borstvoeding stopt?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fiona
  • Startdatum Startdatum
Tanja, dank voor je genuanceerde post. Ik heb nu niet zoveel tijd, maar zal er zeker nog uitgebreid op terug komen. Bedenk wel dat ik niet degene ben die het hier op de spits drijft. Iklustvet hoeft voor mij niet weg.

Mike

 
Ik heb nu wel even tijd. Ik heb een ambivalente houding naar moderne moeders, dat geef ik toe. Enerzijds ben ik natuurlijk voor zo lang en zo veel mogelijk bv geven. Anderzijds moet ik erkennen dat veel moderne moeders dermate ondervoed zijn dat het misschien zelfs maar beter is om helemaal niet zwanger te worden, laat staan langdurige borstvoeding geven. Ik vind het mooi om te lezen dat hier aanstaande moeders actief zijn die nu het wegwerken van voedingstekorten als topprioriteit zien i.p.v. koste wat kost zwanger worden, juist om een zo gezond mogelijk nageslacht voort te brengen.

Je hebt een punt als je zegt dat er meerdere factoren zijn die meetellen en daar moet je per individu zeer zeker ook naar kijken, maar Iklustvet heb ik hier niet over gehoord, deze argumenten komen van jou. De vergelijking met kanker en bv heb ik niet gemaakt, het was om te illustreren dat veel zaken die nu als 'normaal' worden gezien niet altijd volgens het plan van de natuur lopen. Het is bijzonder riskant om de hedendaagse normen als natuurlijk te zien, ook al zijn ze 'normaal'. 1 op de 2 mensen heeft kanker, dat is zo onderhand 'normaal' maar allesbehalve natuurlijk. Wat betreft het uitblijven van menstruatie, dat was bij Fiona al gaande 2 jaar VOORAFGAAND aan de zwangerschap. Dat noem ik hormonale verstoring.

Ik heb zeker niet alle antwoorden klaar, maar ik heb niet de discussie toegespitst op kaping van het onderwerp op basis van ervaringsdeskundigheid. Daarom ben ik ook blij dat jij wel de nuance opzoekt, want er zitten zeker waardevolle punten in de argumentatie van Iklustvet en ik weet ook zeker dat ze de allerbeste bedoelingen heeft.

Mike

 
Dan nog iets over de 'kribbige sfeer' hier. Dat vind ik echt een kulargument. Vroeger zat ik overal als een bok op de haverkist op en had ik het veel vaker met mensen aan de stok. Mede door dit beleid is het hier al geruime tijd prettig en rustig. Kun jij je nog herinneren wanneer de laatste rel was? Zo heel af en toe heb ik nog wel eens woorden met deze of gene, maar dat is niets vergeleken met voorheen. Ik reageer ook niet meer overal op, I pick my battles. Het lijkt er dus eerder op dat Iklustvet zelf een korter lontje heeft gekregen, vooral als ze wordt tegengesproken.

Mike

 
Heb je mij over die argumenten niet gehoord? Tanja linkt nota bene naar posts van mij over borstvoeding, en er zijn er nog geweest. Ook in dit topic heb ik argumenten genoeg gegeven en evt oplossingen. Maar het probleem is Mike, dat jij de discussie wil winnen en daarom luister je niet naar anderen. En idd ik heb daar geen geduld meer voor. Ik snap niet wie of wat nu geholpen is met dit topic. Het haalt in mij in elk geval niet het beste naar boven. Ik heb niks aan dit gesteggel. En dat er hier geen rellen meer zijn...ja gek he, alle mensen met een mening houden het voor gezien. In een monoloog valt weinig te rellen en veel topics zijn een monoloog geworden. Het is mij allemaal prima, het is jouw feestje hier, maar voor mij is dit topic echt een dieptepunt. Als ik het niet met jou eens ben dan ben ik feministisch want jij bent een man. Serieus, tegen zoveel onredelijkheid kan en wil ik niet op. En ik heb dat ook niet verdient.

Ik kaap ook geen topic met mijn ervaring om een ander monddood te maken. Ik zei alleen dat je op basis van deze summiere info een moeder niet mag aanraden te stoppen met voeden. Voor jou is het simpel, zal wel weer uitgeput zijn..stop er maar mee, probleem opgelost. Maar jij weet niet wat het is om een kind te voeden, hoe kun jij nu weten wat het volle gewicht van die verbintenis tussen moeder en kind is? Jij zegt altijd dat moeders en kinderen en voeding heilig zijn. Gedraag je er dan naar! En dat is nog afgezien van het feit dat je geen kennis hebt van de werking van borstvoeding, er zijn zoveel redenen dat vrouwen ineens minder kolfopbrengst hebben zonder dat ze meteen uitgeput moeten zijn. Redenen die je eerst wel eens zou kunnen nagaan voor je een moeder aanraadt te stoppen. En dan nog het argument dat lam niet natuurlijk zou zijn. Zou best kunnen, maar als 100% van de vrouwen ( en de varkens volgens Weiland) tegenwoordig zo in elkaar zit zullen we het er mee moeten doen.

 
Ook in dit topic heb ik argumenten genoeg gegeven en evt oplossingen. Maar het probleem is Mike, dat jij de discussie wil winnen en daarom luister je niet naar anderen.

Dat is een interessante psychologische projectie, want het viel niet alleen mij op dat je aan het doordrammen was, maar naief ook:

Je moet jouw ervaringen/overtuigingen iklustvet niet aan een ander opdringen.
Het lijkt wel of je lid bent van de borstvoedingmaffiabrigade. U voedt of ik schiet!

En ik heb haar dit niet ingefluisterd, hoor, dat heeft ze helemaal uit eigen beweging geschreven.

En dat er hier geen rellen meer zijn...ja gek he, alle mensen met een mening houden het voor gezien. In een monoloog valt weinig te rellen en veel topics zijn een monoloog geworden.

Wat wil je nou? Eerst klaag je over de 'kribbigheid' hier, vervolgens wijs ik je erop dat het hier rustiger is dan ooit en nu is het argument dat dat komt omdat ik iedereen met een mening wegjaag. Deze 'argumenten' heb ik allemaal al 100 keer gehoord van mijn criticasters. Ik zou een tiran zijn, een dictator en meer van dat fraais. Ga jij je nu ook verlagen tot dat peil van communicatie? Dan klopt het wat je schrijft:

Het haalt in mij in elk geval niet het beste naar boven.

En dat is allmaal mijn schuld? Misschien tijd om toch eens wat zelfonderzoek te gaan doen.

Ik neem aan dat je doelt op topics als Syrie, De relatie tussen mensen en varkens, De doodsstrijd van de dollar, Amerikaanse politiestaat en Het smelten van de ijskappen. Deze hebben een soort blogfunctie gekregen, waarbij ik dagelijks sneller en meer post dan mensen kunnen antwoorden. Er wordt overigens wel degelijk regelmatig door forumleden op gereageerd, dus het is helemaal geen monoloog. Je zou me ook dankbaar kunnen zijn voor de dagelijkse UNIEKE kijk op actualiteiten die je alleen maar hier krijgt en nergens anders. What's your problem?

Het is mij allemaal prima, het is jouw feestje hier, maar voor mij is dit topic echt een dieptepunt.

Enig gevoel voor drama kan jou niet ontzegd worden. Opnieuw: wat is je probleem? Je maakt van een mug een olifant!

Serieus, tegen zoveel onredelijkheid kan en wil ik niet op. En ik heb dat ook niet verdient.

Dus als ik klaag dat ik buitenspel word gezet op basis van gebrek aan ervaringsdeskundigheid zit ik in een slachtofferrol, maar als jij dit schrijft niet? Jij bent nu geen slachtoffer?

Jij zegt altijd dat moeders en kinderen en voeding heilig zijn. Gedraag je er dan naar!

Ik heb mijn ambivalentie hierover al beschreven. Als je het gedachtengoed van Price goed doorgrondt weet je dat het hem niet gaat om de kwantitatieve populatie maar om de kwalitatieve populatie. Zijn zorg bestond eruit dat we alsmaar meer mensen op de wereld zetten met kwalitatieve ondervoedingsverschijnselen. Hij wilde dit tij keren, niet door het leven heilig te stellen in de zin van dat we alsmaar aan blijven modderen met zijn allen, maar door de natuurwetten te respecteren op basis van overgeleverde wijsheden van natuurvolkeren. Over mongolen schrijft hij bijvoorbeeld dat het maar goed is dat de natuur een rem zet op het aantal, want anders zou het fout aflopen met de algehele populatie. Ik kan dat citaat nog wel opzoeken als je wil, heb het nu niet bij de hand. De gezondheidscrisis waar Price voor waarschuwde, daar leven we nu in. Dit betekent dat we per geval moeten bekijken wat wijsheid is en niet koste wat kost bv erdoor moeten drukken omdat dit zo gezond en natuurlijk is. Soms is het alternatief gezonder. Ik weet niet eens of dit bij Fiona het geval is, maar ik constateer wel hormonale uitputting ver voorafgaand aan de zwangerschap die er nu niet beter op wordt maar slechter.

En dan nog het argument dat lam niet natuurlijk zou zijn. Zou best kunnen, maar als 100% van de vrouwen ( en de varkens volgens Weiland) tegenwoordig zo in elkaar zit zullen we het er mee moeten doen.

Ja en nee. Ja, de degeneratie is er nu eenmaal. Nee, we kunnen nu goed nadenken over wat de allerbeste opties zijn. Jij bent ervoor dat ze doorgaat met bv, ik zet daar mijn vraagtekens bij gezien haar hormonale toestand. Dat mag toch op een forum? Er is een reden waarom de WAPF-formule bestaat. Zij erkennen wel dat moderne moeders lang niet altijd moedermelk kunnen produceren van de juiste kwaliteit en/of kwantiteit. Ook daar zullen we het mee moeten doen.

Mike

 
Dus als ik klaag dat ik buitenspel word gezet op basis van gebrek aan ervaringsdeskundigheid zit ik in een slachtofferrol, maar als jij dit schrijft niet? Jij bent nu geen slachtoffer?

Nee, ik zeg toch niet voor niks dat ik van mijn account af wil. Ik heb helemaal geen zin in dit soort oeverloos gepook en daar draait het steeds vaker op uit als ik nog eens iets post en blijkbaar heb ik mezelf niet goed genoeg in de hand om dan maar niet meer te posten. Ik vind het compleet lachwekkend dat jij zeurt dat je "buiten spel" gezet wordt door ervaringsdeskundigheid. Ik heb gezegd dat je geen fluit van borstvoeding af weet en ik vind dat je daarom moeders niet moet zeggen dat ze moeten stoppen met voeden. Dat jij je daardoor buiten spel gezet voelt, nou boehoe zeg! je doet zelf niet anders als mensen overroepen, als argumenten te kort schieten dan beroep je je wel op je intuitie. En dat is mij allemaal prima, maar dan moet je nu ook niet zo in je wiek geschoten zijn! Dat jij iemand moet beschuldigen van drammerigheid, haha!
Ik herinner me nog een recente discussie over Thomas Sheridan, waar jij als ervaringsdeskundige of groot opperhoofd kon beslissen dat Sheridan de moeite niet was.

Ja en nee. Ja, de degeneratie is er nu eenmaal. Nee, we kunnen nu goed nadenken over wat de allerbeste opties zijn. Jij bent ervoor dat ze doorgaat met bv, ik zet daar mijn vraagtekens bij gezien haar hormonale toestand. Dat mag toch op een forum?

Ja, dat mag op een forum. Graag zelfs. Maar dit "...dus stoppen met bv en overschakelen op de WAPF-formule:..." vind ik geen vraagtekens zetten. Dat is een keiharde diagnose. Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik altijd per defnitie voor borstvoeding ben. Ik heb gezegd dat op basis van de informatie die we hier hebben ik geen reden zie om te stoppen. Ik zou geen baby willen grootbrengen op veganborstvoeding, ik denk dat er heel veel moeders zijn die geen goede borstvoeding maken. Maar deze moeder eet WAPF en heeft een baby die het goed doet.

Ik vraag me ook af wat jij nu denkt dat er gaat gebeuren met de baby van Fiona. Krijgt zo´n kind de wapf-formule, er werd vrij snel gezegd dat ze aan het afbouwen was. Ik weet niet hoe snel je al die wapf-formule ingredienten in huis hebt van Iherb maar lijkt me dat dat toch eerst moet. Voordat je gaat afbouwen zul je toch moeten weten of je baby wel koemelk met levertraan en zonnebloemolie wil drinken. Want eens afgebouwd wordt relacteren een moeilijke zaak en het kind zal toch moeten eten. Maar gelukkig is er dan altijd nog het kruidvat, waar je kunt kiezen uit een ruime selectie nutrilon- en huismerkrommel.

Er is een reden waarom de WAPF-formule bestaat. Zij erkennen wel dat moderne moeders lang niet altijd moedermelk kunnen produceren van de juiste kwaliteit en/of kwantiteit. Ook daar zullen we het mee moeten doen.

Die wapf-formule is een alternatief voor flesvoeding. Er zijn heel erg veel vrouwen die gewoon niet van plan zijn om borstvoeding te geven, om wat voor reden dan ook, er zijn niet zo veel baby´s die langer als een week of 8 door hun moeder gevoed worden. Het is toch logisch dat er dan een alternatief moet zijn voor die flessenrommel? Maar ook de WAPF zegt dat het alleen een alternatief moet zijn voor uiterste nood. Niemand kan op basis van een topic op een forum besluiten of het om uiterste nood gaat. Borstvoeding is zo een fijn afgeregeld systeem, er zitten receptoren op tepels die weten wanneer een baby welke afweerstoffen nodig heeft. Dat valt niet te vervangen met een wapfformula al koop je de beste rauwe melk en het allerbeste acerolapoeder.

Jouw punt was ook dat lactatie amenorroe een signaal is van een uitgeputte moeder en dus tijd om te stoppen met de borstvoeding. Als dat een signaal is om te stoppen dan kan geen enkele moderne vrouw borstvoeding geven want we hebben dit allemaal. Dat is hier dus niet iets waar je het volgende uit kunt concluderen "Menstruatie stopt. Ik zeg: hormonale uitputting." Als dat zo is is elke moderne vrouw hormonaal uitgeput en dus niet in staat borstvoeding te geven. En misschien moeten we dan de biggen van Weiland ook maar de wapfformula geven want die zeugen zijn duidelijk ook allemaal hormonaal uitgeput.

7 maanden geleden gaf ik overigens exact hetzelfde advies, om exact dezelfde reden:

https://www.fatsforum.nl/topic/borstvoeding-in-kwaliteit-verhogen#post-109414

Zoals ik al schreef: niet het forum is veranderd, maar Iklustvet zelf.

En ik heb toen geduldig uitgelegd waarom ik het slecht advies vond, waar je niet naar geluisterd hebt om nu zonder verdere informatie met nog maar weer eens hetzelfde advies te komen waarop ik mijn geduld verlies. We weten hier niet genoeg van om moeder en kind van de borstvoeding af te houden! Ik weet ook helemaal niet of Fiona iets gedaan heeft met het advies, blijkbaar heeft die baby al die 7 maanden goed gegroeid, is er nog steeds goede vette melk, en de baby is nog steeds content. Lijkt mij een prima indicatie dat er heel wat goed loopt!

Het enige dat ik in dit topic lees is dat er een verminderde kolfopbrengst is en dat Fiona probeert haar produktie omhoog te krijgen met kolven. Een kolfopbrengst zegt niets over de echte produktie. Een baby krijgt altijd meer melk uit de borst als een kolf, bovendien verandert de manier van melk produceren na 10 maanden. De eerste 10 maanden zijn je borsten een soort reservoir waar de melk klaar zit voor als de baby gaat drinken. Na tien maanden verandert dat en wordt er nog amper melk opgeslagen maar wordt het geproduceerd als de baby drinkt. Ik vond dat zelf heel fijn want ik had toen geen last meer van stuwing als er langere tijd tussen de voedingen zat. Eens je zo ver bent voed je zo 3 jaar.

HEt is heel goed mogelijk dat je dat aan de kolfopbrengst merkt. Een kolf is een plastieken ding, een baby is een levend wezen, huid op huidcontact zorgt voor oxytocine wat weer zorgt voor een toeschietreflex, je voelt dan een soort kramp en de melk komt. Met een plastic kolf heb je die oxytocine niet en dus is het veel moeilijker een toeschietreflex te krijgen. Sommige moeders kunnen de reflex ook krijgen door tijdens het kolven naar een foto van hun baby te kijken of zelfs maar aan de baby te denken. Maar het is nooit zo effectief als je baby echt aan de borst te laten drinken. (zelf heb ik er nooit meer dan drie druppels uit kunnen krijgen met een kolf) Het is ook om die reden dat kolven bij een normale vrouw niet produktieverhogend werkt! Daarom dat ik zeg dat je op basis van de posts van Fiona niet kunt zeggen wat er hier aan de hand is! Krijgt ze een toeschietreflex tijdens het kolven of niet? Zit de terugkomende cyclus in de weg, krijgt de baby extra drinken of te veel bijvoeding? Dit zijn dingen waarvoor je naar LLL belt! Dat advies heb ik Fiona 7 maanden geleden gegeven en dat advies zou ik ze bij deze nog eens willen geven!

Ik vind je nog steeds aardig hoor Mike, ik vind dit gewoon heel erg vermoeiend. Jij hebt geen geduld met mensen die de wandaden van Israel goedpraten, en ik heb geen geduld met mensen die moeders op basis van een post op een forum van de borstvoeding afhelpen.

 
blijkbaar heeft die baby al die 7 maanden goed gegroeid, is er nog steeds goede vette melk, en de baby is nog steeds content. Lijkt mij een prima indicatie dat er heel wat goed loopt!

Is ook zo, ik lust Vet ! Ik sluit me volledig bij je terechte opmerking aan.

In de periode dat mijn kids borstvoeding kregen was er het Handboek Borstvoeding van La Leche League dat nog altijd verkrijgbaar is. Hier destijds heel veel bruikbare informatie uitgehaald waardoor ze volledig de voeding kregen totdat ze 1 werden.

Nog altijd kijk ik met tevredenheid naar deze periode terug. Voor mijn gevoel heb ik er een hele mooie hechte band met de kinderen aan overgehouden.

@ Fiona

De hoeveelheid borstvoeding zegt niets over de kwaliteit van de melk. De samenstelling wijzigt nl. met het groeien van de baby en vette melk is gewoon de goede achtermelk.

Meer zie :

http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/voorbereiding/het-principe-van-borstvoeding.html

http://www.bol.com/nl/p/handboek-borstvoeding/666853894/?country=BE

 
Ik herinner me nog een recente discussie over Thomas Sheridan, waar jij als ervaringsdeskundige of groot opperhoofd kon beslissen dat Sheridan de moeite niet was.

Ik herinner me ook dat ik je een groot compliment heb gegeven over jouw ontdekking van Ken O'Keefe. Kennelijk is het OK als het 'groot opperhoofd' positief is over iets wat je post, maar niet als dat niet het geval is. Dan kun er gewoon niet tegen als je tegengas krijgt, iets waar je geen moeite mee hebt als het op mij is gericht. En ja, Sheridan is een mafkees. Jammer, dat je het verschil in kwaliteit mist tussen zo'n O'Keefe en een niemandal als Sheridan. Het groot opperhoofd heeft gesproken. Ugh!

Dat is hier dus niet iets waar je het volgende uit kunt concluderen "Menstruatie stopt. Ik zeg: hormonale uitputting."

Nee, de menstruatie was al 2 jaar daarvoor gestopt. Een groot verschil.

Ik vind je nog steeds aardig hoor Mike, ik vind dit gewoon heel erg vermoeiend. Jij hebt geen geduld met mensen die de wandaden van Israel goedpraten, en ik heb geen geduld met mensen die moeders op basis van een post op een forum van de borstvoeding afhelpen.

Ik vind jou ook aardig, daarom heb ik niet meteen je account op niet actief gezet. Wat mij betreft zetten we hier een streep onder. Ik begrijp dat dit voor jou een onderwerp is dat heel na aan je hart ligt en ik heb het ook nooit zo hard gesteld als jij beweert. Ik heb de wijsheid niet in pacht en het kan heel goed dat je gelijk hebt. Dat heb ik ook nooit betwist. Ik was niet degene die frontaal de aanval inzette. Hoe aardig ik je ook vind, erg goed tegen kritiek kun je niet.

Mike

 
Ik herinner me ook dat ik je een groot compliment heb gegeven over jouw ontdekking van Ken O'Keefe. Kennelijk is het OK als het 'groot opperhoofd' positief is over iets wat je post, maar niet als dat niet het geval is. Dan kun er gewoon niet tegen als je tegengas krijgt, iets waar je geen moeite mee hebt als het op mij is gericht.

Nee Mike, ik hoef geen complimenten. Ik ben geen hondje. Leuk als jij zo blij bent met O Keefe, fijn voor je. Als ik niet tegen tegengas kon was ik hier geen twee jaar gebleven en had ik nooit mijn kijk op alles kunnen veranderen. En dat weet jij best!

Nee, de menstruatie was al 2 jaar daarvoor gestopt. Een groot verschil.
Ja, die baby was een onbevlekte ontvangenis!

 
Weer een hele waardevolle post van Iklustvet.
Mike je moet wel beseffen dat veel mensen erg veel waarde hechten aan jou mening, je zag toch dat Fiona direct wilde overstappen na jou advies?
ik heb het ook nooit zo hard gesteld als jij beweert. Ik heb de wijsheid niet in pacht en het kan heel goed dat je gelijk hebt. Dat heb ik ook nooit betwist.
Dat heb je wel, zo stellig dat ze je advies gaat opvolgen.

 
Wie zegt dat mijn advies beter of slechter is dan dat van Iklustvet? Ik kan niet verantwoordelijk zijn voor andermans daden. Dit is een forum en daarop is plaats voor verschillende meningen, zowel die van mij als die van Iklustvet, in dit geval. In de https://www.fatsforum.nl/topic/borstvoeding-in-kwaliteit-verhogen]vorige topic[/url] hierover schrijf ik:

Ik pretendeer overigens totaal niet alles te weten over baby's en hun voedings- en slaapgewoontes. Ik constateer slechts dat we te maken hebben met een moeder die 2 jaar geleden nog ernstig ondervoed en hormonaal verstoord was. Ik vind het dus niet zo gek dat er nu problemen optreden met de voeding van de baby, dat is gewoon gezond verstand.

https://www.fatsforum.nl/topic/borstvoeding-in-kwaliteit-verhogen#post-109443

Dat speelde toen al, dat speelt nu nog. Wie heeft hier gelijk? Geen idee, ik wil alleen het beste voor de moeder en ik weet zeker Iklustvet ook. Fiona zal zelf haar beslissing(en) moeten nemen, ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor een evt. onjuiste beslissing.

Mike

 
Ik zeg niet dat je verantwoordelijk bent, maar dat jou woorden nu eenmaal zwaar wegen hier op het forum, weet ook niet waarom :P

 
Maar goed, Iklustvet niet op niet actief zetten hoor, iemand moet je toch af en toe de oren wassen ;)

 
Waarom denk je dat ik nu al voor de zoveelste keer vraag of dit nu echt is wat ze wil? Ik waardeer haar posts (net als de jouwe) zeer!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan