Wij nu? Je bent ondernemer voert gratis je boekhouding voor je btw, moet aan talloze regels voldoen na betalen van de btw en de inkomstenbelasting en weet ongeveer na twee jaar hoeveel je ongeveer per uur hebt over gehouden.
Van dat geld koop je iets en betaalt opnieuw btw en belasting. De burger krijgt ook allerlei voorschotten op overheidsregels en na een jaar of langer krijg je bericht of je het mag houden of (een deel) terug betalen. Je betaald pensioenpremie dat voor de langere termijn wordt belegd en elke maand kijkt men op de korts termijn of ze minder kunnen uitkeren als afgesproken.
Je bent ondernemer, iemand gaat failliet, de belasting rooft de tent leeg samen met wat juristen en als er iets overblijft krijg je daar nog een deel van, … na afdracht van de belasting.
Moet ik nog even doorgaan met omslachtige zaken want dan schrijf ik de komende dagen dit forum wel vol. Dit is niet om te katten Binc maar ik ken twee zijden van “iets ondernemen” en in ruilhandel krijg je niet te maken met ondernemers want die hebben echt geen tijd om te ruilen. Die moeten hard werken om elke dag het licht aan te houden. 80 / 90 uur of meer.
Als je echt geld wilt besparen dan ga je volkstuinieren ….
Ik wil toch nog op je bericht terug komen Henk. Want ik begrijp serieus niet waarom je overal beren op de weg ziet? Ja, ik ben met je eens dat die BTW nog een keer betalen uitbuiterij is. Maar hoezo weet je pas wat je na 2 jaar over gaat houden? Dit is wellicht ook afhankelijk vanuit welke sector je onderneemt. Maar als je gaat ondernemen heb je toch een plan en een beeld bij de inkomsten? Daar heeft men zich als het goed is in verdiept. Je kijkt naar de concurrentie en speelt daar op in. Je kent de prijzen die je kan vragen en je bent bekend met vraag en aanbod. Je kan mij dus niet wijs maken dat een ondernemer niet weet wat ie over gaat houden. Ook moet men goed kijken hoe men zich in schrijft bij de KVK. Er bestaan namelijk voordelige manieren van inschrijven waardoor je geen extra kosten hebt. Ook is niet onder elke sector verplicht om pensioen te betalen. als je erop doelt dat de burger allerlei voorschotten krijgt zoals huursubsidie of zorgtoeslag, daar hebben ondernemers ook recht op als ze tot een bepaald inkomen per jaar zitten. Ik begrijp dus de punten niet helemaal die je aan haalt.In het meest gunstigste geval schrijft iemand zich in als handelsonderneming. Hiermee mag je zowel producten als diensten leveren. Hoeft men ook niet verplicht deel te nemen aan pensioen. Misschien een idee voor al die horeca ondernemers die met voorraden blijven zitten. Kunnen ze dat verhandelen. Het is maar een kleine maatregel op een groter probleem. Wellicht een tijdelijke wijziging. En ja, als ondernemer is het hard werken. Maar ook niet altijd zoveel uren als jij zegt. tenminste, dat is mijn ervaring. Ik onderneem zelf, maar de uren zijn heel wisselend. Ik onderneem 20 uur in de week en verdien daar meer dan voldoende mee. Corona of geen Corona, mijn product draait gewoon door omdat het zijn waarde nooit zal verliezen. Inmiddels van ik daar 15 jaar verder mee zonder ooit verlies te hebben geleden. Het zal wel weer heel onsamenhangend hier geschreven staan. Maar ik bedoel te zeggen dat het niet zo zwart wit is als dat jij schrijft. En tuurlijk, voor diegenen die wel met al die regeltjes te maken hebben is het ook belachelijk. dat ben ik wel met je eens.