Chronische obstipatie bij kind

Vol en dus verstopt weer hè..

Nee niet opgelost en zowel thuis klysmas als professionele spoelingen.

Succes ermee.

Muis toch, daar schrik ik van! Heb je een voorsteltopic?

Ik heb eens even gekeken naar de ingredienten van een klysma maar daar zit zowiezo aspartaam in.
Het wordt dan aangeprezen als "zonder suiker" jaja.
Dan kun je nog beter een simpele stoelgangthee nemen, tijdelijk als je het mij vraagt.
Ik heb ook geen idee hoe lang je dit al hebt, hoelang je meeleest en of je je best doet - naast wat je nu doet - om verbetering aan te brengen.
Kan zijn dat je heel tevreden bent met zoals het nu gaat.
Ikzelf ben in ieder geval redelijk tevreden. Het is zoals het is.
Soms wil ik het bijltje er wel eens bij neergooien, d.w.z. stoppen met alle supplementen en gewoon alles eten, maar die gedachte laat ik altijd weer snel schieten. Het wordt een beetje een 2e natuur om gezond te blijven, hopen dat je het "ei van Columbus" vindt. Terwijl je tegelijkertijd weet dat dat niet bestaat.
Mensen met het LAR-syndroom zijn over het algemeen slecht af, los van het feit dat ze vaak kanker hadden. Zo af en toe lees ik daar de laatste nieuwtjes en moeilijkheden, word je niet vrolijk van. Dan mag ik nog van geluk spreken. Tel je zegeningen.
Het zoontje van Bewust is nog zo jong. als hij het nu niet oplost kun je wachten op nog meer moeilijkheden.
De darmen staan de laatste tijd wel veel meer in de belangstelling.

Lievergezond, ik heb me destijds ingelezen over al die onderzoeken naar voedselallergieen maar het is allemaal extreem duur. De gangbare onderzoeken had ik al via de huisarts gedaan en de koemelk wist ik vanzelf al. En ik bleek te reageren op zuren. Maar 1 keer zuurkool eten en je weet het. 1 keer appelsap met gember en je weet het. Juist omdat ik incontinent ben is dat erg belangrijk voor onderweg. Dat heeft zoontje niet. Plus ze wonen in Marokko!!
Pas als blijkt dat zoontje (zoals jij) andere klachten erbij krijgt - ze heeft het over Astma vroeger - kan ze overwegen verder te zoeken.
Ze zit nog maar net op dit forum en heeft heus niet 1 2 3 alles opgelost.
Hoe lang was jij wel niet bezig en anderen ook?
Hoe gaat het trouwens met je, ben je uitgedokterd en tevreden?
Hier in Holland kun je bloedtesten via de huisarts laten doen. kosten gaan eerst van de 385,- af. Ooit heeft een ziekenhuis voor mij een formulier ingevuld met gigantisch veel onderdelen om te testen. Kan zijn dat een huisarts - als ze tenminste daar ook zo,n systeem hebben als hier - zelf weet wat er belangrijk is om testen.
Mijn laatste onderzoek heb ik samen met Kleipool (orthom) gedaan, en dan beslissen we samen wat er getest gaat worden. Komende keer neem ik mijn onderzoeken bij de hand en schakel ik de huisarts in.
Soms is het ook toeval. Ik had gelezen over galzuren en n.a.daarvan laten controleren. Veel te veel galzuren, volgende test alles weer oke. (door leverdrankje?)
Eliminatie-dieet idem dito. Lijkt me dat er een gegronde reden moet zijn om daar mee te beginnen. Zelf laat ik de nachtschades weg en tarwegluten. maar neem wel spelt/rogge.
Jij doelt natuurlijk op Hashimoto - mijn waardes zijn gedaald.
Ik heb laatst duur gekocht van het merk Morgenstund zonder gluten.
Voor de schildklier een kruiden-drank was eerst 60,- 500 ml maar ik werd opgebeld, het was nu 80,-. Een tijdje speciaal voor mij gemaakt vloeibare enzymen, was duur maar ik dacht oke, voor een paar maanden. Iedere maand werd de prijs flink hoger. Ik dacht waar ben ik mee bezig?
Gisteren een half uur bij Fysio. 125,-.
Ergens is er ook een grens vind ik. Het gaat er ook om hoe je je voelt, dat wordt speciaal altijd gezegd bij een trage schildklier.
Als ik niet meer duizelig ben voel ik me 18.

Ff een update voor de geïntegreerde.

Eergisteren een gemiddelde boodschap, gisteren 2x een gemiddelde boodschap en vandaag was de grote verrassing, een FLINKE boodschap. Ik ben dus heel erg blij.

Wat was er nu anders deze dagen...?
Eergisteren zijn we begonnen met fruitsapjes; sinaasappel gepest met verse pruimen. Gisteren weer en vandaag sap gemaakt van een halve watermeloen met verse sinaasappels.
Vanochtend had hij net voor het ontbijt het leverdrankje gedronken, maar ik heb denk ik een fout gemaakt, ik had 2 "hele" eieren gebruikt ipv alleen het eigeel. En citroen moet ik achterwege laten @ Romagi? Zou je me kunnen vertellen waarom? Ik dacht dat profijt vol was.

En Romagi ik kan dus beter fruit zo heel aanbieden om te eten ipv er sap van te maken?
Verschil is dat we bijna dagelijks wel fruit eten en sapjes normaal gesproken alleen af en toe drinken van sinaasappels. Ik dacht dat vloeibaar eten in zijn geval beter is dan vast. Ik wou hem 1 deze dagen ook laten vasten en alleen vloeibare voedsel geven, water, sapjes en soepen.
Graag jou/jullie mening hier over.

En wat betreft de allegiestesten en voedsel elimineren. Waarom vermoeden jullie voedselallergie of voedselintolerantie?
Wat bekend is bij hem is dat hij niet tegen pinda's kan. Dat bleek al toen hij 7 maanden was en heeft hij nog dus dat eet hij niet, ook geen producten waar het in is verwerk, al is het maar een beetje.

Hier is het wel makkelijk om een bloedtest te laten doen want het zijn particuliere laboratoria, wel een verwijzing van een arts nodig maar dat is makkelijk. En wij hebben de luxe hier dat we een Nederlandse huisarts hebben,... Voordeel ik kan me makkelijk verwoorden en uitdrukken. Ze is helaas wel helemaal van de medicijnen en reguliere geneeswijze.

Hoe heet je zoontje Bewust?. Is misschien gemakkelijker.
Wat een goed succes. Dat geeft moed voor de toekomst. Was hij zelf ook niet blij?
Je zei dat hij het "leverdrankje" niet lekker vond dus daarom zei ik - denk in oplossingen - dus dan maar zonder citroen. Ik gebruik zelf geen citroen erin. Ik moet zorgen dat ik geen "ongelukjes" krijg overdag plus inderdaad als het te zuur is vind ik het niet lekker.
Grapefruit kan ook. Zelf zou ik als ik citroen wil gebruiken een andere manier verzinnen. In de ochtend water met citroen wordt ook veel gedaan. (eventueel met honing) Als een halve citroen dan te veel is doe je eerst een halve of hele theelepel. Dan raak je eraan gewend en ga je iets lekker vinden.
Hij moet het allemaal een beetje leuk gaan vinden.
Men adviseert het hele produkt omdat dan ook de maag moet werken om te verteren en maagzuur moet aanmaken.
en al die schillen (vezels) zijn ook goed voor de darmwerking.Doe het gewoon zoals jullie denken dat het beste is. soms sapjes ("in leverdrankje" en soms met schil en al.
Zelfs het feit dat er maagzuur wordt aangemaakt schijnt verderop in de vertering belangrijk te zijn.
Laten we ervan uitgaan dat het goed blijft gaan met extra fruit, dan kun je later proberen uit te vinden wat het beste werkt. Zou pruimen kunnen zijn omdat die erom bekend staan dat ze de darmwerking stimuleren.
Als hij toevallig niet tegen pinda,s kan, jammer dan. Mooi dat jullie dat al hebben uitgevonden. Waarom zou je dure onderzoeken doen als er verder geen klachten zijn. Maar uiteindelijk moet je dat zelf beslissen.
Zelf had ik als baby veel jeukbultjes en heb nooit geweten waardoor dat kwam. Ik krabde mezelf helemaal stuk. Toen zou een onderzoek zinvol zijn geweest maar werd niet gedaan, of men was er niet mee bekend, of nog erger, het werd ONTKEND. Want ik blijk een koemelk probleem te hebben. Altijd veel puistjes gehad en jarenlang bij een huidarts gelopen.
Er werd destijds wel in tijdschriften over geschreven. Pas rond mijn 50e was er een orthomoleculaire arts die zei dat ik puistjes had (en jeuk) van koemelk.
en het ergst is, ik slikte (op advies huidarts) tetracycline en wist niet dat dat een antibiotica is. Heb ik dus jaaaaren geslikt.
Achteraf gezien heb ik mijn darmen gezond gehouden omdat ik toen al met voeding bezig was omdat ik moeite had om op gewicht te blijven.
Soms kan vloeibaar beter zijn dan vast - ja dat is wel zo - maar ik ben geen dokter en voorzover ik weet is dat omdat mensen andere problemen hebben met de vertering. Of ontstekingen in de darmen (coeliaki)
Nu hij goed reageert op fruit valt het misschien allemaal wel mee.
Ik zou het even aankijken en dan volgende week beslissen of je een ontlasting-onderzoek wilt laten doen.
Ook moeten jullie nog uitvinden of hij weer gewoon naar de WC kan ook zonder veel fruit. Die darmen weten ook niet wat ze overkomt. .
Als jouw dokter helemaal voor de medicijnen is krijg je waarschijnlijk niet het goede advies en dat is jammer. Tenzij je haar ervan kunt overtuigen dat je in het verleden al veel gedaan hebt zonder succes en dat je het nu anders wilt doen. Je merkt snel genoeg tijdens het gesprek hoe ze erover denkt.
Spreken ze in Marokko ook Engels? zodat je - indien nodig - alsnog een orthomoleculair arts kunt vinden?
Hoewel, je zult hier in de toekomst veel horen en lezen waar jullie zelf mee aan de slag kunnen.
Vasten kan nooit geen kwaad. als je maar genoeg vocht naar binnen krijgt. (kruiden) thee en groentesappen en water enz, Ga je met hem meedoen? gedeelde smart is halve smart.
Verder lijkt het me dat je ook even geduld moet hebben. Laten we hopen dat de stoelgang doorzet maar het heeft zolang stilgestaan dat ik geen idee heb of dat in de toekomst nog klachten gaat geven. Hoe meer aantekeningen je maakt hoe beter.
Laat hij het zelf maar opschrijven.

hoi Bewust: hierover:

'En wat betreft de allegiestesten en voedsel elimineren. Waarom vermoeden jullie voedselallergie of voedselintolerantie?'

Je hebt het over obstipatie: dat kan een gevolg zijn van een voedselallergie/-intolerantie. Voedselallergie en -intoleranties komen -zeker tegenwoordig- zeer vaak voor en er wordt veel te weinig aandacht aan geschonken. Erom heen eten is een gedoe maar voor de gezondheid is dat eigenlijk wel belangrijk. Ik weet er zelf alles van. Astma zit net als allergieen en intoleranties ook al vaak in de autoimmuunhoek: voedingsallergieen zijn dan al aannemelijker.

Zie bijv. dit citaat:

'Dat obstipatie (verstopping) kan worden veroorzaakt door allergie, is bekend, maar in de praktijk blijkt met deze informatie weinig te worden gedaan. Onderzoekers deden literatuurstudie in de bestaande onderzoeksgegevens. Uit de verschillende onderzoeken blijkt dat dat 28 - 78 procent van de zuigelingen met constipatie, overgevoelig is voor koemelkeiwit.' https://www.voedselallergie.nl/wat-is-voedselallergie/wetenschappelijke-ontwikkelingen/273-obstipatie-door-koemelk.html

Bewust: voedselintolerantietesten liggen -zoals gezegd- bij de reguliere geneeskunde niet zo lekker. Geheel onterecht: maar het is een feit. Wie weet ligt dat anders in Marokko.

Als hij nu gewoon naar de toilet is geweest is het onlogisch om voeding te elimineren lijkt mij. Daarmee kun je het probleem ook erger maken.
Vloeibaar is zeker een oplossing. Ik zou dit dan alleen niet beperken tot alleen maar sapjes en soep. Goeie stoofpotjes met goed gegaard vlees. De sapjes zou je dan kunnen zien voor erbij.

Jullie hebben allemaal gelijk Binc en Lievergezond, maar in het voorsteltopic staat dat hij al heel lang verstopping heeft, waarbij angst waarschijnlijk een rol speelt.
Nu hij EEN dag naar de Wc is geweest lijkt mij dat er nog geen conclusies kunnen worden getrokken. Want ook was er een laxeerdrankje gebruikt dat blijkbaar niet heeft gewerkt.
Maar toen ik er nog verder over nadacht kan het zijn dat het laxeerdrankje samen met extra fruit alsnog een rol heeft gespeeld bij de plotselinge stoelgang.

