De waarheid niet uit het oog verliezen en toch positief blijven?

Wanneer je iets dramatisch mee maakt word je enorm geconfronteerd met jezelf en daarmee ook met een stukje verleden. Wanneer je daar vervolgens naar durft te kijken, durft te benoemen, durft te ervaren kom je stapje voor stapje verder om in eigen kracht te staan. Een kracht die het drama kan verwerken en je tevens laat zien hoe de wereld in elkaar zit. Ontwaken. Ieder doet dat op zijn manier waardoor zaken je niet voor niets toevallen in dat proces.

De veiligheid van het ego, dat vaak harmonieert met de buitenwereld, kan een belemmering zijn in een zoektocht naar stabiliteit. Ik vind het dapper om iets aan te kaarten dat zeker weerstand oproept in een discussie zoals deze.

Oordelen over en weer is geen discussie maar een duel die er voor moet zorgen dat er een winnaar uit moet komen. Er is veel felheid in deze discussie waardoor begrip ver te zoeken is.

Liefde heeft met perfectie te maken. Dan kan je zien dat imperfectie jou iets brengt om je wijsheid te gebruiken. Liefde geeft dus Wijsheid om te zien dat alles perfect is. Juist de imperfectie is perfect. Het weerspiegelt altijd iets van jezelf dat nooit op een ander geprojecteerd mag worden.

 
Bambi,

Het is geen schande om gevoelens te hebben, toch? :-)

Quote:
Terwijl, als je die rotgevoelens later toch toelaat en een flinke jankbui krijgt, dan merk je dat het positief uitpakt.

Dan merk je dat het je weer dichter bij jezelf en de liefde voor jezelf brengt.


Ik moet even aan Indiaanse wijsheid denken en Indianen spraken erover dat wij allemaal een innerlijke familie beschikken.

Wij hebben allemaal een innerlijke familie in ons. Het innerlijke man en innerlijke vrouw maar ook het innerlijke jongetje en het innerlijke meisje.

Deze laatste twee genoemden zijn onze innerlijke kinderen. Ook een man heeft dus een innerlijke meisje en een vrouw heeft ook een innerlijke jongetje. Omdat de meeste mensen verreweg van volwassen zijn en niet geleerd hebben met hun gevoelens/emoties om te gaan, is het vooral dat innerlijke meisje waar meeste mannen en vrouwen ermee worstelen, omdat innerlijke meisje een emotioneel wezen is. Het innerlijke meisje heeft met gevoelens en verbondenheid te maken, laat nou net de gevoelens zijn waar bijna iedereen zijn best doet om die te onderdrukken, het arme meisje in ons en vandaar ook meisjesonderdrukking in deze wereld.

Als ik de hedendaagse mensen om mij heen zie, maar ook nadat ik stukje van Eve Ensler gezien heb, zie hier http://www.ted.com/talks/lang/nl/eve_ensler_embrace_your_inner_girl.html

Moet ik toch tot conclusie komen dat erg veel mensen vooral bang zijn voor hun innerlijke meisje, want op deze wereld wordt alles op alles en met grof geweld afgeleerd om een meisje te zijn, ik bedoel meisje DURVEN te zijn want het lijkt wel alsof de hele wereld erg doodsbang voor het meisje is, met haar onbevangenheid als hoofdeigenschap, een meisje DURFT zomaar ONBEVANGEN te huilen als ze slecht in haar vel zit, ook als ze midden in de winkelcentrum bevindt, ook DURFT zij zich kwetsbaar op te stellen en het meisje DURFT zonder zorgen iets te zeggen wat ze mooi maar ook wat ze heel lelijk vindt.

Zie jij een grote stoere vent en zelfs een volwassen vrouw dit doen? praten over gevoelens maar vooral ook onbevangen daarmee omgaan? Huilen als je verdrietig bent en beven als je bang bent ipv dit met geweld te onderdrukken, omdat we geleerd hebben en zo geconditioneerd zijn dat dat een teken van zwakte is, maar dat is het zeker niet.

Kwetsbaarheid IS kracht en maakt ons menselijk! Kinderen zijn net echte mensen en volwassenen zijn net robotten zo lijkt het wel.

Wie is hier dan onzeker, de hedendaagse stoere man/vrouw die met alle geweld hun gevoelens probeert te onderdrukken of het kleine meisje die onbevangen is en geen schaamte kent zodra zij moet huilen, zelfs op vreemde plaatsen? Een meisje maakt bij mij een veel zelfverzekerder indruk dan de meeste sportlui die ik op sportschool aantref, die meestal juist keihard voor zichzelf zijn en daardoor extreem ernstig geblokkeerd zijn.

Een meisje DURFT zich te overgeven aan gevoelens en geraakt ook veel gemakkelijker emotionele blokkades of spanningen snel kwijt, maar de gemiddelde hedendaagse man en vrouw kropt zijn/haar gevoelens van angst en verdriet juist op en raken daardoor juist overspannen. Daarom vind ik die feministe Eve Ensler best een wijze vrouw want ik heb bij haar niet de indruk dat zij op mannenhaat uit is zoals dat bij sommige feministen wel het geval is, zij lijkt mij een iemand die echt naar evenwicht streeft.

Ik vertel dit graag, omdat het ook zo kinderlijk eenvoudig is om jezelf te zijn, maar volwassene mensen maken zichzelf graag zo erg moeilijk, daarom kunnen we ook zo erg veel van kinderen leren, maar het is vooral dat innerlijke meisje in ons omdat we van jongs af aan geleerd hebben met alle geweld onze gevoelens te onderdrukken. Je zou kunnen zeggen dat volwassene mensen angstiger en onzekerder zijn dan kinderen want kinderen zijn nog onbevangen, ook als ze iets moeten doen waar een volwassen iemand misschien wel bang van wordt.

Herinner je het meisje Laura Dekker die wereld rond is gaan zeilen?

Je moest eens weten wat voor gigantisch jaloezie en boosheid dat veroorzaakt heeft bij heel veel Nederlanders en ook alles eraan deden om haar te kleineren, dat begon zelfs al voordat Laura Dekker de wereld in mocht rondzeilen, dat is allemaal omdat Nederlanders het niet kunnen hebben dat een meisje zo gedurfd maar volkomen in haar onbevangenheid de wereld rond is gaan zeilen.

Dit vind ik allemaal zo fascinerend :-)

Gezondheid,

 
Aanvulling op vorige reactie:

Hoe wij met onze innerlijke familie(man, vrouw, jongetje en meisje) omgaan, zo gaan wij ook met mensen in uiterlijke wereld om. Dat is de Indiaanse wijsheid waar ik over heb.

 
Ik weer me van angst en leef in liefde en vertrouwen, of ik trek me op aan liefde en vertrouwen en leef in angst. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt maar beide hebben met elkaar te maken.

Als angst een illusie was dan was er dus niets. Dan was liefde en vertrouwen ook een illusie. Aangezien er twee kanten zijn leven wij.

We zijn dus in beweging en dat houdt ons in leven.

Het niets kan fijn zijn maar dat er niets is is uiteindelijk een illusie. Anders zou de beweging stil vallen.

Het is een eindeloos verhaal, want het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Zolang de mens maar gelooft dan is het goed dan is er beweging. Geloof je in niets en zelf niet in je zelf dan ga je dood.

 
Ik heb ook een tijdje in mijn zoektocht zgn Advaita teksten gelezen.

http://www.spiritualiteitadvaita.nl/

Ik kreeg er letterlijk de kriebels van.

Maar volgens Advaita aanhangers zou mijn ego dan protesteren omdat "ik" niet besta. :?

Een cursus in wonderen is trouwens ook zoiets.

Toen ik een keer las dat opkomen voor de natuur zinloos was omdat alles een illusie is en geschapen door het ego gingen bij mij alle alarmbellen af.

 
''Als je grondig gaat kijken naar wat het leven werkelijk is in plaats van het te interpreteren (100% kans op misinterpretatie), dan zal je gaan zien dat het allemaal geloof is wat ons de das omdoet. We geloven dat plastic slecht is, we geloven dat dood en verderf slecht is, en geloven nog ontzettend veel meer en daardoor zien we niet meer dat het een perfect functionerend geheel is''

Moondust wat doe jij eigenlijk nog hier??? je zegt dat het allemaal niet uitmaakt wat je eet denk jij dat MARGARINE bij een perfect functionerend geheel hoort

ben je niet goed???

''Je erom drukmaken is een doodlopende weg, je komt er nooit uit. De enige weg is jezelf vrijmaken van alle beperkende overtuigingen van het ego. En zo kan ik eindigen met het cliché "Een betere wereld begint bij jezelf". De wereld is al perfect, nu jij nog.''

De wereld is verre van perfect doe je ogen open.

''Alle beperkingen waar we als mens mee te maken hebben komen uit een en dezelfde bron.....het ego. Ik kan je in dezen de boeken van Jed McKenna zeer aanbevelen. Hij rekent af met alle bullshit en brengt je naar de kern. Met name het derde boek over Menselijke Volwassenheid is erg interessant. Klinken de boektitels van deze man je zweverig, ik kan je verzekeren dat het juist anti-zweverig is. Het heeft mij bevrijd van een hoop "afhankelijkheid" waar het ego mij gek mee maakte.''

Dit klinkt als de Egoïstische hedendaagse maatschappij waar we in leven.

Je lijkt wel op een persoon die zich volgooit met allemaal troep en dan zegt ik maak me toch nergens druk om en vlees koopt zonder te kijken waar het vandaan komt wat is dat voor een zieke geest DAT IS PAS EGO / Egoïstisch

Ik snap echt niks van jou teksten.

 
Wanneer je iemand niet begrijpt oordeel of veroordeel dan niet!

In deze discussie is er geen begrip en iedereen wil begrepen worden. Waarom, is de vraag die ieder voor zich kan stellen! Frustraties is altijd iets van jezelf. Wanneer iets je raakt mag je een spiegel voor houden!

We hebben het hier over Kwetsbaarheid, Liefde, Kracht, Vertrouwen en Wijsheid!

Een ieder kan leren van de ander wanneer je daar open voor durft te staan. Zeker ook voor @Moondust en mijns inziens begrijpt hij dat wel. Ik had wat meer respect verwacht van mensen die zo goed bezig zijn met goede voeding voor zichzelf.

 
Charade,

Quote:
Als angst een illusie was dan was er dus niets. Dan was liefde en vertrouwen ook een illusie. Aangezien er twee kanten zijn leven wij.


Als je van angst, boosheid en verdriet bevrijdt bent dan blijft er niets over en dat "niets" is liefde, dat is wie wij diep van binnen allemaal in wezen ook zijn en dat is hoe wij met alles en iedereen verbonden zijn. Angst is illusie maar liefde is dat zeker niet want dat is wie wij zijn.

Gezondheid,

 
Annelynn,

Nee hoor, ik mag ook een ander een spiegel voor houden. En het is niet mijn taak om noodzakelijk aardig gevonden te willen worden. Er is ook zoiets als 'tough love'. Moeder Natuur leert ons ook soms harde lessen, ook zij is niet altijd een aardige moeder. Ik vind dat er keihard moet worden opgetreden als de 'bullshit radar' mijlenver uitslaat! Liefde is waarheid en alles wat dit tegenspreekt is een vijand van de waarheid en dus van liefde...

Mike

 
Juist ja, de helende kracht van de werkelijkheid noem ik dat.

Zie de waarheid onder ogen en je heelt. En om de waarheid te kunnen zien, in een spiegel of door naar jezelf te durven kijken, moet je helder zijn.

En helder kun je niet zijn als je aan de koffie, koolhydraten, suiker, alcohol of andere drugs zit. Andersom gedacht. Wij gebruiken verslavende middelen om de waarheid niet onder ogen te hoeven zien en niet geconfronteerd te hoeven worden met onze innerlijke pijnen!

 
@Annelynn

Ikzelf ben christelijk.

En in de Bijbel staat dat God liefde is en de duivel haat (dus liefdeloos)

Als je vanuit dat oogpunt kijkt, kun je zien hoe het met de wereld gesteld is.

De liefdeloosheid groeit.

En mensen gaan gevoelens van liefde ontleden, om dan tot de conclusie te komen,

dat liefde niet bestaat.

Dan doe je jezelf tekort en ook de mensen om je heen.

Vanuit dat oogpunt heb ik @moondust proberen te waarschuwen.

En ik heb hem verteld, waarom hij naar mijn mening "die waarheid" aanhangt.

Dat is geen oordelen of veroordelen.

We hebben als mens ook de plicht (uit naastenliefde) om een ander te helpen en te waarschuwen.

 
De wereld is perfect kan kloppen, want anders waren we er niet. Goed of fout bestaat niet.

Maar het geen wat wij mensen kapot maken noemen we fout, terwijl dat we juist de mens lief moeten hebben. Dus aan de andere kant klopt die perfecte wereld niet maar steven we er wel naar.

Het is maar net hoe je er naar kijkt. Als we allemaal denken dat we perfect waren dan was er dus niets en gingen we dood. Mensen zijn nu eenmaal goed en fout om alles in beweging te houden.

Ik geloof in christus en dus in het tegen overgetelde van niets. Niets is dood en geloof is leven.

 
Annelynn ONZIN ik ben ontzettend blij dat de natuur KEI EN Kei hard kan zijn want anders leefde ik nu nog in onwetendheid en was ik anders nooit op dit forum beland

ziekte is een leerproces dat je kan helpen om weer gezond te worden, het leven is 1 groot leerproces.

 
Volgens mij zijn we juist hier op deze aarde in onze persoonlijke vorm om ervaringen op te doen, niet om ons ervan te distantiëren.

Leer jezelf kennen, niet ontkennen.

 
Precies!!

Een zijn met de natuur is in harmonie zijn met jezelf en daarmee ook naar anderen. De natuur is perfect wanneer je kan zien, horen en voelen. Zo ook met de mens. De wereld die ons een spiegel voor houd, de imperfectie van de wereld, zodat de mens kan streven naar perfectie. Was er geen imperfectie dan is er ook geen perfectie. Dus imperfectie is perfect.

De weg naar Wijsheid is dan ook, leren stil zijn (stil zijn is de weg) werkelijk te luisteren en van daaruit te zien hoe je spreekt, denkt en handelt. Het is verantwoording nemen in alle dingen waar je tegenaan loopt.

"Eenvoud is niet het kenmerk van de beginner, het is de duur bevochten stempel van de meester."

 
robinAlexander wrote:
Ik snap echt niks van jou teksten.



Alhoewel het jammer is (voor mij dan), ben jij - als ik goed heb geteld - de ENIGE die bereid is dat toe te geven. Alle anderen hebben zich in blindheid gestort op weerlegging van dingen die zij blijkens hun reactie niet hebben begrepen. Ik ben een les wijzer en daar dank ik alle betrokkenen voor.

 
Moondust,

Ik heb je echt verkeerd ingeschat! Wat een kracht straal je met zo'n reactie uit, WAUW! :D

Dat bedoel ik nou met kracht van het innerlijke meisje(eerder reactie van mij op deze pagina), het is de kracht die verstand ver te boven gaat!

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan