Aardappelzetmeel ! Wie had dat gedacht ?

Mike, net zoals jij altijd zegt, dat niet iedere melk, vlees etc de goede is geldt dit dus ook voor zetmeel. Niet alles op 1 hoop gooien geldt ook voor zetmeel. Resistent zetmeel blijkt dus niet de suikerspiegel op te jagen en juist op termijn de insulinewerking te verbeteren. Dus lopen WP eters of paleo vast qua darmen het overwegen waard. En net zoals Melchior al zegt, hoeveel boterzuur uit boter komt in de dikke darm terecht om hetzelfde effect te bereiken? Van de RS is intussen aangetoond dat deze ieder geval in de dikke darm eindigt en daar positief kan uitwerken. Maar net zoals met vele andere voedingsmiddelen, overdaad schaadt, geldt ook voor RS, fytinezuur, rood vlees, eieren. Gewoon kijken hoe je lijf reageert. In de oertijd was er geen graan en ook geen zuivel en toch hebben wij beiden een soort geaccepteerd als gezond produkt. Voor mij is dat pure biologische rogge, voor jou die rauwe zuivel. Mocht je niet goed op RS reageren kijk dan eens naar soil based probiotica, zie ook de genoemde artikelen in mijn nieuwsbrief. Want als de RS theorie klopt dan is vermoedelijk antibiotica de grote aanjager van veel problemen want ik neem aan dat deze ook de flora in de dikke darm om zeep helpt waardoor RS geen effect meer heeft.

 
Even nog een vraag over boterzuur: waar halen ze boterzuur vandaan in bijv Japan (waar men nauwelijks zuivel nuttigt) ?

 
Ik las pas ergens dat RS onverteerd in de darmen komt en daar voer is voor de goede bacteriën. Is het dan zo dat alleen de good guys hiervan eten en de bad guys niet?

M.a.w. Kan RS een verstoorde darmflora niet nog meer uit balans brengen door de "slechte" bacteriën te voeden?

 
Ik heb begrepen dat RS ook voer voor de bad guys in de dunne darm kan zijn, dus kijk hoe je erop reageert. Maar tot nu toe hoor ik alleen positieve geluiden maar meldt negatieve ervaringen ook. Ik heb klanten die het prima doen op chlorella maar ook mensen die er kotsmisselijk van worden. Dus voor de ene is het heilzaam, voor de andere weer te sterk of niet goed verteerbaar.

 
En met betrekking tot bronnen van RS, er is een studie gedaan in China met veel waardes die gemeten zijn:

http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/19/2/274.pdf

 
hoi Ron ja mensen met problemen in de dunne darm: ik hoorde van een chronisch zieke dat een arts in de VS haar eerst onderzocht op sibo: http://www.mindbodygreen.com/0-1102...ll-intestinal-bacterial-overgrowth-sibo.html. Dat is volgens mij die aandoening. En als je dat hebt, dan moet je echt volgens die arts al helemaal geen plantenvezels binnenkrijgen.

De FOS Fructo Oligo Sacchariden -de zogenaamde prebiotica- in van die probioticapillen: die gooien mijn darmen ook stelselmatig overhoop. Ik heb het geprobeerd: maar mij niet gezien in elk geval.
Vreselijke buikpijn.

 
Ik heb de onderzoeken in de links niet gelezen maar ik denk wel een misverstand te zien in dit topic.
Als ik je't zo lees word de RS omgezet in boterzuur, OMGEZET dus, het is dus een rest product en niet wat de bacteriën voed toch?
Het is de fermentatie van RS dat de bacteriën zou voeden..

 
Laten we het zo simpel mogelijk houden. Al die flauwekul over 'prebiotica' gaat niet op, want de mens is NIET GESCHIKT om plantenvezels goed te verwerken. Het geeft allerlei gisting en rotting en is dus BELASTEND voor de darmen. Als uit al die gisting en rotting er toevallig nog boterzuur vrijkomt en het blijkt de bloedsuikerspiegel niet te verhogen, roept iedereen hallelujah. En voor de duidelijkheid: boterzuur is wat maakt dat je zweet stinkt, een bijproduct van ROTTINGSbacterien, en dat ervaren we echt niet als positief!

Mike

 
Ik kan me prima.in jou visie vinden, ik zag dat het in het begin (volgens berichtgeving) ging om de omzetting naar boterzuur en niet on de boterzuur zelf waar het op de laatste pagina wel de boterzuur is dat als bacteriëele voeding gezien werd.

Als dit RS verhaal waar was had het gaps dieet nooit zo,n succes gekend niet te spreken over wapf nog..

 
Ik stop (na een week) weer met het innemen van RS. Ik heb slechts twee dagen last gehad van winderigheid en een opgeblazen gevoel, maar ik ervaar nu geen voordelen, integendeel, ik merk dat ik zelfs weer iets hongeriger ben dan ik de afgelopen 2,5 jaar (met WP) gewend ben, terwijl ik verder hetzelfde eet. Ik heb 25 jaar honger gehad toen ik (post)anorexia had, ik was juist zo blij dat ik daar door m'n nieuwe voeding vanaf was. Dus geen RS meer voor mij :|

 
integendeel, ik merk dat ik zelfs weer iets hongeriger ben dan ik de afgelopen 2,5 jaar (met WP) gewend ben

Het zetmeel drijft stiekem toch de bloedsuiker omhoog?

Mike

 
En Mike, ik heb glucose meter, RS drijft bloedsuiker niet omhoog. Maar dat meer trek had ik deze week wel, misschien omdat dikke darm gezonder wordt ?? Jij vertelde ooit dat als je lichaam gezonder werd je eerst wat kilo's aankomt door bijvoorbeeld een herstellende darm die meer opneemt of door hormonale veranderingen. Het enige nadeel van RS wat ik ervaar is dat ik meer licht in mijn hoofd ben, net of koppie minder brandstof krijgt. Of er moet rommel vrijkomen uit vetweefsel, dat zou bij mij ook nog kunnen spelen.

 
Mooie video over RS en darmkanker

Ik kan met computer graphics alles 'aantonen' in 4 minuten.

Mike

 
Ik las op het internet dat RS al ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzocht wordt. Hee, wat interessant, dat is precies de periode waarin ons wordt verteld dat plantenvezels goed voor ons zijn! Vaste lezers van dit forum moeten er zo onderhand wel van overtuigd zijn geraakt dat er een agenda is achter veel naoorlogse 'studies' en dat deze agenda pro-vegetarisch is en anti-dierlijk. Het ziet ernaar uit dat de Paleo's zich erin hebben laten luizen, omdat dit past in het anti-granen en anti-zuivel-plaatje. Loren Cordain baseert zich ook op 'wetenschap' en stelt keihard dat de vroege mens mager spiervlees at, wat eveneens een foutieve aanname is, hoe 'wetenschappelijk' dan ook.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.176
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan