@Clara
Quote:
heb wel een andere vraag. Wat als je insuline resistent bent en juist wil aankomen? en tegelijk van je resistentie af komen? Ik ben zelf eindelijk ( [
] ) aan het aankomen in gewicht, iets wat erg nodig was, maar het aankomen is juist begonnen nadat ik stopte met koolhydraten wegen (was ook het enige dat ik bij hield) en me alleen nog maar hield aan de volgorde: vet, eiwit en dan pas koolhydraten, maar alles eten tot ik vol zit. Wat zou je in mijn geval aanraden, eerst op gezond gewicht komen en dan pas aan de resistentie werken (zonder weer af te vallen) of kan het wel beide tegelijk? Alvast bedankt.
Ik heb hier geen ervaring mee Clara. Ik las zojuist in een ander topic dat je op deze vraag al een antwoord van Ad Ligtvoet hebt gekregen waar je wellicht mee verder kunt.
Ik ga er vanuit dat je altijd eerst je hormoonhuishouding in balans moet brengen. Je natuurlijke gewicht volgt dan vanzelf. Maar uit jouw verhaal krijg het idee dat je geen grammetje meer te verliezen hebt en dan zit je dus eigenlijk in een spagaat.
Mocht mijn aanname kloppen dan zul je dus een andere ingang (uitgang) moeten kiezen om uit deze negatieve spiraal te geraken.
Als je niet of moeilijk kunt aankomen heb je waarschijnlijk een tekort aan oestrogenen.
Ik heb onlangs het boek "de kracht van vrouwelijke hormonen" van prof. dr. Sylvie Demers gelezen en zij verhaalt in haar boek over de zeer krachtig helende werking van bio-identieke hormonen. (Synthethische hormonen schijnen een grote bron van vervelende aandoeningen tot borstkanker te zijn, maar bio-identieke hormonen kennen alleen de helende voordelen.)
Insuline bezet de receptoren van de cellen die eigenlijk bedoeld zijn voor opname van oestrogeen of progesteron. Maar wanneer er een groot aanbod is van oestrogeen of progesteron is het lichaam zo intelligent om zelf een balans te zoeken en receptoren toch weer ontvankelijk te maken voor de hormonen die het nodig heeft om de balans te herstellen..
De bio-identieke hormonen die zij aanbeveelt zijn 17ß oestradiol (oestrogel voor opname via de huid) en progesteron, Utrogestan genaamd, (juist weer niet via de huid maar in capsulevorm). Deze zijn in principe alleen via een arts te verkrijgen.
Middels bloedonderzoek kunnen de oestradiol en progesteron waarden worden vastgesteld en in het boek beschrijft zij de normen waaraan deze waarden moeten voldoen. Niet alleen om in evenwicht te zijn, maar vooral ook om je op alle fronten goed te voelen.
Misschien is dat een ingang voor jou om je hormoonhuishouding in balans te krijgen zodat je tegelijkertijd of volgend hierop met insuline kunt stoppen en toch een gezond gewicht kunt bereiken met een low-carb levensstijl?
Ik heb er dus geen ervaring mee, maar dit is wat ik nu denk dat ik zelf zou doen als low-carb gaan écht niet kan i.v.m. ondergewicht.