Aardbevingen ten gevolge van gaswinning in Groningen

Oprechte vaderlandsliefde is wat mij betreft inderdaad een andere belangrijke factor. Wat mij betreft ontbreekt het daar in Nederland zeker ook aan. Dat ben ik 100 procent met je eens.

En daar leg je je vinger op de zere plek! We hebben een nationaal minderwaardigheidscomplex. En dat maakt ons introvert, de energie trekt naar binnen en wordt passief. En hoe noordelijker je komt, hoe meer in zichzelf gekeerd ze zijn! Het is letterlijk een mentaliteit van de koude grond, want kou is het tegenovergestelde van vuur!

Mike
 
hoi Mike, vraag aan jou of aan wie dit ook leest of zich aangesproken voelt om hem te beantwoorden: wat is voor jou vaderlandsliefde? Weet jij concreet in jouw geval wat die behelst?
 
Ik voel me meer Nijmegenaar dan Nederlander. Ik voel geen echte nationale identiteit, wel een sterke regionale.

Mike
 
Ja Nijmegen en omstreken is ook ontzettend mooi. Ik kan me levendig voorstellen dat een mens zich daar helemaal thuis kan voelen.
 
http://www.debrom.nl/
In de documentaire DE BROM leggen filmmakers Margriet Westerhof en Christa Moesker uit wat laagfrequent geluid is en wat het met mensen doet. Aan de hand van vier persoonlijke verhalen van slachtoffers uit verschillende delen van Nederland schetsen ze een duidelijk beeld van de gevolgen van laagfrequent geluid op de gezondheid en op het sociale – en maatschappelijke functioneren. Het accent ligt hierbij op het gevecht dat deze mensen voeren tegen de ‘normen’. Omdat er voor laagfrequent geluid geen wettelijke normen bestaan, kan er nooit echt tegen worden opgetreden. De film duurt 52 minuten en is genomineerd voor De Gouden Decibel 2014 en voor Beste Groninger Documentaire 2014.
U kunt ons mailen via lfg-docu@hotmail.nl

 
Er zijn al 2700 panden in Groningen opgekocht door NAM / EBN : hoe ontvolk je stiekum een provincie.

&t=12m2s
Interview met Schokkend Groningen
Published on Oct 20, 2015

Een interview met de twee voormannen van Schokkend Groningen John Lanting en Pi de Weerd over de aardbevingsproblematiek in onze provincie.
 
hoi Mike het protest is er zeker wel.
Er zijn ook aanslagen gepleegd op de NAM-locaties.
Die worden alleen op alle mogelijke manieren stilgehouden en verijdeld.
Bovendien zijn er continue ¨militaire oefeningen¨ in Groningen gaande.
Mensen worden gepiepeld.
En de mensen die uitgekocht zijn, die vluchten weg en willen nooit meer iets te maken hebben met zoveel overmacht.
Het is een doofpotverhaal en de Nederlandse burger weet niet dat op kosten van de belastingbetaler een provincie vol cultuurgoed wordt ontruimd.
Men denkt: de reparatie van die scheuren wordt nu toch vergoed? (trouwens alleen trilschade vergoedt men, niet verzakkingsschade!)
Men vergeet dat die aardbevingen blijven komen nog minimaal 15-20 jaren nadat men gestopt is met gas boren, waarvan het einde nog lang niet in zicht is.
De NAM pompt rustig door.
 
WOB-verzoeken, rechtsbijstandsverzoeken, transparantieverzoeken, als je deze weg blijft bewandelen laat je je nog steeds piepelen door Den Haag met zijn eindeloze vertragingstactieken. Groningen wordt langzaam uitgerookt!

Mike
 
WOB-verzoeken, rechtsbijstandsverzoeken, transparantieverzoeken, als je deze weg blijft bewandelen laat je je nog steeds piepelen door Den Haag met zijn eindeloze vertragingstactieken. Groningen wordt langzaam uitgerookt!

hoi Mike, ja dat is waar, je conclusie komt overeen met dat van het artikel waarop je reageert.
De kwestie van de aardbevingsgebieden in de noordelijke provincies (ook Drenthe is soms de pineut) begint te lijken op de kwestie van de Palestijnen en de onbewoonbaarheid van hun gebieden.
Natuurlijk is het belangrijk dat de Groningers hun problemen landelijk voor het voetlicht krijgen, maar zij moeten vechten tegen zulke grote en onzichtbare machten, dat het haast ondoenlijk is.
Daarnaast is Nederland jarenlang gedrogeerd geweest door de aardgasbaten en nog die nauwelijks zijn gestopt in het lot van de Groningers die als wingewest alleen de lasten ondervonden en nauwelijks de lusten van de gasbel die onder de grond van die provincie zat/zit.
In tegenstelling tot Noorwegen hebben wij Nederlanders die aardgasbaten gelijk opgesoupeerd: we hadden het net als Noorwegen ook in een groot fonds voor de toekomst kunnen stoppen.
Er wordt landelijk in Nederland nog steeds veel te weinig gedaan aan de ontwikkeling van goede technologie van alternatieve verwarmingstechnieken.
 
Hier zie je direct aan het begin van het fragment hoe velen denken in Groningen: &t=1m4s :"Het is maar goed dat de aardgasbaten niet ten goede zijn gekomen aan Groningen zelf, je moet er niet aan denken wat er dan met Groningen gebeurd was".

Groningen zou ten onder gegaan zijn aan ijdelheid, overvloed, en hoogmoed. Gelukkig maar dat Den Haag de boel er weggezogen heeft. De redding van Groningen.
 
Ben jij nu ouderwets aan het rellen, toumor? Jouw forumnaam doet ook al zoiets vermoeden.

Mike
 
Je moet me echt uitleggen waarom je denkt dat ik aan het rellen zou zijn.

"Tou mor" staat voor "toe maar" in het Gronings, en dat wordt achter bijna elke zin gezegd, ik zie het als een uiting van onmacht. Ik hoorde eens in een documentaire dat je de stadse levensvisie versus de plattelandslevensvisie hebt, waarbij de stadse er eentje is van: "ingrijpen, sturen, naar de hand zetten" en de plattelandsvisie: "zo is het nu eenmaal, je doet er niks aan, de natuur bepaalt en de mens heeft maar te slikken". De tweede leeft volgens mij vooral in Groningen.
 
'toumor' zou ook de Amerikaanse uitspraak van 'tumor' geweest kunnen zijn. Maar dat is niet wat jij ermee bedoelt, dus excuses daarvoor. Ik baseerde mijn reactie op deze uitspraak:



Gelukkig maar dat Den Haag de boel er weggezogen heeft. De redding van Groningen.

Ik weet eerlijk gezegd nog niet wat ik hiermee aan moet.



Ik hoorde eens in een documentaire dat je de stadse levensvisie versus de plattelandslevensvisie hebt, waarbij de stadse er eentje is van: “ingrijpen, sturen, naar de hand zetten” en de plattelandsvisie: “zo is het nu eenmaal, je doet er niks aan, de natuur bepaalt en de mens heeft maar te slikken”. De tweede leeft volgens mij vooral in Groningen.

Dat geef ik al die tijd al aan en Den Haag maakt hier misbruik van. Die man barst pas in huilen uit in die reportage als de interviewer doorvraagt. Dan kan hij geen 'stiff upper lip' meer ophouden en stromen de tranen. Een andere geinterviewde zegt boos te zijn, heel erg boos. Maar daar blijft het dan bij. Vanwaar dat ingetogene? Pislink moeten jullie worden! Jullie moeten dagelijks stampij maken en voortdurend het ieuws hiermee halen!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan