Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gait
  • Startdatum Startdatum
yep+spaartpuntjes. Dat gaat snel. Ik heb incl. verzenden $50,64 betaald en hopelijk zo dus zonder douanekosten. De meerkosten van de 3vcard waren 1,43. Dus dat valt ook mee. Ik ben dan wel het 1e door de lactose heen denk ik.
 
Hallo,

Sinds 3 weekjes ben ik vader geworden van een gezonde zoon. Hij krijgt sinds 9 dagen ook de WAPF formula en hij doet het er super op! Ik zit alleen met een paar vraagjes.

De melk haal ik bij Matthijs de Haan, maar helaas heeft hij voorlopig geen room te koop en ik heb verder ook geen ander betrouwbaar adres in de buurt hiervoor. Daarom haal ik biologische gepasteuriseerde slagroom bij de biowinkel. Nu zie ik dat de Jumbo hier op de hoek biologische creme fraîche in het assortiment heeft... kan ik dit niet als alternatief gebruiken? De biowinkel is namelijk ook niet om de hoek hier. Van de zomer gaat Matthijs weer room maken en dan stap ik uiteraard weer over!

Verder gebruik ik voor de probiotica Orthiflor Start van Orthica. Iemand hier ervaringen mee?

Sowieso leuk om te lezen dat er hier zo uitvoerig over de WAPF Formula gesproken wordt! :)
 
Gefeliciteerd met je zoon!
Op je vraag: geen idee, maar de appie bij ons in de buurt verkoopt ook bio slagroom
 
je kan ook een lepel kefir in een beker (bv zuiverzuivel) room doen en dan heb je in een etmaal zure room, errug lekker. Kijken hoe dat bevalt.
 
ik zou persoonlijk juist geen bacteriemengsel in de batch verwerken. Die gaan zich voeden op de lactose en die is juist voor de wup. Of je moet het pas toevoegen op moment van geven, maar dan zou ik dat nog niet doen bij 3 weken. Het recept is er niet voor niets.
Wel een leuke tip voor als je gaat bijvoeden.
 
Dankjewel naief!

De appie bij ons heeft 'm helaas niet, maar als ik straks ga werken (had in totaal 5 weken verlof, yay) dan kom ik langs een AH XL waar ze 'm ongetwijfeld wel hebben. Voor nu heb ik toch de crème fraîche gebruikt omdat ik op de Amerikaanse WAPF site zag dat Sally Fallon zei dat "soured cream" ok is om te gebruiken ipv slagroom.

Zit nu op een zending van iherb te wachten, want de lactose is bijna op. Volgens de track&trace is 'ie vanochtend gearriveerd op de luchthaven in Brussel... Ai.
 
ik doe meestal bijna 4 dagen met 1 batch. De laatste tijd heb ik er steeds last van dat de laatste 200 ml ofzo na het opwarmen schift. Ik geef het dan wel, maar ze vind het minder lekker en het drinkt ook lastiger. Minder klaarmaken lijkt mij met afwegen een heel gedoe en invriezen en ontdooien ook weer zonde van het werk en de kwaliteit. ik heb het nu een aantal keren weggegooid. Ook weer jammer en ondanks dat ik het iedere keer schudt zit de dure acerolapoeder toch vaak op de bodem en dus vooral in het laatste beetje.
Ik had het eerst niet en toen de wei een keer op was, had ik er ook geen last van. Ik denk dus dat het door de wei komt.
De wei die ik gebruik koop ik of bij de annahoeve of haal ik uit eigen gemaakte yoghurt.
Wat is de toegevoegde waarde van de wei? Eiwit en mineralen? Wuppie is nu 8 maanden.
 
Goedemiddag allen,

Drie dagen geleden ben ik bevallen van onze tweeling. De melkproductie komt op gang, maar ik ben nu al drie dagen constant aan het voeden en krijg geen rust, zodat mijn lichaam niet genoeg melk aanmaakt voor de vraag.

Ik heb geen producten voor de formule in huis, afgezien van de rauwe melk van Matthijs de Haan. Kan ik dit een keer (veilig) geven om in ieder geval drie uurtjes te kunnen slapen, zodat mijn lichaam energie krijgt om genoeg melk aan te maken?

Mijn excuses als de vraag al vaker is gesteld, maar ik heb nu niet de energie het hele topic door te lezen.
 
Gefeliciteerd met de geboorte van de tweeling!

Toen het bij mij niet direct goed ging met drinken ad borst, en bijvoeding gegeven moest worden, gaf ik een paar x rauwe melk. Flesvoeding was een no go voor mij.

Jouw situatie is echter anders.

Ik raad je aan on alvast alle ingredienten te bestellen voor de wapf formula, en nog even vol te houden met voeden.
Als je het echt niet meer vol houden kan geef dan 1 of 2 voedingen rauwe melk.

Niet verhitten boven de 40 graden.

Succes en geniet er van.
Je hebt nog kraam als goed is.
Uren extra kan altijd nog!

Laat diegene alles doen en beperk je tot het voeden, neem verder rust.

Groetjes
 
"Drie dagen geleden ben ik bevallen van onze tweeling. De melkproductie komt op gang, maar ik ben nu al drie dagen constant aan het voeden en krijg geen rust, zodat mijn lichaam niet genoeg melk aanmaakt voor de vraag.

Ik heb geen producten voor de formule in huis, afgezien van de rauwe melk van Matthijs de Haan. Kan ik dit een keer (veilig) geven om in ieder geval drie uurtjes te kunnen slapen, zodat mijn lichaam energie krijgt om genoeg melk aan te maken?

Mijn excuses als de vraag al vaker is gesteld, maar ik heb nu niet de energie het hele topic door te lezen."

Gefeliciteerd!
Waaraan merk je dat er geen melk is? hoe zijn de luiers van de kinderen? Zijn ze op tijd geboren of te vroeg? Krijgen ze een fopspeen? Op basis van de info in je berichtje kan niemand hier bepalen of je bijvoeding zou moeten geven. Dat je moe bent en constant aan het voeden bent kan ik me voorstellen, dat is met een baby al zo laat staan met twee! Heb je goede hulp? vroedvrouw aan huis, lactatiekundige? ben je thuis met de kindjes? Kun je er twee tegelijk voeden? Heeft er al iemand meegekeken naar verschillende houdingen zodat je evt kunt slapen en voeden tegelijk? liggen de kindjes correct aan, opgekruld lipje, grote hap? etc er zijn zoveel factoren die meespelen dat je onmogelijk goed advies kunt krijgen op een forum als dit. Bijvoeding geven zou een laatste redmiddel moeten zijn, de techniek van het drinken aan de fles is helemaal anders als aan de borst, er zijn wel manieren met een cupje of een hulpset om te zorgen dat ze bijvoeding krijgen zonder dat ze hun drinktechniek moeten aanpassen. Een lactatiekundige kan al deze dingen bekijken en samen met jou zorgen voor een comfortabele kraamtijd en borstvoedingsperiode. Steek je tijd ook niet in het beantwoorden van mijn vragen, er moet iemand ter plaatse meekijken. Het is echt mogelijk om twee kinderen aan de borst te hebben en het is super dat je daarmee bezig bent! Het tel van La Leche League http://www.lalecheleague.nl/ die kun je ook altijd gratis bellen voor advies.
Succes!
 
Beste Catharine,

Eerst en vooral gefeliciteerd met de geboorte van de tweeling. Ik realiseer me dat in Vlaanderen in de eerste week na de bevalling niet iedereen de beschikking over een lactatiedeskundige of kraamhulp aan huis heeft

Hopelijk kan ik je door het plaatsen van deze links een stukje op weg helpen
https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/tweeling/ervaring1.html
https://www.ouders.nl/vraagbaken/tweeling-aan-de-borst-hoe-doe-je-dat

Tevens heb ik je historie bekeken en ik ben naar aanleiding hiervan een beetje bezorgd over je B-12 voorraad. In jouw geval zou ik hier in deze periode serieus aandacht aan besteden.

Dus bij twijfel B12 zuigtabletten aanschaffen en dagelijks innemen onder de vorm die methyl-, adenosylcobalamine en foliumzuur onder de variant van actief folaat bevatten.

Ik steek er het citaat van de stichting B12-tekort bij en zou bij twijfel veiligheidshalve B-12 zuigtabletten bestellen bij B12.nu.

Borstvoeding

Aangezien vitamine B12 (en foliumzuur) wordt meegegeven in de moedermelk, heeft een moeder die borstvoeding geeft een verhoogde behoefte aan vitamine B12 (en foliumzuur).Indien er onvoldoende vitamine B12 aanwezig is in de moedermelk, loopt het borst gevoede kind risico op een vitamine B12-tekort.

Een pasgeboren baby heeft normaal gesproken een voorraad van 25 μg in de lever, een hoeveelheid die genoeg is tot het eind van het eerste levensjaar, zelfs bij te lage inname. Bij baby’s van moeders met een vitamine B12-tekort, is deze voorraad in de lever echter sterk verminderd.

Kortom: vitamine B12 is voor, tijdens en na de zwangerschap van essentieel belang!





 
Bedankt allemaal voor de reacties en felicitaties.

Ik snap de goede bedoelingen van jullie uitgebreide reacties, maar het enige waar ik zekerheid over wilde in die onzekere periode was of ik de rauwe melk, zonder alle ingrediënten van de formule toe te voegen, veilig kon geven. Ik ging daar vanuit, maar hoe sterk ik tijdens de zwangerschap mijn eigen weg ging en hoe overtuigd ik was (ben) van mijn keuzes, zo onzeker werd ik na drie dagen geen slaap en een kraamhulp die zich niet hield aan ons beval- en kraamplan.

Ik heb toch zelf besloten om 30 cl (15 cl per baby) rauwe melk te geven. Dit dronken ze gelijk goed uit de fles. In de nacht heb ik het nogmaals geprobeerd, maar ze hadden geen honger, dus of het nodig is geweest? De dag erna had ik melk voor vier baby's & baalde ik als een stekker dat ik mij alsnog om heb laten praten om bij te voeden. Ik had moeten vertrouwen op mijn lichaam, zoals ik tijdens de zwangerschap van 40 weken en thuisbevalling uitstekend heb gedaan. Sindsdien gaat het perfect met de borstvoeding. Ze drinken perfect, groeien gestaag en zijn ongelooflijk tevreden baby's. Maar wat wil je ook met onze (Weston Price) manier van leven. ;-)

Vivianne, bedankt voor je informatie. Mijn b12 is in orde, als ik de test van de dokter kan geloven. Het was juist ver boven de grens. Daarnaast heb ik zoveel lever, rauwe zuivel en eieren gegeten voor en tijdens de zwangerschap én is mijn hoeveelheid maagzuur in orde, dat ik me niet kan voorstellen dat ik ineens toch een vitamine b12 tekort zou hebben.
 
Wat fijn dat het zo goed gaat!
Voel je vooral niet schuldig voor die ene keer dat je rauwe melk gegeven hebt. Veel geluk en gezondheid voor jou en je gezin.
 
Ik zit nu al een dik uurtje hier te leven tussen vrouwen berichten en een berg gehareketak (geruzie) te lezen, ...

Ik vraag me oprecht af, met miljoenen mensen die wereldwijd op zoek zijn naar een gezonde babyvoeding
Is er dan geen enkele fabrikant wereldwijd die een kante en klare wapf formule op de markt heeft gebracht ?
 
Hoi Henk, een formule met kant en klare rauwe melk is natuurlijk lastig op de mark te brengen, probeer het zo goed mogelijk te benaderen. Als er een of twee ingrediënten ontbreken dan geen man overboord.

Alternatief voor baby melkpoeder


Rauwe melk babyvoeding- Weston A. Price Foundation

Voor ruim 1 liter


Onze formule op basis van melk houdt rekening met het feit dat menselijke melk in vergelijking met koemelk rijker is aan wei, lactose, vitamine C, niacine en meervoudig onverzadigde vetzuren met lange keten, maar armer aan caseïne (melkeiwit). De toevoeging van gelatine aan koemelkvoeding maakt de voeding beter verteerbaar voor de zuigeling. Gebruik alleen echt koudgeperste oliën in de formule recepten, anders kunnen ze vitamine E missen.

De ideale melk voor baby, als hij geen borstvoeding kan krijgen, is zuivere, volle rauwe melk van ouderwetse koeien, gecertificeerd vrij van ziektes, die zich voeden op groene weiden. Voor bronnen van goede kwaliteitsmelk, neem contact op met een plaatselijke afdeling van de Weston A. Price Foundation.


Als je alleen commerciële melk kunt kopen, kies dan voor volle melk, bij voorkeur biologisch en niet gehomogeniseerd, en meng deze met kefirwei om de enzymen te herstellen.

Ingrediënten

  • 500 ml volle rauwe koemelk, bij voorkeur van weidekoeien
  • 60 ml zelfgemaakte vloeibare wei (zelf yoghurt/kefir uit laten lekken) Opmerking: Gebruik GEEN poedervormige wei of wei van het maken van kaas (die zal de formule doen stremmen).
  • 4 eetlepels lactose
  • 1/4 theelepel bifidobacterium infantis (BioKult)
  • 2 of meer eetlepels room van goede kwaliteit (bij voorkeur niet gesteriliseerd, meer als u melk van Holstein-koeien gebruikt)
  • 1/2 theelepel pure levertraan gefermenteerd/koudgeperst
  • 1/4 theelepel boterolie (green pastures)
  • 1 theelepel high oileic zonnebloemolie
  • 1 theelepel extra olijfolie van eerste persing
  • 2 theelepels kokosolie koudgeperst bio
  • 2 theelepels edelgistgistvlokken
  • 2 theelepels gelatine (https://www.puurmieke.nl/pure-gelatine-400g.html)
  • 450 ml gefilterd water
  • 1/4 theelepel acerola poeder (unlimitedhealth.nl)




Instructies bereiding





  • Doe 450 ml gefilterd water in een pyrex maatbeker
  • Giet ongeveer de helft van het water in een pan en zet op een middelhoog vuur.
  • Voeg de gelatine en lactose toe aan de pan en laat oplossen, af en toe roeren.
  • Als de gelatine en lactose zijn opgelost, haal je de pan van het vuur en voeg je het resterende water toe om het mengsel te laten afkoelen.
  • Roer de kokosolie en optionele vitamine-rijke boterolie erdoor en roer tot het gesmolten is.
  • Doe ondertussen de overige ingrediënten in een blender.
  • Voeg het watermengsel toe en mix ongeveer drie seconden.
  • Doe in glazen flessen of een glazen pot en zet in de koelkast.
  • Verwarm flessen in heet water of een flessenwarmer voordat u ze aan baby geeft. Verwarm de flessen NOOIT in de magnetron.

Variatie: Geitenmelk


Hoewel geitenmelk rijk is aan vet, moet het met voorzichtigheid worden gebruikt in zuigelingenvoeding omdat het foliumzuur mist en laag is in vitamine B12, die beide essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling van de zuigeling. De toevoeging van voedingsgist voor de foliumzuurvoorziening is essentieel. Om het lage vitamine B12 gehalte te compenseren, als u de melkvoeding (hierboven) bereidt met geitenmelk, voeg dan 2 theelepels biologische rauwe kippenlever, 14 dagen ingevroren, fijn geraspt toe aan de batch voeding. Begin met het voeden met eigeel vanaf vier maanden.

Is dit allemaal te ingewikkeld dan voeg een zachtgekookt eigeel en 1/2 tl levertraan-boterolie van greenpastures toe aan de babypoeder, is beter dan niks.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan