dik besmeerd met kokosolie en een laagje biologische appel/perenstroop, bij gebrek aan beter zoet. Altijd nog beter dan chocolade of chips toch.

Ik zal beter zoet gaan bestellen, voor als ik weer die snoep behoefte voel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan