Vaste bezoekers van dit forum zullen het probleem van degeneratie misschien ook nog onderschatten, maar bij hen is tenminste een lampje aangegaan. Echter, de 99,99999% tast nog dagelijks in het pikkedonker. Je hoeft de tv maar aan te zetten om het te zien. Ik lijk steeds gevoeliger te worden voor de troep waar die 99,99999% achteraan loopt. Ik word er boos en geirriteerd van als ik ermee wordt geconfronteerd, maar ben natuurlijk ook niet bij machte het tij te keren. Ik kan enkel zelf de nodige stappen nemen en mijn zoon het e.e.a. meegeven en wellicht dat ik links of rechts nog eens iemand geinteresseerd maak, maar daar houdt het wel op. Maar goed, ik merk dat ik eigenlijk niet zoveel geconfronteerd wil worden met de gekte van de 99,99999%. Ik kijk het liefst geen kabeltv, hooguit eens een keer een tenniswedstrijd op Eurosport of een docu op Discovery/History channel en met mijn zoon kijk ik naar So You Think You Can Dance, maar daar houdt het zo ongeveer wel op. Ik mijd de supermarkt zoveel mogelijk, het liefst zelfs het hele winkelcentrum. Ik mijd grote groepen mensen. Maar toch is de gekte overal. Ik lijk er niet aan te kunnen ontkomen. Op mijn werk is de gekte ook. Vandaag een overleg gehad over KPI's en rapportages en ik ben gewoon de enige die het logisch vindt dat leidinggevenden (verantwoordelijken) aangeven welke informatie ze nodig hebben om inzicht te krijgen in de prestaties van de eigen afdeling. Ik kon mijn oren niet geloven dat men het er in het overleg onderling over eens was dat je met rapportages gewoon vanuit eigen inzicht moet beginnen en allerlei managers die rapportages toestuurt. Ik snap het wel, want dan mijdt de medewerker de confrontatie met de manager die zijn werk niet goed doet en kan de medewerker toch zeggen lekker bezig te zijn. De medewerker wordt door de manager gewaardeerd, want deze confronteert hem niet met zijn eigen incompetentie. Dus....iedereen tevreden. Maar de kwaliteit die geleverd wordt is dramatisch slecht. Het is een wonder dat de ICT nog een beetje blijft draaien, want enig riscomanagement is geheel afwezig. Iedereen doet maar wat en er is blijkbaar niemand die het de moeite waard vindt om de organisatie logisch te structureren. Mensen kijken in hunn kortzichtigheid alleen maar naar hun eigen belang. Dat ook de managers tot in de hoogste gelederen een dergelijke houding aannemen vind ik echt onbegrijpelijk. Die zouden toch beter moeten weten. Het is de omgekeerde wereld en ik zit er middenin. In zo'n overleg voel ik me zooo verloren. Ik doe wel een paar pogingen om het zelfbedrog inzichtelijk te maken, maar wordt gewoon massaal genegeerd. Men wil het niet horen of zien.
Ik vraag me af of er een moment komt dat ik het gewoon niet meer op kan brengen en mijn eigen weg ga. Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang voor de gevolgen, want het zit er natuurlijk dik dat ik mijn huidige baan aan de wilgen hang, dat Canadese blokhutje aan de bosrand ga neer laten zetten en een rustig teruggetrokken leven ga leiden. Wat houdt me nog tegen? Angst. Maar voor hoelang nog?