antidepressiva

In de eerste plaats zou ze inderdaad CBD kunnen gebruiken. (er zitten ruim 200 druppels in een flesje van 10 ml) Het is legaal en daardoor voor velen makkelijker, je kan het kopen via internet, er zijn vele aanbieders.
Bij lezingen van Wernard Bruining koop je het trouwens tegen sterk gereduceerd tarief. Je betaalt natuurlijk ook toegangsgeld.
In het algemeen werkt
THC als rustgevend, pijnstillend
CBD als energiegevend, alertheid, ontstekingsremmend en zenuwbeschadiging reparatie.

In principe werkt het dus van 2 kanten, THC als eerstelijns (voor directe ontspanning) zou ik zeggen en de CBD voor reparatie. Depressie schijnt een ontsteking in de hersenen te zijn (Mike plaatste kort geleden hier een bericht/link over) en niet zozeer iets met allerlei stofjes die je te weinig zou hebben.
Dat is wat er nu in mij opkomt, dus.

Ik heb haar net aan de lijn gehad en de huisarts had haar lichtere vormen van quetiapine en oxazepam voorgeschreven maar dat moet dan wel dagelijks worden ingenomen.

Toen kwam ik met m'n CBD verhaal en gelukkig staat ze daar open voor! Ik ga haar zo wat info doormailen.

Dit is overigens de goedkoopste CBD-olie die ik tot nu toe gevonden heb (€22 en gratis verzending binnen 1 dag).

http://www.zamnesia.nl/cbd-olie/2802-organic-10-ml.html

Percentages zijn anders dan de CBD olie van Mediwiet, namelijk 4% CBD en 0,173% THC.

Lijkt me een goede keuze toch?

Mark

ja inderdaad.
Net als met alles, weet ik niet of er een kwaliteitsverschil is in de aanbieders.
Met 4% cbd doe je iig langer per fles als 0,173%.
Nou duimen voor die vriendin,
fijn dat je haar kan helpen en ze voor niet reguliere zaken openstaat.

Bij mij is de kogel door de kerk. Ik ga stoppen met AD, nadat ik eind vorig jaar in dit topic aangaf dit te overwegen maar het ook erg moeilijk vond. Voor de vijfde keer doe ik nu een poging. Maar het MOET nu lukken, zeker nu ik al zo'n drie jaar gezond eet, (vetrijk, koolhydratenarm, dierlijk). Ben inmiddels op de helft van m'n dosering (venlafaxine, van 75 naar 37,5). Heb het elf jaar geslikt en het moet klaar zijn nu. Om het mezelf makkelijker te maken, slik ik sowieso levertraan en extra kokosolie (als supplement, dus gewoon een ruime lepel per dag). Aangezien kokosolie bewezen bekend staat als gezond voor de hersenen, is mijn hypothese dat het mij kan ondersteunen. Daarnaast overweeg ik om een tijdje bijnierextract te slikken. Hebben jullie daarnaast nog suggesties ter ondersteuning?

(Ik wil Heksje in dit bericht taggen, omdat ze destijds vroeg om ons op de hoogte te houden, maar dat taggen lukt me niet. Hopelijk lees je het alsnog ;-))

Mike, dat houd ik zeker in gedachten. Maar ik moet dan sowieso eerst helemaal van de AD af zijn. Combineren is linke soep. En misschien is het niet eens meer nodig en werkt m'n huidige eetpatroon al voldoende anti-depressief.

Ha Meuzik,
Mijn ex heeft ook ruim 10 jaar aan de Efexor gezeten, ook altijd 75 mcg.
Meerdere keren geprobeerd af te bouwen maar de ontwenningsverschijnselen waren telkens zo heftig dat het maar niet wilde lukken. Tot ik op internet dé manier vond! Hij heeft er een jaar over gedaan om van die rommel af te komen, maar HET IS GELUKT!!!!!!Hij is nu ruim 2 maanden zonder en het gaat super. Hieronder de beschrijving:

Efexor afbouwen

Praktische tips voor het afbouwen van Efexor XR (Venlafaxine Retard)

De hele familie van SSRI's, waartoe ook Venlafaxine behoort, staat bekend om de zeer onprettige onttrekkingsverschijnselen. Wat er precies met je gebeurt laat zich lastig omschrijven, maar in de volgende beschrijving (die vond ik op internet) herken ik heel veel:

Brain zaps and electric shock sensations
Symptoms described as "brain zaps", "brain shocks," "brain shivers" or "head shocks" are a withdrawal symptom experienced during discontinuation (or reduction of dose) of antidepressant drugs. The symptoms are widely variable in description and of unknown etiology. Common descriptions include dizziness, electric shock-like sensations, sweating, nausea, insomnia, tremor, confusion, and vertigo.
In goed Nederlands komt die beschrijving ongeveer hier op neer:
Verschijnselen die worden omschreven als "hersenzaps", "hersenschokjes," "hersenrillingen" of "schokjes in je hoofd" zijn een onttrekkingsverschijnsel bij het onderbreken van het gebruik van antidepressiva (of bij verlaging van de dosis). De symptomen worden op diverse manieren omschreven en hun oorzaak is onbekend. De beschrijvingen maken gewoonlijk ook melding van duizeligheid, elektrische schok-achtige sensaties, zweten, misselijkheid, slapeloosheid, beven, verwarring en duizeligheid.

Vergat ik zelf eens een dosis tijdig in te nemen, dan wees mijn lijf me daar op doordat ik, als ik mijn hoofd draaide, het gevoel had alsof mijn hoofd nog achter die beweging aankwam, na-ijlde.

Op het moment dat je antidepressiva gaat gebruiken voel je je zeer rot.
Als een arts je dan een doosje pillen voorhoudt die de pijn kunnen verzachten, accepteer je die.
Ik heb over een periode van tien, twaalf jaar tal van middelen voorgeschreven gekregen van zes of zeven verschillende artsen of psychiaters (soms na mijn klachten over bijwerkingen). Ik heb steeds de standaard doseringen gekregen maar beschouw mezelf wel als een ervaringsdeskundige, vooral na een opname van enkele maanden. Ik heb ervaring met paroxetine (Seroxat®), mirtazapine (Remeron®), citaloptram (Cipramil®) en de laatste drie jaar met Venlafaxine (Efexor®).

Als je je met je medicatie over een langere periode (een jaar of twee?) goed voelt en die hele depressieve episode geleidelijk uit je geheugen is verdwenen, ga je denken over afbouwen en stoppen.

Het afbouwen van Venlafaxine - eerste fase
Venlafaxine komt in drie doseringen: 150, 75 en 37,5 mg.
Mijn hoogste dosering was dagelijks 75 mg.
Eerste halvering: de ene dag 75, de andere dag 37,5 mg en dat gedurende een paar maanden vasthouden.
Voor mijn eigen gemak gebruikte ik zo'n weekdoosje met voor elke dag van de week een vakje, dan weet je precies hoeveel je wanneer hebt geslikt (of moet slikken).
Tweede halvering: dagelijks 37,5 mg en dat gedurende een paar maanden vasthouden.
Derde halvering: de ene dag 37,5 mg en de andere dag 0 mg. Dat bleek heel onprettig en gaf me teveel een stuiterend gevoel in het hoofd.

Het uitsluipen van Venlafaxine - tweede fase
De leveranciers van Venlafaxine en vergelijkbare middelen hebben er natuurlijk geen belang bij om "afbouw-setjes" te verkopen en houden ons veel liever als klant. Het zou toch een kleine moeite moeten zijn om bijvoorbeeld doosjes met capsules van 9,4 mg te leveren. Dan kun je geleidelijk stapsgewijs blijven halveren: 150 mg -> 75 mg -> 37,5 mg -> 18,8 mg (9,4 + 9,4) -> 9,4 mg -> 0 mg.
Het is niet zo dat de beschreven onttrekkingsverschijnselen daarmee verdwijnen. Die zijn er gewoon, maar vrij mild.
Met deze manier van uitsluipen voorkom je dat je moet terugvluchten naar de laagste dosis van 37,5 mg omdat je je te ellendig voelt van het afbouwen.
De noodzakelijke capsules met lagere doseringen maken we dan dus gewoon zelf.
Want we zijn niet gek .

Bedenk dat de werkzame stof op een bijzondere manier in de capsule verpakt is.
De capsule zelf is maagzuurresistent. Dat wil zeggen dat hij de inhoud veilig door de (zeer zure) maag transporteert. Zonder die capsule zou de werkzame stof al in de maag worden afgebroken en daar schiet je natuurlijk niks mee op.
In de capsule zit de werkzame stof weer verpakt in kleine bolletjes, waardoor die heel geleidelijk aan het lichaam wordt afgegeven (dat is de betekenis van de toevoeging XR (eXtended Release = verlengde afgifte) of Retard (= vertraagde afgifte).

Vierde halvering: maak het je niet te moeilijk en maak gewoon voor elke dag van de komende week dezelfde hoeveelheid klaar.
Neem een vlak, schoon werkblad, een glasplaat, of iets dergelijks.
Leesbril, licht, concentratie.
Open voorzichtig de capsule met 37,5 mg (gewoonlijk is de gekleurde helft het dekseltje) en giet de balletjes eruit.
Veeg ze met een scherp mesje op een hoopje een kijk wat je hebt: hierin zit dus de boosdoener: 37,5 mg venlafaxine!
Halveer het hoopje en scheid beide helften. Breng de ene helft terug naar de apotheek en veeg de andere helft voorzichtig op een papiertje. Met dat papiertje moet je een beetje prutsen: aan drie kanten een opstaande randjes vouwen, gootje voor het gieten..., wees creatief. Ik heb uit de kookwinkel een klein taartversierspuitje (metalen trechtertje) dat in de capsule past. Houd dat trechtertje in de lege capsule en giet de helft van de oorspronkelijke bolletjes weer terug. Dopje er weer op en opbergen in je weekdoosje.
Idem voor de volgende dagen kan de komende week.
Nu weet je dat je voor een volle week een dosering kunt gebruiken van (ongeveer) 18,75 mg.
De eerste dagen merk je echt dat je mindert, maar dat gevoel is mild en verdwijnt na een paar dagen.
Houd deze dosering aan gedurende een week of twee tot vier.

Vijfde halvering: Als boven: open voorzichtig de capsule met 37,5 mg en giet de balletjes eruit.
Verdeel ze met een scherp mesje over vier gelijke hoopjes en kijk wat je hebt: in elk hoopje zit dus 9,4 mg venlafaxine!
Breng drie van die hoopjes terug naar de apotheek en veeg het vierde voorzichtig op een papiertje. Zet het trechtertje in de lege capsule en giet een kwart van de oorspronkelijke bolletjes weer terug in de capsule. Dopje er op en opbergen in je weekdoosje. Idem voor de volgende dagen van de komende week.
Nu weet je dat je voor een week een dosering gaat gebruiken van (ongeveer!) 9,4 mg.
De eerste dagen merk je dat je mindert, maar dat gevoel verdwijnt al na een paar dagen.
Houd dat een paar weken aan en stop dan helemaal.

De stap naar nul: Op de dag dat je stopt voelt dat een beetje eng. De weken daarvoor slikte je slechts negen duizendste gram per dag, maar toch. Ik heb – ondanks dat dat een onvoorstelbaar lage dosering is – gedurende een dag of zes de vertrouwde, milde onttrekkingsverschijnselen gehad.

En dan is het een kwestie van goed op jezelf letten.
Vraag ook je partner op je te letten, die ziet de veranderingen vaak eerder (beter?) dan je ze zelf ziet.
Het zal nog wel een maand of wat duren voor je weer je eigen oude zelf bent en alle evenwichten in je hersenen zich opnieuw hebben ingesteld. Na jaren slikken zal het wel weer even wennen zijn.

De bovenstaande handleiding zal geen prijs krijgen van apothekers, artsen en farmaceutische industrie. Zelf knutselen met medicijnen vinden ze riskant en onverstandig. Dat is jammer voor ze. Dan moeten ze maar een helpende hand bieden bij het vinden van een betere oplossing voor het afbouwen. Te oordelen naar de vele binnen- en buitenlandse fora op internet die – vanuit het perspectief van de gebruiker – onttrekkingsverschijnselen beschrijven als de grootste hobbel bij het afbouwen van SSRI's, zou je zeggen dat er voor afbouw-setjes wereldwijd een flinke markt is.

Nagekomen restless legs
Na twee weken op 0 mg Venlafaxine wordt (bij mij) vrijwel elke nacht gebroken door rusteloze (boven)benen die me een paar uur lang het bed uit jagen. Zou dat ook ... denk je dan. Eh, ... ja.
Ook het complex van verschijnselen dat we beschrijven als rusteloze benen (het restless legs syndrome of RLS) kan blijkbaar samenhangen met het stoppen van SSRI's:

Imbalances in the neurotransmitter serotonin have been associated with RLS, and the common antidepressants known as SSRIs, which increase serotonin levels in the brain, may be tried. One study found that SSRIs reduced RLS in 58% of patients and eliminated symptoms in 12%. Oddly, however, RLS became worse in another 12%.
In goed Nederlands:
Onevenwichtigheid in (de aanwezigheid van) de neurotransmitter serotonine wordt wel in verband gebracht met rusteloze benen, en de gewone antidepressiva die bekend zijn als de SSRI's, die de serotonine-niveaus in de hersenen verhogen, zijn te proberen. Eén studie vond dat SSRI's rusteloze benen verminderen bij 58% van de patiënten en ze liet verdwijnen bij 12%. Maar vreemd genoeg was er ook 12% die juist meer last kreeg van rusteloze benen.

Ook dat onttrekkingsverschijnsel dus maar gewoon uitzitten, het duurde een week.

@Mark, (ik kan het niet laten om hierop te reageren)

Maar wat zou ze zelf kunnen nemen in plaats van de genoemde mood stabilizers? Ik las hier over St. Janskruid. Kan dat geen kwaad? Nog andere suggesties? Biologisch eet ze waar mogelijk, maar ook daar zit ze met de duurdere prijzen. Goede vetten heb ik ook benadrukt.

Verdiep je eens in 5htp, de voorloper van serotonine. Werkt erg goed, geen chemische rommel en je kunt er zonder problemen mee stoppen. Zelf goede ervaringen mee.

http://www.naturafoundation.nl/monografie/5-HTP.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...or-winterdepressie-en-hulp-bij-afslanken.html
http://www.5htpinfo.nl/

Johan!
Bedankt voor je advies ?

Ik wil haar eerst even aan het idee laten wennen van die CBD-olie en hopelijk gaat ze dat ook nemen. Voorlopig zit ze nog aan de quetiapine en oxazepam (lagere dosering geloof ik). Zijn dit eigenlijk SSRI's waar ik veel slechte verhalen over lees voor de gezondheid op langere termijn?

Mocht die CBD-olie niet helpen, dan kan ze daarna wellicht met 5htp aan de slag.

Misschien komt ze zelf op dit forum kijken en kan ze zelf een beslissing nemen hierover.

Mark

Ik weet er niet zoveel van, maar ik weet dat 1 forumlid (Lay, nu niet meer actief) niet zulke positieve ervaringen hiermee heeft gehad:

Persoonlijk raad ik je sterk af om 5htp te gebruiken. Ik gebruikte het niet voor depressie, maar om beter te slapen. Was er helaas wel half depressief van geworden en nog 1000 en 1 klachten. Ik doe er alles aan om weer de oude te worden en ik heb het idee dat ik in de lift naar boven zit, dus wel herstellende. Ik heb overigens ook ontzettend last gehad van nachtmerries door de 5htp. Nog nooit in mijn leven last van gehad tot toen ik dat geslikt had. Ik had uiteraard wel een overdosis gehad (die hoeveelheid was me helaas aangeraden), maar hoe dan ook raad ik het altijd af (ook in kleine hoeveelheden). Je systeem raakt ervan in de war, ik ben er zeker van.

https://www.fatsforum.nl/topic/versnelde-hartslag/page/3/#post-76190

Daarentegen heeft johan er weer wel goede ervaringen mee. Wie het weet, mag het zeggen.

Mike

Prozac bevat voor 30 procent fluoride, die onze ziel / pijnappelklier verkalkt en ons despiritualiseert c.q. loskoppelt van onze persoonlijke innerlijke psycho-spirituele conflicten.

Fluoride As A "Therapeutic" Neurotoxin?

Now that it has been established that fluoride (F) exposure contributes to the calcification of the pineal gland, the question remains: what are the subjective affects of these tissue changes to those who undergo them?

Prozac may represent an archetypal example of how fluoride affects the personality/soul. This drug (chemical name fluoxetine) is approximately 30% fluoride by weight and marketed as an "antidepressant," even while a major side effect of its use and/or withdrawal is suicidal depression. Modern psychiatry often treats depressive disorders - the "dark night of the soul" - as an organic disorder of the brain, targeting serotonin reuptake by any chemical means necessary. Fluoride and fluoxetine, in fact, may accomplish their intended "therapeutic effects" by poisoning the pineal gland. Animal studies confirm that when mice have their pineal glands removed they no longer respond to fluoxetine. Source

Perhaps the primary reason why Prozac causes a favorable reaction in those who are treated (poisoned) with it, is that it disassociates that person from the psychospiritual conflicts that they must normally suppress in order to maintain the appearance of sanity and functionality in society, i.e. it is control and not health that is the goal of such "treatment."

If Prozac and other sources of fluoride in our environment deposits within the pineal gland, accelerating the transformation of functional pineal tissue into calcification, is it possible that it works by dehumanizing and flattening the affect of those who are under its influence? http://www.greenmedinfo.com/blog/fluoride-calcifier-soul?page=2

Beneficial bacteria may serve the same role as antidepressants and anti-anxiety drugs. In one study,6 people who took a multi-strain probiotic for at least four weeks reported a lessening of rumination—recurring, persistent thoughts about something distressing that has or may happen, which tends to create anxiety.

Insufficient amounts of gut bacteria has been linked to "high-risk behavior," and 90 percent of the neurotransmitter serotonin is also manufactured in your gut, which is thought to play an important role in mood control and depression. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2099/12/31/importance-gut-microbiome.aspx?e_cid=20150713Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20150713Z1&et_cid=DM79482&et_rid=1031093368

Bovenstaande post was in reactie op wederom een shooting die in Amerika heeft plaatsgevonden, deze kee3r in Louisiana. En wat blijkt? De schutter zat aan psychotropische medicatie!

http://investmentwatchblog.com/shocker-louisiana-shooter-was-on-psychotropic-drugs-was-denied-a-handgun-permit/

Uiteraard wordt deze informatie wederom als voetnoot in het nieuws gepresenteerd.

Mike

Bovenstaande post was in reactie op wederom een shooting die in Amerika heeft plaatsgevonden, deze kee3r in Louisiana. En wat blijkt? De schutter zat aan psychotropische medicatie!

http://investmentwatchblog.com/shocker-louisiana-shooter-was-on-psychotropic-drugs-was-denied-a-handgun-permit/

Uiteraard wordt deze informatie wederom als voetnoot in het nieuws gepresenteerd.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan