Allergieën , advies gevraagd

heksje,

Er is bij mij geen tekort aan het DPP IV enzym geconstateerd maar ik heb wel sterk het vermoeden dat ik deze mis, of te kort kom. Ik kan me goed voorstellen dat door suppletie er een onbalans komt wat de boel er ook niet beter op maakt.
Het opvallende vind ik dat mijn echtgenoot nu ook symptomen van hooikoorts vertoont, terwijl hij er nooit last van heeft gehad. Hij slikt nu een even lange periode het enzym.


conclusie: geen DPP_IV enzymen probleem dus, mooi toch?
ik zou wel direct stoppen.
 
Zou ik geen tekort hebben maarten? Ik ben met het suppleren begonnen vanwege de zeer herkenbare symptomen van een tekort. Zou het dan eerder een histamine probleem zijn dat ik slecht op zuivel en gluten reageer?

Het vreemde is ook nog eens dat ik sinds dat DPP IV enzym slik, ik nog sterker lijk te reageren op zuivel en gluten.

Ik snap er even niets meer van.
 
Heksje, in de DPP IV enzym supplement met probiotica, zitten daar 1 of beide van de volgende probiotica in?
Lactobacillus casei (produceert histamine and tyramine)
Lactobacillus Bulgaricus (verhoogd histamine)

Neurotransmitters zoals serotonine (wat onze gemoedstoestand bepaald) worden grotendeels bepaald in de darmen. Dus het antwoord op je vraag of probiotica in staat is om je vrolijker te maken; Ja.

Als je veel symptomen hebt van een aandoening dan kan ik het me voorstellen dat je een supplement, die daarvoor specifiek gericht is, wilt gaan testen. Maar op een gegeven moment moet je jezelf wel gaan afvragen of het een meerwaarde bied. Want onthoud goed dat als je iets in het lichaam met supplementen verhoogd, er ergens anders iets in het lichaam verlaagd word.
 
Dank je voor je bericht Johan. Inderdaad brengt suppletie de synergie uit balans. Dat is ook precies de reden waarom ik steeds weigerachtiger ben tegen suppleren. Deze was een uitzondering op mijn voornemens om niet meer te suppleren.

De bacterie die bij het enzym zit is Lactobacillus rhamnosus.

Nu is bacteriën zoals met Bio Kult ook suppleren. Raad je dit dan ook af? Natuurlijk is het wijzer om ze via voeding binnen te krijgen maar daar ik slecht reageer op gefermenteerde voeding weet ik niet meer hoe ik wel die bacteriën binnen moet krijgen.
 
Ik ben zelf wel een voorstander van probiotica.

Bio kult bevat allebei de stammen die histamine verhogen:
Lactobacillus casei (produceert histamine)
Lactobacillus Bulgaricus (verhoogd histamine)
Bron: http://www.bio-kult.nl/over-bio-kult/bio-kult/

Wees hiervan bewust! Maar goed, net zoals meerdere dingen in het leven moet je ook hier de voordelen afwegen tegen de nadelen.
Het blijkt lastig te zijn om een probiotica te vinden zonder deze 2 stammen. Ik gebruik deze maar ik zie net dat hij niet meer beschikbaar is, dus ik moet binnenkort ook op zoek naar een nieuwe:
http://www.iherb.com/UAS-Labs-Probi...CFU-g-100-Veggie-Caps-Discontinued-Item/12944 (deze bevat dus de 2 stammen die histamine verhogen niet)

Ik heb ook problemen met gefermenteerde voeding, bevat veel histamine. Zo ook bottenbouillons. Maar deze neem ik wel vanwege de lekkende darm.
Sinds ik extra koper inneem heb ik er wel minder last van. Dus ik verwacht dat mijn DAO gehalte nu hoger is dan daarvoor.
 
Overigens, de link die ik je eerder stuurde, is echt aan te bevelen om te lezen. Hier staat een beetje alles in wat je kunt ondernemen:
http://selfhacked.com/2014/08/01/deal-histamine/

Op de bovenstaande website worden ook zaken benoemd die het DAO enzym verhogen, ik zou me hierop richten. Meer DAO enzym = minder histamine. Minder histamine betekent ook meer andere histamine rijke dingen nemen zoals gefermenteerde voeding.

De website geeft ook uitleg over de relatie stress, cortisol en mestcellen/histamine, ik quote:

Whenever your stress response is set off, your hypothalamus releases CRH, which results in an increase in cortisol release.

Mast cells get activated by CRH, which leads to histamine release. (R) On the other hand, cortisol inhibits histamine secretion. (R)

So we see that activation of your stress pathway has opposing effects on histamine. But eventually, you become insensitive to cortisol and the histamine reducing effects of cortisol are diminished, while CRH stays elevated.

CRH also activates brain mast cells to release inflammatory cytokines such as IL-6 and IL-8. (R) Activation of mast cells by CRH increases Brain Barrier permeability. (R)

Some people produce high levels of CRH and lower levels of cortisol, and this will cause a lot of histamine issues.

Through my consults, I’ve realized that a majority of people’s histamine issues are most impacted by chronic stress response activation i.e. too much HPA activity.

Psychological stress is only one of the dozens of reasons why your stress response is overactive. However, it’s often the most significant factor.

Zoals bij vele dingen is stress ook in het histamine verhaal een grote boosdoener!
 
Zijn bottenbouillons ook histamine verhogend dan? Dit is iets wat ik juist de laatste tijd weer meer neem.

Stress is dus een grote factor in dit verhaal en dit jaar erg aanwezig in mijn leven. Nu zien hoe ik die factor ga tackelen.
 
Hier staat een beetje alles in wat je kunt ondernemen:
http://selfhacked.com/2014/08/01/deal-histamine/

Bedankt voor deze link nogmaals benoemen Johan. Er staat veel nuttige informatie voor me en maakt weer meer duidelijk :)
 
Nee niet dat ik weet, het staat een beetje vreemd zo naar die zin maar bedoelde er niet mee dat bottenbouillons histamine verhogend zijn.
Wel is het zo dat wanneer je de bottenbouillon 2 dagen in de koelkast hebt bewaard, dat het dan veel histamine bevat. Maar dit geld voor meer dingen die je in de koelkast bewaard.

Succes met alles!
 
Dan laat ik de bouillon maar even wat meer links liggen. Ik neem er nu erg veel van. Het is zo lekker makkelijk en ik heb nogal moeite met eten op het moment (gebrek aan eetlust) waardoor de bouillon net even wat makkelijk valt.

Ik ga alles nog eens goed overdenken.

Erg bedankt Johan!
 
sorry, was niet jij Heksje, maar Johan 30 die het over zijn fybro had. Dan blijft mijn opmerking nog steeds staan. Wietolie helpt vaak heel goed tegen fybromialgie.
 
Ook van mijn kant excuses want dat had ik namelijk niet kunnen vinden. Waarschijnlijk heb ik erover heen gelezen.

Is het nu zo dat wietolie (THC) of cannabisolie (CBD) helpt tegen fybromialgie? Vermoedelijk voldoet CBD olie met een klein percentage THC al.
Ik ben zelf voorstander van een combi overigens, maar dit werkt niet voor iedereen zo. Het blijft een kwestie van uitproberen.
 
@heksje: ik heb dit jaar ook erg veel last van hooikoorts klachten. Ik heb een dpp iv enzym ongeveer 4 weken geslikt en was gestopt vanwege de buikkrampen. Vorige wk had ik enorme hooikoorts klachten maar ik dronk dus veel brandnetel thee en nog gal en leverthee dit was waarschijnlijk de oorzaak. Nu is het al veel minder.

Koffie blokkeert DAO die nodig is om histamine in de darm af te breken.
cacao heb ik ook echt moeite mee om te laten staan, chocolade is erg lekker al moet ik zeggen dat het mij nu wel lukt om het niet meer elke dag te eten!
Hier dus ook stress, net als jij ook met name familie stress.

Bijnieren spelen ook een belangrijke rol qua histamine en stress is aanslag op bijnieren en dus histamine troubles.
 
Is het nu zo dat wietolie (THC) of cannabisolie (CBD) helpt tegen fybromialgie?

Wat is eigenlijk CBD? Wietolie is olie van de cannabis plant, dus van de THC houdende 'buds'. Waarvan is die CBD dan gemaakt?
 
Ik ben er al achter:


CBD in plaats van THC olie

Omdat wietolie niet legaal is in Nederland en de meeste andere landen en staten, is Wernard de methode verder gaan uitwerken om een olie te kunnen verkrijgen met zo min mogelijk THC erin, maar juist een hoger gehalte aan cannabidiol (CBD), een bestanddeel in cannabis dat geen psycoactief effect veroorzaakt en dus wel legaal is.



Hij heeft voor de bereiding gekozen voor hennepplanten in plaats van wietplanten omdat hennep niet tot nauwelijks THC bevat en dus geen stoned of high gevoel oplevert. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat cannabidiol een uitermate belangrijk bestanddeel is en zo kan de CBD-rijke olie dus een waardevolle aanvulling voor een gezond werkend lichaam betekenen.



Note: CBD olie is niet bedoeld om de strijd tegen kanker aan te gaan! Alle olieproducten in ons assortiment bevatten vanwege de legale status namelijk niet tot nauwelijks THC.
http://www.apollyon.nl/medische-wiet-olie/

Tja, olie van de wietplant zonder het werkzame bestanddeel THC dus. Vraag mij af of die CBD dan wel enig effect heeft.


 
Ik vraag mij af of die cannabisolie wel enig effect heeft als er nauwelijks THC in zit. Want THC is nu juist het werkzame bestanddeel van die plant. Daar zijn al die wetenschappelijke onderzoeken dan ook naar gedaan.

Het verkoopt wel makkelijker natuurlijk omdat het legaal is maar of het enig effect heeft waag ik te betwijfelen. .
 
Nou dan is het voor mij dus allemaal slecht wat ik eet dus veel bouillonsoep ,veel kefir en appelazijn ,ik ga hier toch mee door,bij het GAPS dieet kijken ze er ook niet naar om,zij staan extra voor het helen van de darmen.Heb de afgelopen tijd weinig hooikoorts klachten gehad.Normaal was het altijd best heftig.Heb ook adrenal-complex geslikt,wat weer histamine remmend werkt.Wat ik nu nog kan bespeuren wat er niet goed is voor mijn darmen zijn de vezels.Ik eet namelijk aardig wat groente en porties quinoa.De laatste zou ik het liefst willen schrappen door de vele vezels ,maar dan kom ik weer niet aan mijn 100gram drooggewicht koolhydraten.Van meerdere porties basmati- rijst raak ik verstopt.Ik blijf bij mijn proces en vermijd voorlopig mijn allergenen voeding.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.152
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan