Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In deze verwarrende tijd worden er allerlei hoopgevende oplossingen aangeboden om 'uit het systeem te stappen'. Zo zou het heel eenvoudig zijn om een diplomatiek paspoort te verkrijgen waarmee je je aan test- en vaccinatieplicht kunt onttrekken.
Soms wordt het geheim van de oplossing onthuld na betaling van een klein bedrag. Wat is de waarde van die oplossingen? Leiden die werkelijk naar de vrijheid?
In deze aflevering van het Juridisch Coronajournaal wordt daarop ingegaan door Isa Kriens en Frank Stadermann.
Ik ook maar ik ben wel benieuwd wat Frank Staderman hierover te zeggen heeft.I call bullshit.
Mike
Duidelijke taal van Frank, allemaal bullshit. Ik zet hem gelijk ook even bij topic over birth certificate.I call bullshit.
Mike
Die hele soevereiniteitsbeweging, en nu weer die geboortetrust van die Bossmaker, het is allemaal loze energie waarmee je jezelf helemaal stuk vecht. Ik weet van mensen die alles zijn kwijtgeraakt omdat ze zichzelf 'soeverein' waanden en zich dachten te kunnen onttrekken aan het systeem. Ook weet ik van mensen die van hun huis een 'ambassade' hebben gemaakt en nu ineens bijv. geen hypotheek meer kunnen krijgen.
STRAATSBURG - Landen kunnen hun burgers verplichten zich te laten inenten, oordeelt het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Bijvoorbeeld als zij tot de conclusie komen dat de volksgezondheid dat vraagt.
Ⓒ ANP
Het hof in Straatsburg sprak zich uit over de vaccinatieplicht die in Tsjechië geldt. Kinderen moeten daar tegen negen ziektes worden ingeënt. Ouders die weigeren, riskeren een boete. Hun kind mag soms niet naar de kleuterschool.
Mensen hebben in principe recht op „respect voor privé-, familie- en gezinsleven”, stelt het mensenrechtenhof. Maar landen hebben veel ruimte om te beoordelen of het nodig is om dat recht op dit punt wat in te perken. Tsjechië blijft daarbinnen, is de slotsom.
De inentingsplicht kan volgens het hof als noodzakelijk worden beschouwd voor het welzijn van kinderen, en dat moet de doorslag geven. De maatregel is ook geen te zwaar middel met buitensporige gevolgen. Zo kunnen kinderen zonder prik weliswaar niet naar de kleuterschool, maar wel naar de basisschool.
’Inentingscampagne’
Die uitspraak is belangrijk voor de inentingscampagne tegen het coronavirus, denkt mensenrechtendeskundige Nicolas Hervieu. Het hof schept ruimte voor een eventuele verplichte coronaprik, meent de Franse jurist. Hij wijst erop dat het hof het principe onderschrijft dat van mensen die minder gezondheidsrisico’s lopen, gevraagd kan worden zich te vaccineren om zo kwetsbaren te beschermen. Onder meer Frankrijk volgde de rechtsgang nauwlettend.
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens ziet toe op het Europese mensenrechtenverdrag. Uitspraken gelden voor alle ondertekenaars, ook voor Nederland. Het kabinet heeft steeds gezegd dat de coronaprik vrijwillig moet blijven.
“Waarom moeten de beschermden worden beschermd tegen de onbeschermden door de onbeschermden te dwingen gebruik te maken van de bescherming die de beschermden niet beschermde?” vroeg de verpleegster de raad van toezicht van San Diego County.