Gisteravond sprak ik een jonge vrouw die nog niet zo lang voor het RIVM werkt. De afdeling waar zij werkt is aan het privatiseren (of al geprivatiseerd) en zij werkt voor de afdeling waar vaccins verkocht worden in India voor polio. Wordt ook in India gemaakt. De afdeling is nu nog verliesgevend maar haar leidinggevende/directeur verwacht dat dit binnen 2 jaar wel winstgevend is. Het is dus gewoon een commercieel opgezet bedrijf.
Het probleem is zei de jongedame in kwestie dat ze met ambtenaren te maken hebben die niets snappen van bedrijfsvoeren, lees geld verdienen. En daar werken wij nu naar toe vertelde ze.
Ik heb haar voorzichtig gevraagd of zij weet wat die vaccins doen in India.
Volgens haar de kinderen beschermen tegen polio.
Ik zeg tegen haar, het is andersom, veel kinderen krijgen polio nu en worden verlamd, sterven of eindigen met anderszins ernstige handicaps. Een doffe ellende, mama's kunnen niet werken met een kind met zo'n grote zorgvraag.
Ik vraag haar of dat het project is wat Bill Gates steunt(ik wist dat wel), Ja, zegt zij en was verbaasd dat ik dat allemaal wist.
Nou, zeg ik dus, zijn plannen werken goed, want hij vindt dat er teveel mensen op aarde zijn.
Ter verdediging voerde ze aan dat ze dat allemaal niet weet en daar niet direct mee te maken heeft.
Ik vertelde haar dat ik het alleen maar even met haar wilde delen, of ze dus op de hoogte was wat haar werk inhoudt.
Verder hebben we nog gelachen over heel andere zaken, dus wel een goede sfeer.