Aardappelzetmeel ! Wie had dat gedacht ?

In feite ben ik gewoon terug waar ik jaren geleden starte nml. lowcarb met IF van zo'n 16 uur per dag.

Dat is exact waar ik van nature op ben uitgekomen!

Mike

 
Granen bevatten RS, zuivel bevat boterzuur beide idd niet aanwezig in paleo dieet, dus zouden ze er daarom baat bij hebben? In zuurdesem, dus op de juiste manier bewerkte granen zou ook meer RS zitten. Ik weet het niet, maar is dit niet gewoon weer een gevalletje "uiteindelijk komt iedereen op WAPF uit?"

 
Hier een lijstje met dierlijke voeding die rijk is aan boterzuur, de minder goede voeding die ertussen staan daargelaten natuurlijk.

Foods High in Butyric acid
http://wholefoodcatalog.info/nutrient/butyric_acid/foods/high/

Foods High in Butyric acid (per 100g edible portion)
Fermented butter
2900 mg
Unsalted butter
2700 mg
Salted butter
2700 mg
Cream(milk fat)
1500 mg
Whipping cream(milk fat)
1200 mg
Natural cheese(cheddar)
1100 mg
Natural cheese(cream)
1100 mg
Natural cheese(emmental)
1100 mg
Natural cheese(gouda)
970 mg
Coffee whitener(powder, milk fat)
950 mg
Whole milk powder
940 mg
Process cheese
900 mg
Cheese spread
840 mg
Natural cheese(edam)
810 mg
Natural cheese(camambert)
780 mg
Natural cheese(blue)
760 mg
Butter cake
730 mg
Natural cheese(parmesan)
730 mg
Cream(milk and vegetable fat)
730 mg
Whipping cream(milk and vegetable fat)
620 mg
Coffee whitener(liquid, milk fat)
540 mg
Biscuit(soft)
440 mg
Ice cream(high fat)
370 mg
Ice milk
360 mg
Coffee whitener(liquid, milk and vegetable fat)
270 mg
Evaporated whole milk
260 mg
Ice cream(regular)
250 mg
Condensed whole milk, sweetened
220 mg
Butterscotch
210 mg
Bavarian cream
180 mg

...

 
Nog een vraag, bereikt het boterzuur uit dierlijke voeding geheel de darmen of word deze onderweg afgebroken?

 
Ik weet het niet, maar is dit niet gewoon weer een gevalletje "uiteindelijk komt iedereen op WAPF uit?"

Inderdaad, gewoon de zoveelste hype. Het spreekt mensen aan omdat het ze een excuus geeft om toch weer zetmeel te eten.

Mike

 
Een excuus om toch weer zetmeel te eten

In mijn geval is dat echt niet zo. Zoals ik al schreef, ik hoop altijd iets tegen te komen waardoor ik me nóg beter voel dan dat ik al doe met WAPF.
In dit geval lijkt het erop dat RS daar niet in gaat slagen, de bijverschijnselen als winderigheid en opgeblazen gevoel zijn nagenoeg verdwenen, maar ik ervaar geen voordelen. Door WAPF heb ik toch al zelden meer honger (als in rammelende maag), en opgewekt ben ik ook meestal wel. Mijn stoelgang is (ondanks gebrek aan vezels dus in tegenstelling tot wat het voedingsbureau beweert) probleemloos dus logisch dat RS aan dat alles weinig meer bijdraagt.
Soms moet je juist ergens mee experimenteren om te weten dat je al goed bezig was :D

 
Er zijn ook geen voordelen. Die winderigheid is fermentatie van de verkeerde soort, nl. rotting. Wanneer leren we nu eens dat plantenvezels voor de mens nagenoeg onverteerbaar zijn? We zijn geen achterdarmverteerders, zoals paarden, die ook 1 maag hebben. Paarden hebben een grotere dikkedarm en blindedarm, die hen in staat stelt tot microbiele fermentatie van plantenvezels. Voor ons mensen is dit eerder een last dan een lust.

Ik las op het internet dat RS al ruim 30 jaar wetenschappelijk onderzocht wordt. Hee, wat interessant, dat is precies de periode waarin ons wordt verteld dat plantenvezels goed voor ons zijn! Vaste lezers van dit forum moeten er zo onderhand wel van overtuigd zijn geraakt dat er een agenda is achter veel naoorlogse 'studies' en dat deze agenda pro-vegetarisch is en anti-dierlijk. Het ziet ernaar uit dat de Paleo's zich erin hebben laten luizen, omdat dit past in het anti-granen en anti-zuivel-plaatje. Loren Cordain baseert zich ook op 'wetenschap' en stelt keihard dat de vroege mens mager spiervlees at, wat eveneens een foutieve aanname is, hoe 'wetenschappelijk' dan ook.

Don't believe the hype!

Mike

 
Paleo zorgt voor een gezondheidsverbetering omdat de bewerkte voedingsmiddelen uit het voedingspatroon zijn gehaald.

Paleo is gewoon een een slap aftreksel van WAPF om zoveel mogelijk schapen mee te krijgen.
Je moet veeeeeel groenten eten op paleo. Dat is wel lastig hadden ze 12.000 jaar geleden dan al a+++ ijskasten om die kilo`s groenten in op te slaan? Hoe maakte ze dit houdbaar? oh jaa....

Fruit eten jaaaaa zekeeer die twee weken in de zomer en dan niet meer. Wees gematigd met noten....No shit sherlock. Heeft iemand al eens gehoord van een BINGE attack? Misschien kent iemand het je neemt nooit 1 nootje. Het voedt alleen maar de verslaving.

Wat blijft er dan over?

•Vlees van hoge kwaliteit – Rund, Varken, Lam, Kip, Os en meer.
•Vis – Zalm, Baars, Tonijn etc.
•Zeevruchten
•Eieren

en zuivel onbewerkt. Voeding zonder gifstoffen (nachtschade) en anti nutriten. Dus WAPF :lol:

 
Gewoon eten wat je goed verteert, bij mij is zuivel altijd al een probleem geweest. Ook in mijn kindertijd toen ik op de boerderij van mijn oom verse melk en heerlijke biest kreeg, maar daarna kwam altijd de ellende, snel naar het kleine kamertje. Om het zeker te weten alle testen gedaan die ik kon vinden, keer op keer was zuivel het probleem. Zelfs soja waar ik absoluut tegen ben, zie sojamelk.com, scoorde goed. Rogge was voor mij het beste graan. Maar of je nu boterzuur uit zuivel haalt of uit resistent zetmeel, who gives a f.....

Mijn ervaring met RS zover is dalende nuchtere suikerspiegel, minder eetlust en snel vol na een kleine maaltijd. Een goede bron van RS is ook cassave en bakbananen maar daar zal Mike ook wel iets tegen hebben. De oermens at knollen die vol RS zaten omdat ze rauw gegeten werden. Rogge bevat 1 gram RS per plak, 10 gram boter dan blijkbaar .3 gram dus je zal aardig wat boter moeten weghappen.

Maar goed, laten we gewoon boterzuur promoten, en dan mag je kiezen uit boter/zuivel of uit zetmeel uit knollen of andere bronnen. Het remt ontstekingen van de dikke darm en daar zit toch meestal de darmkanker, in de dunne darm vreemd genoeg zelden.

Eet je wat goed verteert en luister altijd naar je lichaam.

 
Wat je goed verteerd hoef je niet als een status-quo te benaderen, je kunt je spijsvertering verbeteren/versterken door o.a. slijmvliezen van de darmen te versterken, de lever en galwerking te verbeteren en het maagzuur te versterken. Veel mensen met voedingsintoleranties vermijden deze voedingsmiddelen, maar door bijvoorbeeld bitterstoffen te gebruiken voor een maaltijd zou je de eiwitvertering kunnen verbeteren waardoor de intoleranties afnemen. Uiteraard is luisteren naar je lichaam van belang, maar als de spijsvertering zwak is hoef je dit niet als voldongen feit te accepteren.

 
Bitterstoffen eet ik al vele jaren omdat mijn systeem flink is belast door chemische troep. Maar ik geloof nog altijd dat de ene mens beter gedijt op een plantaardig dieet, de andere op een meer dierlijk dieet en ik zit in het midden, van alles een beetje. Als slijmvliezen een probleem zouden zijn dan zouden gluten ook niet echt lekker vallen denk ik zelf. Ben niet van het extreme, de oermens leefde in een schone omgeving waarbij zijn voedsel niet was vervuild door de industrie en leefde in harmonie, dat laatste is in deze tijd ver te zoeken. Iedereen maakt ruzie met elkaar over de waarheid, maar ik blijf zeggen, ontdek je eigen waarheid. Voeding is een religie geworden en andersdenkenden de nieuwe ketters....., en de ketter van nu is misschien de goeroe van morgen :)

 
Het Weston Price 'dieet' is ook geen extreem dieet, het is niet eens een dieet te noemen, niets wordt uitgesloten alleen de traditionele bereidingswijze (die de verteerbaarheid bevorderen) en voedingswijze (voldoende vetoplosbare vitamines uit dierlijke voeding) worden voor het voetlicht gebracht, oude wijsheid van onze voorouders, geen hype en je hoeft niet perse terug te gaan tot de oermens voor deze informatie, dat blijft gissen itt de natuurvolkeren die Price onderzocht. Uiteraard worden we belast vanuit de omgeving, rede des te meer om je van binnenuit te versterken en aan stressbeheersing te doen.
Verder vind ik het vreemd dat een bewerkt product zoals aardappelzetmeel door paleo's wordt omhelst, kies dan voor die rauwe knollen, die trouwens traditioneel gewoon werden gekookt of ingelegd in azijn/zout.

 
Probleem is dat die RS door verwarming juist weer een snelle suiker wordt. Ik geloof dat alleen witte bonen nog ok zijn na koken. Ook moet je uitkijken voor teveel RS, dan kan het weer averrechts werken net zoals met veel andere zaken. Ik ben altijd kritisch geweest over fytinezuur maar het blijkt ook weer een opruimer van zware metalen te zijn. Dus het is niet zo zwart wit als ons vaak wordt voorgespiegeld. Ik zie paleo en vegetarisch wel als extreem. Maar als je er prima op voelt wie ben ik zei de gek..... en dan hebben we de natuurwetten van Hamer nog, emotionele gifstoffen die doorwerken op organen. Maar dat is weer iets voor een andere site :)

 
Fytinezuur is slecht voor tanden en botten omdat het mineralen onttrekt en gezien de toestand van o.a mijn gebit laat ik deze liever links liggen. Voor zware metalen zijn ook andere middelen goed in te zetten.

 
Ook daar zijn weer voor- en nadelen:

Phytic acid (myo-inositol hexaphosphate) is one of the most promising cancer chemopreventive agents. We investigated the mechanism by which phytic acid expresses preventive action to cancer. Phytic acid inhibited the formation of 8-oxo-7,8-dihydro-2′-deoxyguanosine in cultured cells treated with an H2O2-generating system, although it did not scavenge H2O2. Site-specific DNA damage by H2O2 and Cu(II) at GG and GGG sequences was inhibited by phytic acid, but not by myo-inositol. Phytic acid alone did not cause DNA damage and thus, it should not act as a prooxidant. We conclude that phytic acid acts as an antioxidant to inhibit the generation of reactive oxygen species from H2O2 by chelating metals, resulting in chemoprevention of cancer.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X01958085

 
Mbt rauwe melk:

Study Shows Once and for All That Raw Milk Doesn’t Help Lactose Intolerance

Unpasteurized "raw" milk has become popular with some drinkers who say it's better for the lactose-intolerant among us despite FDA warnings against it, but a new study says raw milk causes the same symptoms seen in folks who can't drink the regular stuff

http://time.com/17483/study-shows-once-and-for-all-that-raw-milk-doesnt-help-lactose-intolerance/

 
Voor rauwe melk bestaan al meerdere topics waarbinnen dit artikel geplaatst kan worden Ron. Als je westonprice.nl rauwe melk googled vind je deze eenvoudig.

Dit soort studies zegt verder niets over waarom er zoveel mensen die problemen hebben met het drinken van gepasteuriseerde melk het prima doen op rauwe melk en wel langer dan 8 dagen en wel meer dan 16 mensen. Hier zijn er een paar van deze anekdotische gevallen te lezen:
https://www.facebook.com/westonaprice/posts/10201753928518581?stream_ref=10

 
Terug komend op het AZM/RS : in antwoord op Mike's vraag: 'RS wordt omgezet in boterzuur, dus het gaat om boterzuur. BOTERzuur, dus waarom een zetmeelbron hiervoor gebruiken?'
vond ik een antwoord van Melchior dat luidt: het boterzuur in boter wordt onmiddellijk opgenomen in de circulatie, waardoor de colonocyten er vrijwel niets van krijgen. RS gaat straight naar de colon, waar bacteriën het omzetten in boterzuur.

Lijkt me een significant verschil. Maar ben het helemaal met Leefbewust eens: luister naar je lichaam en experimenteer. De waarheid kan dus prima in het midden liggen, ook wat mij betreft.

 
Uiteraard is luisteren naar je lichaam van belang, maar als de spijsvertering zwak is hoef je dit niet als voldongen feit te accepteren.

Helemaal mee eens!

Verder vind ik het vreemd dat een bewerkt product zoals aardappelzetmeel door paleo's wordt omhelst, kies dan voor die rauwe knollen, die trouwens traditioneel gewoon werden gekookt of ingelegd in azijn/zout.

Western Price over poi:

Hoewel de manier waarop voedsel bereid wordt op de verschillende eilanden van de Stille Oceaan veel met elkaar gemeen heeft (alle inheemsen gebruiken de ondergrondse oven of warmtestenen om mee te koken), biedt Hawaï één uniek verschil met betrekking tot het bereiden van hun tarowortel. Net als de andere stammen koken zij de wortel, maar daarna drogen zij de taro, vermalen deze tot poeder, vermengen het poeder met water en laten het mengsel een flink aantal uren gisten, meestal vierentwintig uur of langer.
Deze bereiding, die ‘poi’ genoemd wordt, wordt licht zurig door het fermentatieproces en heeft de structuur van melassestroop of ingedikte room. Poi wordt gegeten door deze van één of twee vingers af te zuigen. Hierdoor hoeft er niet gekauwd te worden.

Dat is dus rauwe fermentatie van meel (poeder).

Ron, de 'studies' die jij aanhaalt m.b.t. fytinezuur en rauwe melk maken totaal geen indruk op mij. Voor elke mening of visie zijn er wel studies te vinden die deze ondersteunen. Ik was niet van plan om jou vervolgens met studies om de oren te slaan ter ondersteuning van mijn standpunt, wat dan weer een reactie van jou zou uitlokken om met weer andere studies te komen ter ondersteuning van jouw standpunt. Een heilloze weg. Natuurvolkeren gaven eeuwenlang kennis en wijsheid door, waarbij ze geen enkele 'studie' nodig hadden om te weten dat ze gelijk hadden. 'Wetenschap' is pas iets meer dan 150 jaar oud en is ook nog eens fundamenteel http://www.mikedonkers.com/wetenschap-het-weten-op-de-schap/]racistisch, eugenetisch en krankzinnig[/url]. Zet hier vele duizenden jaren overgeleverde kennis en wijsheid tegenover (een combinatie die wetenschap niet kent, want deze gaat uit van kennis zonder wijsheid) en je moet jezelf eens afvragen waarom er zoveel waarde moet worden gehecht aan 'wetenschap'.

en dan hebben we de natuurwetten van Hamer nog, emotionele gifstoffen die doorwerken op organen. Maar dat is weer iets voor een andere site

Nee, daar is hier ook ruimte voor en wel in dit draadje: https://www.fatsforum.nl/topic/germaanse-geneeskunde.

Maar of je nu boterzuur uit zuivel haalt of uit resistent zetmeel, who gives a f.....

I do! Zetmeel (glucose) is geen goede brandstof. Het levert omzetting van suiker (door insuline) op in wit vet, dat wordt gebruikt voor energieOPSLAG (overgewicht). Als je boterzuur verkrijgt uit botervet en je beperkt je zetmeelinname aanzienlijk, dan gebruikt je lichaam dit vet voor energieVERBRANDING (bruin vet). Een groot verschil.

De waarheid kan dus prima in het midden liggen, ook wat mij betreft.

Perfect op z'n Nederlands gezegd. Keurig binnen de lijntjes en nooit aanstootgevend. Aan dit soort grijze muizengedrag doe ik niet mee!

Mike

 
ik las laatst in de gids van de consumenten bond , die frituurvet getest had, dat een boterham met kroket een betere vetzuursamenstelling had dan een boterham met kaas. Ik bedoel maar.

Het woordje FDA geeft me de kriebels. Die keuren van alles goed waar de industrie beter van wordt. Dit onderzoekje past hier mooi bij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.166
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan