Quote:
How to instantly tell who's evil vs. good
Levenservaring is de beste manier, alhoewel sommige mensen er ook echt een goede antenne voor hebben. Wat bij mij het beste werkt is je voortdurend blijven informeren, en er in principe steeds vanuit gaan dat mensen goede intenties hebben. Het kwaad heeft alleen zo ver kunnen komen door onwetendheid.
Maar goed, het antwoord van Mike Adams is dit: sommige mensen zijn erop uit om je te controleren, en anderen willen je kracht meegeven. En wat we nodig hebben zijn mensen die je kracht meegeven.
Leuk bedacht. Maar het probleem is 1) mensen die kracht willen meegeven zijn regelmatig zelf misleid, en 2) deze mensen kunnen ook nog eens werken in een systeem dat ontworpen is om te controleren.
De voorbeelden van Mike Adams zijn dan ook een beetje leeg.
Quote:
A school that teaches students to think for themselves and engage in critical, skeptical thinking about the world around them is practicing empowerment and is therefore GOOD.
Ja logisch. En dus presenteert werkelijk iedere school zich tegenwoordig ook op die manier. Ik zag dat nota bene de vrije school (Steiner) leerlingen actief mee laat doen aan een project als www.wereldmaaltijd.nl. Onder het mom van kritisch denken laat men deze leerlingen flirten met het idee dat de consumptie van vlees en vis een te grote voetafdruk zou achterlaten. Dat is het dogma. Je hoeft de site maar te openen en je ziet meteen dat het allemaal berekend en verantwoord wordt door de VN. Het woord VN doet dienst als een soort bezwering, de experts van de VN zeggen het dus het zal wel zo zijn.
Hetzelfde geldt voor de andere voorbeelden:
Quote:
A city mayor who seeks to teach his constituents the principles of nutrition and food choice (...) is GOOD
Die mayors kunnen de beste intenties hebben, maar ze zitten wel op zo´n post en zijn dus gebonden.
Vervolgens besluit Mike Adams om de politiek te gaan bespreken. Waarom zou iemand in hemelsnaam de politiek willen bespreken? Daar liggen per definitie geen antwoorden.
Quote:
The political left is deeply invested in a philosophy of control. The political right is invested in a philosophy of non-interventionism.
Dat leer je op de middelbare school ja, klopt. Mike Adams legt uit dat de huidige rechterflank ook big government voorstaat, waardoor er geen verschil is met links. Fijn dat hij dat in ieder geval begrijpt, dat scheelt. Maar de ondertoon is : hadden we maar echte politici.
De enige echte onderliggende vraag is natuurlijk: is dat niet juist de hele opzet van het politieke spel? We worden afgeleid via dilemma's : linksom of rechtsom - maar beide richtingen zijn ontworpen om er nooit uit te komen.
Ik vroeg een vriendin uit het Midden-Oosten laatst hoe het met haar ging.. ze antwoordde: '
over een tijdje zijn er nieuwe verkiezingen, dan gaan er dingen veranderen'.
Wat gebeurde hier? Het was in ieder geval het ontwijken van de vraag, maar het gebeurde ook onbewust. En we doen het allemaal, we zijn getraind om controle over ons eigen leven uit handen te geven.
Quote:
Which person should I support for political office at the next election?
Het antwoord is natuurlijk: niemand.
Mike Adams sluit het artikel af dat het universum aan de kant staat van de mensen die individuele vrijheid verdedigen en geen controle. Vrijheid vs controle. Zodra het antwoord ligt in woorden, is het natuurlijk oppassen.
In de Sovjetunie zag je destijds overal spreuken op straat..: 'vrijheid', 'waarheid', 'kunst', 'kameraadschap'. En de doorgewinterde Sovjet-Rus prikte daar natuurlijk doorheen. Die woorden hadden natuurlijk altijd precies de tegenovergestelde betekenis.
Ik geloof overigens inderdaad dat er een universum is dat mensen kan aanmoedigen, daar heeft Adams helemaal gelijk in. Maar we doen dat in eerste instantie toch ook zelf. Laten we die hele politiek alsjeblieft negeren.
Mensen die de kracht in zichzelf ontdekken, veranderen ook de buitenwereld. Wat op je pad komt is een afspiegeling van je eigen innerlijk. De taak is dus je innerlijk opschonen. (zie ook ons topic
meditatie en visualisatie) Dat is een hoop werk, en we worden daar op allerlei mogelijke manieren van afgeleid.. inderdaad door kwade krachten.
Ik merk dat Mike Adams nog erg aan het zoeken is, dat was ook bij dat artikel over overbevolking (zie
dit topic). Zoeken, ontwikkelen, dat is op zich positief. Adams denkt in ieder geval zelf na. Maar hij mag wat mij betreft de verkiezings-debatten uitzetten en minder sceptisch worden over het meer mystieke element.
Over de andere bijdrages hierboven heb ik weinig te melden, maar ik lees wel dat Fresh echt compleet is ingepakt door de evolutieleer. Op het destructieve af, met het idee dat er niets wezenlijks is in het leven behalve voortplanting. Fresh vertaalt dat naar een idee van competitie met andere alpha-males. ´Vrouwen moeten de juiste ratio hebben en mannen de juiste strategie, anders sterven ze uit.´ (geparafraseerd)
Ik ken die boeken, ze komen van Amerikaanse universiteiten. Het is niet alleen een destructieve manier van denken, maar er wordt simpelweg een denkfout gemaakt.
Die is dat er standaard geen onderscheid wordt gemaakt tussen ons lichaam en ons bewustzijn. Darwin heeft het in zijn ´origin of species´ uitsluitend over het lichaam: daar was hij goed in, dat was zijn vak. Maar Darwin kon dit zelf gelukkig ook nog uitstekend relativeren, hij had een religieus besef en dat ging over het bewustzijn.