Dus als ik klaag dat ik buitenspel word gezet op basis van gebrek aan ervaringsdeskundigheid zit ik in een slachtofferrol, maar als jij dit schrijft niet? Jij bent nu geen slachtoffer?
Nee, ik zeg toch niet voor niks dat ik van mijn account af wil. Ik heb helemaal geen zin in dit soort oeverloos gepook en daar draait het steeds vaker op uit als ik nog eens iets post en blijkbaar heb ik mezelf niet goed genoeg in de hand om dan maar niet meer te posten. Ik vind het compleet lachwekkend dat jij zeurt dat je "buiten spel" gezet wordt door ervaringsdeskundigheid. Ik heb gezegd dat je geen fluit van borstvoeding af weet en ik vind dat je daarom moeders niet moet zeggen dat ze moeten stoppen met voeden. Dat jij je daardoor buiten spel gezet voelt, nou boehoe zeg! je doet zelf niet anders als mensen overroepen, als argumenten te kort schieten dan beroep je je wel op je intuitie. En dat is mij allemaal prima, maar dan moet je nu ook niet zo in je wiek geschoten zijn! Dat jij iemand moet beschuldigen van drammerigheid, haha!
Ik herinner me nog een recente discussie over Thomas Sheridan, waar jij als ervaringsdeskundige of groot opperhoofd kon beslissen dat Sheridan de moeite niet was.
Ja en nee. Ja, de degeneratie is er nu eenmaal. Nee, we kunnen nu goed nadenken over wat de allerbeste opties zijn. Jij bent ervoor dat ze doorgaat met bv, ik zet daar mijn vraagtekens bij gezien haar hormonale toestand. Dat mag toch op een forum?
Ja, dat mag op een forum. Graag zelfs. Maar dit "...dus stoppen met bv en overschakelen op de WAPF-formule:..." vind ik geen vraagtekens zetten. Dat is een keiharde diagnose. Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik altijd per defnitie voor borstvoeding ben. Ik heb gezegd dat op basis van de informatie die we hier hebben ik geen reden zie om te stoppen. Ik zou geen baby willen grootbrengen op veganborstvoeding, ik denk dat er heel veel moeders zijn die geen goede borstvoeding maken. Maar deze moeder eet WAPF en heeft een baby die het goed doet.
Ik vraag me ook af wat jij nu denkt dat er gaat gebeuren met de baby van Fiona. Krijgt zo´n kind de wapf-formule, er werd vrij snel gezegd dat ze aan het afbouwen was. Ik weet niet hoe snel je al die wapf-formule ingredienten in huis hebt van Iherb maar lijkt me dat dat toch eerst moet. Voordat je gaat afbouwen zul je toch moeten weten of je baby wel koemelk met levertraan en zonnebloemolie wil drinken. Want eens afgebouwd wordt relacteren een moeilijke zaak en het kind zal toch moeten eten. Maar gelukkig is er dan altijd nog het kruidvat, waar je kunt kiezen uit een ruime selectie nutrilon- en huismerkrommel.
Er is een reden waarom de WAPF-formule bestaat. Zij erkennen wel dat moderne moeders lang niet altijd moedermelk kunnen produceren van de juiste kwaliteit en/of kwantiteit. Ook daar zullen we het mee moeten doen.
Die wapf-formule is een alternatief voor flesvoeding. Er zijn heel erg veel vrouwen die gewoon niet van plan zijn om borstvoeding te geven, om wat voor reden dan ook, er zijn niet zo veel baby´s die langer als een week of 8 door hun moeder gevoed worden. Het is toch logisch dat er dan een alternatief moet zijn voor die flessenrommel? Maar ook de WAPF zegt dat het alleen een alternatief moet zijn voor uiterste nood. Niemand kan op basis van een topic op een forum besluiten of het om uiterste nood gaat. Borstvoeding is zo een fijn afgeregeld systeem, er zitten receptoren op tepels die weten wanneer een baby welke afweerstoffen nodig heeft. Dat valt niet te vervangen met een wapfformula al koop je de beste rauwe melk en het allerbeste acerolapoeder.
Jouw punt was ook dat lactatie amenorroe een signaal is van een uitgeputte moeder en dus tijd om te stoppen met de borstvoeding. Als dat een signaal is om te stoppen dan kan geen enkele moderne vrouw borstvoeding geven want we hebben dit allemaal. Dat is hier dus niet iets waar je het volgende uit kunt concluderen "Menstruatie stopt. Ik zeg: hormonale uitputting." Als dat zo is is elke moderne vrouw hormonaal uitgeput en dus niet in staat borstvoeding te geven. En misschien moeten we dan de biggen van Weiland ook maar de wapfformula geven want die zeugen zijn duidelijk ook allemaal hormonaal uitgeput.
7 maanden geleden gaf ik overigens exact hetzelfde advies, om exact dezelfde reden:
https://www.fatsforum.nl/topic/borstvoeding-in-kwaliteit-verhogen#post-109414
Zoals ik al schreef: niet het forum is veranderd, maar Iklustvet zelf.
En ik heb toen geduldig uitgelegd waarom ik het slecht advies vond, waar je niet naar geluisterd hebt om nu zonder verdere informatie met nog maar weer eens hetzelfde advies te komen waarop ik mijn geduld verlies. We weten hier niet genoeg van om moeder en kind van de borstvoeding af te houden! Ik weet ook helemaal niet of Fiona iets gedaan heeft met het advies, blijkbaar heeft die baby al die 7 maanden goed gegroeid, is er nog steeds goede vette melk, en de baby is nog steeds content. Lijkt mij een prima indicatie dat er heel wat goed loopt!
Het enige dat ik in dit topic lees is dat er een verminderde kolfopbrengst is en dat Fiona probeert haar produktie omhoog te krijgen met kolven. Een kolfopbrengst zegt niets over de echte produktie. Een baby krijgt altijd meer melk uit de borst als een kolf, bovendien verandert de manier van melk produceren na 10 maanden. De eerste 10 maanden zijn je borsten een soort reservoir waar de melk klaar zit voor als de baby gaat drinken. Na tien maanden verandert dat en wordt er nog amper melk opgeslagen maar wordt het geproduceerd als de baby drinkt. Ik vond dat zelf heel fijn want ik had toen geen last meer van stuwing als er langere tijd tussen de voedingen zat. Eens je zo ver bent voed je zo 3 jaar.
HEt is heel goed mogelijk dat je dat aan de kolfopbrengst merkt. Een kolf is een plastieken ding, een baby is een levend wezen, huid op huidcontact zorgt voor oxytocine wat weer zorgt voor een toeschietreflex, je voelt dan een soort kramp en de melk komt. Met een plastic kolf heb je die oxytocine niet en dus is het veel moeilijker een toeschietreflex te krijgen. Sommige moeders kunnen de reflex ook krijgen door tijdens het kolven naar een foto van hun baby te kijken of zelfs maar aan de baby te denken. Maar het is nooit zo effectief als je baby echt aan de borst te laten drinken. (zelf heb ik er nooit meer dan drie druppels uit kunnen krijgen met een kolf) Het is ook om die reden dat kolven bij een normale vrouw niet produktieverhogend werkt! Daarom dat ik zeg dat je op basis van de posts van Fiona niet kunt zeggen wat er hier aan de hand is! Krijgt ze een toeschietreflex tijdens het kolven of niet? Zit de terugkomende cyclus in de weg, krijgt de baby extra drinken of te veel bijvoeding? Dit zijn dingen waarvoor je naar LLL belt! Dat advies heb ik Fiona 7 maanden geleden gegeven en dat advies zou ik ze bij deze nog eens willen geven!
Ik vind je nog steeds aardig hoor Mike, ik vind dit gewoon heel erg vermoeiend. Jij hebt geen geduld met mensen die de wandaden van Israel goedpraten, en ik heb geen geduld met mensen die moeders op basis van een post op een forum van de borstvoeding afhelpen.