De waarheid niet uit het oog verliezen en toch positief blijven?

Uit een ander topic:

Quote:
Mensen doen er alles aan om te ontkennen dat het leven uiteindelijk zinloos is.


En dit op een forum voor wijze tradities? Wat je zegt is 19e en 20e eeuws, gloednieuw. Zinloosheid van het leven heeft geen enkele basis in traditie. Je vindt het wel bij Nietzsche en Sartre. Je kent ze vast, die jongens zijn helemaal gemaakt, op een voetstuk gehesen, om dienst te doen als denkers in een nieuwe wereld - waarin moderne wetenschap wordt aanbeden. 'Het bestaan van een schepper is weerlegd door de wetenschap', aldus Sartre.

Hun aanhangers hebben vaak een geloof in vooruitgang via wetenschap, want alleen zo kunnen ze volhouden dat volkeren overal ter wereld, die al eeuwenlang beginnen over een kosmische kracht, dat allemaal mis hebben en dat wij er in de 19e en 20e eeuw - in het westen - pas achter zijn gekomen hoe het echt werkt. (en dat het al die tijd zinloos is geweest) Kom niet aan het geloof dat we alles steeds beter doen. Hoe zit dat bij jou?

Quote:
Ik heb de reincarnatietheorie altijd omarmd omdat het mij een uitweg bood voor mijn angst voor de dood. Dat geloof is nu de deur uit, want geloof is jezelf voor de gek houden.


Wat vind je van het 'weten'? Het intuitieve 'weten' dat bepaalde dingen zo zijn. In tradities wordt gesproken over contact leggen met het kosmische veld - met eeuwige intelligentie. India, Egypte, China, Zuid-Amerika. Je moet daarvoor leeg zijn in jezelf, dan kan het 'weten' bij je binnenkomen. Je hoeft niet bijna dood te zijn, je hoeft niet te trippen, met meditatie kom je bij precies diezelfde ervaring.

En hoe kwamen al die oude volkeren toch steeds uit bij reincarnatie? Vrijwel alle tradities van voor de Romeinen hadden reincarnatie, allemaal uit angst?

Wie echt bang waren dat waren de Romeinen, bang dat mensen te veel zouden weten en daardoor onmogelijk meer te onderdrukken. Via hen, en andere onderdrukkende groepen, is ons overal angst aangepraat.

Quote:
Ben jij bereid over één minuut te sterven? Ik gok van niet. Daarmee is bewezen dat je de dood van je afduwt.


Het maakt weinig verschil moondust. Of je nu sterft of over 60 jaar. We hebben een eeuwig element in ons, soms diep verstopt, maar het zit er altijd. Als we dat voorop plaatsen zijn wij sterker. En dat wisten die ouderwetse tradities.

Maar de Romeinen wilden persé voorkomen dat deze 'heilige' tekst zomaar in de bibliotheek van Alexandrie bleef slingeren, stel je voor zeg: "Wie de betekenis van deze woorden vindt, zal de dood niet smaken".

 
Zinloosheid en traditie staan elkaar helemaal niet in de weg, want ze liggen beide op een totaal ander niveau. Als zinloosheid je triggert, dan kan je dat in jezelf onderzoeken. Immers, het kan je alleen raken is er iets in jou zich geraakt voelt. Het zit niet in de woorden, het zit in jouw interpretatie ervan.

Het probleem bij reïncarnatie is "wie" of "wat" er precies overblijft na de dood en weer reïncarneert. Niemand die het precies weet. Dat je bij de dood afscheid neemt van je fysieke verschijning waar je al die tijd aan gehecht bent lijkt me evident. Mensen zien hun fysieke verschijning niet graag sterven. Ze hebben daar angst voor. Je bent er los van als het je onverschillig laat als je over één minuut zou sterven.

thijs wrote:
Wat vind je van het 'weten'? Het intuitieve 'weten' dat bepaalde dingen zo zijn.



Ik denk dat veel mensen het onderscheid tussen intuitief weten en gebrabbel van hun ego (angst) niet kunnen onderscheiden. Natuurlijk is er "weten", maar het is alleen "weten" in een bepaalde context en die context kan vanalles zijn en zegt niets over de objectieve werkelijkheid en alleen iets over de subjectieve werkelijkheid.

Ik vertrouw niet op de kennis van oeroude volkeren omdat ze oeroud zijn of omdat het tradities zijn. Ik vertrouw erop als ik heb vastgesteld dat het bij mij past. Ik zie geen reden om iets aan te nemen omdat het al duizenden jaren geloofd wordt door mensen. Eigen ervaring is het enige dat telt.

thijs wrote:
We hebben een eeuwig element in ons, soms diep verstopt, maar het zit er altijd.



Dat weet jij niet zeker.

 
Quote:
Eigen ervaring is het enige dat telt.


Maar dat was toch een illusie? Je bent een vat van tegenstrijdigheden!

Mike

 
Alles is illusie is ook een illusie die alleen als projectie van onze geest bestaat :-)

Maar de overstap van primitieve voeding naar moderne voeding en daarmee de achteruitgang van gezondheid is geen illusie!

 
"Alles is een illusie" heeft betrekking op dat wat we denken dat we ervaren. Het is nooit wat we denken dat het is, maar alleen wat we "zien". Het lijkt makkelijk, maar feitelijk ziet bijna niemand zoals het is. Mensen kijken met hun ego en zien alles door dit filter. Dus eigen ervaring is geen illusie als de dingen worden gezien wat ze zijn. Zodra er een interpretatie plaatsvindt is je per definitie sprake van een illusie. In hoeverre iets een illusie is hangt af het geloof wat eraan vastzit.

 
Het zijn leuke trucjes om toe te passen maar ik denk dat als je goed bent opgevoed en je bevindt je in een beschaafde omgeving dat je dit niet nodig hebt. Misschien vertel je dit uit liefde om andere te helpen? Liefde van god. Iemand die vertrouwen heeft in god weet wat hij doet en leeft ook in het nu.

 
hallo Tanja, ik kan nu geen filmpjes kijken, maar dank voor de link.

Het thema lijkt ook hierbij te passen: https://www.fatsforum.nl/topic/de-lichtgelovige-geest

Hier een citaat over dat de waarheid zelf juist helend kan zijn, ook al doet deze pijn:
Quote:
“Human sickness is so severe that few can bear to look at it. But those who do become well”



~ Vernon Howard

 
hoi Livergezond,

Weer een topic dat ik heb gemist in de vakantie. Zo diep als het artikel gaat het filmpje niet, maar het illustreert het inderdaad wel mooi.

 
Heeft iemand nog positieve berichten? :) Ik hoorde laatste tijd alleen maar negatieve dingen (met Rusland enzo)

 
Vanochtend lekker op het dakterras gezeten met een kopje koffie(jaja , ik weet het!!)en met de neus in een boek gezeten(biochemie,just for fun dus).Heerlijk genoten.

Berichten kunnen (op grote schaal) negatief zijn ,maar ik laat me het genieten niet afnemen,zeker niet door 'wereldleiders'.

ad

 
Voor diegenen die worstelen met het dilemma van hoe meer je te weten komt, hoe lastiger het is om hiermee persoonlijk en sociaal mee om te gaan dit filmpje van nog geen 2 minuten:



Mike

 
Nou dat hielp niet. Ik ben helemaal niet bang van terroristen maar juist van degene die die dreiging gemaakt hebben, en wat je daar tegen kunt doen? niet bang zijn, maar hoe, ik vind dat nog niet zo gemakkelijk. Ik kan toch echt niet zeggen dat hoe meer ik weet hoe meer ik er gerust in ben dat het allemaal nog goed kan komen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan