De doodsstrijd van de dollar

Nog even geduld bij de pomp.

This is important: THE REST OF THE FORWARD CURVE HAS NOT CRASHED. The curve is down but the contract for June delivery is still at $22/barrel and July is at $27/barrel. The $1/barrel May price may mean that storage is fully contracted but it is not clear yet.

https://radiopatriot.net/2020/04/20/could-we-be-witnessing-the-global-reset/

Lees net dit over de olie. Eigenlijk zou elke burger ontheven moeten worden van de wegenbelasting op dit moment. Verplicht thuis zitten en auto staat meer stil dan rijdende terwijl de belasting gewoon geld vangt van de thuis zittende burger! Onderhoud aan de wegen is voorlopig ook niet nodig nu er nauwelijks verkeer is.

Negatieve olieprijs, maar gratis tanken zit er niet in

<><>

'Ongelooflijk' en 'ongekend' noemen analisten de negatieve Amerikaanse olieprijs. Het nooit eerder voorgekomen diepterecord betekent dat de koper van olie geld toe krijgt. In het geval van een vat ruwe WTI-olie uit mei op sommige momenten 40 dollar. Wat merken we hiervan in Nederland, vragen mensen zich af op sociale media. Kun je hier straks gratis tanken aan de pomp?

Hans van Cleef, energie-econoom bij ABN Amro, moet erom lachen. "Was het maar waar", zegt hij. "Maar nee, dat gaat niet gebeuren." Een paar centen, dat is wat het ons momenteel kan schelen, zegt hij. "Dit geeft druk op de prijs. Maar de benzineprijs is al best laag. En je hebt er niet zoveel aan, want we zitten als het goed is met z'n allen thuis."

In Amerika zal de prijs aan de pomp sterker dalen. Dat heeft te maken met twee dingen: de prijs van de olie die nu is gekelderd gaat over Amerikaanse olie, en de benzine daar heeft geen hoge accijnzen en btw. Een hele andere situatie dan in Nederland. "De benzineprijs bestaat hier voor meer dan een euro uit btw en accijnzen. Dus al zou de prijs van 'onze' Brent-olie naar nul gaan, dan nog kom je niet veel lager", zegt Van Cleef. Brent daalt ook al een tijd vanwege de uitvallende vraag, maar schommelt vandaag rond de 20 dollar per vat.

'UITZONDERLIJKE SITUATIE'

Dat de prijs van Amerikaanse olie zo kon zakken, heeft volgens analisten te maken met twee dingen: met de afnemende vraag naar olie door de coronacrisis en met een wat technisch verhaal over levercontracten. Door de beperkende maatregelen rondom corona wordt er wereldwijd fors minder gereden en gevlogen. Met een derde, om precies te zijn. En dat heeft impact heeft op de vraag naar olie. Want niet rijden of vliegen, is niet tanken.

Olieproducenten zitten al maandenlang met de handen in het haar: de vraag naar de grondstof neemt af en de prijs keldert. Maar zomaar de productie stopzetten, kan de olievelden beschadigen. En wat doe je met je olie als niemand het wilt kopen? Nu is de handel in olie niet puur een kwestie van oppompen en direct verkopen. Er zitten allerlei handelaren tussen en er zijn kort- en langlopende oliecontracten waarmee die verkoop wordt

Die contracten hebben er in dit geval voor gezorgd dat de Amerikaanse olie negatief geprijsd is. Elk contract heeft namelijk een termijn waarop het afloopt, vaak richting het einde van de maand. In het geval van de mei-vaten was er voor de uiterste handelsdatum te weinig belangstelling. Omdat iemand aan het eind van de rit van de olie af moet, geeft een handelaar er uiteindelijk dus geld op toe. "Ze moesten af van de ellende", zegt analist Jos Versteeg. "En dus is dat vat cadeau gedaan."

Waar analisten tot voor kort zeiden dat de olieprijs nooit negatief kon worden, is dat nu wel gebeurd. Hoewel stabieler, heeft de Brent-olieprijs ook last van de onrust op de Amerikaanse markt. Reden om aan te nemen dat 'onze' olie ook zo zwaar gaat kelderen? "Die kans lijkt me heel klein, maar ja: de situatie in Amerika had ik ook niet voorzien", aldus Versteeg.

OLIE EN DE ELEKTRICITEITSPRIJS

Dat is wat we ervan merken aan de pomp. Hoe groot is het effect op andere energieprijzen? Dat valt flink mee, zegt Van Cleef. De olieprijs hangt namelijk niet direct samen met gasprijzen, de grondstof waarmee veel Nederlanders hun woning verwarmen.

Wel trekt Van Cleef een parallel tussen de crisis op de oliemarkt en de soms negatieve elektriciteitsprijs, die we voor het eerst in maart in Nederland zagen. "Op zondagen, als de zon schijnt en de wind waait, is er veel duurzame energie", zegt Van Cleef. "Dat aangevuld met de al lage gasprijs maakt dat huishoudens een lage en soms zelfs negatieve prijs hebben."

Er is op zo'n moment een groot aanbod van duurzame energie, net als dat er nu veel olie in de wereld is. Duurzame energie is daarnaast net als olie slecht op te slaan. Van Cleef: "Alleen bij elektriciteit vinden we die fluctuatie minder gek en spannend. Maar het gebeurt dus al wel."

Birth of New Technologies (free energy)??

Als er sprake gaat zijn van free energy dan zou men er al klaar voor moeten zijn lijkt me, zodat men snel kan overschakelen.
Trouwens, ik had al eens gehoord dat Shell waterstof produceert .
Zij zullen heus wel zorgen dat ze er klaar voor zijn

Birth of New Technologies (free energy)??

Hiermee word volgens mij bedoeld de tesla energie.

Zoals Buckminster Fuller al kenbaar maakte in de vorige eeuw.

Dont fight the old, but create a new alternative to make the old obsolete.

Maw. je kan met je koopgedrag het foute/oude in stand houden of het nieuwe steunen.

Stem met je geld(gedrag).

Maw. je kan met je koopgedrag het foute/oude in stand houden of het nieuwe steunen.

Wat bedoel je hiermee? Door niks uit te geven? Bedoel je dat? Dat is toch geen optie?

Toch wel althans dat is veel meer n optie dan we denken.
Een simpel voorbeeld.
Neem een rijtje huizen zeg 7 stuks.
Hoeveel huizen hebben er n boormachine ...
Stel je voor dat je een goede relatie hebt met je buren dan kan je dat al lenen en hoef je daar niet voor te werken om er zelf een te kopen.
Heb je een lekke band hoeveel gaan er niet naar de fietsenmaker ipv. een handige buurman
etc etc etc.
Als je vaker iets voor n ander doet (ieder mens heeft zo zn talenten) dan kan je ook aan die ander hulp vragen als het jouw uitkomt.
Daarmee zet je op micro niveau het finaciele systeem buitenspel.
Of dat de tuin van de ander waar tegels in liggen voor het gemak gebruikt gaat worden om een pluktuin van te maken en kan de eigenaar ook meegenieten van de groenten en mensen geven dan een stuk van de vrije tijd die zelf geen ruimte hebben voor een pluktuin .
Het komt hier op neer.

Mbt het geld zelf zoals dit forum ook promoot je kan zuivel kopen bij de grote jongens die alles behalve bol staat van oorspronkelijke voedingstoffen of naar de boer dat zijn keuzes en daarmee stuur je geld.
Dat zijn keuzes maken met je portomonnee.
Zie het een beetje groter en denk klein dan maak je de verandering die zo hard nodig is heel concreet.
En dat mis ik een beetje bij meerdere fora ... het is prima dat men allerlei berichten post, maar wat doet men nu zelf op micro niveau om een betere wereld reeel te maken dat mis ik te vaak.
Niet zeggende dat men hier niets doet maar in het grotere plaatje mis ik dat wel, maar ik kan er ook naast zitten heb ook de wijsheid niet in pacht.
Ik hoop je zo een beetje uitleg te hebben gegeven.

Stem met je geld zou voor mij inhouden: geen troep bij de Action kopen, zo min mogelijk online kopen, alleen dingen kopen die je echt nodig hebt.
Je niet laten leiden door marketing maar door je hoofd (als je wakker bent) en je hart. Lokaal kopen ipv Chinees derdewereld wegwerp troep.

Wat bedoel je hiermee? Door niks uit te geven? Bedoel je dat? Dat is toch geen optie?

Er zit nogal verschil tussen niets kopen en bewust kopen. En we gaan naar een hoger bewustzijnsniveau waar hopelijk de natuur en de mens ( we zijn één ) beter van gaan worden. We zijn co-creatoren van ons leven, als de belangen van marketing en grote bedrijven wegvallen omdat men niet meer hoeft te groeien, dan zie ik een mooie wereld voor me.

Denk maar aan wat er nu gaande is, als Mens zijn we groter dan ons is voorgehouden. Er is een reden waarom we niet alles mogen weten. Game Over!

Is dat niet een soort ruilhandel wat jij bedoeld? Ik vind wat je omschrijft vrij logisch. Voor een deel dan. Ik vind ook dat de grote jongens niet perse hoeven profiteren. Zeker als de producten rotzooi zijn. Maar waarom zou je idd een boormachine zelf kopen als je het lenen kan? een volgende keer geef je die persoon iets terug. Anderzijds denk ik dat heel veel mensen toch best op dit micro niveau zitten zoals jij het beschrijft. Zelf verkoop ik oude bouwmaterialen die ik opkoop. En reken maar dat daar heel veel mensen op af komen. Dan ben ik geen grote jongen zoals een gamma of karwei waarbij de prijzen 4 dubbel zijn. Maar er is wel een hele hoop vraag naar 2e hands bouwmaterialen. Maar echt een soort ruilhandel om de economie draaiende te houden? Ik denk dat dit ten koste gaat van heel veel ondernemers. Ook de kleinere. En dan heb je ook nog te maken met de mentaliteit van de persoon. Niet iedereen ziet dit zitten. Maar misschien zit ik daar wel naast en begrijp ik je uitleg verkeerd.

Er zit nogal verschil tussen niets kopen en bewust kopen. En we gaan naar een hoger bewustzijnsniveau waar hopelijk de natuur en de mens ( we zijn één ) beter van gaan worden. We zijn co-creatoren van ons leven, als de belangen van marketing en grote bedrijven wegvallen omdat men niet meer hoeft te groeien, dan zie ik een mooie wereld voor me.

Ja, dat bedoel ik. Bewust weten wat je koopt, voor welke prijs en of het echt noodzakelijk is. Andere opties bekijken iplv alleen reguliere winkels.

Stem met je geld zou voor mij inhouden: geen troep bij de Action kopen, zo min mogelijk online kopen, alleen dingen kopen die je echt nodig hebt.
Je niet laten leiden door marketing maar door je hoofd (als je wakker bent) en je hart. Lokaal kopen ipv Chinees derdewereld wegwerp troep.

Dit snap ik dan weer niet helemaal.Veel dingen. bij de Action zijn idd rotzooi. Maar waarom zou je niks bij de Action kunnen kopen? Ze hebben best wel goeie dingen. Waarom elders een dure pot verf halen b.v terwijl je dit bij de Action voor een paar euro hebt? Men kan niet alles duur kopen.

Hier geeft willem middelkoop een erg goede uitleg over onze huidige finaciele situatie
in het nederlands
https://www.goudstandaard.com/nieuws/video-willem-middelkoop-over-bitcoin-en-goud

Ik snap wat je zegt Binc, ik bedoelde dat ik vind dat er gewoon teveel producten zijn, die in mijn ogen nutteloos zijn en alleen geproduceerd worden voor korte termijn genot en daarna bij de Kringloop belanden. Ik zei Action maar zelfde bij Xenos of dergelijke winkel.

Hier geeft willem middelkoop een erg goede uitleg over onze huidige finaciele situatie
in het nederlands

Ik denk dat ik jou uitleg beter begrijp. Het is echt niet onlogisch dat de economie na deze Corona crisis op zijn gat ligt. Volgens mij word dit ook bewust zo gecreëerd ten nadele van het volk. Anderzijds las ik ook positieve berichten hier dat schulden kwijt werden gescholden. Wat ervan waar is weet ik niet. Mij lijkt het sterk dat mensen ineens schuldenvrij zijn.

Ik snap wat je zegt Binc, ik bedoelde dat ik vind dat er gewoon teveel producten zijn, die in mijn ogen nutteloos zijn en alleen geproduceerd worden voor korte termijn genot en daarna bij de Kringloop belanden. Ik zei Action maar zelfde bij Xenos of dergelijke winkel.

Ja, mee eens. Een heleboel prullaria noem ik dat waar men geen donder aan heeft. Soort verleidings materiaal.
Velen zijn er helaas gevoelig voor om te kopen.

Iets wat ik mezelf trouwens altijd afgevraagd heb, wat heeft men aan Bitcoins? Het is toch niet een direct betaalmiddel?

Dat is de euro ook niet het is allemaal fiat geld wat massaal gecreerd wordt uit lucht en we daardoor hyperinflatie gaan krijgen het heeft geen enkele backing niets nada het is allemaal gebakken lucht.
Luister naar wat middelkoop zegt over bitcoin het is namelijk DE concurent van het oude EN nieuwe finaciele systeem.
De vraag waar het om gaat is nl wat is de niveau van inflatie maw. wat kan je er van kopen ...
Denk maar aan zimbabwaanse achtige situaties.

Het is niet of nauwelijks voor te stellen, maar toch heeft het er toch alle schijn van.

Overigens heb ik niet de wijsheid in pacht, maar mannen als middelkoop en ad broere zijn mensen die toch erg zinvolle zaken vertellen.
Overigens is er in het buitenland ook genoeg te vinden, maar dan kan mogelijk te moeilijk zijn vandaar dat bovenstaande links wel handig zijn.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan