Amalgaam vullingen vervangen voor composiet

Wanneer er composiet voor een vulling gebruikt wordt, zal er daarna altijd wat krimp van het materiaal plaatsvinden. Dit zorgt voor de gevoeligheid, aan een element waar nog een (deel van een) zenuw in zit. De mate van krimp hangt samen met de grootte en plaats van de vulling. Als er bijvoorbeeld een zijwandje vervangen moet worden, zal dit minder trekken dan een kies die op het kauwvlak een vulling krijgt die aan alle wanden trekt. De tandarts heeft zelf ook in enige mate invloed op de napijn door krimp, door niet in een of twee 'grote' hompen de composiet te plaatsen en uit te harden, maar door heel kleine hoeveelheden tegelijk te plaatsen, een soort stapel van dunne laagjes en die telkens tussendoor met de lamp uit te harden. Voor de tandarts misschien wat meer werk, maar voor de patiënt wel erg prettig.
 
Ja nou precies,.en mijn tandarts wilde in 50 minuten 2 grote en 1 kleine amalgaam vulling vervangen. dan lijkt het wel haastwerk,ik zie dat niet zitten. ik heb liever dat ze over in grote vulling 45 minuten doet.
maar ik weet hoe dat gaat bij de tandarts. zoveel mogelijk afspraken inplannen met zoveel mogelijk werk in zo min mogelijk minuten. ze hebben gewoon geen tijd voor je. ook heeft ze vaak wel 2 patienten tegelijk en is het er altijd wel druk.

er moet natuurlijk geld verdiend worden.
 
Net bij de tandarts helaas weer ene gaatje moeten vullen. Meteen gevraagd of die nikkel stangen uit mn mond kunnen. Dat kan, maar raden ze wel een plastic bitje aan (ook tegen tandenknarsen). Ik heb de specificaties binnen; copolyester is de stof waarvan het gemaakt is.
 
ik moet volgende week dinsdag weer naar de tandarts. zal het eens bespreken daar over de bio tandarts. ze zullen wel zeggen dat het niet uitmaakt of je amalgaam met rubberdam eruit haalt of niet. maar is natuurlijk mijn eigen keuze.. aan de andere kant is het wel zo dat ik wel bij de tandarts hier in de buurt moet kunnen blijven komen en een prettige relatie wil blijven behouden en niet bekend wil staan als de betweter straks.. ik kan ook moeilijk hun gaan vertellen hoe ze het allemaal moeten gaan doen. zij zijn tenslotte tandarts en ik niet.ik zou ook balen als mij verteld zou worden hoe ik iets moet doen als ik het anders doe.kan mij dat dus wel goed voorstellen.

ze begonnen ook al van we zuigen het toch af...dus brengen geen rubberdam aan.
maar goed ,ik heb inmiddels begrepen dat je bij de bio tandarts ook geen garantie hebt op geen napijn bij het vervangen van een diepe en grote amalgaam vulling voor een witte vulling
 
Wat kan jou dat nou schelen hoe ze over jou denken? Als je straks met klachten loopt gaan ze ook niet je rolstoel duwen of wel?
Er is maar 1 iemand verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid en dat ben jij. Reguliere tandartsen kijken vaak niet verder dan je tanden, zo adviseren ze en gebruiken ze nog altijd fluoride, een neurotoxine, maar ja, dat is niet hun afdeling...
 
heb bericht gehad van een tandart en hij vond de vulling e rmooi uitzien,
maar heb wel steeds wondjes rond de kies ,wat zou dat kunnen zijn?



 
Kwikvergiftiging kan dat veroorzaken. Dus hoe mooi de tandarts je vulling ook vindt, ik zou het amalgaam veilig laten verwijderen.

http://orthokliniek.nl/kwikbelasting-door-amalgaamvullingen/

Mark
 
ik heb nu een tandarts die gaat al het amalgaam vervangen .is wel gewone tandarts, maar ik wil er eigenlijk ook geen uren voor gaan rijden. als er dan wat is dan moet ik ook weer terug naar daar. helaas geen bio tandarts hier in de buurt.

met kwik dat vrij komt zal wel loslopen denk ik. de tandarts zuigt het gewoon af en je moet ook niet slikken onder het eruit halen.ze zitten er al meer dan 25 jaar. dus hoeveel kwik heb ik dan al niet binnen gehad in die tijd. als ze er eenmaal uit zijn dan krijg je dat in ieder geval ook al niet meer verder binnen.
 
Ik heb vanochtend 2 amalgaam vullingen vervangen voor composiet.ik vind het niet mooier erop geworden moet ik eerlijk bekennen.

maar de tandarts zegt dat composiet vullingen nooit kunnen lekken.is dat zo?
 
Hoi liesje,

Ik zag in deze topic dat jij bij all dente bent geweest. Ik heb daar ook een afspraak staan. Geven zij daar ook druppels oid mee na het verwijderen van amalgaam? En heb jij je ook laten testen?
 
Ik heb het amalgaam bij de gewone tandarts laten verwijderen . er is echt niks aan. je krijgt ook niks binnen ofzo. ze zuigen het gewoon goed af .rubberdam en druppels gebruiken enz is gewoon grote onzin. in die 25 jaar dat je amalgaam vullingen er zitten heb je al meer kwik binnen gehad dan bij het eruit halen.je moet ook niet slikken tijdens de behandeling. goed mond spoelen achteraf en klaar.
 
Sampjes ik was van te voren naar tandarts Neelissen geweest, die heeft mijn gebit "doorgemeten".
Ik geloof dat ik nog ergens amalgaan heb zitten maar die geeft volgens de meting geen belasting voor het lichaam. Bovendien is het dan een tand die beter kan blijven zitten omdat ik niet veel meer heb dat van mezelf is. Allemaal kronen. Vroeger veel verkeerde behandelingen gehad plus veel "domme pech".
All dente had wel een klus te doen. Een verzwering diep onder een hoektand. Ik heb geen druppels meegehad, wel na deze behandeling de gewone pijn-medicatie geadviseerd gekregen. Wel gekocht (was ook nog prijzig) maar niet gebruikt.
Mijn pijn achteraf viel mee, uit voorzorg een "vrij onschuldig"pilletje genomen maar zonder iets had ik het waarschijnlijk ook wel gered.
Er is verschil tussen pijn en pijn. Een beetje zeuren na een behandeling moet kunnen.
Misschien handig om van te voren vast uit te zoeken wat je eventueel aan pijnstilling wilt nemen. Regulier of iets anders.
Wanneer ga je?
 
André, er is weldegelijk gebleken dat bij het amalgaam verwijderen in één keer flink wat dampen en stukjes vrij komen. Dat je deze belasting zoveel mogelijk dient te beperken door clean-up en/of cofferdam te gebruiken lijkt mij niet meer dan logisch. Ik vind het erg dat er nog steeds tandartsen zijn die zulke risico's nemen met hun patiënten en de gevaren van amalgaam maar blijven onderschatten. Nee niet iedereen heeft er (direct) last van of klachten door, maar is dat reden genoeg om zo slordig met een zwaar giftig metaal om te gaan?

4. Gebruik van cofferdam is een noodzaak gebleken, zowel voor de patiënt als voor de tandarts. Het nalaten van deze handeling kan ernstige reacties geven bij patiënten die toxisch belast (vergiftiging) zijn met kwik. De zogenaamde Clean-up (firma Schein) kan zulke nare situaties voorkomen. Monddoek en beschermbril zijn voor de tandarts noodzakelijk.

http://www.secondopiniontandarts.org/amalgaamverwijdering.html
 
Tandarts Neelissen uit Overveen (die niet meer practiseert) is al jaren aan het strijden tegen amalgaan en fluor en zoals altijd wordt het door de reguliere artsen als onzin afgedaan.
Volgens mij is All Dente Bloemendaal (voornaam Pieter) ooit opgeleid bij Neelissen.
Voor wie er bang is voor pijnklachten, dat was vroeger. Tegenwoordig een klein prikje en je voelt niks. Ik heb wel een manier om de tijd door te komen op de stoel (vorige keer had Pieter echt een lastige klus, duurde lang en hij was bang dat het zelfs niet zou lukken. Er zat vulling in de wortel en die moest er uit.
Tijdens het zitten voel ik dat ik toch wat gespannen raak en dan ga ik weer heel bewust ontspannen zitten. Ik visualiseer dat ik op het strand zit enz verzin maar wat.
Ik doe een schietgebedje dat de tandarts hulp krijgt van boven dat het allemaal gaat lukken.
Achteraf lijkt het of de artsen iets hebben gevoeld (terwijl ze mijn schietgebedjes niet kennen).
En zelf zit ik daardoor rustig op de stoel. Mijn mond lang open houden is dan het enige probleem.
Succes.
 
Beste Tanja, ik denk dat veel mensen elkaar gek zitten te maken en op zitten te jutten.angst regeert daarbij vaak.en vooral die bio tandartsen natuurlijk die zeggen dat alles slecht is..je leest zoveel dat je geen wereld meer hebt om in te leven.mensen die hun hele leven roken krijgen geen longkanker terwijl een ander die nooit heeft gerookt het wel krijgt.mijn vader is zij hele leven lasser geweest .zeker 40 jaar achtereen in de lasdampen gestaan,is nu 80 en nog steeds gezond.ik heb vroeger al vaker een amalgaam vulling laten vervangen of er eentje laten bijzetten naast een bestaande amalgaam vulling.en dan vond je nogal eens wat amalgaam in je mond terug na de behandeling. dat kan ik mij nog goed herinneren dat ik dat vaak heb gehad, dus ik dacht dan kan dit er ook nog wel een keer bij.ik had echt geen zin om 120 kilometer te gaan rijden naar een bio tandarts voor een paar vullingkjes als ik het hier 5 minuten verderop lopen ook kan laten doen. ik was al bang genoeg dat ik problemen met de composiet vullingen ging krijgen .dat was mijn grootste angst..de na pijn waarover je vaak leest. maar ze zitten erin en heb er geen last van nu de dag erna. na de behandeling voelde ik wel was maar nu de volgende dag gaat het wel goed. de vorige keer dat er een grote composiet vulling was vervangen had ik veel na pijn. en sloeg mijn zenuw op hol, maar dat zou eerder kunenn komen doordat de tandarts een half uur op de kies heeft zitten boren. nu gisteren waren de vullingen er op 2 minuten per kies uit.het is volgens mij gewoon te lang boren wat irritatie veroorzaakt en niet zo zeer het composiet .de helft van mijn kiezen waren amalgaam dus er is behoorlijk wat composiet ingegaan,. mijn kiezen zijn nu wel heel mooi wit. je leest ook wel eens dat er tandartsen zin die nog amalgaam eronder laten zitten of dat tanden verkleurd zijn door amalgaam.bij mij zie je niks terug van grijze gloed in de tanden terwijl het amalgaam eerst wel door het glazuur scheen aan de randen
 
Beste Tanja,

Ik denk dat iedereen elkaar gek zit te maken en op zit te jutten.vooral die bio tandartsen want angst regeert daarbij vaak. mensen maken elkaar vaak banger dan ze hoeven zijn ,zelfde als met bio eten en je moet mageren melk nemen ipv van volle melk. dat doe ik allemaal ook niet. ik eet gewoon volle produkten omdat ik dat lekkerder vind en word niet dik .eten kan je doen wat je wil als je het met mate doet.en je moet ook blijven bewegen wat veel mensen niet doen. ik ken er die maaltijden overslaan. en alleen maar slankie eten omdat ze bang zijn om dik te worden en toch worden ze dan dik..waarschijnlijk omdat ze wel elke dag limonade drinken en andere zoethoudende dranken drinken. sporten willen ze ook niet omdat het niet hun ding is.

en er is zoveel bewezen wat achteraf weer anders was
er zijn mensen die hun hele leven roken en geen longkanker krijgen terwijl anderen het wel krijgen terwijl ze nooit gerokt hebben. ik denk als je iets krijgt dat je het dan toch wel krijgt. mijn vader is 40 jaar lasser geweest en in de giftige lasdampen gestaan.als elke lasser moet gaan druppelen voordat hij naar zijn werk gaat gaan we het ver zoeken.vader is nu 85 en kern gezond. ik bedoel maar om aan te geven.

vroeger is er zoveel in mijn gebit geboord en altijd weer vullingen eruit en erin gegaan. ik weet nog te herinneren dat ik vaak stukjes amalgaam vullingen terug vond in mijn mond na een tandarts bezoek.

ik dacht dan kan dit er ook nog wel bij. ik had trouwens ook geen zin om 120 kilometer te gaan rijden voor een paar vullingen eruit te laten halen. mijn grootste angst was de napijn maar dat viel gelukkig mee. ik denk eerder dat het boren meer irritatie veroorzaakt dan het composiet zelf. de vorige keer heeft een tandarts een half uur zitten boren en verging ik van de pijn.nu waren ze er op 2 minuten uit. was enkel vervangen dus. mijn kiezen gevuld met composiet zijn nu weer mooi wit en ziet er in ieder geval beter uit dan dat amalgaam.
 
Beste Tanja,

Ik denk dat iedereen elkaar gek zit te maken en op zit te jutten.vooral die bio tandartsen want angst regeert daarbij vaak. mensen maken elkaar vaak banger dan ze hoeven zijn ,zelfde als met bio eten en je moet mageren melk nemen ipv van volle melk. dat doe ik allemaal ook niet. ik eet gewoon volle produkten omdat ik dat lekkerder vind en word niet dik .eten kan je doen wat je wil als je het met mate doet.en je moet ook blijven bewegen wat veel mensen niet doen. ik ken er die maaltijden overslaan. en alleen maar slankie eten omdat ze bang zijn om dik te worden en toch worden ze dan dik..waarschijnlijk omdat ze wel elke dag limonade drinken en andere zoethoudende dranken drinken. sporten willen ze ook niet omdat het niet hun ding is.

en er is zoveel bewezen wat achteraf weer anders was
er zijn mensen die hun hele leven roken en geen longkanker krijgen terwijl anderen het wel krijgen terwijl ze nooit gerokt hebben. ik denk als je iets krijgt dat je het dan toch wel krijgt. mijn vader is 40 jaar lasser geweest en in de giftige lasdampen gestaan.als elke lasser moet gaan druppelen voordat hij naar zijn werk gaat gaan we het ver zoeken.vader is nu 85 en kern gezond. ik bedoel maar om aan te geven.

vroeger is er zoveel in mijn gebit geboord en altijd weer vullingen eruit en erin gegaan. ik weet nog te herinneren dat ik vaak stukjes amalgaam vullingen terug vond in mijn mond na een tandarts bezoek.

ik dacht dan kan dit er ook nog wel bij. ik had trouwens ook geen zin om 120 kilometer te gaan rijden voor een paar vullingen eruit te laten halen. mijn grootste angst was de napijn maar dat viel gelukkig mee. ik denk eerder dat het boren meer irritatie veroorzaakt dan het composiet zelf. de vorige keer heeft een tandarts een half uur zitten boren en verging ik van de pijn.nu waren ze er op 2 minuten uit. was enkel vervangen dus. mijn kiezen gevuld met composiet zijn nu weer mooi wit en ziet er in ieder geval beter uit dan dat amalgaam
 
Beste Tanja,

Ik denk dat iedereen elkaar gek zit te maken en op zit te jutten.vooral die bio tandartsen want angst regeert daarbij vaak. mensen maken elkaar vaak banger dan ze hoeven zijn ,zelfde als met bio eten en je moet mageren melk nemen ipv van volle melk. dat doe ik allemaal ook niet. ik eet gewoon volle produkten omdat ik dat lekkerder vind en word niet dik .eten kan je doen wat je wil als je het met mate doet.en je moet ook blijven bewegen wat veel mensen niet doen. ik ken er die maaltijden overslaan. en alleen maar slankie eten omdat ze bang zijn om dik te worden en toch worden ze dan dik..waarschijnlijk omdat ze wel elke dag limonade drinken en andere zoethoudende dranken drinken. sporten willen ze ook niet omdat het niet hun ding is.

en er is zoveel bewezen wat achteraf weer anders was
er zijn mensen die hun hele leven roken en geen longkanker krijgen terwijl anderen het wel krijgen terwijl ze nooit gerokt hebben. ik denk als je iets krijgt dat je het dan toch wel krijgt. mijn vader is 40 jaar lasser geweest en in de giftige lasdampen gestaan.als elke lasser moet gaan druppelen voordat hij naar zijn werk gaat gaan we het ver zoeken.vader is nu 85 en kern gezond. ik bedoel maar om aan te geven.

vroeger is er zoveel in mijn gebit geboord en altijd weer vullingen eruit en erin gegaan. ik weet nog te herinneren dat ik vaak stukjes amalgaam vullingen terug vond in mijn mond na een tandarts bezoek.

ik dacht dan kan dit er ook nog wel bij. ik had trouwens ook geen zin om 120 kilometer te gaan rijden voor een paar vullingen eruit te laten halen. mijn grootste angst was de napijn maar dat viel gelukkig mee. ik denk eerder dat het boren meer irritatie veroorzaakt dan het composiet zelf. de vorige keer heeft een tandarts een half uur zitten boren en verging ik van de pijn.nu waren ze er op 2 minuten uit. was enkel vervangen dus. mijn kiezen gevuld met composiet zijn nu weer mooi wit en ziet er in ieder geval beter uit dan dat amalgaam
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan