Advies gevraagd a.u.b. - insuline-resistent

@Tanja
Quote:
Indigo ik denk dat ze bedoelt dat ze op 0 uit was gekomen met haar balans van kcal zonder de slagroom.


Ja, natuurlijk!!!!!

 
Ik heb op dit moment maar heel even tijd om te reageren vanwege m'n werk, later kan ik meer vertellen. Maar inderdaad komt de tabel van valtaf.nl. Heb ik gekopieerd. En nee ik eet geen 1,5 liter slagroom :-), gister heb ik onder andere ook vis op en roomboter en spek en een ei. Dus als ik dat beetje slagroom liet staan zou ik rond nul uitkomen.

Ik moet weer aan het werk :wink:

 
Op 0 uitkomen als je je eten bekijkt en je beweging geeft aan dat je in ieder geval telt en daar dus wel mee bezig bent.

 
Alexandra, is niet zo gek dat er nog mensen zijn die denken dat teveel calorieën (meer in dan uit) tot je nemen niet gaat helpen bij het afvallen, vooral als je het in zo'n tabel voor je neus krijgt.

 
Nee, dat snap ik wel, Sta er ook van te kijken dat je dat uberhaupt weer/opschrijft. Maar ik heb me dan ook echt nooit bezig gehouden met calorieën binnenkrijgen en verbranden. Ik ging gewoon aan het camebridgedieet totdat ik bij flauwviel. Toen was dat ook over en uit :p

 
@Alexandra

Don't panic :lol:

Als je het hele topic goed leest dan zie je dat Mojita hier ook niet mee bezig is, maar dat dit tabelletje een niet relevant bijproduct is van een (mijn) advies om meer inzicht te krijgen in producten die koolhydraten bevatten en de hoeveelheid koolhydraten die ze bevatten, omdat dit belangrijk is om van haar insulineresistentie af te komen.

Meten leidt tot weten, weten leidt tot inzicht en bewustwording en de mogelijkheid om keuzes te maken die leiden tot bevrijding en persoonlijk meesterschap.

 
Quote:
toch zit je al snel redelijk hoog als je dagelijks flink wat rauwe melk drinkt

Dat is dan ook meteen de vraag die bij mij opkomt. WAPF zegt in principe : er is geen echte limiet voor rauwe melk. Sterker nog: de Arabieren in het boek van Price dronken alleen maar rauwe kamelenmelk als ze op reis waren. De Zwitsers, Masai, Tibetanen dronken ook voortdurend melk. Staat dit de vetverbranding dan niet in de weg?

Of is het alleen een probleem voor ons? Omdat wij in een bizarre omgeving opgroeien met een overkill aan koolhydraten de eerste pakweg 30 jaar, dat we echt op bijna 0% carb moeten zitten om onze motor te veranderen.


Ik meen ergens op internet gelezen te hebben dat mensen met overgewicht die een rauwe melkkuur doen juist afvallen. Dit dus ondanks het relatief hoge gehalte aan koolhydraten, het gaat dan om meer dan 4 of 5 liter per dag. Hoe valt dit dan te rijmen met het lage gehalte aan koolhydraten dat nodig is om in de vetverbranding te komen. Kom je met de rauwe melkkuur ook in de vetverbranding?

Zomaar wat vragen die in mij opkomen na het lezen van dit topic. :-)

 
Ik meet niet, ik weeg niet, ik voel.

Moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om lijsten bij te houden, ik zou volgens mij gewoon een dag niet eten en het experiment als mislukt beschouwen. Ben er echt veel te lui voor.

Niets ten nadele hierin voor Mojita en andere mensen die het wel doen. Ik sta er gewoonweg altijd van verbaasd.

 
Indigo,

Het wordt tijd om jou terug te gaan fluiten. Hoewel je regelmatig met goede adviezen en tips komt, gedraag je je binnen korte tijd als de 'huistherapeut' van dit forum. Ik heb dit eerder gezien met enkele jongens die van de orthomoleculaire overtuiging zijn en die heb ik eveneens teruggefloten.

Ik sta niet voor neurotisch getel van calorieen en ben al helemaal niet van de calorie in-calorie uit-overtuiging. Als ik in zo'n tabelletje zie dat er x kcal zijn ingekomen maar door bewegen er ook weer x calorieen uit zijn gegaan, incl. cijfers achter de komma, dan zakt daar mijn broek vanaf (en niet van het afvallen!). Dat jij dit goedkeurt en zelfs stimuleert is geheel voor eigen rekening, maar vertegenwoordigt zeker niet de visie die ik hier wil uitdragen.

Het is zinvol om je koolhydraatinname te meten om deze zorgvuldig te kunnen bepalen, maar daar houdt het echt op. Als jij Mojita in je praktijk wil ontvangen en haar zinloos en neurotisch calorieen wilt leren tellen, be my guest, maar aub niet op dit forum!

Mike

 
Quote:
Naar het totaal aantal calorieën, het verbruik ervan, etc. hoef je niet te kijken. Als je in de vetverbranding zit zeggen deze getallen niets meer. Maar om in de vetverbranding te komen zul je je koolhydraatinname nog wel terug moeten schroeven.


Nu moet ik , denk ik, even voor Indigo opkomen, Mike.

Ik ben het helemaal met je eens dat we niet aan "calorien tellen" moeten doen.

Ik heb ook niet gezien of gehoord,dat Indigo dat iemand aanraadde. Wat Indigo Mojita heeft aangeraden is, om op valtaf.nl een eetdagboek bij te houden, zodat ze inzicht krijgt in de balans vet/eiwit/koolhydraat.

Je krijgt dan een rijtje gepresenteerd waar de (voor ons) onnodige informatie over calorien vanzelf bijkomt. Dat heeft ze hier gepubliceerd, als ik Mojita was geweest, had ik de, voor een WAP-per, onnodige informatie weggelaten.

Interessanter is een cirkeldiagram waarin de verhouding vet-eiwit-kh tevoorschijn komt.

Dat kan voor iedereen de moeite waard zijn, als hij/zij dat eens wil controleren. I

 
Sorry, Mike maar waar lees jij dat ik "neurotisch getel van calorieën" goedkeur en de "calorie-in-calorie uit" overtuiging uitdraag en stimuleer?

Ik schrijf aan Mojita:

Quote:
Verder zijn de verhoudingen prima. Veel vet, kan nooit teveel zijn!!!

Eiwitten zijn prima.

Naar het totaal aantal calorieën, het verbruik ervan, etc. hoef je niet te kijken. Als je in de vetverbranding zit zeggen deze getallen niets meer. Maar om in de vetverbranding te komen zul je je koolhydraatinname nog wel terug moeten schroeven.


Waarop wil je me dan terugfluiten?

 
@Wommes,

Ik heb wat anders onthouden, maar ik ben even te lui om het op te zoeken.

Amancay heeft ervaring met de melkkuur, die kan je het vertellen.

Zelf heb ik ervaring met een Kefirkuur. 5 dagen 3 liter per dag, eindresultaat 2 kilo zwaarder.

Ik zou zeggen, probeer het eens uit!

 
Quote:
Ik heb Mojita aangeraden om even tijdelijk een dieetdagboek in te vullen op http://www.valtaf.nl. Puur en alleen om inzicht te krijgen in je inname van koolhydraten.


Ik zie hier iets anders in geen dwangmatig calorieën tellen. In het boek van Barry Groves moet je ook koolhydraten tellen, dit is al vaker ter sprake gekomen op dit forum.

 
Indigo probeert toch ook alleen aan te geven dat je je koolhydraatinname zorgvuldig zou kunnen bepalen dmv een calorieëntabel. Zegt toch niet dat we calorieën moeten gaan tellen.

Dit kan voor de een een handig hulpmiddel zijn, de ander heeft er niet mee.

Ik vond de bijdrage van Indigo voor mijzelf erg verhelderend.

 
In haar eigen woorden:

Quote:
Door te tellen krijg je inzicht. Het doet helemaal niet ter zake of daar wel of niet een eetstoornis aan ten grondslag ligt. Het is een kwestie van inzicht krijgen in je nieuwe voedingsstijl. Daarvoor moet je nu éénmaal gewoon even tabellen raadplegen.


Vervolgens buigt ze zich over de zeer gedetailleerde tabel van Mojita (met cijfers achter de komma), zonder ook maar 1 keer duidelijk te maken dat dit toch wel erg dwangmatig overkomt. Eerder probeerde ze ook al de toon van het forum slapper en weker (mijn waardeoordeel) te maken, waardoor Pike bijna afhaakte. Kortom, Indigo zal het vast goed bedoelen, maar is m.i. iets te dominant aanwezig, in de zin van dat ze de toon en de inhoud van dit forum wil bepalen. Vandaar mijn waarschuwing.

Mike

 
Mike, is alles nog goed met je gal? ;)

Je reageert als een stier op een rode lap op het woord kcal, dat hoeft toch ook niet. Ik kan het wel begrijpen, gezien dit associaties met eetstoornissen oproept en het goed is om daarvan af te komen, maa inderdaad, ik ben het eens met marianu, laigueglia en tanja hierboven, het ging indigo daar helemaal niet om. Ik vond de informatie juist wel informatief.

 
Alles is prima met mijn gal hoor, maak je geen zorgen. Dit komt niet uit de lucht vallen. Het valt me al geruime tijd op dat Indigo zich teveel vrijheid toeeigent. Nogmaals, waarschijnlijk met de beste bedoelingen, maar ik zag dit eerder bij orthomoleculaire therapeuten die zich hier ook meteen de rol van 'huispeut' toedichten.

Daarnaast bepaalt niemand de toon hier op het forum, behalve ik. Ik houd van een scherpe, confronterende toon en haat, zoals jullie weten, politieke correctheid. Als een zeer gewaardeerd forumlid als Pike hierdoor buitenspel gezet dreigt te worden, dan grijp ik in. Ik vind het onze taak om calorietellen definitief tot het verleden te laten behoren, evenals andere oplegde neuroses als anorexische schoonheidsidealen, vet-, cholesterol- en zoutfobieen, feminisme, etc. Ik vind dat we hier bijzonder scherp op moeten zijn en dat dit met de beste wil van de wereld niet te verdedigen valt.

Mike

 
Nog even over insuline-resistent etc. Vergeet niet dat koolhydraten cortisol tempert. Verder kun je (of moet je) gelatine pakken als een vervanger van koolhydraten, als je dus zelf weinig koolhydraten wilt eten. Gelatine belanceerd het verder vetrijke en eiwit bevattende voedsel. Ook belangrijk voor het slijm dat je in je lichaam nodig hebt anders krijg je droge huid, droge ogen, obstipatie en een droge hoest. Waar anders ook koolhydraten voor gebruikt konden worden om slijm te regelen.

Verder komt bij verandering van eetgewoontes, omdat je nu veel weglaat, even gebrek aan micronutriënten voor, omdat je nu moet overschakelen op een vetverbranding. En de lever etc. kunnen er in het begin moeite mee hebben. Dit kun je opvangen door of preparaten te nemen of even meer orgaanvlees, het belangrijkste zijn dan de mineralen bij de preparaten.

Dus je hebt advies, en het juiste advies. Daar zit veel verschil in. Als je lichaam uitgebalanceerd is kun je best wat koolhydraten kwijt hoor. En trouwens wanneer je slaapt kom je hoe dan ook in vetverbranding.

 
Hallo Mike, ik vind het jammer dat je iemand op deze manier ontmoedigt op dit forum die tips aanreikt om gezond te kunnen eten volgens jouw normen en toch ook af te vallen.

Dat laatste dat interesseert mij omdat ik moeite heb met op gewicht blijven.

Indigo geeft -vanuit haar persoonlijke ervaring maar ook als therapeut (beter kun je het niet hebben)- gerichte handreikingen om binnen WAPF-normen mensen te helpen af te vallen / of op gewicht te blijven en dan ook nog op verzoek.

Wat mij betreft een missing link voor wat betreft ervaring, kennis en kunde die hier op dit forum aanwezig is.

Dit in tegenstelling tot de gemiddelde therapeut die hier op het forum zit, die meestal niet verder gaat dan mensen manen om bij diegene in behandeling te komen bij problemen.

 
@ Amancay dat van de gelatine vind ik erg interessant. Hoe kom je aan deze info/ waar kan ik nog meer info hierover vinden?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan