De waarheid niet uit het oog verliezen en toch positief blijven?

Je speelt de bal terug met vragen die suggereren dat ik wel een erg domme jongen ben om niet te weten wat met wijsheid en liefde wordt bedoeld, maar misschien kan je gewoon mijn vragen duidelijk en concreet beantwoorden. Ik vraag het namelijk niet voor niets. Blijkbaar is het voor iedereen helemaal duidelijk wat wijsheid en liefde precies betekenen behalve voor mij. Maar ik betwijfel het. Mensen hebben de mond vol van liefde, wijsheid en meer van dat soort termen, maar als je het 100 mensen vraagt wat ermee bedoeld wordt, krijg je 100 verschillende antwoorden. Het is echt niet zo gek dat ik vraag om uit te leggen wat je ermee bedoelt. Dan weten we tenminste waar we het over hebben en kunnen we tot elkaar komen i.p.v. dat we langs elkaar heenpraten. Ik hoop dat je mijn toenaderingspoging kan waarderen.

 
Een moeder voelt (als ze niet beschadigd is) liefde voor haar kind en het kind voor de moeder. Kinderen (als ze niet beschadigd zijn) worden allemaal geboren met liefde voor de natuur, biofilie genaamd. Dit is de reden waarom kinderspeeltjes bijna altijd dieren zijn. Het is ook de reden waarom de tegenkrachten die ons van onze liefde willen weerhouden zoiets verzonnen hebben als 'Angry Birds'. Wie het geluk heeft in een goede relatie met een medemens te zitten, weet wat liefde is. Je kunt echter ook van een huisdier houden. Het is om die reden dat we rouwen als we een mens of dier verliezen dat ons dierbaar is.

Hoeveel voorbeelden moet ik nog geven? Liefde bestaat! Wat hebben al deze voorbeelden met elkaar gemeen? Verbondenheid. Verbondenheid met de natuur en met de medemens. Wat is spiritulaiteit? Verbondenheid, eenheid. Liefde dus! Dit is de taal van het hart, niet van het hoofd. Als je kiest voor leegheid, een gebrek aan spiritualiteit en dus geen verbondenheid en eenheid, kies je voor een gebrek aan liefde. Dat is de ware illusie, die m.i. voortkomt uit een existentiele angst om te VOELEN.

Wijsheid is mensen in woord en daad helpen herinneren aan onze liefde, eenheid en verbondenheid. Het is lief zijn voor onszelf, voor elkaar en voor de wereld om ons heen. Het is NIET de wereld vertellen dat niets ertoe doet en dat het allemaal niets uitmaakt. Liever niet!

Mike

 
Gaat het hier nu om een gelijk, een duel om elkaar af te maken? Dan spreek je mijns inziens niet vanuit Liefde en Wijsheid. Open staan voor een ander en de discussie durven aangaan op een integer manier is vanuit Liefde je Wijsheid gebruiken. Dit is een kracht die volwassenheid implementeert.

 
Je leest iets met je verstand, terwijl je moet lezen met inleving.

Ik vraag je niks want ik geef alleen wat door.

Er is geen bal terug gespeeld van wat jij zei: "Wat vaaaaag! Wat betekent dit in hemelsnaam? Hoe weet ik zeker dat dit waar is? Wat is Liefde? Wat is Wijsheid? En hoe weet je dat zeker?!?!?!

Nergens is er gesuggereerd dat je wel een erg domme jongen bent.

Je bent bezig als een wetenschapper, die alles wil onderzoeken en weten over hoe dat iets krom of recht of scheef is. Kun je je inleven in iets. Liefde en wijsheid zijn geen starre dingen, en voel je je in je hart nooit opgewekt? Stel je houdt zeer veel (liefde) van zwemmen in de zee, maar op een dag gaat er alarm dat er haaien zwemmen, nou je wijsheid zal dan zeggen, oke vandaag gaan we maar niet de zee in. Maar als je geen wijsheid toelaat maar alleen dronken van liefde voor de zee bent ga je zwemmen ongeacht de haaien. Het ene houdt het andere in evenwicht. Stel je bent zelfloos, nou dan is er dus geen liefde en geen wijsheid, dus geen zelf levendheid, dus of er nou die zee is met de haaien erin of niet als je de zee tegenkomt op je weg ga je er in om die over te kunnen steken, zonder doel of wat dan ook, opgegeten te worden of niet. Gewoon als een levenloze robot.

 
Is liefde nu verbondenheid of eenheid? Of geen van beide? Of een of andere mix? Voor de rest omschrijf je alleen situaties waarin volgens jou sprake is van liefde. Die dragen niets bij aan de definitie van het begrip liefde.

Als jullie het erover eens zijn dat liefde, wijsheid en meer van dat soort begrippen ondefinieerbaar zijn in absolute zin en daarmee ook geen wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan waarheid (dat wat waar is), dan kunnen we er een punt achter zetten en ons veel tijd en moeite besparen.

 
Quote:
Je leest iets met je verstand, terwijl je moet lezen met inleving.



Haha, zodat we om de hete brij heen kunnen blijven dansen? Nee vriend, daar trap ik niet in. Kom maar met mooie verhalen over liefde, wijsheid, het hart en wat al niet meer, maar maak mij duidelijk waar we het precies over hebben, want verwachten dat alles duidelijk is met de volgens jou nodige inleving is je reinste lulkoek. Dan kan iedereen uit zijn nek blijven kletsen en is er helemaal geen sprake van verbondenheid waar Mike het zo hoog mee op heeft.

Quote:
Je bent bezig als een wetenschapper, die alles wil onderzoeken en weten over hoe dat iets krom of recht of scheef is.



Ja natuurlijk. Hoe wil je er anders achterkomen wat waarheid is? Lekker wijs zijn met je liefde en inlevingsvermogen? Kom nou. Wie werkelijk wil weten wat de waarheid is neemt maar met één ding genoegen en dat is de onomstotelijke waarheid. De rest is kletskoek.

Quote:
Kun je je inleven in iets. Liefde en wijsheid zijn geen starre dingen, en voel je je in je hart nooit opgewekt? Stel je houdt zeer veel (liefde) van zwemmen in de zee, maar op een dag gaat er alarm dat er haaien zwemmen, nou je wijsheid zal dan zeggen, oke vandaag gaan we maar niet de zee in. Maar als je geen wijsheid toelaat maar alleen dronken van liefde voor de zee bent ga je zwemmen ongeacht de haaien. Het ene houdt het andere in evenwicht.



Net als Mike omschrijf je veel situaties waarin blijkbaar sprake zou zijn van liefde en wijsheid, maar wat liefde en wijsheid precies zijn laat je achterwege. Kom, voor de draad ermee.

Quote:
Stel je bent zelfloos, nou dan is er dus geen liefde en geen wijsheid, dus geen zelf levendheid, dus of er nou die zee is met de haaien erin of niet als je de zee tegenkomt op je weg ga je er in om die over te kunnen steken, zonder doel of wat dan ook, opgegeten te worden of niet. Gewoon als een levenloze robot.



Ok, dus jij weet hoe het leven ervaren wordt als sprake is van zelfloosheid, maar je hebt nooit in die situatie verkeerd. Hoe weet je dat dan?

 
Jij wilt liefde vastplakken in een iets wat wetenschappelijk moet worden bekeken.

Wat is de waarheid, de waarheid is dat je leeft, en gevoelens hebt. Wat is liefde, liefde is wat je voelt zonder erover te hoeven nadenken.

Liefde is alles omvattend, liefde geeft verbondenheid en eenheid. Waarom omdat liefde naar het geheel kijkt, en met de liefde stijgt de trilling, en die zoeken elkaar op en versterken elkaar.

 
Quote:
Lekker wijs zijn met je liefde en inlevingsvermogen? Kom nou.


Quote:
Ok, dus jij weet hoe het leven ervaren wordt als sprake is van zelfloosheid, maar je hebt nooit in die situatie verkeerd. Hoe weet je dat dan?


Interessante redenatie. Liefde en wijsheid moeten tot in de puntjes worden gedefinieerd i.p.v. ervaren, maar zelfloosheid moet wel worden ervaren en niet worden gedefinieerd. En zo lul je jezelf alsmaar meer in je eigen zelfgehakte wak. Je zit in je kop, Moondust, en dit is verre van 'verlicht'!

Mike

 
Annelynn,

Er valt niet te debatteren met iemand die zich in vaagheden omhult. Ik heb niet de illusie dat ik Moondust kan overtuigen, maar hopelijk prikken de vele actieve en niet-actieve lezers wel door de vage praatjes heen. Ik zie er nl. op toe dat er zo weinig mogelijk bullshit op dit forum wordt gespuit.

En ja, om dat te handhaven moet ik af en toe mijn ego laten gelden. Jongeren vinden mij cool, omdat ik zo 'straat' ben. Ik was inderdaad als kind een straatschoffie en heb voor mezelf leren opkomen. Laatst zei iemand nog tegen mij dat hij af en toe moest laten zien wie hier de pik is. Ik vind dat heerlijke, nuchtere taal! Het is makkelijk om dit banaal te vinden, maar ik houd van simpele, eerlijke taal.

Hoewel ik open sta voor allerlei zienswijzes is dit forum zeker geen vrijbrief om maar allerlei vaagheden te verkondigen. In ieder geval niet zonder dat ik hier mijn zegje over doe! Of, zoals Tanja het laatst verwoordde:

Quote:
Fijn dat je dit forum zo scherp houdt Mike, zonder jou was het saaaaaaaai en zouden we vaak verzanden in eindeloze compromissen.


https://www.fatsforum.nl/topic/mike-donkers-bedankje#post-60967

Mike

 
Quote:
Wat is liefde, liefde is wat je voelt zonder erover te hoeven nadenken.



Dus als ik mijn hand brandt aan een hete pan dan is het liefde wat ik voel?

Quote:
Liefde is alles omvattend, liefde geeft verbondenheid en eenheid. Waarom omdat liefde naar het geheel kijkt, en met de liefde stijgt de trilling, en die zoeken elkaar op en versterken elkaar.



Als Liefde hetzelfde is als Alles. Wat is Alles dan? En als Liefde allesomvattend is, zou het dan niet emer moeten geven dan alleen maar verbondenheid en eenheid? Hoe kan Liefde uberhaupt iets geven of ergens naar kijken als het al allesomvattend is? Welke trilling bedoel je? Trilling waarvan? Wie versterken elkaar precies? Je blijft erg vaag. Zou je gewoon to the point kunnen komen en kunnn zeggen wat het precies is? Dan zijn we klaar.

 
Wetenschapelijk zul je het nooit vinden omdat dat uitgaat van dode materie.

Tel niet de dagen en jaren van de aarde. - Want duizend jaren zijn voor het leven als een enkele dag, maar de gedachten van uw hart worden door het leven geteld!

En een gedachte van liefde is bij het leven meer dan duizend maal duizend jaren en dagen op aarde.........

Wie het leven zoekt in werken en tekenen, die heeft een zeer zware en moeizame taak en kan gauw verlammen onder die grote last, maar wie zoekt in de liefde, die zal het leven als de kracht van al het leven in zich, spoedig en makkelijk vinden.......

In het hoofd zit het koud berekenend verstand, maar in het hart rust de liefde, die je kunt opwekken.............

Daarin bestaat de hoogste wijsheid, dat u wijs wordt door de levende liefde. Alle weten is zonder de liefde niets waard. Daarom: bekommert u niet zozeer om het vele weten, maar wel dat u veel liefhebt, dan zal de liefde u geven, wat geen weten u ooit kan geven...........

Men wordt niet alleen wijs door wat men hoort en dadelijk begrijpt, maar het meest door wat men wel hoort, maar niet begrijpt...........

 
Quote:
Zou je gewoon to the point kunnen komen en kunnn zeggen wat het precies is? Dan zijn we klaar.


We zijn al klaar, want je snapt er werkelijk geen bal van. Ik raad je aan deze twee artikelen te lezen:

https://www.fatsforum.nl/topic/waar...-is-van-het-probleem-en-niet-van-de-oplossing

https://www.fatsforum.nl/topic/spiritualiteit-met-beide-benen-op-de-grond

Quote:
Dus als ik mijn hand brandt aan een hete pan dan is het liefde wat ik voel?


Nee, dan voel je pijn. Duh! Ben je nou zo dom of doe je alleen maar zo? Ik ben er in ieder geval klaar mee!

Mike

 
Mike, voor zover ik dat kan zien zijn jij en Amancay degenen die geen duidelijkheid kunnen geven. De mond vol van eenheid, verbondenheid, wijsheid en liefde, maar niets fatsoenlijk en steekhoudend kunnen toelichten. Wat anders dan gelul in de ruimte is het dan? Pot verwijt de ketel...

Maar goed, tenzij er nog steekhoudende argumenten/toelichtingen komen hou ik het in dit draadje voor gezien. Ik heb er geen lol meer aan.

 
Er is genoeg duidelijkheid gegeven. Maar als je het niet ziet, zie je ook geen steek.

En daar gaan dan je gezochte steekhoudende argumenten/toelichtingen. Op weg naar het zelfloze, het zelfloze heeft niks nodig want er is niks in hem...........

 
@Moondust:

Je moet wel een hoop ellende meegemaakt hebben om "die waarheid" aan te hangen.

Ik heb het idee dat jij zo denkt om jezelf te beschermen tegen gevoelens van pijn, die door negatieve ervaringen in de liefde worden veroorzaakt.En je doodsbang voor je pijn bent.

Dat je door alle gevoelens zo uit te pluizen, dat er niets meer van over blijft, je die pijngevoelens ook niet meer hoeft te voelen.

Dat je daarom ook het idee van "zelfloos" wel aantrekkelijk vindt. "Zelfloos" betekent dan ook pijnloos.Als je zelf niet bestaat en je eigen "ik" naast jezelf zet,

kun je die gevoelens ook naast jezelf zetten.

Je speelt dan wel met vuur. Als je op die manier afstand van jezelf en je gevoelens neemt, zul je zo ook tegen de gevoelens van anderen aan gaan kijken.

Je word dan onmenselijk. Dat schrijf je ook al.

Weet je dat de meeste psychopaten ook zo denken?

Omdat die afstand hebben genomen van hun eigen gevoelens, kunnen ze ook koud blijven voor de gevoelens van hun slachtoffer. Die beredeneren ze dan ook weg.

Wil je zo worden?

Lijkt het je geen beter idee om je pijn te verwerken en te leren omgaan met negatieve gevoelens? En daar boeken over te gaan lezen.

Als mens te gaan leven dus. Want dat ben je tenslotte.

Je bent geen robot.

Als een mens als een robot gaat leven, wordt hij gek in zijn kop!

 
Bambi,

Mooi gesproken. Ik heb het voorsteltopic van Moondust even erbij gepakt en stuitte op de volgende constateringen die ik toen al deed:

Quote:
Of is het zo dat je emotionele blokkades verhinderen dat al die goede voedingsstoffen binnen komen, omdat de cellen muurvast op slot blijven zitten?


https://www.fatsforum.nl/topic/voor...en-spijsvertering-en-energieniveau#post-48143

Quote:
Jij zoekt het in het hoofd, maar je moet het probleem niet willen oplossen op het zelfde niveau als waar het zich manifesteert (Albert Einstein).


https://www.fatsforum.nl/topic/voor...en-spijsvertering-en-energieniveau#post-48176

Mike

 
Het lijkt voor het angstige vastklampende ego inderdaad extreem bevrijdend dat "verlichting" inhoudt dat je lekker niets hoeft te doen en geen zorgen hoeft te hebben, maar dat wat ik hier schrijf is het ook niet en dit is meestal ook de toevlucht van het ego want het ego neemt dan een andere vorm aan, namelijk het verlichte-ego maar het is niet meer dan een soort toevlucht gebaseerd op angst, namelijk angst om op Aarde te leven die vooral in de moderne tijd nou eenmaal hard is en voor deze harde realiteit vlucht je. Volgens het verlicht-ego is er niets aan de hand, hoeft er helemaal niets aan veranderd te worden en is alles prima zoals het is, maar dat is niet meer dan het stemmetje in je hoofd die jou dat wijs maakt en dus leef je nog steeds in je hoofd, maar als je hierin vast blijft hangen dan is dit voor de meeste "spirituele zoekende" veelal een excuus om geen verantwoordelijk te nemen voor hun leven, om maar niet voorbij je eigen veilige comfortgrenzen te hoeven gaan om je angsten of onzekerheid en het onbekende onder ogen hoeven te zien en blijf je gevangen in het web van angst die zich vermomd als spirituele ego die als stemmetje in je hoofd aanpraat dat "er niets is om zorgen te maken want alles is goed zoals het is en er bestaan geen problemen", maar daarmee blijf je gevangen in deze spirituele valkuil zodat je de realiteit waar wij als mensen nou eenmaal te maken hebben niet onder ogen hoeft te zien, dat is vluchten voor de waarheid.

Gezondheid,

 
@Gezondheid:

Ik krijg ook altijd de kriebels van mensen die zo "spiritueel positief" zijn.

Ze voelen nep aan.

Ik wil me ook niet rot voelen. Ik denk de meesten van ons niet. Daarom reageren we ook

vaak zo fel op anderen, als die ons een rot gevoel bezorgen.

En vaak gaan we dan ook nog negatieve dingen in die ander zoeken, om onszelf weer beter te voelen. Dat is ons menselijk overlevingssysteem.

Terwijl, als je die rotgevoelens later toch toelaat en een flinke jankbui krijgt, dan merk je dat het positief uitpakt.

Dan merk je dat het je weer dichter bij jezelf en de liefde voor jezelf brengt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.176
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan