Bottenbouillon

Je doet er toch wel een deksel op? Het moet ook niet pruttelen, dan gaat het te hard.

Vuur lager zetten of vlamverdeler gebruiken.

Ja, ik heb deksel erop gedaan en op kleinste pitje met warmhouplaatje eronder. Volgende x maar nóg een extra warmhoudplaatje eronder zetten. Bedankt voor de tips iig!

Na het lezen van deze topic heb ik besloten mijn bottenbouillion aan te passen. Ik krijg nooit een dikke gelatine achtige soep.

Normaal doe ik een flinke schenkel op 1,6 liter water met keltisch zeezout en kruidenbouilionblokje. Ik doe er ook soepgroenten bij.

ik laat het koken haal het schuim eraf en zet hem laag voor 6 tot 8 uur. Zodat hij net beetje borrelt af en toe. Na die tijd kook ik nog soepballetjes mee een half uur en dan is mijn soep klaar. Ik snijd het vlees van de schenkel en snijd het fijn en doe het terug in de soep

Mijn vriend vindt het heerlijk. Ik ook alleen mis ik de gelatine. Daarom heb ik besloten er nog een ossenstaart en een mergpijpje bij te doen

Mijn vraag is zou het daarmee dan wel lukken? Zou ik dan gelatine krijgen. Ik kan niet meer dan 1,6 liter maken omdat onze vriezer al vol ligt met grasgevoerd vlees :wink:

De ossenstaart zal voor wat gelatine zorgen. Ik vries mijn soep nooit in, maar maak toch zeker wel een grote pan (3 liter) onder een laag vet blijft de bouillon ook in de koelkast wel goed. Dat bouillonblokje kun je rustig weglaten, eventueel een kruidenbuiltje of gewoon wat losse kruiden toevoegen.

Hoi Tanja bedankt voor de tip. Ik durf mijn soep na twee dagen niet meer te eten.

bang dat deze niet meer goed is. Hoe lang bewaar jij hem?

Je hebt niet voor niets een mond en neus gekregen. Gewoon proeven en ruiken. Als de bouillon nog goed proeft en ruikt is-ie goed. Hoe denk je dat ze dat vroeger deden?

Mike

Dat klopt, bouillon die niet meer goed is, dat ruik je.

Die van mij staat rustig een week of langer in de koelkast, maar dan is ie ook op (ik trek meestal 2/3 keer met dezelfde botten). Kippenbouillon is in de zomer lastiger.

Hier staat dat het wel tot 6 maanden goed kan blijven in de koelkast:

http://www.myhumblekitchen.com/2014...preserved-6-months-canning-freezing-required/

Dan moet er wel een laag vet op zitten, daar zijn mergpijpjes dan weer goed voor.

Ik heb de bottenbouillion opnieuw gemaakt. Het recept op voedingisgezondheid.nl exact gevolgd. Heerlijk, lekker vet ook. Maar wederom geen gelantine. Heb de soep circa 30 uur laten pruttelen. Alle vocht is netjes in de pan gebleven.

Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Iemand nog een idee?

De gelatine is pas zichtbaar als de bouillon een tijdje helemaal koud is hè, just checking.

Schenkels en mergpijpjes geven nauwelijks gelatine, maar een ossenstaart zou dat zeker wel moeten doen, omdat het veel kraakbeen bevat.

Ik haal altijd het zelfde aan botten.

2 schenkels en 2 mergpijpjes.

Van de 4x soep maken is het 1x gelukt met hoop gelatine. Echt raar snap er niks van.

Heeft het misschien te maken met het laten trekken in azijn van tevoren?

Pautje,

Ook zonder (appel)azijn krijg ik hele dikke bouillon.

Zelfs na zes keer gebruik van dezelfde botten komt er nog veel gelatine in de bouillon.

Ik gebruik een hogedrukpan van 4 liter die ik bijna tot de rand vul met botten (mergpijp, ossenstaart, schenkel, gewrichten). Na 2,5 uur is het klaar.

http://s8.postimg.org/5ia5rnwhx/foto_22.jpg

Quote:
Heeft het misschien te maken met het laten trekken in azijn van tevoren?

Nee dat is het iig niet.

Het heeft te maken met de hoeveelheid kraakbeen en andere gelatine rijke delen van het bot en met de hoeveelheid water die je gebruikt.

Als je zo'n schenkel of mergpijpje bekijkt dan zie je bijna altijd dat daar hard bot aan zit met merg erin. Daar krijg je dus geen gelatine rijke soep van. Die ene keer dat het wel gelukt is heb je waarschijnlijk een stuk gehad waar wel meer kraakbeen aanzat.

Quote:
2 schenkels, 6 mergpijpjes en 1 ossenstaart

1 hele ossenstaart of een stukje?

Als je een hele ossenstaart had en je hebt niet enorm veel water gebruikt (5cm boven de botten) dan moet je haast wel een gelatine rijke bouillon hebben gekregen.

Ik gebruik dit soort botten:

http://www.mijnalbum.nl/Album=AJAMAPX8

En als ik teveel schenkel gebruik en minder gewrichten en hoef zoals hier

http://www.mijnalbum.nl/Album=AJAMAPX8#CEKR3X84

dan wordt het gehalte gelatine al snel minder.

Ik denk dat ik al weet wat ik verkeerd gedaan heb. In het recept staatvoor 4 tot 5 liter. Dus ik heb er ook zoveel water bij gedaan. Dus botten stonden ruim onder water...volgende keer dus proberen met minder water.

ik had trouwens hele ossenstaart (was door de slager al wel in kleinere stukjes gehakt)

Het zit hem idd in de ossenstaart. Ik heb nu veel gelatine. Moet soep idd wel goed koud laten worden dan zie je het het beste.

Mijn 1e soep van kip smaakt altijd heerlijk, de 2e ook.. maar als ik het vlees er daarna uit haal en de botten laat koken smaakt het nergens meer naar, wat voor kruiden ik ook toevoeg..

Kan ik gewoon 3 dagen de kip laten pruttelen met vlees en al, of gaat die lekkere kip smaak dan ook weg?

Het kan wel maar valt op een gegeven moment wel uit elkaar. Vind het zelf wel lekker als je nog een beetje door hebt dat er vlees in zit. Je kan ook bij de derde ronde met een notenkraker de botten breken, misschien dat dat scheelt qua smaak.

De meeste smaak komt uit het kraakbeen en het vet en dat is er natuurlijk na 2x trekken wel uit.

Thanks, zal er eens mee experimenteren.

Misschien na dag 1, 1/3e van het kippenvlees apart houden voor dag 3.

Dan is het nog niet enorm uit elkaar gevallen en heb ik voor dag 3 nog een lekkere smaak.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan