Weet je wat ook scheelt, denk ik; dat er amper gebunkerd wordt momenteel omdat er veel minder zeetankers varen (weinig import vanuit oa China; containerschepen varen nu vaak of vol heen, of vol terug maar niet vol retour!) en omdat de (stook)olie nu goedkoop is. Ook ligt de industrie gedeeltelijk stil dus minder restproducten: gif en chemisch afval. "Normaal gesproken" wordt stookolie volop opgemengd met alle chemisch afval uit de hele wereld. Dat is legaal in Nederland!
Dit geldt ook voor het opmengen van kerozine in vliegtuigen overigens.
'We gaan er nu vanuit dat bijna alle stookolie voor schepen is aangelengd met chemisch afval’, zegt politiewoordvoerder Ed Kraszewski. Dat blijkt ook uit controles. Het ontbreken van duidelijke regels rond de samenstelling van stookolie maakt het aanpakken van de milieucriminelen lastig voor politie en justitie. ‘Wanneer blijkt dat er chloor, benzeen of zware metalen inzitten, moeten we achterhalen wie het erin heeft gestopt en die aanklagen. De tanker zelf mag gewoon doorvaren en haar lading afleveren, want nergens staat dat het verboden is dat deze stoffen in de stookolie zitten’, zegt Kraszewski.
Volgens het KLPD verkopen afvalverwerkers chemisch afval en afgewerkte olie massaal door aan stookolieproducenten. De toevoegingen maken de stookolie vaak wat vloeibaarder en leveren als bestanddeel van de olie extra geld op. ‘De bedrijven ontvangen geld voor verwerking van chemisch afval en verdienen vervolgens geld door het als stookolie te verkopen. Zo verdienen ze dubbel en er zijn geen verwerkingskosten’, aldus Kraszewski. Het KLPD vermoedt dat internationaal opererende bendes betrokken zijn bij deze schimmige handel.'
Bovenstaande komt uit een SP-rapport van april 2013. Sindsdien is er NIETS veranderd (behalve dan dat de zwavel-uitstoot enigszins aan banden wordt gelegd): https://www.sp.nl/sites/default/files/130424_rapport_oliezwendel.pdf