Aardappelzetmeel ! Wie had dat gedacht ?

Ik eet beiden, dus plantaardig en dierlijk maar het RS verhaal is met name interessant voor mensen die darmklachten houden ondanks hun oerdieet of WP dieet. Of ben je ook anti bonen? Want dit zitten nl ook vol RS. Gewoon alles uitproberen en het goede behouden.

 
Wel, ik heb geen darmklachten, dus geen wonder dat ik geen profijt heb van RS.
Wat ik wel opvallend vind is dat op Vetgoed-blogspot werd geschreven dat één van de gerapporteerde effecten het hebben van "levendige dromen" is. En laat ik dat nou ook hebben gehad in de dagen dat ik RS nam 8O
Geen enge of wilde dromen, maar wel heel druk, ik had het gevoel dat ik een heel vol nachtprogramma had, terwijl ik normaal helemaal niet veel droom.
Iemand enig idee hoe RS dit kan veroorzaken?

 
Verhoogde stress? Glycogeen is ook een vorm van zetmeel en dat komt vrij in tijden van stress om de spieren en hersenen te voorzien van extra glucose.

Mike

 
Twee pagina's terug beschreef ik hier de volgende cruciale verschillen tussen Paleo en WAPF:

- Paleo gaat uit van de vroege mens als eter van mager spiervlees van afgetrainde, wilde dieren. Niet waar, de vroege mens at orgaanvlees, het vetste en meest voedzame vlees dat het dier bevat.
- Paleo keert zich tegen granen vanwege anti-nutrienten als fytinezuur en teveel omega-6 vetten, maar zwijgt in alle talen over exact dezelfde stoffen in noten. Noten zijn nl. paleolitisch en granen neolitisch. Het is dus een dogma, waarbij alle neolitische voedingsmiddelen per definitie worden afgewezen. Het onderzoek van Price toont aan dat ook neolithische culturen een meer dan goede staat van gezondheid wisten te bereiken.
- Paleo keert zich tegen zuivel, omdat ook dit een neolithisch voedingsmiddel is. Voorheen was het inderdaad nagenoeg onmogelijk om wilde dieren te melken, maar de melk is wel de bouwstof van het vlees. En net als vlees bevat het hoofdzakelijk vetten en eiwitten en kan dus gezien worden als een voortzetting van het paleolithische voedingspatroon, maar dan vloeibaar, completer (alles wat jong leven voedt is per definitie het meest volwaardige voedsel dat er bestaat) en beter verteerbaar.

Nu verschijnt er een artikel van dr Mercola waarin hij waarschuwt voor de volgende valkuilen van Paleo:

- Te hoge inname van magere eiwitten.
- Te lage inname van vet, met name in relatie tot eiwitten.
- Te lage inname van koolhydraten.

Mercola staat de inname van meer vet dan eiwitten voor (goed idee!). Daarnaast is rauwmelkse, volvette zuivel bij hem geoorloofd (goed idee!). Hij waarschuwt voor een hoge inname van vis, schelp- en schaaldieren i.v.m. een hoge mate van vervuiling in onze oceanen (hij had het ook over overbevissing kunnen hebben). Verder is hij een voorstander van de consumptie van gefermenteerd plantaardig voedsel (goed idee!) en intermittent fasting (goed idee!).

Mike

 
Ook ik heb het advies gekregen resistent zetmeel te gaan nemen. Inmiddels heb ik het een week op (1 tl per dag) en ik moet zeggen dat ik er enorm moe van word. 's Nachts sliep ik al niet zo lekker de laatste weken, maar sinds ik aardappelzetmeel neem, ben ik overdag enorm moe. Ik slaap bijna elke middag 3 uur bij, omdat ik gewoon niet wakker kan blijven. Als ik 's nachts slaap, heb ik trouwens wel echt hele heftige dromen (vaak nachtmerries ook trouwens, maar dat schrijf ik niet toe aan RS).

Voor het overige heb ik ook ontdekt dat ik beter geen RS 's avonds kan innemen, want daarvan krijg ik brandend maagzuur en dan lig ik alsnog wakker.

Voor de rest merk ik nog geen effecten, maar ik ben benieuwd. Komend weekend ga ik ophogen naar 2 tl per dag. Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

 
Hi Pinklady, hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Ik heb een beetje dezelfde evaringen als jij hebt en ben nu gestopt nu ik na een nacht overgeven plotseling niks meer verteer.

Ik volgde de aanwijzingen van Richard Nikoley van het "free the animal" weblog. Dus goede probiotica, resistant starch zoals zij gebruiken.
Daarnaast voegde ik nog psyllium husk toe.

De vreemde, levendige, dromen had ik ook en dat was ook een bekend symptoom volgens velen. Ik kreeg later wel meer depressieve gedachten en zit nu helaas wel in een soort van stress modus. Ben maar gestopt nu en ga weer terug naar m'n paleo / wp dieet.

 
Toen de aardappelzetmeel opeens hot werd op het WP-forum ben ik het uiteraard ook gaan proberen. Maar na een poosje besloot ik dat het geen aanvulling was op m'n voedingspatroon omdat ik opeens weer "trek" ging ervaren gedurende de dag.
Ik kijk daar nu echter toch weer anders tegen aan. Een paar maanden geleden heb ik een darmreiniging gedaan met een laxerende pruimensioop met sennapeulen-extract. Daarna is het (heel lang) niet meer goed gekomen met mijn darmen, waar ik voordien nooit problemen mee had, altijd een prima en regelmatige stoelgang. Na de laxering ging ik wekenlang nauwelijks naar de wc, soms eens in de drie dagen, en dan nog maar een beetje. Op advies van jullie ben ik probiotica gaan slikken. Daar werden mijn darmen weer wat te enthousiast van, want ik raakte aan de dunne. Ook sliep ik sinds de darmreiniging veel slechter dan ik van mezelf gewend was.
Tot ik de tip kreeg om dagelijks een eetlepel aardappelzetmeel in een glas water op te lossen en te drinken. Bijna daags nadat ik daarmee begon kwam de ontlasting weer in een normaal vaarwater terecht. Ik doe dit nu al een paar weken, en ik heb een geweldige, probleemloze stoelgang van (in mijn ogen) precies de goede consistentie en afmetingen, geen grote hompen maar slanke exemplaren die er probleemloos uitfloepen, twee of drie keer per dag, nagenoeg zonder sporen op het wc-papier achterlatend. En ik slaap ook weer heerlijk en word uitgerust wakker.
Dus wat de tegenstanders ook mogen zeggen, voor mij werkt het gewoon fantastisch en mijn darmbacteriën willen niet anders meer :lol:

 
Fijn dat je stoelgang weer normaal is, Enjoy.
Ik heb sinds WP/Paleo ook vaak een moeizame stoelgang, waarschijnlijk omdat ik sindsdien weinig vezels eet. Ook al vervang ik dat met veel vet, de stoelgang blijft moeizaam.

Toen ik met chlorella begon voor de kwik detox, had ik weer een super stoelgang. Ook 2 a 3 keer per dag. Blijkt dat er vezels in die chlorella zitten wat de boel weer aan de gang brengt.

Zit er in aardappelzetmeel ook vezels waardoor je stoelgang weer goed verloopt? Of is het puur dat je darmbacteriën goed met die aardappelzetmeel aan de slag kunnen?

Mark

 
Ik weet niet zeker of er vezels in AZM zitten Mark, en ook niet precies waarom mijn darmen er zo goed op werken, ik moet toegeven dat ik me er (nog) niet heel uitgebreid in heb verdiept :oops:
Maar volgens mij is de werking niet op vezels berust.
Ik eet nu drie jaar volgens WP, en heb sindsdien nauwelijks vezels binnengekregen uit koolhydraten (wel uit groenten), maar ik heb steeds een prima stoelgang gehad (met uitzondering dan na die darmreiniging). Dus ik geloof er niet in dat je traditionele vezels binnen moet krijgen voor een goede stoelgang.
Ik heb vorige week het boek "De mooie voedselmachine" (vertaling van Darm mit Charme) gekocht en ben heel benieuwd wat ik daarin allemaal ga lezen over de werking van onze darmen.

 
Nu je het zegt, ik had ook het gevoel dat na een darmreiniging m'n stoelgang minder werd. Minder aandrang. Ik hoorde dat zo'n darmreiniging je darmen lui kunnen maken als je dat te vaak/lang doet. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

 
Hoe hebben jullie dan precies die darmen gereinigd? Het klinkt alsof ze zijn gezandstraald!

Mike

 
Met Prunasine siroop.
Werkzame stoffen: dexpanthenol, senna
Hulpstoffen: methylparahydroxybenzoaat, glycerol, saccharose, pruim preparaat, water, sorbaat kalium

En ik heb eenmalige gelaxeerd, dus helemaal niet te vaak of te lang. Ik snap er ook niks van dat mijn stoelgang niet normaal op gang kwam, dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

 
Ik had oxy powder gebruikt voor de darmreiniging. Duurde 1 week. Daarna duurde het even voordat m'n stoelgang weer op gang kwam. Nu is het met fases ok, lijkt ook gekoppeld aan stress/kwikbelasting.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan