Advies gevraagd a.u.b. - insuline-resistent

Toen ik voor de eerste keer naar een lezing van Mike ging had ik wel een klein WTF momentje, maar niet omdat ik zijn standpunt nog niet kende, ik was redelijk goed bekend met zijn visie, maar nog niet overtuigd. Het echte WTF moment was dat ik zijn verhaal steeds logischer en aannemelijker ging vinden naarmate de avond vorderde, terwijl ik toch zoveel goede argumenten dacht te hebben die hem tegenspraken.

We (ik weet niet of hij het zich kan herinneren) hadden een kleine discussie over zuur-base (jawel!), omdat ik vond dat hij met al zijn rauwemelk (wat volgens mijn boeken base is) en zijn groenten(base) met vlees(zuur) helemaal niet zo 'slecht' bezig was, maar best goed voldeed aan een goede verhouding ha ha ha!

 
Quote:
omdat ik vond dat hij met al zijn rauwemelk (wat volgens mijn boeken base is) en zijn groenten(base) met vlees(zuur) helemaal niet zo 'slecht' bezig was, maar best goed voldeed aan een goede verhouding ha ha ha



Kleine discussie? Je hebt die arme man helemaal in verwarring gebracht! :lol:

"WTF? nu zijn zelfs raw vegans het met mij eens?? 8O "

 
Hij had het denk ik te druk met discussiëren met een militante veganist die naarmate de avond vorderde steeds irritanter werd en Mike zijn verhaal helemaal niet logisch vond :D

 
[Wat waren jouw symptomen van de crash Marianu?]

Mijn symptomen waren dat ik me de hele dag zeer moe voelde, spierpijn in armen en benen, depressieve gevoelens. Ik sleepte me met moeite de dag door. Dit verbeterde toen ik weer wat meer koolhydraten ging eten.

Ik zal het nog eens gaan proberen en laat mijn bevindingen weten.

 
@ Tanja, daar zijn zeker geen geluidsopnamen van gemaakt? :-)

@marianu, ik heb van Chris Kresser, een therapeut uit Amerika, begrepen dat het 'crashen' door een laag khd dieet kan komen doordat je een bestaand schildklierprobleem hebt dat door een te sterke afname van insuline (door veel minder khd) nog erger wordt.

Het gaat dan om een niet optimale conversie van T4 naar T3.

Anderen bestrijden dat dan weer en zeggen dat het komt doordat mensen dan te weinig calorieën binnen krijgen.

Ik kan e.e.a. even niet weer vinden maar ik zal nog even door zoeken. Het lijkt mij enigszins logisch

 
Quote:
@ Tanja, daar zijn zeker geen geluidsopnamen van gemaakt?


Nee (niet dat ik weet) jammer hè, dat was een klassieker geweest. :lol:

Over dat het een schildklierprobleem is, dat is die driehoek van bijnier-schildklier-geslachtsklieren, hangt allemaal samen, allemaal hormoon gerelateerd, allemaal door stress/bijnieruitputting uit balans.

 
Quote:
@marianu, ik heb van Chris Kresser, een therapeut uit Amerika, begrepen dat het 'crashen' door een laag khd dieet kan komen doordat je een bestaand schildklierprobleem hebt dat door een te sterke afname van insuline (door veel minder khd) nog erger wordt. Het gaat dan om een niet optimale conversie van T4 naar T3.


Toevallig heb ik daar zelf last van, maar het heeft bij mij geen crash veroorzaakt toen ik koolhydraatarm ging.

Quote:
Over dat het een schildklierprobleem is, dat is die driehoek van bijnier-schildklier-geslachtsklieren, hangt allemaal samen, allemaal hormoon gerelateerd, allemaal door stress/bijnieruitputting uit balans.


Precies!

 
Indigo,

Ik ben de laatste tijd wat slechter bezig met mijn voeding. Kopje koffie, biertje, al een tijdje geen levertraan en meer van dat soort kleine dingetjes.

Door jouw tekst ben ik weer helemaal gemotiveerd om er weer supergezond mee aan de slag te gaan! :D

Ik zat altijd al wel redelijk laag in koolhydraten, maar toch zit je al snel redelijk hoog als je dagelijks flink wat rauwe melk drinkt. Ik ga in elk geval weer eens flink

aan de kefir, dat scheelt alweer een boel koolhydraten elke dag.

Bedankt Indigo!

 
Quote:
toch zit je al snel redelijk hoog als je dagelijks flink wat rauwe melk drinkt


Dat is dan ook meteen de vraag die bij mij opkomt. WAPF zegt in principe : er is geen echte limiet voor rauwe melk. Sterker nog: de Arabieren in het boek van Price dronken alleen maar rauwe kamelenmelk als ze op reis waren. De Zwitsers, Masai, Tibetanen dronken ook voortdurend melk. Staat dit de vetverbranding dan niet in de weg?

Of is het alleen een probleem voor ons? Omdat wij in een bizarre omgeving opgroeien met een overkill aan koolhydraten de eerste pakweg 30 jaar, dat we echt op bijna 0% carb moeten zitten om onze motor te veranderen.

 
@Thijs, ik denk dat de mensen uit de volkeren die jij aanhaalt inderdaad niet in een koolhydraatverslaving zaten. Waarschijnlijk hadden ze ook een evenwichtige hormoinhuishouding (en goed functionerende bijnieren). Lichaamsbeweging draagt ook bij aan het in de vetverbranding blijven en daar hadden zij waarschijnlijk ook meer van dan wij.

Een gezond en optimaal functionerend lichaam dat gevoed wordt zonder al te veel koolhydraten zal weinig bloedsuikerschommelingen kennen en gemakkelijk in de vetverbranding komen en blijven.

Zodra er maar sprake is van buikvet ben je nog erg gevoelig voor bloedsuikerspiegelschommelingen.

 
Quote:
Mojita, zoals ik al aangaf, je vergist je. Als je 2 eieren( 15 gr), 2 slavinken(35gr) en 50 gr kaas(25gr) eet op een dag kom je aan 65 gr eiwitten, precies goed dus, als je de noten laat staan. 400 gr schenkel is ongeveer 90 gr eiwitten, kijk maar:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=schenkel

Ik neem aan dat je die soep niet alleen in één dag opeet?

Mag ik vragen hoe lang je bent?


Ik ben niet lang, maar 1.59 :-)

Vandaag vreselijk moe maar ook erg lekker gegeten en natuurlijk te veel :roll:

En heel belangrijk geen trek in chocola :-)

Hoe zit het onderstaande eruit? Dit is mijn inname en verbruik, ik had de slagroom :oops: niet moeten nemen, dan zou ik onder 0 uitkomen. Dit is helemaal nieuw voor mij, dus hopelijk krijg ik zo een beter idee over de inname.

Eiwit 75.40 gr

Koolh 48.52 gr

Vet 190.23 gr (is dat goed of teveel?)

Vezel 9.54 gr

Natrium 2.22 gr

Totaal calorieën

Consumpties: 2230.10 kcal

Beweging: 1936.07 kcal

Balans: 294.03 kcal

 
Tijd om je iets uitgebreider voor te stellen, Mojita, want ik word erg ongemakkelijk van al dat getel. Heb jij soms een verleden met een eetstoornis?

Mike

 
Vraag me af Mike hoe men een tabel kan maken met cijfers achter de komma, gewoon koolhydratenarm eten en het afvallen gaat vanzelf...als dat tenminste het hoofdmotto is !!

 
Quote:
Hoe zit het onderstaande eruit? Dit is mijn inname en verbruik, ik had de slagroom niet moeten nemen, dan zou ik onder 0 uitkomen. Dit is helemaal nieuw voor mij, dus hopelijk krijg ik zo een beter idee over de inname.


Bederft het op deze manier je plezier in eten (en leven) niet? Alles tellen heeft iets gespannen en zorgt voor onnodige stress, wat weer niet goed voor de bijnieren is.

Tellen deed ik inderdaad in mijn eetstoornis periode ook. Misschien ben ik nu ook niet goed bezig hoor, want ik tel mijn vet, eiwit KH en calorieën nooit. Ik weeg ook zelden wat af. Zorg er gewoon voor dat ik de KH consumptie beperk tot wat goed voelt voor mijn lichaam. Als ik me erg moe voel, betekent dat voor mij dat ik ze wat moet ophogen.

Als je zorgt dat je maaltijd bestaat uit vetten, eiwitten, KH in die volgorde, kun je volgens mij niet echt fout zitten.

Overeten wordt minder als je lichaam gewend is aan minder KH is mijn ervaring. Vroeger at ik als een os. De laatste tijd ben ik snel verzadigd omdat mijn voeding lekker vet is.

 
Mojita, daar ben je wel even zoet mee geweest denk ik. Alleen koolhydraten en eiwitten tellen was voldoende geweest, vetten en kcal hoef je niet te tellen, daar zit geen limiet aan.

Quote:
gewoon koolhydratenarm eten en het afvallen gaat vanzelf


Tja Jacob daar gaat dit topic nu net over, dat je je koolhydraat inname moet beperken tot een minimum om in de vetverbranding te geraken, vooral als je insulineresistent bent. Om dat minimum te bepalen, zul je toch moeten beginnen met tellen, om inzicht te krijgen waar welke voedingsstoffen inzitten.

 
Mojita schrijft:

Quote:
Dit is helemaal nieuw voor mij, dus hopelijk krijg ik zo een beter idee over de inname.


Mojita moet van haar insulineresistentie af, dat is een belangrijk gezondheidsissue. Om daar vanaf te komen is het erg helpend om in de vetverbranding te komen.

Door te tellen krijg je inzicht. Het doet helemaal niet ter zake of daar wel of niet een eetstoornis aan ten grondslag ligt. Het is een kwestie van inzicht krijgen in je nieuwe voedingsstijl. Daarvoor moet je nu éénmaal gewoon even tabellen raadplegen.

@Mojita

Quote:
Eiwit 75.40 gr

Koolh 48.52 gr

Vet 190.23 gr (is dat goed of teveel?)

Vezel 9.54 gr

Natrium 2.22 gr

Totaal calorieën

Consumpties: 2230.10 kcal

Beweging: 1936.07 kcal

Balans: 294.03 kcal


Quote:
Dit is mijn inname en verbruik, ik had de slagroom [:oops:] niet moeten nemen, dan zou ik onder 0 uitkomen.


8O Huh, zijn die koolhydraten alleen van slagroom afkomstig? Hoeveel slagroom heb jij dan wel niet op??? 100 ml slagroom bevat 3 gram koolhydraten... even omrekenen...dan kom ik op zo'n anderhalve liter slagroom.

Weet je zeker dat je geen andere koolhydratenbron hebt ingevoerd in het lijstje?

Verder zijn de verhoudingen prima. Veel vet, kan nooit teveel zijn!!!

Eiwitten zijn prima.

Naar het totaal aantal calorieën, het verbruik ervan, etc. hoef je niet te kijken. Als je in de vetverbranding zit zeggen deze getallen niets meer. Maar om in de vetverbranding te komen zul je je koolhydraatinname nog wel terug moeten schroeven.

 
Quote:
[8O] Huh, zijn die koolhydraten alleen van slagroom afkomstig? Hoeveel slagroom heb jij dan wel niet op??? 100 ml slagroom bevat 3 gram koolhydraten... even omrekenen...dan kom ik op zo'n anderhalve liter slagroom.


Indigo ik denk dat ze bedoelt dat ze op 0 uit was gekomen met haar balans van kcal zonder de slagroom.

 
@Boschje

Quote:
Bederft het op deze manier je plezier in eten (en leven) niet? Alles tellen heeft iets gespannen en zorgt voor onnodige stress, wat weer niet goed voor de bijnieren is.

Tellen deed ik inderdaad in mijn eetstoornis periode ook.


Ik heb Mojita aangeraden om even tijdelijk een dieetdagboek in te vullen op www.valtaf.nl. Puur en alleen om inzicht te krijgen in je inname van koolhydraten. Deze site beschikt over een eindeloos grote database van alle producten die je maar kunt bedenken.

Het lijstje dat Mojita geeft herken ik als afkomstig van die site. Vandaar die cijfers achter de komma. Dat doe je niet zelf, dat doet het programma voor je.

Quote:
Zorg er gewoon voor dat ik de KH consumptie beperk tot wat goed voelt voor mijn lichaam. Als ik me erg moe voel, betekent dat voor mij dat ik ze wat moet ophogen.

Als je zorgt dat je maaltijd bestaat uit vetten, eiwitten, KH in die volgorde, kun je volgens mij niet echt fout zitten.

Overeten wordt minder als je lichaam gewend is aan minder KH is mijn ervaring. Vroeger at ik als een os. De laatste tijd ben ik snel verzadigd omdat mijn voeding lekker vet is.


Heel verstandig Boschje, hoe je het aanpakt. Maar heb/had jij ook een insulineresistentie waar je van af moest?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan