Bottenbouillon

Met mijn soep/bouillon van 2 mergpijpjes en 4 karkassen in een grote pan heb ik ook best een flinke laag geel vet als het op koelkast temperatuur is.
Toch zou ik ook graag voeten (en koppen) hebben van bio gehouden kippen. De Groene Weg in Breda heeft die helaas niet en ik zou ook niet weten waar die te vinden.
Mocht iemand tips hebben :)

Ik bedenk me dat ik gedroogde kippenvoeten voor de hond heb liggen. Maar om daar nou zelf nog wat mee te doen :-?

Haha dat klinkt niet bepaald smakelijk Heksje! Maar goed, helaas voor mij klinkt lever, hart, niertjes, zeentjes, etc. dat ook niet. Mijn moeder vertelde gisteren dat ze vroeger, en ook nog in mijn jeugd, volop aan de kippenlevertjes, balkenbrij, etc. zat (héérlijk, zei ze er ook nog bij). Jammer genoeg heeft ze die goede gewoonte niet aan mij en mijn zusje overgebracht. Sterker nog: ze eet dit zelf ook niet meer! Oh en het kan nog erger: ze eet al jaren geen vlees meer.

Met mijn soep/bouillon van 2 mergpijpjes en 4 karkassen in een grote pan heb ik ook best een flinke laag geel vet als het op koelkast temperatuur is.

Het gaat niet zozeer om het vet maar om de gelatine Knofje.

Mijn idee is dat niemand weet dat iemand voetjes wil hebben. Dus bij biologische producenten aangeven (boerenbedrijven?) dat er gegadigden zijn.

Ja inderdaad Liesje, dat denk ik ook.
En Pike, ik realiseerde het me toen ik oudere posts las inderdaad. I'm learning en dat is zooo fijn!

Phoenix,

Wat erg dat een Bio-slager (zonder het te melden) zomaar iets wat niet Bio is, verkoopt als Bio! vind ik echt erg.

Bedoel je met zwarte brandvlekken een soort van 'donkerbruine/zwarte wratachtige dingen' ?
Heb vandaag kippenklauwen v/d markt met een halve kip in de pan gedaan, viel mij op dat een paar pootjes een paar van die gekke wratten hadden a/d onderkant v/d pootjes. (er af gesneden)

Eens zien wat voor verrassing mij te wachten staat als ik het uit de koelkast haal morgen, leuk!!

Beste Mensen,
Wij maken onze bouillon en fond altijd van botten en gewrichten van Natuurlijk Sinderens Weide Kalf, deze Kalfsbotten en gewrichten komen van gras en melk gevoerde Kalveren en zijn zeer gelatineuz [gewrichten].Er worden geen antibiotica en bestrijdingsmiddelen gebruikt en ook geen andere toevoegingen zoals E- nummers. Ik gebruik voor de fond ongeveer 400- 500 gram botten en gewrichten [mix] op 4 liter water.
Water en botten tegen de kook aanbrengen en goed blijven afschuimen tot alle[meeste] eiwit er af geschept is. Geen deksel op de pan.
Ojaa deze fond is een basis voor soep of saus en ik gebruik nu dus geen keltisch zeezout en groente boeket dit kan altijd later.
Dan doe ik de pan 20 uur in de oven met deksel op 70-80 graden.[laten trekken]
Pan uit de oven weer tegen de kook aan en als het moet weer afschuimen.
Dan de botten en gewrichten[wat er nog van over is] uit de pan en de bouillon door een passeerdoek gieten, tegen de kook aan brengen en weer passeren.
De neutrale basis Kalfsbouillon is klaar.
Wil je de bouillon op smaak brengen voeg dan je groente boeket en Keltisch zeezout toe en laat dit 5 uur trekken, passeren en je hebt een heerlijke heldere groente bouillon. Als je zeker weet dat je bouillon gaat maken kun je natuurlijk ook de smaken gelijk aan het begin bij de botten toevoegen.
Fond maken: De neutrale Kalfsbouillon tegen de kook aan brengen zonder deksel en in laten dampen. [2-3 uur] kan ook langer. Het peil in onze pan is dan zeker 4-5 cm gedaald. In feite is de basis Kalfsfond klaar, als je het laat afkoelen blijft een lepel er rechtop in staan zo gelatineuz.
Vanuit de Basis fond kun je weer bouillon, soep of heerlijke sauzen maken.

Ha Pike, hoewel een vis geen schildklier blijkt te hebben zat je wel goed met je gevoel dat de vissoep helend kan zijn voor de schildklier:

Although a fish does not have an actual thyroid gland, but rather diffuse thyroid follicles with many located in the head (notably around the eye area and the pharynx), the good news is that these follicles are very similar to mammalian thyroid tissue.
http://www.thehealthyhomeeconomist.com/healthiest-and-best-bone-broth/

Voor het eerst kippenbouillon gemaakt met kippen pootjes.
2 kippen vleugels, 2 bouten, 15 pootjes en 2,5 L water toegevoegd.
Resultaat na ruim 8 uur trekken, een enorme Jelly bouillon waar ik gewoon blokken uit kon snijden , bij wijze van.

Dag 2: de oude botjes, pootjes + een kippenkarkas, 10 pootjes en 3,5 L water.
Resultaat na zo'n 8 uur, een redelijke Jelly bouillon. had het eigenlijk nog 1 a 2 uurtjes moeten laten trekken.

Pootjes bouillon zijn zeker voor herhaling vatbaar.

Totaal 4,5 a 5 L bouillon in potjes in de vriezer gezet. Nu heb ik zeker genoeg voor rond de bevalling!

Ha Pike, hoewel een vis geen schildklier blijkt te hebben zat je wel goed met je gevoel dat de vissoep helend kan zijn voor de schildklier:

Nog bedankt hiervoor Tanja! Ik dacht al dat er hiermee een connectie zat met de schildklier. Alleen vraag ik mij nu wel af wat die stukjes 'vlees' waren in die kabeljauwkoppen die ik aanzag voor de schildkliertjes?!

Was jij niet ook degene die de bijnieren wegsneed ;) Dat waren niet die thyroid follicles waar ze het over hadden? Gewoon alles opeten Pike, dan mis je niks.

Was jij niet ook degene die de bijnieren wegsneed ;) Dat waren niet die thyroid follicles waar ze het over hadden

Nee nu haal je de boel doorelkaar. Ik sneed de bijnieren weg uit het niervet van de koe. Die thyroid follicles zitten door de hele vissenkop heen als ik het goed begrepen heb. Dus die kan je niet wegsnijden.

Ik sneed de bijnieren weg uit het niervet

Ja dat bedoel ik, dat anatomische kennis van dierlijke hormoonklieren wellicht niet je sterkste punt is. Ik weet ook niet hoe die follikels eruit zien.

Ja dat bedoel ik, dat anatomische kennis van dierlijke hormoonklieren wellicht niet je sterkste punt is

En ik dacht nog wel dat anatomische kennis van dierlijke hormoonklieren juist mijn sterkste punt was. :(

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan