Ja.... Volgens mij is het allemaal niet rechtlijnig...
Als vergelijking:
Ik wil graag veel energie, dus eet ik veel suiker, mijn lichaam zegt dat het lekker is en ik merk direct dat ik meer energie heb.
Net zo als:
Ik wil veel zuurstof in mijn bloed dus ik ga constant hyperventileren, dan heb ik de maximale hoeveelheid zuurstof in mijn bloed.
Beide stellingen werken geen gezondheid in de hand.
Bij ademen komt het er op neer dat we graag maximaal aanbod zuurstof aan onze cellen willen bieden, zo dat het optimaal gebruikt kan worden. Door veel adem per keer naar binnen te halen (schijnt er) te veel zuurstof in het bloed te komen, wat de balans verstoort. Wat niet zorgt voor een betere opname van de zuurstof.
In de natuur gaat het altijd om balans, niet om maximaal.
Als ik mijn ademhaling opvoer, diep veel en vaak inademen, word ik licht in mijn hoofd en versnelt er van alles in mijn lichaam, het geeft mij geen prettig gevoel.
Als ik mijn ademhaling rustig maak, diep langzaam en weinig inadem, word mijn lichaam rustiger en werkt die rust door in mijn lichaam, mijn gedachten worden zelfs overzichtelijker. Wat weer veel prettiger voelt.
Volgens mij gaat het dus om balans, net zo als veel mensen zichzelf dwingen om van suiker af te blijven, lijkt het mij dat het in balans brengen van adem een gezond gegeven is. Waarbij het afleren van overvloedig ademhalen vergelijkbaar is met minderen met suikers.
Mijn idee is: probeer het zelf, adem een tijdje dieper en vaker kijk wat het met je doet. Probeer ook eens (zo ontspannen mogelijk) minder snel maar wel diep te ademen.
Bij mij merk ik dat ik met minder ademen mij erg goed voel. Vooral veel rustiger en overzichtelijker.
Ik kan mij voorstellen dat met een ozonapparaat er nog minder vaak geademd hoeft te worden om de juiste zuurstof balans in je lichaam te krijgen.
Het is zeker mijn overtuiging dat je diep (met je buik) moet ademen.
Erik