Bottenbouillon

De smaak komt ook uit de botten. Ik gebruik eigenlijk nooit vlees om bouillon te maken, alleen de botten en hoogstens wat rest vlees dat erom zit. En het is altijd lekker.

Er wordt gezegd dat je van kippenklauwen de beste bouillon kan maken. In ieder geval met heel veel gelatine. En dat blijkt wel:

http://www.mijnalbum.nl/Album=KXX8NMQU

(Dit is trouwens gemaakt van kalkoenklauwen)

Ah, dan kan ik mijn ingevroren schenkel en mergpijp botten gewoon koken zonder vlees.

Zal misschien meer mijn best moeten doen. thank you

Ziet er enorm gelly uit!

Heb inderdaad vaker filmpjes gezien dat ze kippenpoten en ruggen gebruiken voor extra smaak/gelatine. maarja, die kan ik niet Bio krijgen, helaas.

Oude kippen doe ik in z'n geheel in de soep omdat het vlees ook zacht moet worden.

Jonge haantjes braad ik en als we het vlees en organen ophebben gaat de rest in de soep. Klauwen, kop en nek ook.

En kippen tot een week of 30 kun je zelfs een deel van de botten eten dat wordt helemaal zacht met name de koppen met merg erin, en levert ook altijd leuke gesprekken op.

ik heb de mazzel een grote schuur te hebben en daar staat een 3 pits petroleumstel en daar zet ik een pan met 4 liter bottenbouillon op,op zijn allerlaagst,dat is beter te temperen dat wat ik zo lees op het gas met een warmhoudplaatje,dat gaat toch nog te hard.

Petroleumstellen vaak verkrijgbaar bij de Kringloop,maar die lucht is niet lekker om in huis te ruiken!

Zal graag eens beginnen met mergpijp/schenkelsoep. heb alleen botten, geen vlees.

Nu lees ik dat ik hiervan geen gelatine krijg (dat zou je krijgen van ossenstaart)

Het recept volgen zonder de ossenstaart, zit toch evengoed vol mineralen? maar helaas geen gelatine.

http://voedingisgezondheid.nl/recepten_bouillon.html

Vraag toch gewoon bij de slager/boer naar botten met kraakbeen, gewrichten, ribben, knieën etc of bestel ze bij schotsehooglander.nl oid. Ossenstaart is lekker en bevat kraakbeen, maar is niet noodzakelijk voor gelatinerijke bouillon, varkenspootjes, oren, ribbetjes, lamskoteletten, kippenvleugeltjes, alles kan die pan in, ook door elkaar.

Kan iemand mij helpen? Ik heb botten gekocht en wil een gelachtige bouillon. Nu heb ik al op dat filmpje gekeken dat het net tegen de kook aan gehouden moet worden en af en toe een borrel in de bouillon naar boven komen. Ik had het op het kleinste pitje en op de laagste stand, maar het wordt niet gelachtig. Het kookt ook teveel. Wat kan ik hiertegen doen?

Ik had goeie botten, net boven de hoef, ik denk de enkels van het beest. Ik had een filmpje gezien van een iemand die daarvan wel 9 keer een gelachtige bouillon trok. Het kostte me maar 1,50 per kilo en het zijn biologische grasgevoerde runderen. Ik vond het fantastisch. Maar ja, de gelachtige bouillon is niet gelukt omdat het toch teveel kookt.

Roestie je kan bij bijv. de blokker een warmhoudplaatje kopen van een paar euro. Dat voorkomt dat de bouillon gaat koken.

Ik heb niet de ervaring dat het teveel warmte tegenhoudt. Soms vind ik zelfs dat het nog te hard gaat. Denk er over om misschien 2 plaatjes op elkaar te leggen. Weet alleen niet of dat zo veilig is. Redelijk instabiel denk ik.

Wat een goedkope botten had jij Roestie,ik betaal bij Schotse Hooglanders 7 euro per kilo,wat ik wel duur vind,er zit geen vlees aan en ik krijg er geen gelatine-achtige bouillon van.

Qua prijs wist ik ook niet wat ik hoorde. Maar het is echt een betrouwbaar adres. Hoeve Ravenstein in Baarn. Je kan het bestellen en als er dan weer een koe geslacht wordt dan wordt je gebeld of je krijgt een mailtje.
Ik heb een warmhoudplaatje gekocht vanmiddag. Ga het dit weekend weer proberen. Dank je wel.

Laat je het hier even weten hoe het je bevallen is met zo'n plaatje? Hoeveel L pan gebruik je?
Mijn grootste pan is 5L, de boel kookt mij ook te hard als ik het een tijd heb op staan (kleinste pitje, laagste stand)
Laatst bouillon gemaakt van 2 schenkels en 3 mergpijpjes, smaakt mij te sterk maar ben gewend aan kippenbouillon.

De 2e bouillon van dezelfde botten gaf mij een viezige wittige bouillon, dat heb ik elke keer.die gooi ik weg, ziet er echt vieZig uit.
Geen idee waarom mijn 2e bouillon er zo ranzig uit ziet (zowel kip als rund) Iemand een idee?

Ik heb de beestenbottenbouillons nog niet gemaakt.

Wel kefir (gemaakt van rauwe melk), kefirkwark en rauwe melk geprobeerd. Daar kon ik niet tegen.

Ik merk nu dat ik heel veel moe ben. Zal mijn energie toe gaan nemen als ik de beestenbottenbouillons maak? Ik vind het idee niet zo lekker.. vandaar dat ik ze nog niet gemaakt heb.

Beste forumers,

een paar jaar maak ik nu kippenbouillon en het is me, na wat trial and error, nu gelukt om een prima kippenbouillon te maken met behoorlijk wat gelatine.

Alleen het vinden van kippenvoetjes van biologische kippen blijft lastig. Ik woon in Eindhoven en haal mijn kippenvoetjes bij de bio-slager (die bekende, jeweetwel :D ) maar ik verbaas me over de kwaliteit. De kippenvoetjes vertonen namelijk tekenen van een plofkip. Zwarte brandvlekken aan de onderkant van de voeten. Van het staan in de urine omdat ze door hun voeten heen zakken (omdat het plofkippen zijn). Ik vroeg de slager hier naar en toen gaf hij eerlijk toe dat de kippenvoetjes afkomstig waren van een andere leverancier omdat er zo weinig vraag naar is. Allemaal prima, maar verkoop het dan niet als biologisch vlees!

Nu kan ik natuurlijk bij de TOKO ook prima kippenvoetjes scoren, maar ik ben echt op zoek naar kippenvoetjes van biologische kippen. Weet iemand een adres of webwinkel?

Hoi Phoenix,

Waarom maak jij bouillon van de poten/voeten? Is het niet mogelijk goede bouillon te trekken van een karkas?

Hé Heksje ;-) ,

ik heb door de jaren heen al heel wat recepten uitgeprobeerd en in mijn ervaring is een mix van kippenvoetjes en kippenvleugels het beste. Serieus, als ik kippenvoetjes gebruik zit er zoveel gelatine in dat ik, als het eenmaal afgekoeld is, er een lepel rechtop in kan zetten. Zoveel gelatine! Dat krijg ik gewoon niet met andere recepten waarin bijv. alleen botten worden gebruikt. De kraakbeen van de voeten en de kippenvleugels "smelt" als het ware in de soep en creëert die geweldige gelatine.

Groet,

Phoenix

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan