afvallen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Ik vraag me af of ik al voldoende reserves heb opgebouwd.


Als ik de rest van jouw post lees kan ik alleen maar concluderen dat je minder tekorten had dan ik. Ik heb er twee jaar over gedaan, jij minder dan een jaar (ik kwam dan ook vanuit een vegetarische raw food-omstandigheid). Vrijwel alles wat je schrijft herken ik, m.u.v. dat mijn galblaas en lever heel snel opspelen.

Quote:
Kan het zijn dat stress, spanning (ook van anderen) hier mee te maken heeft? Dat ik het vet nodig heb om mezelf te gronden en daardoor om kan gaan met de (uit)straling die mensen met zich meebrengen? Ik werk met jongeren die heel erg beschadigd zijn.


Ja, vet kalmeert het hormoon leptine, een noodsignaal vanuit de cellen dat aangeeft dat er onvoldoende vet in het systeem is. Onvoldoende vet betekent teveel suiker en dat betekent stress. Stress verhoogt ook de behoefte aan directe energie, suiker dus.

Mike

 
Lol, zelfs toen ik zo goed als vegetarisch ging eten ivm galstenen kon ik het vlees toch echt niet laten staan. Vetvrij was volgens medici het antwoordt en ook dat lukte me niet :D

Ik heb in een ander topic ook weleens aangegeven dat mijn hooggevoeligheid een stuk minder is geworden, ik nu weer de stad in kan zonder leeggezogen te worden door mensen en zelfs nog wat energie overhoudt. Ik denk dat ik nu ook veel beter bestand ben voor de energieën van anderen, mits ik dus zorg dat er genoeg vloeibaar vet in mijn systeem zit. De jongeren (en sommige collega's) zuigen je leeg en het is dus aan mij om ervoor te zorgen dat ze niet mijn energie pakken, maar het vet dat ik naar binnen gooi ter bescherming. Wat niet wil zeggen dat er geen dagen meer zullen zijn waarop ik uitgeput thuis kom. Maar ook daar herstel ik sneller en sneller van. Een nacht goed slapen en het is over en ik zit weer vol met energie (ook dankzij de adrenal!)

Hmmmm, suiker eet ik niet meer, behalve in de stoofpotjes alla Mike (palmsuiker). Dus mijn lijf moet mij signalen geven die ik begrijp. Levergebied op laten spelen en Alexandra zorgt er direct voor dat ze er een lading slagroom of melk in gooit! Doet mijn lichaam best slim! Want als ik de gedachte zou krijgen aan een koekje, dan zou ik dat dus echt niet nemen.

Vandaag een inwijding gehad op het pad van de paqo's. Ik ben uren van huis geweest zonder melk/slagroom of iets dergelijks. Maar ik wist dat het iets goeds is dat ik ging doen en dat mijn lijf dan kan leven op de reserves totaan thuiskomst. (had wel ontbeten met 200 ml melk en 200 ml slagroom).

Echt goed dat lijf van mij! (en dat van jullie uiteraard ook!)

 
Ja precies, beter er uit dan erin Alexandra. Ik bedacht me dat ik eigenlijk al langere tijd overdag voornamelijk vloeibaar eet. En normaal gesproken begin ik de ochtend met een glas rauwe melk , vanuit de gedachte dat je 3 keer per dag een maaltijd moet nuttigen niet omdat ik honger heb. Dus maar eens kijken wat dit oplevert.

 
Ik herken wat Alexandra zegt. Ook ik ben sinds enkele maanden snel verzadigd.

Waar ik wel last van heb, is dat ik vaak ook snel misselijk ben. Dat komt soms voor, soms na het eten opzetten. Ik voel me dan echt onwel en moet vaak even gaan liggen. Voel me dan ook uitgeblust, alsof het al mijn energie opslokt. Soms duurt het meer dan een uur voordat het zakt. Als ik aan het werk ben, probeer ik me er doorheen te worstelen, maar dat is heel lastig. Kost veel energie. Voor mijn gevoel komt het vanuit mijn maag / hoge darm gebied.

Te weinig maagzuur misschien? Of de alvleesklier die niet goed functioneert? Sinds ik betaine HCL gebruik, zijn de klachten na het eten minder. Maar het komt ook voor dat ik dezelfde klachten voor het eten heb.

Gisteren kreeg ik het tijdens het sporten, ik moest stoppen omdat ik te misselijk werd. Het was duidelijk in het gebied van de maagstreek. Ik had van te voren wat witte basmati rijst op voor de koolhydraten, een beker rauwe kefir en twee eetlepels kokosolie en palmolie. Ik voelde me in eerste instantie uitstekend, na zo'n drie kwartier á een uur ging het mis.

 
Wat ik nu ga zeggen is volgens mij voor mij een vastlopende plaat aan het worden... Last van mijn maag, alvleesklier, gal of lever? Een beker slagroom erin! Heb ik geen slagroom bij de hand, dan melk. Ik ben nooit zonder melk. Vandaag voor de eerste keer dat ik rauwe melk drink een aantal uur zonder geweest, vertrouwende dat dat goed zou gaan.

Twee weken terug op het werk, in de ochtend, pijn, misselijk, diarree, zweten. Geen idee waar ik pijn had, geen idee waar het vandaag kwam. Het was in de ochtend, ongeveer een uur na mijn ontbijt bedenk ik nu. Een halve liter melk gepakt en heel langzaam opgedronken, omdat snel drinken niet ging. Met iedere slok lijkt het dan wel beter te gaan. Een half uur later alles over en kon ik mijn dienst af draaien.

Zonder vet ben ik ervan overtuigd dat ik naar huis had gemoeten en doodziek was geweest/gebleven.

Was gelukkig maar een eenmalige actie, geen idee wat er aan de hand was. Herken het ook niet. Maar moet er nu aan denken als jij dit zo schrijft Boschje.

 
Quote:
Maar moet er nu aan denken als jij dit zo schrijft Boschje.


Quote:
Een halve liter melk gepakt en heel langzaam opgedronken



Ik doe dit ook al een hele tijd als ik misselijk ben, maar dan met kefir ipv rauwe melk. Desondanks moet ik de misselijkheid 'uitzitten'.

 
Slagroom eens proberen dan. Is veel vetter en je hebt minder nodig. Heeft mijn eerste voorkeur, maar heb dat vaak niet bij me.

 
Hier een heel mooi filmpje over IF. http://m.youtube.com/#/watch?v=vxX5oPZf3fw

Deze meneer gaat voor IF icm een dieet dat hoog in vetten is en laag tot zeer laag in koolhydraten.

Vanaf 18.40min heeft hij het over iets wat "bulletproof IF" wordt genoemd.

Het lichaam schakelt over op reparatie, ontgiften etc tijdens de vastenperiode. Op het moment dat je gaat eten stopt het lichaam hiermee.

Maar nu het mooie, je lichaam doet dat alleen als je koolhydraten of eiwitten eet.

Je kunt dus probleemloos vetten eten zonder dat je lichaam uit de vasten stand gaat. Hier doen ze dat met een speciale koffiedrank met koffie en een flinke lading boter en mct-olie (volgens mij kan kokosolie dus ook prima).http://www.bulletproofexec.com/bulletproof-fasting/

Maar je zou dit dus ook gewoon zonder de koffie kunnen doen natuurlijk.

Ik weet niet of het 100% klopt wat ik hier allemaal zeg, maar dit is wat ik er zo'n beetje van begrijp.

 
Ook deze man, Jolly, geeft aan dat vrouwen minder stress aankunnen dan mannen en daarom een grotere eetperiode en een kleinere vastperiode zouden moeten hebben.

Ook verteld hij precies hetzelfde verhaal als Mike, je wordt 's morgens wakker, je wil eten, shit, geen supermarkt, want je leeft in de oertijd.... Je zal eerst moeten jagen!

Enne, de boter waar hij het over heeft is grasgvevoerd!

Al met al, een hele leuke samenvatting van de highligts hier op t forum met daarbij onze nieuwste ontdekking die al velen hier op t forum van nature aan het doen zijn! Hij verteld ook, eerst je eten aanpassen, low-carb en Paleo en daarna pas IF toe gaan passen. Niet in 1 keer over gaan stappen, want dat kan je lichaam niet aan, En dat is precies wat we hier doen. Eerst je eten aanpassen en dan geeft je lichaam vanzelf aan wat nodig is. IF blijkbaar!

 
Het is 5 over half 2 en ik neem mijn eerste maaltijd van de dag in. Geheel verrassend een halve liter kefir. :wink:

Ik ga die link van Janse nu bekijken!

Mike

 
Die vrouwen en hun hormonen... Vandaag migraine door de menstruatie. Hormonaal dus flink van slag. Dan is 15 uur voor mij vasten blijkbaar de max.

 
O dat is balen Alexandra, bij mij gaat het deze keer juist heel goed, geen pijnlijke borsten, geen hoofdpijn, geen gebrek aan energie. Ik "moet" eigenlijk dinsdag ongesteld worden, ben al wel wat aan het spotten maar eigenlijk al superblij dat de andere klachten er niet zijn deze keer.

Na de finale leegloop van gisteren heb ik toch goed geslapen. Ik heb net ook het filmpje van Jolly bekeken. Het klinkt allemaal zo logisch eigenlijk. Ik ben echt heel benieuwd wat het gaat doen voor mij. Ik neem ' als vrouw zijnde' dan maar een eetperiode tussen de 6 en 8 uur.

Ik heb het E-book inmiddels ook gelezen maar daar lees ik niks terug over een andere tijdslimiet voor vrouwen, daar wordt juist heel strak vastgehouden aan 5 uur eten en dan tussen 17.00 en 22.00.

 
Volgens mij raadde hij vrouwen aan om tussendoor vet te eten, koffie met boter en mct vet. Ik vraag me alleen af waarom geen kokosolie.

 
Ik zit op dag 3 en werd wakker met de migraine. Verder ook geen klachten gehad hoor. Het is gewoonweg nog niet helemaal stabiel. niet zo heel slim, ook nog een kwart liter bica en magnesium gedronken vanmorgen, ben ermee gestopt toen ik bedacht dat sommigen er hoofdpijn van kregen... Iets te veel goede ideeën aan het opdoen geloof ik :D

Ik merk wel dat er een ander gevoel van honger is als je menstrueert. Eerder echt een gevoel van moeten ipv willen.

Waar ik dus de afgelopen tijd van nature aan het vasten was, ben ik er nu door dit topic over na aan het denken, uren aan het tellen. Ik geloof niet dat dat mijn manier is. Moet het maar weer wat meer los gaan laten denk ik en lekker luisteren naar wat mijn lijf me aangeeft.

 
Hoi Alexandra: ivm je passage: "migraine door de menstruatie" het volgende: dr. lee schrijft in het boek Menopauze dat oestrogeendominantie zorgt voor een vaatverwijdende werking en schrijft verder het volgende:
Quote:
Omdat oestrogeen het vasthouden van vocht bevordert, verklaart dat waarom het migraine bij vrouwen kan veroorzaken. cyclische migraine-aanvallen meestal vlak voor de menstruatie. zijn een klassiek symtpoom van oestrogeendominantie.


En hij vervolgt:
Quote:
Gelukkig bevordert progesteron een normale vaattonus en kan het migraine dus tegengaan. Het is alweer een kwestie van hormonaal evenwicht.

zie p. 109

p. 301:
Quote:
"Ik heb nu honderden brieven in mijn dossiers van vrouwen wier premenstruele migraine spectaculair is verbeterd of genezen door het gebruik van progesteroncreme".


 
Het gaat steeds beter met mijn hormonen hoor. Het is gewoonweg nog een beetje een zooitje en iedere maand een verrassing hoe het er nu weer bij staat. Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept. Maar doordat ik steeds beter in balans en evenwicht kom, gaat mijn hormoonhuishouding vanzelf mee. Is voor het eerst in tijden dat ik weer migraine heb. En nu half in de periode ipv ervoor. Wie weet verdiep ik me nog een keer in de hormonen, voor nu trekt het me nog niet genoeg aan en ben ik met andere dingen bezig. Lever en gal staat nog steeds op de eerste plaats, samen met de bijnieren.

 
Dit heeft niet zoveel over afvallen te maken maar er zeker verschil tussen 'mannenstress' en 'vrouwenstress'. Maar vrouwen kunnen dan slechter tegen stress maar wij hebben wel onze eigen wapen hier tegen.... :-)

De gestreste man trekt zich terug op zichzelf, het stresshormoon remt hun toenaderingscentrum, wat links onder het voorhoofd ligt.

De gestreste vrouw zoekt wel toenadering door de stof oxytocine die gestreste vrouwen produceren. Het hormoon oxytocine staat voor sociaal vertrouwen en het prikkelt het toenaderingscentrum. Gestreste vrouwen zoeken steun bij anderen, familie of vrienden. Het onder woorden brengen van hun problemen kan de stress laten verdwijnen.

Dit werkt zeer effectief: stressfactoren onder woorden brengen vermindert reeds de lichamelijk reactie. Dit is pure noodzaak, vrouwen kunnen heel slecht tegen stress. Bij matige stress kunnen ze heel moeilijk informatie vasthouden, terwijl mannen een beetje stress juist stimulerend werkt op het brein.

Stress verminderen

Als het je niet lukt om een stressvolle situatie onder de knie te krijgen, draaien je hersenen overuren. Het beste kan je de mannelijke en vrouwelijke stijl combineren, zorg voor een goed sociaal netwerk waarop je kunt terugvallen en kies de aanval om stressfactoren onder controle te krijgen. Werk een opdracht op je zenuwen, zet je schouders eronder en geef je eigen draai eraan.

 
Ik heb het bekeken en beluisterd. Zeer interessant! Nog wel een paar vragen;

- What's up with the coffee? Ik zeg: lekker laten staan, die koffie! Ikzelf begin de dag met groene thee, overigens zonder boter of wat dan ook.

- Is kokosolie niet een bron van MCT-olie? Wat mij betreft is kokosolie een prima bron van ketonen.

- Ad Ligtvoet is ook voor kortstondige, zware lichamelijke inspanning, zoals hele zware gewichten en intensieve sprints. Dat mag natuurlijk, maar ik zie het nut er niet van in. Als muzikant sjouw ik regelmatig met een versterker met 4 speakers met hele zware magneten. Ik til deze zonder enige moeite en zonder te hijgen, zonder enige vorm van training. Je wordt echt beresterk van dit voedsel, maar vooral van IF!

Heerlijk om eindelijk eens bevestigd te zien dat vrouwen wel degelijk minder stressbestendig zijn en dat hier ook een evolutionaire reden voor is! Ik werd echt knettergek van feministisch georienteerde forumleden die mij wilden inwrijven hoe 'sexistisch' deze opvatting wel niet is!

Ook heerlijk om dit nu ook eindelijk eens bevestigd te zien:

Quote:
Er zijn proeven gedaan met muizen, waaruit blijkt dat ze langer leven door ze voortdurend net iets te weinig calorieen te voeren. Wat er met die muizen gebeurt (en dat is tevens het geval met mensen) is dat hun schildklier ze in de 'spaarstand' zet, waardoor de lichaamswarmte afneemt, de hartslag vertraagt en de spijsvertering vertraagt. Dit leidt tot volkomen lethargisch gedrag en een afname van de intelligentie, fijne kwaliteit van leven is dat!


https://www.fatsforum.nl/topic/yes-ik-heb-het-altijd-al-geweten#post-31482

Ik schreef het toen al (een half jaar geleden):

Quote:
De energie van overvloed maakt dat je reserves creeert, waardoor je uiteindelijk minder voedsel nodig hebt. Kortom, je kunt beter 1 hoogwaardige en hoogcalorische maaltijd per dag eten dan jezelf uithongeren.


En:

Quote:
Door mezelf te voeden op basis van overvloed is mijn uithoudingsvermogen dramatisch toegenomen en ben ik zelfs atletischer en soepeler geworden, allemaal zonder enige vorm van lichamelijke training!


Mike

 
Ik dacht ook dat kokosolie een mct olie was, maar zei hij niet specifiek dat je die niet moest nemen? Die koffie daar heeft Ray Peat het ook al over, specifiek de gezondheidsbevorderende aspecten van cafeïne,

http://raypeat.com/articles/articles/caffeine.shtml

Misschien dat theïne hetzelfde doet voor jou Mike. Moet ik me nog eens in verdiepen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan