Chronische obstipatie bij kind

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum, vind het erg interessant en heb er nu al veel van geleerd.

Ik moet me nog steeds voorstellen besef ik me net en zal dat nog doen.

Ik zou wel alvast met een vraag willen beginnen.

Mijn kind van 10 jaar heeft al ruim 6 jaar last van obstipatie, zo erg dat hij een paar keer per dag kleine beetjes in zijn broek verliest. Hij heeft een angst ontwikkeld. Vroeger (helaas door onwetendheid) vaak antibio gehad waardoor hij waarschijnlijk een keer obstipatie kreeg en daardoor angst heeft gecreëerd, bang voor de pijn. En dat zit zo erg in hem waardoor hij het steeds gaat ophouden. Het lukt hem soms gemiddeld om de 2 weken en het heeft ook wel eens 4 weken geduurd.
Vreemd genoeg krijg hij er geen buikpijn van maar als het weer weken geleden is dan is zijn buik uitgezet en is hij ergslap en hangerig. Ik stuur hem een paar keer per dag naar de wc om het even te proberen maar helaas met weinig resultaat. Hij is jaren onder begeleiding geweest en kreeg ongelooflijk veel forlax dagelijks maar dat werkte op korte termijn. Uiteindelijk ben ik er zelf een paar jaar terug zelf mee gestopt aangezien het probleem niet verhielp en ik bang was dat zijn darmen daardoor lui zouden worden.
Ik heb verschillende methoden geprobeerd, gestra3, beloond met kadootjes, uitjes etc.
Wat betreft voeding eet hij gezond. Ik probeer wapf toe te passen maar dat is nog niet 100 %. We eten sinds een half jaar zelf gemaakte speltbrood van zuurdesem, veel groente, fruit ben ik gaan minderen ivm suikers en dagelijks roomboter op brood en veel olijfolie. Gebruik geen zonnebloemolie meer maar bak in pure olijfolie. Heb bottenboullion gemaakt, daar was hij geen fan van maar ik ga het vaker maken en verwerken in gerechten en we drinken dagelijks rauwe melk en soms rauwe karnemelk.
Snoep, koek etc krijgt hij sporadisch, het blijft een kind dus dat geef ik af en toe maar zeker niet dagelijks, misschien 1 a 2x per week iets.

Ik moet zeggen dat hij een slechte water drinker is, ik helaas ook maar ik probeer daar op te letten en zit steeds met een glas of flesje water achter hem aan.

Ik ben nu erg geïnteresseerd in het gebruiken van een klysma bij hem maar ik heb er geen info over gevonden of dat veilig gebruikt kan worden bij een kind. En dan lees ik over water- en koffieklysmas?

Graag zou ik advies willen wat ik het beste kan gebruiken voor hem, hoe en hoevaak.

Bedankt voor het nemen van jullie tijd om mijn post te lezen en ben erg benieuwd naar de adviezen.

Gr Bewust

Welkom op dit forum, bewust.
Ik ben al 10 jaar met mijn eigen gezondheid bezig en is aardig gelukt.
(zonder dokters) maar wel gevonden op internet en gewoon geexperimenteerd.
Enzymen bv. en probiotica.

Het eerste wat ik doe is: zoeken op Google - bv obstipatie natuurlijk genezen.
Na een endeldarmoperatie mocht ik pas naar huis als ik naar de WC was geweest. Na 5 dagen niets. toen kreeg ik Lactulose. is mierzoet drankje. en dat hielp. Het hield niet meer op maar dat is een ander verhaal.
Mocht je dit willen proberen zou je kind binnen moeten blijven. Anders krijgt hij angst om buiten in zijn broek te doen.
1 ding is zeer belangrijk. Wat je ook gaat proberen, de uitwerking is individueel en je moet het zelf uitproberen.
Fruit werkt laxerend. Het hele product is gezonder dan een sapje want dan heb je ook de voordelen van de andere dingen die in elk fruit zitten.
Bij obstipatie: o.a. pruimen. (vers of gedroogd) ik zou voor vers gaan in dit seizoen.
Ik vind wel dat je hem eerst leeg moet zien te krijgen. Bitterzout bv. (drogist-kost weinig) of die Lactulose.
Ook is er stoelgangthee - drogist). vroeg of laat werkt dat omdat er senna in zit. die thee zou tijdelijk zijn.
Vroeger heb ik vasten-reinigingskuren gedaan en daarbij wordt bitterzout gebruikt en darmspoelingen.
Mijn ervaring destijds: eten afbouwen bv een weekend, dan reinigen (bitterzout) en langzaam weer opbouwen. Of dat voor een kind is iets weet ik niet. uister naar je intuitie.
Op het moment dat er water in de darmen wordt ingebracht (eigen ervaring destijds) heeft de darm de neiging dit niet te accepteren. oftewel, mensen willen meteen naar de WC. Destijds deed ik dat liggend op de grond maar kon ook snel opstaan (daar ben ik nu te oude voor ha ha).
Maar mensen die dat al vaker deden waren er aan gewend en konden het heel goed handelen.
Bij een arts kun je een darmspoeling laten doen (gaat met een machine) kost rond de 100,- euro. Voel je niets van. maar wel lekker leeg.
Via een orthomoleculair arts die ook darmspoelingen doet (waar woon je) een ontlasting-onderzoek laten doen. Ik doe het ieder jaar om de voortgang van mijn eigen problemen in kaart te brengen. is helaas ook niet goedkoop.
Hopelijk heb je een aanvullende verzekering of een spaarpotje.

Verder wordt hier veel gesproken over leverreinigingen en n.a. daarvan drink ik zeker 2x per week dit drankje:. 2 eigeel, 2 lepels olijfolie, sinasappelsap. (250 ml) (of meer) bij AH of Coop. rechtstreeks uit de verssapmachine. Of zelf persen.
Ik moet iedere 2 dagen mijn darmen spoelen en merk als ik dit drankje heb genomen (waarbij je de lever reinigt) dat het darmspoelen veel beter gaat.
Maak het voor jezelf - het is echt lekker - en drink mee.
Iedere ochtend citroen met water schijnt ook te helpen. Kan ik zelf niet doen vanwege mijn eigen klachten en voor een kind misschien iets te zuur?
Waar woon je?
Succes en laat het resultaat nog eens weten .

Wellicht dat wat meer gefermenteerde dranken zouden kunnen helpen. Melkkefir, waterkefir, kombucha?
Van de bouillons lekkere soepjes maken en sausjes zodat ie het wellicht wel beter eet.

Nog een aanvulling:
blijkbaar helpt ook appelcider met azijn of olie, bv lijnzaad of castorolie. Het lijkt me dat je dan i.p.daarvan ook levertraan kunt nemen.
Bij darmproblemen hebben ze het ook altijd over extra vezels. Ik heb daar langdurig over gelezen en gezocht maar durfde het niet te nemen. Er waren te veel voor- en tegenstanders en bij geen bewijs het voorzorgs-beginsel hanteren. Uiteraard zoek ik niet op reguliere sites, daar heb ik niets te zoeken.
Wel vezels gewoon uit groente en fruit. Uiteindelijk vond ik wel een goed product dat ik in kleine hoeveelheden nam.
Probiotica en enzymen lijkt me een beter product voor de gezondheid van de darm. Gebruik ik natuurlijk ook.

Romagi, bedankt voor je reacties. Heel interessant maar erg vervelend voor jou. Ik had eerder ook je voordteltopic gelezen met je verhaal. Ik hoop dat het voor jou ook makkelijker zal gaan.

Je adviseerde lactulose; Hij heeft in zijn leven al heel veel laxeerdrankjes gekregen dat ik dat liever niet meer heb, bang voor schade op lange termijn, dat z'n darmen er lui van worden etc. Of geeft dat geen schade? Ik heb geen bewijzen ofzo maar is wat ik zelf dacht namelijk.
Misschien toch meer fruit geven dan. En bitterzout ken ik niet, is natuurlijk? En veilig te geven?
Het drankje met eigeel, olijfolie en verse jus klinkt ook goed. Heb zelf wel eens geprobeerd maar dan ipv jus rauwe melk. Ik zal dit eens proberen voor hem.
Hij is nu inmiddels al 9 dagen niet geweest, het moet er nu echt uit.
Wij wonen trouwens in het buitenland, ik zou niet weten waar ik hier een orthomoleculair arts zou kunnen vinden.

(sorry beetje onoverzichtelijke reactie maar ik weet niet hoe ik stukjes van jou reactie kan quoten)

Binc, ook bedankt voor je reactie. Hetgeen aan gefermenteerd wat wij nemen is karnemelk en zelf gemaakte witte kaas van rauwe melk (simpelweg gewoon door het een dag of 2 buiten de koelkast te laten staan en dan in een kaasdoek een nacht laten lekken)
Kefir weet ik niet waar ik dat hier zou kunnen krijgen en kombucha ken ik niet, ik ga het even Google.

Meer reacties zijn welkom. Bedankt iig

Ik zou geen rauwe melk doen maar kefir. Verteert makkelijker
En ik kan je ten zeerste oxy powder aanbevelen bij unlimited Health te koop. Geeft geen kramp en werkt fantastisch.
Senna peulen geeft kramp. Zou ik zeker niet doen.
Vitamine C kan je ook geven tot darm intolerantie maar geeft wel winderigheid.
En verder heb ik hier erg goede ervaring met een bepaalde etherische olie blend. Succes

Verder complimenten en goed bezig al. De pest is dat de meesten.van ons zo "stuk" zijn van binnen dat verteren van gezonde dingen zelfs moeilijk is en met name eiwitten.dus zoveel als kan fermentatie producten Kijk naar GAPS dieet als al niet gezegd is en ontstoren van vaccins.

Kefir kun je in de meeste natuurvoeding winkels halen van RAW Power. Ook yoghurt trouwens.
Je kunt ook hier kijken voor adressen voor goed vlees en zuivel.

https://www.westonprice.nl/waar-vind-ik-goed-eten/

Senna peulen geeft kramp. Echter, men eet geen peulen, maar bv in stoelgangthee is het aangevuld met kruiden. Ik denk dat alles krampen geeft, ook fruit. Waarom? omdat de darm aan het werk gaat. En dat voel je. Wij gaan meestal uit van gezonde darmen en ook dan geeft een volle endeldarm een seintje aan je hersenen en dat is ook een soort kramp, naar mijn idee dan.
Deze jongen is 9 dagen niet naar de WC gegaan. Dan versteent de ontlasting min of meer.
Lijkt me dat hij wat je ook doet kramp krijgt. Want darmen doen nu niets en gaan opeens aan de slag.
Maar omdat hij al 10 jaar is kun je hem uitleggen dat dat juist goed is.
En dat hij mee moet werken met wat zijn darmen willen als het op gang komt.

Ik heb zelf ook vaak een soort kramp terwijl mijn darmen NIET vanzelf in beweging komen. Maar wel vaak/soms door bv dat "leverdrankje".
Het feit dat de lever extra gal gaat aanmaken zorgt ervoor dat de darmen in beweging komen.

ik had het over Lactulose omdat je iets moet hebben dat NU werkt en zeker niet om dat constant te nemen.

Bitterzout is te koop bij de drogist en kost een drol. ziet er uit als zout. Je kunt nooit zeggen je moet een theelepel vol nemen want je weet niet hoe een lichaam erop reageert. Zelf begin ik altijd voorzichtig met alles dat ik niet ken. dus bv een puntje op een theelepel.
Er kan ook een puntje door het leverdrankje, maar dan weet je weer niet of dat leverdrankje alleen ook al iets doet.
Bij nader inzien is dat leverdrankje gewoon gezond.
Ik ben zelf ook ooit begonnen met stoelgangthee en kon me echt niet druk maken om verslaving - is trouwens goedkoop en gemakkelijk in te nemen.
Op de verpakking staat maximaal 3x per dag een kopje thee, ik begon ooit met 1 kopje en hoefde nooit vaker te nemen.
Echter laatst probeerde ik dat weer eens en had pas na 3 dagen resultaat.
Zoek iets uit wat je aanstaat en probeer vandaag nog. Vergeet niet dat wat je ook kiest het niet zeker is dat het meteen werkt.
Heb je weleens geprobeerd omdat hij al zo vol zit om een dag te vasten? alleen maar drinken of bouillon.

In het buitenland? en geen orthomoleculaire arts? Ik neem aan dat je wel gezocht hebt op internet.
Dat betekent dat er ook geen arts is die een darmspoeling kan doen?
Want dan zou je vandaag nog een afspraak kunnen maken en is hij leeg.
Maar goed, je zou echt resultaat moeten hebben met 1 van de aangeraden middelen.
Houden jullie van fruit? Momenteel is er zoveel. Papaya, meloen, appels, peer, kersen enz.
Natuurlijk zit er fruitsuiker in, nou en denk ik dan.
Het is veel belangrijker momenteel dat de darmen iets gaan doen, linksom of rechtsom.
Je hebt mijn voorstel-topic gelezen, mooi zo.
Ik spoel dus met 1,5 water maar soms ben ik 1,5 liter water kwijt.
Gewoon, het blijft ergens in de darmen en doet helemaal niets.
Ook dat kan dus gebeuren. Ik ben dus altijd heel blij met een beetje kramp.
Mocht je ooit darmspoelingen willen doen kan ik je verder helpen.

Hallo Bewust,

Deze tekst viel mij op en moet je daar niet aan werken?

.Hij heeft een angst ontwikkeld. Vroeger (helaas door onwetendheid) vaak antibio gehad waardoor hij waarschijnlijk een keer obstipatie kreeg en daardoor angst heeft gecreëerd, bang voor de pijn. En dat zit zo erg in hem waardoor hij het steeds gaat ophouden

Dus de angst.

Bedankt voor jullie reacties.

Vreemd genoeg klaagt hij niet over krampen of buikpijn.
Vorige week was ik voor het eerst met hem naar een darmarts geweest en ze wilde van achtere onderzoek doen maar krijg een jongen van 10 maar zo ver dat hij dat doe laat. Toen heeft ze maar een echo gedaan en inderdaad hij zat helemaal vol (terwijl hij de dag ervoor nog naar de wc was geweest). Ik was wel benieuwd naar dat onderzoek want wil graag weten hoe het met zijn endeldarm is gesteld. Uiteraard een lijst met medicijnen gekregen wat we niet willen gebruiken. Volgende week terugkomen en dan wilt ze alsof van achteren een onderzoek doen. Ze heeft het niet over een darmspoeling gehad maar dat lijkt me interessant, dat wil ik dan vragen.

Omdat het nu al 9 dagen geleden is heb ik hem vandaag een klysma-zetpil gegeven, tegen mij zin in maar deze gebruiken we uit nood als hij weer goed vast zit.

Vandaag een grote kan met sap gemaakt van sinaasappel, verse pruimen en meloen.

Kefir en bitterzoet lijkt me erg interessant. We krijgen weleens familie op bezoek dus ik kan het online in nl bestellen en dat ze dat voor ons meenemen.

Het is inderdaad met angst begonnen en uiteraard een gewoonte geworden om bij drang het op te houden. Hij gaat niet graag naar de wc en ik moet er steeds achteraan. Het is erg moeilijk en zit vaak met m'n handen in het haar.

Antibiotica verstoren je darmflora, zorgen ook voor tekorten aan voedingsstoffen, verminderen de enzymwerking, kunnen de vitamine-D-receptor blokkeren en ontregelen je immuunsysteem. Zou je moeten helpen herstellen. Ook andere medicijnen, waaronder laxantia veroorzaken voedingstekorten. Laxantia aan kalium. Obstipatie kan deels te maken hebben met tekorten, zoals magnesium. Dit soort dingen kan je laten testen.
Belasting door vaccinatie kan ook bij een energetische atlascorrectie aangepakt worden.
Gebruik zelf Colon Clean. Zelf geen harde ontlasting maar de boel stroomde niet goed door. Denk verder aan Oxy Powder. Werkt rustiger dan bitterzout.
Verder kan je nog denken aan osteopathie. Daarmee kan je vastgezette spanningen wat losmaken. Lost de onderliggende problemen niet echt op maar kan het proces van loslaten wel vergemakkelijken.
Belangrijk bij het loslaten is ook de juiste ademhaling. Bij spanningen ga je hoger ademen, waardoor je lichaam nog meer in de stress en kramp raakt. Hoe of wat zou je zelf moeten uitzoeken. Of dat yoga kan zijn of wat anders.
Been geen voorstander van gefermenteerde producten, vanwege histamine en tyramine.

Klysma komt vooral in de dikke darm. Zelf vorig jaar een darmreiniginsgkuurtje gedaan op basis van oliepalm, die helpt de biofilm te verwijderen. Op zich zijn er wel meer manieren.
Slecht drinken kan te maken hebben met tekort aan zouten. Natrium chloratum kan helpen bij teveel of te weinig dorst en kan ondersteunend werken bij verstopt verdriet.

Janneke interessant wat je daar zegt over die olie.
Kun je daar wat meer over zeggen?
Ik weet dat alleen de dikke darm bereikt wordt met water of klysma.
Ik heb het wel eens met mijn orth. arts erover gehad dat de dunnen darm niet bereikt wordt. Ik laat ontlasting-onderzoeken doen maar dat komt ook allemaal uit de dikke darm toch?
Terwijl die dunne darm zeker ook mijn belangstelling heeft maar een onderzoek gaat door de keel.
Nee, thank you.
Ik kan soms urenlang zitten te lezen maar kom dan niet verder en laat het dan maar weer zitten.
Ik weet wel dat de resultaten van de ontl. onderzoeken nog steeds niet naar mijn zin zijn, candida is hardnekkig en disbiose.

In mijn geval weet ik inmiddels heel zeker dat de eventuele diaree-aansturing met de lever/gal (bij mij) te maken heeft. Niet met een seintje vanuit de endeldarm. Geen idee waarom een endeldarmoperatie iets met de lever/gal aansturing te maken heeft.

Er werd mij ooit ook gevraagd of ik last heb van histamine maar in principe niet. Hoewel ik tegenwoordig af en toe moet niezen en aan hist. denk. Histamine in levertraan? daar had ik nog nooit over gelezen. Maar de levertraan ga ik toch niet laten staan. tyramine? snel even gegoogeld.

Als mensen geen klachten hebben wat dat betreft waarom zou je daar dan rekening mee moeten houden?

Waarom heeft zoontje van Bewust ooit antibiotica gehad en hoe lang?
Is er daarna iets gedaan aan de darmflora om dat weer in orde te krijgen? Zo niet, waarom niet?
Omdat reguliere artsen dat niet gewend zijn om te doen?
Waarom krijg je medicijnen voor je zoontje?. Heeft ze naar de voeding gevraagd?
Goed idee om geen medicijnen te nemen, echter, als ze dat weten dan heb je kans dat ze niet verder willen behandelen resp. meewerken.
Vraag naar een ontlasting-onderzoek en een bloedonderzoek.
Mijn eigen bloed wordt ook regelmatig gecontroleerd omdat ik een trage schildklier heb en door de slechte darmen ook Hashimoto heb ontwikkeld plus een zg. doorlaatbare darm.
Jouw zoontje zal wel geen trage schildklier hebben en heeft geen diaree zoals ik had, maar ik heb ook nooit gezocht naar de gevolgen voor de rest van de gezondheid van iemand die zo lang met ontlasting in de darmen blijft zitten. Ik denk dat er wel gifstoffen ontstaan in het bloed. Misschien weet Janneke dit. (of je dokter) Staat ze open voor een natuurlijke behandeling?
Goede vraag!!!
Ik wil het nog eens over enzymen hebben. Die hebben mij extreem goed geholpen en dan natuurlijk probiotica.

Het lijkt me handig voor je zoontje als je meedoet met het fruit, dan kun je zien hoe het bij jou en bij hem uitwerkt.

Endeldarmonderzoek? vraag wat ze daar wil zoeken?
Eventueel kun je thuis het hem zelf laten proberen met iets van olie/glijmiddel. Op zijn rug en knieen omhoog.
We leven met jullie mee en veel succes.

Er schiet me nog iets te binnen. In principe kunnen er poliepen in de endeldarm (of misschien in de dikke darm) zitten, zoals bij mij het geval was. Hoeft geen kanker te zijn. In mijn geval had ik daar geen klachten van.
Zou kunnen dat een arts een darmonderzoek wil doen. Dan moet je vieze drankjes drinken om leeg te zijn. De eerste keer kreeg ik geen roesje aangeboden en was geen pretje. Daarna roesje gevraagd en gekregen. Hoemeer je van te voren weet hoe beter.

Antibiotica verstoren je darmflora, zorgen ook voor tekorten aan voedingsstoffen, verminderen de enzymwerking, kunnen de vitamine-D-receptor blokkeren en ontregelen je immuunsysteem. Zou je moeten helpen herstellen. Ook andere medicijnen, waaronder laxantia veroorzaken voedingstekorten. Laxantia aan kalium. Obstipatie kan deels te maken hebben met tekorten, zoals magnesium. Dit soort dingen kan je laten testen.
Belasting door vaccinatie kan ook bij een energetische atlascorrectie aangepakt worden.
Gebruik zelf Colon Clean. Zelf geen harde ontlasting maar de boel stroomde niet goed door. Denk verder aan Oxy Powder. Werkt rustiger dan bitterzout.
Verder kan je nog denken aan osteopathie. Daarmee kan je vastgezette spanningen wat losmaken. Lost de onderliggende problemen niet echt op maar kan het proces van loslaten wel vergemakkelijken.
Belangrijk bij het loslaten is ook de juiste ademhaling. Bij spanningen ga je hoger ademen, waardoor je lichaam nog meer in de stress en kramp raakt. Hoe of wat zou je zelf moeten uitzoeken. Of dat yoga kan zijn of wat anders.
Been geen voorstander van gefermenteerde producten, vanwege histamine en tyramine.

Als er geen histamine probleem ten grondslag ligt, waarom dan gefermenteerde producten vermijden terwijl deze bomvol zitten met probiotica die juist van toegevoegde waarde zijn voor de spijsvertering?

Overigens is keltisch zeezout het volledige spectrum aan mineralen in tegenstelling tot schussler zouten. Waarom zou je dit apart willen nemen?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan