checkup

Hey Vivianne, heb ze meteen besteld! Thanks! Had ook thee en zout nodig dus dat kwam mooi uit zonder verzendkosten. Ik gebruik nu deze vitamine C https://aov.nl/producten/300-vitamine-c/315-vitamine-c-1-11.html maar ik neem eigenlijk elke keer een andere pot.

 
Zelf nam ik ook de vitamine C met de ascorbinezuur die ik nu opzij heb gezet voor de rozenbottels. Ik merk na enkele dagen inname dat ik meer energie en ook een hogere lichaamstemperatuur heb dan voorheen.
 
Hoeveel vitamine C zit er nog in rozenbottels waarvan je niet weet hoe oud ze zijn en waar je (kokend) heet water op giet. Hitte en vitamine C is geen gewenste combinatie.
Persoonlijk heb ik juist goede ervaringen met de gmo en vuller vrije vitamine C van California Gold besteld via iHerb.
 
Als vitamine C niet tegen hitte kan heeft het ook geen zin om gebakken of gekookte lever te eten? Er lekt als je thee zet ook geen vitamine weg met het kookwater. Ah ik zoek het net op, vit C gehalte begint af te breken boven 70 graden. Dus theewater niet te heet laten worden. Normaal moet er op die rozenbottels wel staan hoe oud ze zijn he.
 
Acorbylpalmitaat, de vetoplosbare vorm van vit. C, wordt beschermd tegen verhitting door de binding met het verzadigde verzuur palmitine. Dit betekent dat vit. C in lever na verhitting intact blijft.

Mike
 
Er zullen er misschien denken, daar heb je ze weer met die cannabisolie,
maar hier de ervaring en hoor en lees ik al meer, dat het haargroei bevordert.
Ik hoorde zelfs via via, een dame die het op haar dunne, bijna kale hoofd smeert en weer haargroei krijgt.
 
Ik doe de rozenbottels in de thee, ik merk er niet veel van maar het lijkt mij een nuttige toevoeging. Ik doe ze ook in de 2de fermentatie kombucha dan kunnen ze lang trekken.
Verder had ik nog dit besteld http://www.agn-ayurveda.com/ayurved...iden-supplementen/ferrosmilin/?v=796834e7a283 maar ik heb 3 nachten wakker gelegen voor ik besefte dat er zoethout in zit. Ik snapte maar niet waarom ik niet kon slapen, maar het zal daar wel van zijn. Ben er mee gestopt en toen sliep ik weer. Voor mij ook wel een teken dat het echt wel de bijnieren zijn waar ik last van heb. Raar is dat ik van die pillen ook irritante pijn in mijn heupen krijg, zo´n pijn net als wanneer je koorts hebt.
Verder gaat het goed, alleen de haren vallen met bossen uit, dat wordt echt niet minder. Ik heb nog wat gegoogled wat je verder kunt doen om de ferritine te verhogen maar ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen. Ik zal wat meer lever gaan eten.
 
@iklustvet. Vervelend van de haaruitval. Ik heb er ook al jaren af en aan last van en mijn belangrijkste ervaring is dat stress het slechtste is. Ook ik gebruik vitamine b biotine en royal jelly en het is verbetert maar zodra ik stress heb dan begint het weer. Ik ben vooral in gaan zetten op stressverlagend dmv ademhalingsoefeningen en shiatsu massage. Over de ferritine. Om je haar te behoude moet ferritine veel hoger zijn dan 20 . Dit heb ik van de dermatoloog. Huisartsen weten dit vaak niet maar een ferritine van boven de 40 en liefst hoger is pas echt goed voor je haar. Ik slik hiervoor gentle iron van solgar. Dit heeft mijn ferritine behoorlijk opgekrikt. Verder eet ik dagelijks flinke portie leverworst
Hopelijk heb jij ook iets aan dit supplement
Groetjes Agaat
 
Bijgaand artikel van de natuurdiëtisten gaat nader in op oorzaken van en de hulpmiddelen bij het wegwerken van een ijzertekort.
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=438

IJzersuppletie blijkt niet altijd de meest optimale oplossing te zijn om de reden dat het lichaam niet altijd in staat blijkt te zijn om voldoende ijzer op te nemen (door een niet goed functionerende maag of twaalfvingerige darm) of er van een verhoogd verlies van ijzer sprake is.

Vaak blijkt er een tekort aan vitamine B2 (= te vinden in biergist), vitamine D, foliumzuur of B12 mee te spelen.

 
Hey bedankt voor jullie posts :-)
Ik heb onlangs mijn bloedtesten van tijdens mijn zwangerschappen terug gevonden, bij de eerste in 2008 was mijn ferritine 56 maar bij mijn tweede zwangerschap nog maar 13! en toen waren de andere bloedwaarden ook maar minimaal. Dat was in 2011, ik was toen ook nog niet zo wijs en had zin in lever en rauwe biefstuk maar dat mocht allemaal niet. Alles bij elkaar ook 4 jaar borstvoeding gegeven, dus ondanks dat ik niet ongesteld was toch bloed genoeg kwijt geraakt ;-)
Ik snap echt niet dat mijn vroedvrouwen dat toen niet gezien hebben van die ijzer, geeft wel te denken hoe laag de waarden van de meeste mensen zijn, je moet al bijna dood zijn wil er een keer iemand aan de bel trekken.

Ik heb ook ergens gelezen dat de schildklierhormonen niet goed gebruikt kunnen worden bij een ijzertekort. Ik ben echt weer aangekomen. Mijn temperatuur is wel verbeterd die is nu soms 36,5 bij het wakker worden en nooit onder de 35,5 dus dat is echt een verbetering. Ik heb veel gelezen over ijzersupplementen en ik eet al jaren goed en toch die lage ijzer, dus ik neem ijzerbisglycinaat (zelfde als gentle iron) dat schijnt toch wel goed opgenomen te worden. Het vervelende daaraan is wel dat ik er botpijnen van krijg, net zoals wanneer je koorts hebt. Het schijnt te worden opgenomen in je beenmerg en dat veroorzaakt die pijn. Heb jij dat ook Agaat? Ik heb ook dit supplement nog gevonden, http://unlimitedhealth.nl/prl-erythropro-60-v-caps.html dat bevat ijzer uit voeding maar plantaardige voeding, ik weet niet of dat nuttig is. In Amerika zijn er wel supplementen op basis van bloed https://www.amazon.com/Proferrin-ES-Polypeptide-Dietary-Supplement/dp/B00MJPVZC6 misschien dat dat beter opgenomen wordt, dat weet ik niet.

Ik merk wel dat ik er meer energie van krijg, dat echte uitgeputte gevoel is wat aan het slijten. Ik had de laatste tijd dat ik na 8 uur slaap opstond en dacht och, vandaag heb ik energie, en een half uur later kon je me al opvegen. Dat is een stuk minder geworden.
Mijn haar valt iets minder hard uit heb ik het idee. Verder eet ik nu twee of drie keer in de week rundslever, ik vind het niet lekker maar het moet, en ik ben even gestopt met veel thee en melk te drinken. Het schijnt dat thee en melkprodukten binnen een uur voor of na de maaltijd de ijzeropname remmen, dat zijn dingen die ik altijd doe, een glas melk of kombucha bij het eten en een kop thee erna.
Vitamine C en biergist neem ik en vitamine B12 en D zijn ok volgens de test. Ik neem nu tijdens de menstruatie ook herderstasjesthee en duizendblad, heeft de laatste menstruatie veel milder gemaakt.
En zo tobben we maar voort ;-) Bedankt voor het meedenken!
 
Beste Iklustvet,

Je verslagje lezende kom ik tot het inzicht dat de 2 zwangerschappen en lange periode van het geven van borstvoeding je ijzervoorraad en mogelijk je B12 voorraad niet ten goede zijn gekomen. Ik weet niet of bij je bekend was dat in het laatste trimester van een zwangerschap en bij het geven van borstvoeding een aanslag op je B12 reserve gedaan wordt.

Er bestaat bij je de mogelijkheid dat je nieren een hele periode niet voldoende erytropoëtine aanmaakte waardoor het beenmerg te weinig rode bloedcellen en hemoglobine vormden en dat de gemmo hierin momenteel verandering aan het brengen is.
Meer hierover zie deze link
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2481

Zoals gisteren aangegeven is er in veel gevallen een verband tussen de reserve aan foliumzuur en B12 en de ijzervoorraad van het lichaam.
http://stichtingb12tekort.nl/vitami...amine-b12-en-ijzer-foliumzuur-en-vitamine-b6/

Botpijn kan trouwens duiden op ijzerstapeling door een te hoge inname van ijzerbisglycinaat. Dit wordt aangeduid met de term hemochromatose.

Ik vraag me af of bij jou de foliumzuurwaarde bepaald werd. Foliumzuur en B12 dienen in samenhang met elkaar bekeken te worden. Bij een foliumzuurwaarde van > 30 nmol/liter is de B12 waarde nl. onbetrouwbaar en kan het zijn dat deze goed lijkt terwijl dit niet het geval is.
http://stichtingb12tekort.nl/vitami...kunnen-hebben/wanneer-testen-op-vitamine-b12/

Bij mijn zoontje werd in eerste instantie ook aan ijzertekort gedacht om de reden dat rode bloedcellen relatief klein waren. Achteraf bleek er een serieus B12 tekort te spelen.

Hans Reijnen omschrijft het op zijn site als volgt :
Er worden nu dus nog relatief veel patiënten met bloedarmoede behandeld met ijzertabletten (staaltabletten) terwijl er eigenlijk sprake is van een vitamine B12 tekort. Men meent dit bevestigd te zien in ook een te laag ijzergehalte in het bloed terwijl men dan onvoldoende beseft dat voldoende B12 nodig is voor een goede ijzeropname in het bloed. Het vitamine B12 tekort is in mijn ogen dan van een hogere hiërarchie dan het ijzertekort, met andere woorden, het effect zal veel groter (en blijvender zijn) als je vitamine B12 suppleert in de plaats van ijzer.
 
Op mijn laatste test was
B12 612
Foliumzuur serum 6,8
Vit D 34

Lijkt mij allemaal ok. Ik denk dat mijn ijzertekort vooral te maken heeft met niet zo super voeding tijdens zwangerschappen en borstvoedingsperioden en daarna zware menstruaties. Ik ben me nooit zo bewust geweest dat ik veel bloed verlies tot ik een menstruatiecup probeerde, ik kan er helemaal niks mee moet dat ding elk uur legen. Door een ijzertekort zou je ook weer een zwaardere menstruatie krijgen.

hemochromatose is een erfelijke ijzerstapelingsziekte? Ik snap wel dat ijzerstapeling voor kan komen bij het nemen van ijzersupplementen maar ik heb die pijn al van af het eerste pilletje, een paar uur nadat ik het op had is het begonnen. Het wordt wel minder. Ik pak ook maar 25 mg elementair ijzer, als ik zie wat dokters voorschrijven is gemakkelijk 4 keer zo veel per dag.
 
Kan je even aangeven in welke eenheid de B12 en het foliumzuur werden uitgedrukt ? Identieke vraag voor de vitamine D. In Vlaanderen werken ze dikwijls met andere eenheden dan in Nederland en dan dienen de testwaarden eerst in nmol / liter te worden omgerekend alvorens een correcte conclusie op dit vlak te kunnen trekken.
Hier zijn conversietabellen voor Bijgaand eentje die zeer betrouwbaar op dit vlak is
http://www.erasmusmc.nl/akc/Diagnostiek/Diagnostiek/4012531/?view=active

Als de waarde in nmol / liter zijn, dan vallen de D en het foliumzuur aan de lage kant uit.

Volgende link legt uit dat D-waarde van 34 nmol / liter echt niet voldoende is !
https://www.salusi.nl/alles-over-vitamine-d-in-het-kort/

Meer over de referentie waarden bij een bloedonderzoek kan je halen uit
http://www.vageklachten.ashrama.nl/bloedonderzoek.php

Met betrekking tot je klachten enkele uren na inname van het ijzertabletje lijkt het erop dat deze letterlijk te zwaar op de maag ligt. In jouw geval zou ik deze zoveel mogelijk uit je voeding halen en kijken of dit voldoende is.

 
foliumzuur is 6,8 μg de referentiewaarde is 3,90 - 0,00
B12 612 ng ref 200,00 - 0,00
vitamine D 34ng ref 30,00 - 0,00 (daar staat ook bij dat optimaal is vanaf 30)
Sorry ik dacht dat ik die waarden er bij had staan.

Ik denk niet dat ik die ijzer opgekrikt krijg met mijn voeding, ik eet hartstikke goed (dat is ook te zien aan de rest van de waarden) en zit toch met een feritine van 22, vandaag de ijzer bysglicinaat. Ik eet nu wel meer lever maar voor de rest heb ik niet veel verbeteringen kunnen verzinnen, behalve geen thee en melk bij de maaltijd maar grote wonderen verwacht ik daar nu ook niet van.
 
Hoi iklustvet en Vivianne . Ik ben vandaag beroerd dus reageer even na het weekend. (Maar ik herken een aantal dingen)Want we gaan een weekend weg als dat lukt?
 
Hoi ik voel me al beter en kan toch even reageren. @iklustvet ik herken veel. Ook ik heb schildklier probleem, ijzertekort en waarschijnlijk vit B12 tekort. Ik slik nu ook vit B12 en foliumzuur.( heb een erfelijk te hoog homocysteine gehalte) Vivianne fijn dat je er nog even op wijst!!!.Als die gentle iron ijzerstapeling geeft stop ik maar even. Verder zou ik niet weten hoe je je ijzer verhoogt dan alleen met voeding. Het kan natuurlijk ook een opnameprobleem zijn maar daar heb ik te weinig verstand van. Ik heb geen botpijn iklustvet! Dat lijkt me heel naar. Misschien een tip. Ik heb eea uitgezocht en het mineraal borium is goed voor de vitamine d status, verhoogd t4 en verlaagd de homocysteine dus ik slik dat nu om schildklier te verbeteren en mijn vitamine d status.Het gekke is dat ik de laatste tijd zo erg zin had in gedroogde pruimen....en daar zit veel borium in. Ik gebruik al jaren levertraan maar kennelijk werkt t niet voldoende. Volgens mij heeft Een zware menstruatie ook te maken met relatief te weinig progesteron. Heb je ook veel pms? Daarvoor is 1 gram vitamine C per dag heel belangrijk. Ik eet hiervoor een halve papaya per dag of 100 gr aardbeien verder ga ik wellicht nog wilde yam proberen
 
Ik dacht ik probeer es wat anders, tinctuur van zwarte bes deelbewust.com/de-kracht-van-zwarte-bes/ ik had overdag meteen meer energie, maar eerste nacht om 4h wakker en niet terug in slaap kunnen komen, nou ja kan gebeuren. Tweede nacht amper geslapen. Hoe kan dat nou? Waarom lig ik nu meteen wakker als er ook maar iets een beetje op die bijnieren werkt?
 
Paika ik had jouw mail helemaal niet gezien!
Nee ik heb geen pms, alleen de dag voor dat ik ongesteld word kan ik niet slapen, dat schijnt wel door een daling van progesteron te komen, maar goed, ik kan ook niet slapen als het volle maan is ;-) Als jij geen botpijn hebt waaraan merk je dan ijzerstapeling? Hier is de pijn een stuk minder, merk er bijna niks meer van.
Ik ben wel nog steeds moe en vermoeide benen, zo´n gevoel alsof je de hele dag zwaar gewinkeld hebt, maar dan bij het opstaan :-/ concentratie en zo gaat wel beter.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan