Chronische obstipatie bij kind

Osteopathie
(Terugkerende) Rugpijn, uitstralende pijn in arm of been, migraine, whiplash, slechte darmwerking, buikpijn, vermoeidheidsklachten. Uw baby huilt erg veel, spuugt, heeft reflux, of zit "niet lekker" in zijn vel. Veel mensen leven met dit soort klachten waarbij het niet makkelijk is een diagnose te stellen, of die lastig te behandelen zijn.
Ieder lichaam heeft een systeem van natuurlijke genezing en zelfherstel. (O.a. het immuunstelsel.) De werkzaamheid van dit natuurlijke systeem is afhankelijk van interne- en externe factoren. (Beweging, doorbloeding, zenuwaansturing, omgevingsfactoren, voeding, etc.)
Osteopathie is een manuele geneeskunde die zich vooral richt op de aard en oorzaken van klachten en ziekten.
De behandeling stimuleert het zelfherstellend vermogen van het lichaam. (Zodat de kans op terugkerende klachten sterk verminderd.)
Het unieke van de osteopathie is, dat het kijkt naar het totale systeem van de "mens" om uit te zoeken waar de oorzaak van het symptoom of de klacht ligt.
Zo kan een proces ter hoogte van de lever bijvoorbeeld schouderklachten veroorzaken. Darmklachten kunnen de oorzaak zijn van chronische lage rugpijn en een (dis)functie t.h.v. de schedelbotten kan leiden tot hoofdpijn, buikklachten of bij baby's tot spugen of ontroostbaar huilen.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe een probleem zich in het lichaam kan uiten.

Deze info komt van arts E. Calsbeek. Hij heeft mij ook eens naar tevredenheid behandeld echter toen had ik een heel andere conditie. (2010). Ik was erg tevreden over hem.

In het buitenland? en geen orthomoleculaire arts? Ik neem aan dat je wel gezocht hebt op internet.
Dat betekent dat er ook geen arts is die een darmspoeling kan doen?

Zal er ongetwijfeld wel zijn maar dan moet je maar net weten hoe dat hier wordt benoemd en waar je moet zoeken.

Ik ga de darmarts vragen over een darmspoeling of dat mogelijk is, dat lijkt me heel interessant

Sinds gisteren maak ik fruitsapjes, gisteren sinaasappel, meloen, perzik en pruimen en vandaag sinaasappel met pruimen.
Hij had gisteren een boodschap en vandaag 2 keer gelukkig (het was alleen niet heel veel, misschien de helft van wat ik had verwacht) maar goed hij is een deel kwijt gelukkig.

Houden jullie van fruit? Momenteel is er zoveel. Papaya, meloen, appels, peer, kersen enz.

Ja hij is dol op fruit. Normaal eten we het gewoon zo maar is het in zijn geval beter om er sapjes van te maken? En dan wil ik alleen seizoensfruit gebruiken.

Mocht je ooit darmspoelingen willen doen kan ik je verder helpen

Hartstikke bedankt. Ik ga bij de darmarts informeren en laat je het antwoord weten. Want helaas is dit een reguliere darmarts, ben benieuwd hoe de consult gaat lopen want we moeten volgende week terugkomen en we hebben haar voorgeschreven medicijnen niet gebruikt (alleen de laxeerdrankje 2x gebruikt maar zat me niet lekker en toen gelaten)

Zijn darmen worden niet lui, ze ZIJN al lui.

ja daar was ik al bang voor. Ik hoop dat dat snel goed komt

Obstipatie kan deels te maken hebben met tekorten, zoals magnesium. Dit soort dingen kan je laten testen.

Interessant Janneke, bedankt. Ik ga kijken of we een bloedonderzoek kunnen laten doen.

Ik zou bij een kind dat al een dingetje heeft met poepen geen darmspoeling gaan doen. Lijkt mij bovendien symptoombestrijding.
Massage van de darmen, een goede probiotica/waterkefir, bitterzout/ oxypowder en veel ongegeneerde praatjes poep, eft, emdr, kortom traumabestrijding.

Waarom heeft zoontje van Bewust ooit antibiotica gehad en hoe lang?
Is er daarna iets gedaan aan de darmflora om dat weer in orde te krijgen? Zo niet, waarom niet?
Omdat reguliere artsen dat niet gewend zijn om te doen?
Waarom krijg je medicijnen voor je zoontje?. Heeft ze naar de voeding gevraagd?

Sinds z'n 2de levensjaar kreeg hij astma, of althans toen begonnen de benauwdheidsproblemen, zo erg dat hij zelf op de ic ermee heeft gelegen. In een half jaar tijd 3 ziekenhuisopnames, sinds de eerste opname kreeg hij dagelijks ventoline en flexotide. En daarna gemiddeld om de 3 maanden flink benauwd en kreeg er steeds antibio voor. Als je als ouder niet beter weet en je je kind zo doodziek ziet, want hij was dan steeds zo benauwd dat hij helemaal slap was en alleen maar sliep of op de bank lag, dan volg je helaas braaf wat de artsen zeggen.

Sinds een jaar of 2 zijn mijn ogen geopend en ben ik meer over voeding gaan lezen, suikers geminderd en zonder overleg met de artsen zelf gestopt met die onzinpufjes. In het begin gaf ik het hem alleen als hij erg benauwd was en na een tijdje kreeg hij geen aanvallen meer.
Hij heeft inmiddels al een tijdje geen last meer van zijn astma gelukkig. 1 probleem is weg,.. Nu dit nog.

Vraag naar een ontlasting-onderzoek en een bloedonderzoek.

Interessant,.. Wat zou je daar uit kunnen halen?

Staat ze open voor een natuurlijke behandeling?

Ben ik ook benieuwd naar. Hij is nu maar 1x bij haar geweest en volgende week terug komen. Voorheen bij verschillende huisartsen en kinderartsen geweest, hier en in nl en in nl een tijdje op de poep en plaspolie geweest in Veldhoven, zonder de juiste resultaat, wat we daar kregen was alleen forlax zoveel dat hij uiteindelijk op 11 zakjes per dag zag,... Ben daar zelf een jaar of 4 geleden mee gestopt. Ik dacht waar zijn we mee bezig, na meer dan een jaar nog niet van het probleem af, dus stoppen met die rotzooi.

Ik wil het nog eens over enzymen hebben. Die hebben mij extreem goed geholpen en dan natuurlijk probiotica.

In welke vorm? Of welk product raad je me dan precies aan?

Ik zou bij een kind dat al een dingetje heeft met poepen geen darmspoeling gaan doen. Lijkt mij bovendien symptoombestrijding.
Massage van de darmen, een goede probiotica/waterkefir, bitterzout/ oxypowder en veel ongegeneerde praatjes poep, eft, emdr, kortom traumabestrijding.

Daar heb ik niet bij stil gestaan, zit wel iets in. Maar aan de andere kant lees ik ook dat je er weinig van voelt. Toch niet?
Bedankt Tanja ik ga er wel over nadenken

Ik heb meerdere spoelingen gedaan ivm chronische obstipatie en dat voelde ik echt wel hoor: hele erge krampen, met koude rillingen en al.

Tanja - Bewust begon er zelf over over darmspoelen, ze had er over gelezen. In principe zou een darmspoeling in uiterste nood zijn om eens goed leeg te worden en met een schone lei te beginnen. Vasten/reinigingskuren zijn daar ook op gebaseerd toch? Maar een rectaal onderzoek wilde hij ook al niet dus..
Kennelijk werkt dat fruit dus al een beetje. Fijn. Ik heb zelf jarenlang opgeschreven wat ik ongeveer kwijtraakte. Lijkt me handig als je (hijzelf) een tijdje aantekeningen maakt. Ik keek in de pot en vergeleek dat in gedachten met een pakje boter.
Als ik darmen spoel dan masseer ik inderdaad mijn buik. Zou hij zelf ook kunnen doen.
Ik was ooit eens in een kliniek voor info. Mensen met een dwarslaesie die niet naar de WC kunnen. Ze deden niets met voeding!!
Ik heb zojuist een product besteld van Biovitaal. Moet ik nog uitproberen.
DPP-IV Enzyme+ Complex. Er zitten meer soorten enzymen in dan ik ooit had.
Momenteel gebruik ik 1 zakje per dag Pediaperm van Nutriphyt. Dit zijn En enzymen En probiotica en andere dingen. Smaakt goed door yoghurt bv. 4 per dag zou ook kunnen maar vind ik momenteel niet nodig voor mij. Dit slik ik dus om darmen gezond te houden want niemand kan mij vertellen of langdurige spoelingen gezond of ongezond zijn.
Toen ik ooit met enzymen begon in 2016 had ik plotseling geen "ongelukjes" meer. Want naast lege darmen hield ik "ongelukjes" en durfde ik de deur niet uit.
Al met al heb ik vorig jaar veel geld uitgegeven aan supplementen.
Ik moet even zoeken waar ik papieren heb over vasten/reinigen. hoef je niet te doen is wel handig om over na te denken.
Ik ben zelf groot voorstander daarvan. kan gewoon thuis. Tanja, hoe denk jij daarover?
Darmen eerst ontdoen van slakken en rommel en resten medicijnen en daarna langzaam opbouwen.

(alleen de laxeerdrankje 2x gebruikt maar zat me niet lekker en toen gelaten)

Was hij al leeg door die drankjes of alleen maar een beetje?

Wat betreft sapjes lees ik vaak dat het hele product beter is want dan heb je ook meteen alle vezels. Half om half kan natuurlijk ook.
Tegenwoordig zijn ook groentesapjes "hot". Maar maak ik zelf niet om dezelfde reden. Bij een kind van 10 zou ik er anders tegenaan kijken. Een beetje sjoemelen.
Welk land wonen jullie, winkels in de buurt, alles te krijgen?. verse eieren bv en goede olijfolie?

Muis ik zie nu pas jouw bericht. Zo zie je maar dat alles individueel is.
Ik neem aan dat die spoelingen wel werkten? en dan neem je de rest voor lief toch?
Is je constipatie opgelost?

Romagi, supplementen wat je aangeeft met enzymen en probiotica lijkt me ook heel nuttig voor hem. Echter ik heb geen verstand van supplementen plus zou ik ook willen weten wat geschikt is voor kinderen. Zou je me, of iemand anders, wat kunnen adviseren? Wat voor supplementen en bij welke webshop te bestellen?

Enige wat ik tot nu toe voor m'n Kids en m'n zelf heb gebruikt is cod liver oil van green pasture. Dat namen we met geklaarde boter dagelijks. Na de zomer wil ik daar weer aan beginnen.

Ik moet even zoeken waar ik papieren heb over vasten/reinigen. hoef je niet te doen is wel handig om over na te denken.

Lijkt me interessant, als het niet teveel moeite voor je is.

Tanja, hoe denk jij daarover?
Darmen eerst ontdoen van slakken en rommel en resten medicijnen en daarna langzaam opbouwen.

Dat wilde ik nu ook doen, eerst ff helemaal schoon en dan concentreren op de opbouw. Maar de vraag is hoe?

Was hij al leeg door die drankjes of alleen maar een beetje?

Hij was naar de wc geweest, dag later naar de darmarts die een echo heeft gemaakt en concludeerde dat hij goed vol zat, veel blokkades zei ze, daarna laxeerdrankje gebruikt maar zonder resultaat.

Wat betreft sapjes lees ik vaak dat het hele product beter is want dan heb je ook meteen alle vezels. Half om half kan natuurlijk ook.
Tegenwoordig zijn ook groentesapjes “hot”.

Sorry wat bedoel je precies met hele product gebruiken. Ik gebruik het hele product voor de sapjes, niet goed?

Welk land wonen jullie, winkels in de buurt, alles te krijgen?. verse eieren bv en goede olijfolie?

Marokko. Voordeel hier is dat veel, maar helaas lang niet alles, biologisch te krijgen is. Ik probeer zo min mogelijk bij supermarkten te halen. We halen verse biologische eieren, verse rauwe melk, groente /fruit van de dagelijkse markt waar een mengelmoes is van regulier en biologische producten.
Vlees/kip koop ik nog wel bij de slager of verpakt van supermarkt omdat ik nog niet weet waar ik het biologisch kan krijgen. En olijfolie is ook puur hier en in overvloed dat eten we dagelijks met ontbijt en kook ik mee.

Heb hem vanochtend trouwens dat leverdrankje gegeven : 2 biologische eieren, 2 sinaasappels, halve citroen en scheutje olijfolie. Hij vond het 3x niks maar moest opdrinken van mij. Toen een klein stukje speltbrood van zuurdesem met sambalsmeerkaas (helaas slechte keus maar dat is nu eenmalig tot het op is, Kado gekregen van familie uit nl).

Had liever minimaal een half uur tussen het leverdrankje en ontbijt willen laten maar heeft zo lang geduurd voordat ik hem zover kreeg dat hij het zou drinken en toen alsnog snel een broodje en op naar school.
Ben benieuwd of hij vandaag naar de wc kan.

Darmspoelingem hielpen niets.. alleen op dat moment. Week later weer vol.

En het is voor mij echt geen feestje om heen te gaan. De nood moet extreem hoog zijn wil ik het weer doen.

hallo Bewust, bepaalde produkten verteren sneller dan andere: misschien helpt het je om je daar ook mee bezig te houden in geval van obstipatie: https://holistik.nl/hoe-laat-eet-je-wat/
Je kunt ook een bloedonderzoek overwegen te laten uitvoeren naar voedselallergieen (IgE-antistoffen) en/of intoleranties (IgG-antistoffen). Beter beide.
Ik heb als kind veel gesukkeld met buikklachten en eczeem en wat al niet meer en als ik toen al geweten had waar ik niet tegen kon (qua voedsel), had me veel gedoe bespaard kunnen blijven.
Lastige is dat je via de huisarts alleen de allergieen kunt laten onderzoeken (nuttig, maar dan heb je niet alle reacties te pakken: intoleranties zijn even zo niet minstens zo desastreus).
Hier https://www.prohealth.nl/imupro-voorscreening/ zie je een voorbeeld van een bloedtest bij een particulier lab (ik zou dan de minst uitgebreide test overwegen te doen: kom je uit op 65 euro puur voor de test dacht ik). Je hebt dan wel een arts nodig die een dergelijke bloedtest wil doen bij je kind (betaal je ook weer voor een consult).
Hier https://avig.nl/ik-ben-patient/ kun je een complementaire arts ´uitzoeken´ die daar ongetwijfeld aan wil meewerken. Waarschijnlijk is dat de huisarts niet wil meewerken aan bloedonderzoek naar voedselintoleranties (dat zijn de zogeheten iGg-reacties in het bloed: langzame reacties).

Of je verdiept je in een eliminatiedieet; als je bepaalde voedingsmiddelen een tijd successievelijk weglaat: hoe het dan je kind vergaat. Gluten (tarwe, rogge, gerst, spelt, haver), melkprodukten, soja, ei, noten, nachtschades (tomaat, aardappel, aubergine, paprika) zijn ongeveer wel de beruchtste allergene stoffen voor mensen.

quote: Hij was naar de wc geweest, dag later naar de darmarts die een echo heeft gemaakt en concludeerde dat hij goed vol zat, veel blokkades zei ze, daarna laxeerdrankje gebruikt maar zonder resultaat.

Oke, ik kreeg het idee dat dat laxeerdrankje ook had geholpen en hij dus in ieder geval niet meer zo vol zat.
Vandaar dat ik adviseer een schatting te maken van wat hij poept. Tenzij hij op school is - hij moet meedenken en zelf ook leren schatten.
Is belangrijk want dan kun je leren wat er werkt en wat niet.
DENK IN OPLOSSINGEN.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor het naar school gaan. In principe kan de tijd dat je iets inneemt smorgens smiddags of s,avonds van belang zijn. Maar het moet ook allemaal practisch zijn.
Ik neem mijn leverdrankje meestal smiddags, dan kan ik al boodschappen hebben gedaan en hoef ik de deur niet meer uit. Want als het werkt (is niet altijd) dan moet ik een WC bij de hand hebben. Ik ben en blijf incontinent als ik vanzelf naar de WC ga en dat heeft jouw zoontje niet. Ik schrijf dus de tijd van innemen op.
Dus hoe laat komt hij thuis van school? dan is hij waarschijnlijk hongerig en dorstig?

Heb je zelf dat leverdrankje geproefd?
Had je hele eieren of eigeel? meet de hoeveelheid olie af, 2 lepels. Sap mag best wel 250 ml. zijn. Probeer het zonder citroen.
Als ik mijn drankje smorgens neem kan ik de hele dag de deur niet uit totdat het gewerkt heeft.

Met hele vrucht bedoel ik een hele appel, peer, pruim enz. met schil en al. geen sapjes.
Kan mooi als hij uit school komt bv.

Muis wat een vreemde opmerking over darmspoelingen. Natuurlijk zit je een week later weer vol, tenzij je niets eet.
Ik dacht dat je de spoelingen zelf thuis deed, maar blijkbaar niet?
quote: de nood moet extreem hoog zijn. . Ja dat klopt, daar hebben we het hier ook over.

Heb jij je darmprobleem inmiddels opgelost? Hoe?
Ik ben een uitzondering omdat ik never nooit meer naar de WC kan. En mijn spoelingen gaan probleemloos. Min of meer comfortabel zelfs.

Lievergezond, ik heb me destijds ingelezen over al die onderzoeken naar voedselallergieen maar het is allemaal extreem duur. De gangbare onderzoeken had ik al via de huisarts gedaan en de koemelk wist ik vanzelf al. En ik bleek te reageren op zuren. Maar 1 keer zuurkool eten en je weet het. 1 keer appelsap met gember en je weet het. Juist omdat ik incontinent ben is dat erg belangrijk voor onderweg. Dat heeft zoontje niet. Plus ze wonen in Marokko!!
Pas als blijkt dat zoontje (zoals jij) andere klachten erbij krijgt - ze heeft het over Astma vroeger - kan ze overwegen verder te zoeken.
Ze zit nog maar net op dit forum en heeft heus niet 1 2 3 alles opgelost.
Hoe lang was jij wel niet bezig en anderen ook?
Hoe gaat het trouwens met je, ben je uitgedokterd en tevreden?
Hier in Holland kun je bloedtesten via de huisarts laten doen. kosten gaan eerst van de 385,- af. Ooit heeft een ziekenhuis voor mij een formulier ingevuld met gigantisch veel onderdelen om te testen. Kan zijn dat een huisarts - als ze tenminste daar ook zo,n systeem hebben als hier - zelf weet wat er belangrijk is om testen.
Mijn laatste onderzoek heb ik samen met Kleipool (orthom) gedaan, en dan beslissen we samen wat er getest gaat worden. Komende keer neem ik mijn onderzoeken bij de hand en schakel ik de huisarts in.
Soms is het ook toeval. Ik had gelezen over galzuren en n.a.daarvan laten controleren. Veel te veel galzuren, volgende test alles weer oke. (door leverdrankje?)
Eliminatie-dieet idem dito. Lijkt me dat er een gegronde reden moet zijn om daar mee te beginnen. Zelf laat ik de nachtschades weg en tarwegluten. maar neem wel spelt/rogge.
Jij doelt natuurlijk op Hashimoto - mijn waardes zijn gedaald.
Ik heb laatst duur gekocht van het merk Morgenstund zonder gluten.
Voor de schildklier een kruiden-drank was eerst 60,- 500 ml maar ik werd gebeld, het was nu 80,-. Een tijdje speciaal voor mij gemaakt vloeibare enzymen, was duur maar ik dacht oke, voor een paar maanden. Iedere maand werd de prijs flink hoger. Ik dacht waar ben ik mee bezig?
Gisteren een half uur bij Fysio. 125,-.
Ergens is er ook een grens vind ik. Het gaat er ook om hoe je je voelt, dat wordt speciaal altijd gezegd bij een trage schildklier.
Als ik niet meer duizelig ben voel ik me 18.

Lievergezond, ik heb me destijds ingelezen over al die onderzoeken naar voedselallergieen maar het is allemaal extreem duur. De gangbare onderzoeken had ik al via de huisarts gedaan en de koemelk wist ik vanzelf al. En ik bleek te reageren op zuren. Maar 1 keer zuurkool eten en je weet het. 1 keer appelsap met gember en je weet het. Juist omdat ik incontinent ben is dat erg belangrijk voor onderweg. Dat heeft zoontje niet. Plus ze wonen in Marokko!!
Pas als blijkt dat zoontje (zoals jij) andere klachten erbij krijgt - ze heeft het over Astma vroeger - kan ze overwegen verder te zoeken.
Ze zit nog maar net op dit forum en heeft heus niet 1 2 3 alles opgelost.
Hoe lang was jij wel niet bezig en anderen ook?
Hoe gaat het trouwens met je, ben je uitgedokterd en tevreden?
Hier in Holland kun je bloedtesten via de huisarts laten doen. kosten gaan eerst van de 385,- af. Ooit heeft een ziekenhuis voor mij een formulier ingevuld met gigantisch veel onderdelen om te testen. Kan zijn dat een huisarts - als ze tenminste daar ook zo,n systeem hebben als hier - zelf weet wat er belangrijk is om testen.
Mijn laatste onderzoek heb ik samen met Kleipool (orthom) gedaan, en dan beslissen we samen wat er getest gaat worden. Komende keer neem ik mijn onderzoeken bij de hand en schakel ik de huisarts in.
Soms is het ook toeval. Ik had gelezen over galzuren en n.a.daarvan laten controleren. Veel te veel galzuren, volgende test alles weer oke. (door leverdrankje?)
Eliminatie-dieet idem dito. Lijkt me dat er een gegronde reden moet zijn om daar mee te beginnen. Zelf laat ik de nachtschades weg en tarwegluten. maar neem wel spelt/rogge.
Jij doelt natuurlijk op Hashimoto - mijn waardes zijn gedaald.
Ik heb laatst duur gekocht van het merk Morgenstund zonder gluten.
Voor de schildklier een kruiden-drank was eerst 60,- 500 ml maar ik werd gebeld, het was nu 80,-. Een tijdje speciaal voor mij gemaakt vloeibare enzymen, was duur maar ik dacht oke, voor een paar maanden. Iedere maand werd de prijs flink hoger. Ik dacht waar ben ik mee bezig?
Gisteren een half uur bij Fysio. 125,-.
Ergens is er ook een grens vind ik. Het gaat er ook om hoe je je voelt, dat wordt speciaal altijd gezegd bij een trage schildklier.
Als ik niet meer duizelig ben voel ik me 18.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan