Bedankt voor de reacties en het meedenken.
Vandaag heeft hij een paar pogingen gedaan om naar de wc te gaan, (er stond hem een leuk Kado te wachten als het zou lukken, zo probeer ik hem weleens te stimuleren), hij wilde het graag maar was hem niet gelukt helaas.
Ik moet zeggen dat we wat betreft voeding geen goede dat hadden, misschien heeft dat meegespeeld. Het begon gistermiddag toen we een klasgenootje een lift naar huis gaven, stond z'n moeder erop dat we ff binnenkwamen voor een kopje thee en natuurlijk juigen mijn kids dat erg toe. Dus wij ff naar binnen, en jullie zullen het vast kennen, bij Marokkanen op de thee, krijg je mega zoete thee en allerlei lekkers wat ook bomvol suikers zit op tafel en dan kan je moeilijk "nee" tegen je Kids zeggen. En aangezien ze hier donderdag en vrijdag weekend hebben waren toevallig vanmiddag bij een ander klasgenootje uitgenodigd zodat de kids samen konde spelen en natuurlijk krijg je daar ook weer die mierzoete thee en lekkernijen,... Feestje voor de kids maar niet goed voor m'n oudste en daarbij weinig water gedronken vandaag, ik had geen brood gekneden dus we hadden brood van de winkel en geen sapjes gemaakt,..of dit allemaal heeft meegespeeld??
Meer info over hem....
Hij is helaas t/m 15mnd volledig gevaccineerd volgens de nlse planning.
Hij 4 maanden (kreeg toen volledig borstvoeding) kreeg hij vuurrode wangen van eczeem tot aan bloedde toe (paar jaar geleden viel het kwartje pas dat het hoogstwaarschijnlijk kwam door de bmr prik van 4 mnd). Bleek bij een alternatieve arts in nl dat hij voor bijna alles allergisch was;zuivel, tarwe, kip, schaap, ei. Ik werd op een zwaar dieet gezet.
Toen hij 6 maanden was emigreerde we naar Egypte, daar begon ik langzaam aan weer van oudst te eten en ook zijn eczeem verdween alsof hij het nooit heeft gehad.
Toen hij bijna 2 was kreeg hij ademhalingsproblemem (we hadden schimmel in huis maar waren er toen nog niet bewust van wat het voor de gezondheid kan betekenen. Hij moest vernevelen en kreeg anti bio, kort daarna werd hij enorm ziek en ineens lag hij op de i.c. met zware benauwdheidsklachten. In Arabische landen krijg je al heel snel medicijnen, oa anti bio dus hij werd volgegooid met die rotzooi, uiteindelijk knaapje hij op maar in dezelfde maand werd het weer een ziekenhuisopname (op de normale afdeling dit keer). Toen gingen we weer naar nl en ook daar werd hij ziek, en de huisartsenpost had hem met een ambulance naar het ziekenhuis gestuurd. Kort daarna zijn we naar Marokko verhuisd en moest hij dagelijks ventoline en flexotide. Daarna nooit meer een opname geweest maar wel om de paar maanden ziek en heel vaak anti bio voor gehad helaas. Sinds een jaar of 3 was is hierdoor suikers gaan minderen en heeft hij nooit meer anti bio gehad. Sinds ongeveer 1,5 geven we hem ook geen pufjes meer, geen zetpillen, helemaal niks en hij heeft "bijna" geen last meer van benauwdheid gehad. Nog wel een enkele keer maar medicatie was gelukkig niet nodig.
Verder heeft hij een normaal postuur (volgens de darmarts van laatst aan de lichte kant, hij woog bij haar 27 kg, terwijl hij ook nog volle darmen had, maar ik vind hem er gewoon normaal uitzien), hij leert goed, slaapt goed, tussen 10 en 12 uurtjes in de nacht, houd van spelen, voetballen etc, verder een vrolijk kind.
Een ander probleem wat er speelt, en dit wou ik in mijn voordteltopic benoemen, maar nu we hier toch bezig zijn...
Hij heeft al jaren zwarte aanslag op z'n tanden, het komt en gaat. Volgens artsen kwam dat door de pufjes.
En vreemd genoeg hebben sinds 1,5 jaar mijn andere kinderen en ik sinds ruim een half jaar het ook.
Ik heb me gek gegoogled, heb bijna 30 biologische tandartsen in nl gemaild met een foto van het gebit van 1 van m'n kids, ben hier bij 3 verschillende tandartsen geweest waaronder een paradontiste, huisarts hier gevraagd maar niemand kan me vertellen waar het door komt. Enige wat ik te horen krijg is komt door; thee/koffie/wijn/kruiden etc.
Alles wat ik sinds 1,5 jaar geleden anders ben gaan eten heb ik geëlimineerd, terwijl we alleen maar steeds gezonder zijn gaan eten. Ik ging zo ver dat ik natuurzout ("levend zout" heet dat hier letterlijk vertaald) heb vervangen voor weer tafelzout, ik heb maanden lang thee gelaten, heb kurkuma een tijdje gelaten, m'n kinden zijn zo donker geworden omdat we heeeeeel vaak op het dakterras in de zon zitten, want dacht misschien vitamine D te kort?
Heb een keer alle zwarte aanslag bij mij en m'n kids bij de tandarts weg laten halen door te polijsten (liever deed ik het niet maar werd een beetje wanhopig want ziet er niet echt bepaald fris uit, heb voor iedereen een electrische tandenborstel aangeschaft, tandpasta vervangen, tandpasta weggelaten, gepoetst met kokosolie.....
Helaas alles zonder resultaat want het komt gewoon terug en niet op 1 tand maar meerdere en ook kiezen. Bij de Kids komt en gaat het al gaat het niet volledig weg maar het wordt soms minder maar hij mij niet, misschien omdat mijn tanden wat ouder zijn?
Ook op dit forum gezocht en vond deze topic wat exact lijkt op wat wij hebben
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/zwarte-aanslag-op-tanden/
En hier wordt gesproken over een chromogene bacterie maar de topicstarter weet ook niet hoe dat veroorzaakt en hoe je het kan vermijden.
Als we iemand is die hier meer over weet...... graaaaaag
Laatste kwaal waar m'n oudste mee kampt zijn zijn vingertoppen waar de velletjes loslaten, heel gek en dit is sinds kort het geval. Hij liet me net z'n vingertoppen zien, aan de binnenkant zijn de velletjes eraf en het is nu gevoelig. Heb er voor het slapen wat kokosolie op gesmeerd.
Dit was gelijk mijn voordteltopic. Ps, Mijn andere kinderen zijn alleen de oudste volledig gevaccineerd, ena jongste deels (tot 9 maanden) en jongste vaccin vrij. De rest heeft geen gezondheidsklachten behalve de zwarte vlekken, wat overigens geen carriers zijn. Het zijn vlekken die weg te polijsten zijn indien gewenst maar wel terugkomen dus dat heeft na 1x proberen ook geen zin.