@Primal girl,
Transformational breathing ken ik niet, maar wat ik er van zag op internet vond ik nogal wollig. Buteyko onderbouwt zijn methode voor mijn begrippen wat duidelijker. Wat ik voor Buteyko vind pleiten: als je een keer een (inderdaad best prijzige) cursus hebt gedaan, heb je onbeperkt e-mail ondersteuning. En als je jaren later niet meer precies weet hoe het zat, kun je gratis een nieuwe cursus volgen. Bij mij op de cursus zat een mevrouw die 9 jaar geleden al eens een cursus had gedaan en zij mocht gratis meedoen. Volgens de Buteyko-juf hielpen andere ademhalingsmethodes wel, maar alleen tijdelijk, zodat je weer een nieuwe cursus moest gaan volgen (en betalen). Of dat zo is voor Transformational breathing kan ik niet beoordelen.
@Mack,
Hoe doe je dat, 5 sec per ademhaling en dan 30 keer per minuut? Zijn jouw minuten niet wat lang? :mrgreen:
Geen idee hoeveel ik per minuut adem; als ik op mijn adem ga letten, ga ik anders ademen. In ieder geval adem ik rustiger en "lager" dan eerst met minder lucht, en merk ik dat mijn stofwisseling is verbeterd, en dat ik me minder opgefokt voel. Verder slaap ik stukken beter.
Als je CP laag is, kan het zijn dat je per ademhaling veel meer lucht binnenhaalt dan nodig.