Wie loopt er weg met geld in de zakken?
Hetgeen je nu ziet in de cryptocurrencies kan je eigenlijk alleen maar vergelijken met de internetgekte eind jaren ‘90.
Het leek wel alsof er indertijd iedere minuut een nieuwe miljonair werd geboren.
Er circuleerden toen verhalen van werkmannen die wat klusjes hadden opgeknapt bij een dotcom-bedrijfje en aandelen kregen voor hun arbeid.
Die aandelen bleken dan later miljoenen waard te worden.
Het was geen uitzondering.
De eerste werknemers van internetbedrijven die later naar de beurs trokken, hadden stuk voor stuk het grote lot gewonnen.
Op papier waren ze allemaal miljonair.
Als je er nu op terugkijkt en je de vraag stelt wie er indertijd met geld in de zakken is weggewandeld, kan ik je niet al teveel namen geven.
Hier en daar was er een geluksvogel die zijn bedrijf kon verkopen voor harde valuta.
Een uitzondering, want de meesten waren onnozel genoeg om overgewaardeerd papier te aanvaarden als betaalmiddel.
Anderen verkochten hun aandelen van de ene dotcom om het vervolgens te verliezen met een andere dotcom.
Nee, als ik er op terug kijk, kan ik alleen maar met de naam “Mark Cuban” komen. Er zullen er nog wel zijn, maar zelfs na lang nadenken, schiet er mij verder niemand meer te binnen.
Mark Cuban verkocht zijn aandelen van Broadcast.com aan Yahoo. Yahoo betaalde $5,7 miljard.
Betalen is veel gezegd.
De aandeelhouders van Broadcast kregen voor $5,7 miljard aan duurgeprijsde aandelen Yahoo in de handen geduwd.
Cuban werd in één klap miljardair, maar hij besefte dat dat wel ééns van korte duur kon zijn.
De internetbubbel liep op zijn laatste benen en Cuban spendeerde $20 miljoen om zijn aandelen Yahoo te hedgen tegen koersverlies.
Een gouden zet.
Waarom haal ik deze oude koe uit de gracht?
Wel, omdat ik heel veel beleggers gigantische bedragen zie verdienen met cryptocurrencies.
Ook nu lijkt er iedere minuut een nieuwe miljonair op te staan.
Op papier.
De vraag is hoeveel er de reflex hebben om virtuele winsten om te zetten in echte winsten.
groeten,
Maarten Verheyen