Hij heeft vroeger Astma gehad maar die klachten zijn verdwenen.
Als er koemelk in het spel is moet je dan meteen hele dure onderzoeken gaan doen?
Gezien de astma en de pinda,s is het zeker niet denkbeeldig dat er meer speelt.
In zijn geval zou ik eerst eens proberen een regelmatige stoelgang te krijgen zonder laxeerdrankjes. Vraag is dus alleen hoelang je dat eerst even moet aanzien.

Hallo Bewust,

Het lijkt me handig al je iets meer vertelt over je zoontje.
Is hij dik of mager, is hij actief of rustig, slaapt hij goed, is hij vaak moe, is hij bleek of heeft hij een goede kleur, hoofdpijn, doet hij het goed op school, Drinkt hij veel koemelk, zo ja is dat dan rauwe melk?
Ben je er ooit achter gekomen waarom hij Astma had of heeft hij alleen maar pufjes gehad. Is er ooit op koemelk getest?
Speelt dit misschien bij familieleden? Oma, Opa enz.
Hierboven schrijf ik dat ik een koemelk probleem had maar werd vroeger niet naar gekeken.
Hoe is het met de verzekering in Marokko. Hier wordt alternatief alleen vergoed door een aanvullende verzekering en supplementen al helemaal niet, want dat is geen medicijn, vinden ze.

Mijn opmerking over voedsel weg laten doelde ik op de post van lievergezond. Hij is nu voorzover ik begrijp 3 dagen naar de wc geweest. Dit met maar enkele aanpassingen. Iplv dan te kiezen om voeding te elimineren zou je wellicht beter voeding kunnen toevoegen iplv weg laten. Wellicht heeft hij wat meer zure voeding nodig of zit het in de vezels van het fruit en heeft ie daar profijt van. Wat niet betekent dat dit nu het enige is wat je hem zou moeten laten eten, maar gewoon erbij en niet als voornamelijk hoofd voeding. Het probleem kan ook nog aan de eiwitvertering liggen. Als hij geen problemen heeft met Citroen en het graag wilt is dat ook geen reden om weg te laten. De eerdere optie zoals waterkefir en kombucha etc kunnen dan juist van toegevoegde waarde zijn. Wellicht dat als ie het lust dat zelf gemaakte gemberthee ook nog een optie is. Desnoods zelf icetea van maken met wat honing, Citroen en munt.

Bedankt voor de reacties en het meedenken.

Vandaag heeft hij een paar pogingen gedaan om naar de wc te gaan, (er stond hem een leuk Kado te wachten als het zou lukken, zo probeer ik hem weleens te stimuleren), hij wilde het graag maar was hem niet gelukt helaas.

Ik moet zeggen dat we wat betreft voeding geen goede dat hadden, misschien heeft dat meegespeeld. Het begon gistermiddag toen we een klasgenootje een lift naar huis gaven, stond z'n moeder erop dat we ff binnenkwamen voor een kopje thee en natuurlijk juigen mijn kids dat erg toe. Dus wij ff naar binnen, en jullie zullen het vast kennen, bij Marokkanen op de thee, krijg je mega zoete thee en allerlei lekkers wat ook bomvol suikers zit op tafel en dan kan je moeilijk "nee" tegen je Kids zeggen. En aangezien ze hier donderdag en vrijdag weekend hebben waren toevallig vanmiddag bij een ander klasgenootje uitgenodigd zodat de kids samen konde spelen en natuurlijk krijg je daar ook weer die mierzoete thee en lekkernijen,... Feestje voor de kids maar niet goed voor m'n oudste en daarbij weinig water gedronken vandaag, ik had geen brood gekneden dus we hadden brood van de winkel en geen sapjes gemaakt,..of dit allemaal heeft meegespeeld??

Meer info over hem....
Hij is helaas t/m 15mnd volledig gevaccineerd volgens de nlse planning.
Hij 4 maanden (kreeg toen volledig borstvoeding) kreeg hij vuurrode wangen van eczeem tot aan bloedde toe (paar jaar geleden viel het kwartje pas dat het hoogstwaarschijnlijk kwam door de bmr prik van 4 mnd). Bleek bij een alternatieve arts in nl dat hij voor bijna alles allergisch was;zuivel, tarwe, kip, schaap, ei. Ik werd op een zwaar dieet gezet.
Toen hij 6 maanden was emigreerde we naar Egypte, daar begon ik langzaam aan weer van oudst te eten en ook zijn eczeem verdween alsof hij het nooit heeft gehad.
Toen hij bijna 2 was kreeg hij ademhalingsproblemem (we hadden schimmel in huis maar waren er toen nog niet bewust van wat het voor de gezondheid kan betekenen. Hij moest vernevelen en kreeg anti bio, kort daarna werd hij enorm ziek en ineens lag hij op de i.c. met zware benauwdheidsklachten. In Arabische landen krijg je al heel snel medicijnen, oa anti bio dus hij werd volgegooid met die rotzooi, uiteindelijk knaapje hij op maar in dezelfde maand werd het weer een ziekenhuisopname (op de normale afdeling dit keer). Toen gingen we weer naar nl en ook daar werd hij ziek, en de huisartsenpost had hem met een ambulance naar het ziekenhuis gestuurd. Kort daarna zijn we naar Marokko verhuisd en moest hij dagelijks ventoline en flexotide. Daarna nooit meer een opname geweest maar wel om de paar maanden ziek en heel vaak anti bio voor gehad helaas. Sinds een jaar of 3 was is hierdoor suikers gaan minderen en heeft hij nooit meer anti bio gehad. Sinds ongeveer 1,5 geven we hem ook geen pufjes meer, geen zetpillen, helemaal niks en hij heeft "bijna" geen last meer van benauwdheid gehad. Nog wel een enkele keer maar medicatie was gelukkig niet nodig.

Verder heeft hij een normaal postuur (volgens de darmarts van laatst aan de lichte kant, hij woog bij haar 27 kg, terwijl hij ook nog volle darmen had, maar ik vind hem er gewoon normaal uitzien), hij leert goed, slaapt goed, tussen 10 en 12 uurtjes in de nacht, houd van spelen, voetballen etc, verder een vrolijk kind.

Een ander probleem wat er speelt, en dit wou ik in mijn voordteltopic benoemen, maar nu we hier toch bezig zijn...

Hij heeft al jaren zwarte aanslag op z'n tanden, het komt en gaat. Volgens artsen kwam dat door de pufjes.
En vreemd genoeg hebben sinds 1,5 jaar mijn andere kinderen en ik sinds ruim een half jaar het ook.
Ik heb me gek gegoogled, heb bijna 30 biologische tandartsen in nl gemaild met een foto van het gebit van 1 van m'n kids, ben hier bij 3 verschillende tandartsen geweest waaronder een paradontiste, huisarts hier gevraagd maar niemand kan me vertellen waar het door komt. Enige wat ik te horen krijg is komt door; thee/koffie/wijn/kruiden etc.
Alles wat ik sinds 1,5 jaar geleden anders ben gaan eten heb ik geëlimineerd, terwijl we alleen maar steeds gezonder zijn gaan eten. Ik ging zo ver dat ik natuurzout ("levend zout" heet dat hier letterlijk vertaald) heb vervangen voor weer tafelzout, ik heb maanden lang thee gelaten, heb kurkuma een tijdje gelaten, m'n kinden zijn zo donker geworden omdat we heeeeeel vaak op het dakterras in de zon zitten, want dacht misschien vitamine D te kort?
Heb een keer alle zwarte aanslag bij mij en m'n kids bij de tandarts weg laten halen door te polijsten (liever deed ik het niet maar werd een beetje wanhopig want ziet er niet echt bepaald fris uit, heb voor iedereen een electrische tandenborstel aangeschaft, tandpasta vervangen, tandpasta weggelaten, gepoetst met kokosolie.....
Helaas alles zonder resultaat want het komt gewoon terug en niet op 1 tand maar meerdere en ook kiezen. Bij de Kids komt en gaat het al gaat het niet volledig weg maar het wordt soms minder maar hij mij niet, misschien omdat mijn tanden wat ouder zijn?

Ook op dit forum gezocht en vond deze topic wat exact lijkt op wat wij hebben

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/zwarte-aanslag-op-tanden/

En hier wordt gesproken over een chromogene bacterie maar de topicstarter weet ook niet hoe dat veroorzaakt en hoe je het kan vermijden.

Als we iemand is die hier meer over weet...... graaaaaag

Laatste kwaal waar m'n oudste mee kampt zijn zijn vingertoppen waar de velletjes loslaten, heel gek en dit is sinds kort het geval. Hij liet me net z'n vingertoppen zien, aan de binnenkant zijn de velletjes eraf en het is nu gevoelig. Heb er voor het slapen wat kokosolie op gesmeerd.

Dit was gelijk mijn voordteltopic. Ps, Mijn andere kinderen zijn alleen de oudste volledig gevaccineerd, ena jongste deels (tot 9 maanden) en jongste vaccin vrij. De rest heeft geen gezondheidsklachten behalve de zwarte vlekken, wat overigens geen carriers zijn. Het zijn vlekken die weg te polijsten zijn indien gewenst maar wel terugkomen dus dat heeft na 1x proberen ook geen zin.

Hallo Bewust : over je onderstaande citaten: Vandaag heeft hij een paar pogingen gedaan om naar de wc te gaan, (er stond hem een leuk Kado te wachten als het zou lukken, zo probeer ik hem weleens te stimuleren), hij wilde het graag maar was hem niet gelukt helaas. mega zoete thee en allerlei lekkers wat ook bomvol suikers zit op tafel en daarbij weinig water we hadden brood van de winkel geen sapjes gemaakt of dit allemaal heeft meegespeeld?
Aangaande je vraag op het laatst: reken maar dat het heeft meegespeeld. Ook al maak je zelf brood: meestal zitten daar ook gluten in. Ik schat in dat je zoon op zijn minst een glutenintolerantie heeft. De meeste mensen die niet tegen tarwe kunnen (tarweallergie) die kunnen daar minimaal niet tegen vanwege de gluten. En die zitten ook veel in andere granen. Geen idee of bij je zoontje ook de glutenintolerantie al is opgespoord bij die holistische arts of welke arts dan ook. Je kunt het gewoon aannemen als mogelijkheid dat je zoon bij gluten uit de buurt moet blijven, maar veel mensen, mijzelf incluis, die hebben eerst vaak bewijs nodig: zwart op wit DAT het zo is. Over suiker (de geijkte bietensuiker): dat is ook een antibioticum. Het werkt steriliserend op de darmflora in. Niet verstandig als je darmflora al kapot is gemaakt door de vele penicillinekuren. Weet je als mensen op glutengevoeligheid (allergie, dan wel intolerantie) worden getest: om het zo duidelijk mogelijk te krijgen of iemand gevoelig is voor gluten: wordt door artsen juist geadviseerd om eerst zes weken veel glutenhoudende producten en suiker te eten. Dan weet je zeker dat als die gevoeligheid er zit, dat die uit de testen komt. De combi gluten en suiker is helemaal funest. Het is eigenlijk te gortig voor woorden dat mensen geadviseerd wordt eerst 6 weken aan die rotzooi blootgesteld te worden voor er getest wordt. Maar goed: dan weet je pas echt goed of je glutenintolerant bent als je dat gedaan hebt. Ik heb die test gedaan zonder al die kennis en bij mij kwam het er toch uit in elk geval.

zuivel, tarwe, kip, schaap, ei
Ja je zoontje moet dus wegblijven bij alle melkprodukten. Doet hij dat nu ook? Wie weet kan hij niet tegen vleesprodukten omdat dieren uit de bioindustrie vaak ook veel soja eten bijv. en volgepompt worden met antibiotica waar je zoon al niet tegen kan. Dat zit dan ook in het vlees. Of zijn eiwitvertering is gewoon niet best. Dat heb ik persoonlijk als probleem. Ik heb bij roodvlees dat ik het uitkots een uur of wat later (6 uur later) dan dat ik het gegeten heb.

Toen hij 6 maanden was emigreerde we naar Egypte, daar begon ik langzaam aan weer van oudst te eten en ook zijn eczeem verdween alsof hij het nooit heeft gehad.
Toen hij bijna 2 was kreeg hij ademhalingsproblemem (we hadden schimmel in huis maar waren er toen nog niet bewust van wat het voor de gezondheid kan betekenen.
Laatste kwaal waar m’n oudste mee kampt zijn zijn vingertoppen waar de velletjes loslaten, heel gek en dit is sinds kort het geval. Hij liet me net z’n vingertoppen zien, aan de binnenkant zijn de velletjes eraf en het is nu gevoelig. Heb er voor het slapen wat kokosolie op gesmeerd.

Het is wel klassiek dat verteringsproblemen zich uiten als eczeem en als dat niet wordt opgelost (of juist weggesmeerd met cortisonenzalf) : dat het dan astma kan worden. Maar die schimmeldruk van een huis heeft ook geen beste uitwerking. Mogelijk heeft de inwerking van de zon geholpen bij dat de klachten van je zoon in eerste instantie verdwenen in Egypte? Of dat daar het voedsel nog niet zo verpest is als in het westen?

Het lijkt erop dat je zoontje het goed doet op fruit. Kan ik me goed voorstellen: werkt bij mij qua verteringssnelheid/humeur ook het beste van allemaal. Fruit en bladgroente. Als ik dat minder, gaat mijn humeur gelijk ook down.

Velletjes op de vingertoppen: staat weer in relatie tot problemen met de darmen (net als eczeem): de vertering: je zoontje eet dingen die hij niet kan wegzetten.

Mijn hemel, wat een verhaal!

Het lijkt erop dat ie idd problemen heeft met eiwitvertering door tekort aan maagzuur. Dan ben je ook veel vatbaarder voor bacteriën. Bovendien bij slechte eiwitvertering door tekort aan maagzuur geen opname van mineralen en vitaminen.

Hier kun je er meer over lezen.

http://www.voedingisgezondheid.nl/maag

Hier ook nog wat oorzaken van zwarte tanden. In mijn beleving ligt dat dan aan de slechte opname van voeding. Een oplossing zou betaine hcl kunnen zijn maar of kinderen dat mogen hebben weet ik niet. Misschien dat iemand anders dit weet. Ook kun je proberen een half uur voor de maaltijd een eetlepel biologische appelazijn in water op te lossen en dat laten drinken.

http://www.voedingisgezondheid.nl/de-werkelijke-betekenis-van-ziekte

Trauma is hier ook genoemd en in dit artikel word daar ook naar gerefereerd.

Bruine tot zwarte tand
Ook door een trauma zoals een stoot of val dat de tand eens heeft opgelopen, kan de tand verkleurd zijn. De tand verkleurt door een bloeding binnenin de tand, en de zenuw kan hierdoor afsterven. Dit noemen we een dode tand. Bij kinderen wordt de tand gewoon getrokken als het nog een melktand is. Bij volwassenen kan het wat vervelender zijn, maar gelukkig kan de tandarts dit soort verkleuring op verschillende manieren behandelen. Hij kan de afgestorven zenuwen verwijderen en de de tand van binnenuit gaan bleken en een witte vulling in de tand plaatsen. Meestal verdwijnt de verkleuring op deze manier.

http://tandenblekenspecialist.nl/de-meest-voorkomende-tandverkleuringen/

https://www.shivani-ayurveda.nl/ayurveda/totaledarmreiniging/??

Bewust het heeft weinig zin om je zoontje steeds op de WC te zetten. Want darmen laten zich niet dwingen.
Pas als hij iets voelt is er een kans er iets komt. Je zei dat hij angst heeft ontwikkeld, dat betekent dat hij je niet vertelt dat hij dan iets voelt maar het gewoon negeert of probeert in te houden.

Hij moet ervan overtuigd worden - en dat zul je vast al wel geprobeerd hebben - dat zodra hij iets voelt dat dat de tijd is om te gaan zitten en mee te werken.
Ook zou hij op dat moment - wanneer de drang nog niet hoog genoeg is - kunnen gaan liggen en zijn buik gaan masseren. Gewoon met de klok mee stevig ronddraaien.
DAt het zolang het nodig is een gewoonte wordt om alvast met masseren te beginnen zodra hij de darmen voelt gaan werken.
Ik voel nu ook dat ik wel degelijk flink moet meewerken maar het wordt een gewoonte, ik doe het gewoon.
Dus niet de hele dag poeshen, heeft geen zin.

Bedankt voor jullie reacties..... Interessant,... Glutenintolerantie of probleem met eiwitvertering door te kort aan maagzuur.

Ik heb hier weinig tot geen kennis over. Maar het lijkt me een goed idee om hiermee te beginnen, dit te gaan laten testen.
Hoe kan je dat bij een huisarts aanvragen? Zeg je gewoon ik wil een glutentest en eiwittest???

Binc, bedankt voor je info over tanden. Je vermoed slechte opname van voeding. Maar het gekke is is dat AL MIJN KINDEREN EN IK daar last van hebben, de kinderen kregen het allemaal in dezelfde periode en ik een paar maanden later. Het lijkt me onmogelijk dat we ALLEMAAL bepaalde voeding niet kunnen verteren. Het is een groot raadsel wat hier gaande is

Update,... Hij riep vanochtend "mana ik moet naar de wc!!! En gelukkig het was hem gelukt en hij was dolblij want kreeg eindelijk z'n Kado die ik gisteren had beloofd.
Het mooie is dat ie uit zich zelf vertelde dat hij gisteren ook drang voelde maar het ging ophouden. En later op de dag ging hij steeds problemen maar lukte niet meer. Toen zei ik ook dat ie bij drang niet moet uitstellen maar gelijk moet gaan.

Trouwens graag jullie advies. Is een klysma nog aan te raden voor mijn zoontje???

Ik heb ze hier niet gevonden bij de apotheek. En begin volgende maand komt mijn schoonfamilie op bezoek dus dan zou ik het nu kunnen bestellen zodat hun het voor ons meenemen.

Jullie gaven ook veel info over supplementen. Ik weet nu niet wat nou het beste is voor ons. Wat adviseren jullie en ook graag een goede webshop erbij, dan kan ik alles in 1x bestellen en mee laten nemen.

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties….. Interessant,… Glutenintolerantie of probleem met eiwitvertering door te kort aan maagzuur.

Ik heb hier weinig tot geen kennis over. Maar het lijkt me een goed idee om hiermee te beginnen, dit te gaan laten testen.
Hoe kan je dat bij een huisarts aanvragen? Zeg je gewoon ik wil een glutentest en eiwittest???

Glutentest kan in Nederland via huisarts. Test voor eiwitvertering is er niet. De huisarts of specialist zal maagzuurremmers voorschrijven en zullen je aankijken alsof je een klap van de molen hebt gehad als je hiermee komt. Het is een kwestie van uitproberen en ook veel zelf onderzoeken. Lievergezond en ik zitten niet helemaal op 1 lijn. Gluten weg laten sta ik wel achter. Maar goeie kwaliteit zuivel en vlees weg laten vind ik persoonlijk een minder goed plan. Dat is meer symptoombestrijding iplv de oorzaak aan te pakken.
Dat jullie allemaal problemen kregen met tanden is idd wel typisch. Heb je onderzoek gedaan naar die bacterie? Misschien besmettelijke bacterie?

Wat wil je exact gaan bestellen? En waar? Ik ken de websites in Marokko niet. Wellicht bij iherb?

Glutentest moet hier wel bekend zijn en eiwitvertering moet ik dus gewoon producten met eiwit vermijden? Dat is inderdaad oa vlees toch. Hmm

Heb je onderzoek gedaan naar die bacterie? Misschien besmettelijke bacterie?

Probleem is dat ik niks over kan vinden op Google en niemand gevonden die hier meer over weet helaas.

Wat wil je exact gaan bestellen? En waar? Ik ken de websites in Marokko niet. Wellicht bij iherb?

Nee ik wil gewoon in Nl bestellen (ken de sites hier ook niet) en familie komt over 1,5 week ongeveer uit NL deze kant op op vakantie dus die kunnen het meenemen.
Is een klysma dus raadzaam voor hem om aan te schaffen, welke precies en mogelijke supplementen?

Juist geen eiwitten gaan vermijden.
Maar wanneer hij eiwitten dierlijke eiwitten gegeten heeft dan extra maagzuur gebruiken. Betaine hcl. Maar ik weet dus niet of kinderen dit ook mogen. Lijkt me wel.

Daarnaast is vitamine C een optie. En heb je zelf al keltisch zeezout? Geen tafelzout gebruiken.

Als hij zelf naar de wc kan zou ik als ik jou was niet beginnen aan een klysma. Dat geeft ook weer angst.

Probiotica is ook een idee. Wellicht de biokult.

https://www.superfood.nl/bio-kult-60-probiotica?gclid=Cj0KCQjwgLLoBRDyARIsACRAZe6GcT4e9rq77tZvTwMfXcQa-62O3sWgKd2jgRMF_cHsntHRJMJPbx0aAtVoEALw_wcB

https://www.deonlinedrogist.nl/aov-1130-betaine-pepsine-capsules-120st-p-49704.html

https://www.leefbewust.com/webwinkel/product/acerola-bes-100-gram-poeder/

Eerlijk gezegd vreemd dat je niks over die bacterie kunt vinden. Wat heeft de arts daarvan gezegd dan? Heb je daar geen info over mee gekregen?

Je kan zelf nog even zoeken of deze producten elders goedkoper te krijgen zijn.

Misschien begrijp ik je verkeerd, is er ook een bacterie gevonden bij hem? Omdat je refereerde naar het topic zwarte tanden kreeg ik die indruk. Ook ivm schimmel wat je aan gaf.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan