Mijn tekst op Dotcom Radio afgelopen zondag:
Inmiddels is bekend geworden dat de blockchain-programmeringstaal afkomstig is van de Amerikaanse NSA. Worden we voor de gek gehouden en is dit een listige truc van het establishment om eerst een bubble te creeren en deze daarna te laten barsten? Wat is dan het einddoel?
Allereerst natuurlijk om ons massaal warm te maken voor een digitale munteenheid en daarmee het eind van concreet en contant geld. Verder om ons de illusie te geven dat materiele weelde niet langer meer het gevolg is van noeste arbeid en concrete productie. Zowel het geld als de manier waarop het gegenereerd wordt is daarmee virtueel geworden.
Bitcoin is de ideale bubble voor de millennial-generatie, een volkomen virtuele generatie die zich totaal niet met concrete dingen bezighoudt. Ze bezitten geen concrete vaardigheden die nuttig zijn voor de opbouw en het onderhoud van ondernemingen en van de samenleving, ze creeren virtuele beeldvorming over zichzelf op Instagram en Snapchat en ze doen virtuele beschuldigingen met virale hashtags zonder concreet bewijs.
Millennials denken dat alles uit eentjes en nullen bestaat, dus waarom geld ook niet? Ze hebben geen enkel besef van hoe economie wordt gedreven door elkaar opvolgende cycli van overvloed en schaarste, omdat ze alleen maar overvloed en nooit schaarte hebben gekend. Deze me-me-me-generatie wil meteen directeur worden en niet beginnen als loopjongen, want hun hele droomwereld bestaat uit onmiddellijke bevrediging van hun behoefets. Bitcoin belooft hun de luchtkastelen waar ze in geloven, eindeloze overvloed waarin je zomaar miljonair kunt worden.
En wie weet gaat de koers nog wel 100.000 dollar behalen, de zeepbel wordt alsmaar groter. Als-ie straks uit elkaar spat zullen ze van een koude kermis thuiskomen. Maar niet getreurd, de centrale banken zullen met een nieuwe digitale munt komen, die nog veiliger en nog stabieler is. En iedereen leefde nog lang en gelukkig.
Mike