De wereldbevolking voeden op basis van biologische, kleinschalige voedselproductie

Hoe vaak krijgen we niet te horen dat machtige bedrijven en leiders de dingen doen die ze doen omdat er veel geld aan te verdienen is? Niet waar! Met de natuur meegaan is economisch veel voordeliger dan er tegenin gaan:

http://healthydebates.com/report-organic-farmers-make-considerably-more-money-than-their-conventional-counterparts/

Het zijn de op subsidies gebaseerde international handelsverdragen die foute handel en politiek winstgevend maken. Er is dus iets veel sinisters aan de hand dan geld alleen: een satanische depopulatie-agenda!

Mike
 
hoi Mike, ja met de natuur meegaan: dat ondersteunt mens, dier en plant op deze aarde het meest. Maar dat lijkt inderdaad jammer genoeg niet de bedoeling.
Vaak hanteert men het argument dat biologische voeding minder volumineus is dan die afkomstig van de officiele pesticiden en/of gmo-landbouw.
Of zelfs dat biologische landbouw en wetenschap niet samen zouden gaan, wat kul is.
Volumineus is biologische landbouwvoeding inderdaad minder dan de producten van de reguliere landbouw, echter, biologische landbouwvoeding is vaak wel veel voedzamer.
Voedzaamheid of de gezondheid van de consument schijnt vaak/telkens geen enkele rol te hoeven spelen in de argumentatie over goede voeding.
http://bit.ly/1Grz95Z tien-redenen-waarom-we-geen-genetisch-gemodificeerd-gentech-voedsel-nodig-hebben/
 
Voor mij wordt het in elk geval steeds duidelijker dat we verkeerd bezig zijn. Dat wist ik al wel langer natuurlijk, maar hoe beter je kijkt hoe minder je er omheen kan dat de huidige landbouwmethode een doodlopende weg is.
Over wat ik bij bioboeren zie, ben ik ook nog niet gelukkig mee. En als ik in de winkel zie hoe mooie bd-producten vernachelt kunnen worden, is in die wereld ook nog niet echt het licht overal aan.
Zoals we moeten leren te luisteren naar wat ons lichaam nodig heeft, zo moeten boeren ook leren te luisteren naar hun vee en hun bodems.
Heel veel moeten afleren en heel veel moeten leren. Maar dat geldt voor ons allemaal hier. Fijn dat je dit forum aan ons geeft Mike!
 
http://www.permaculture.co.uk/news/...-farming-outperforms-conventional-agriculture
30 Year Old Trial Finds Organic Farming Outperforms Conventional Agriculture
Permaculture magazine

Wednesday, 10th June 2015
Is organic farming more resilient, higher yielding, more energy efficient and more profitable? The Rodale Institute's latest report of a 30 year trial says it is. Read the full report free here. http://rodaleinstitute.org/assets/FSTbooklet.pdf



The Farming Systems Trial (FST)® at Rodale Institute is America’s longest running, side-by-side comparison of organic and chemical agriculture. Started in 1981 to study what happens during the transition from chemical to organic agriculture, the FST surprised a food community that still scoffed at organic practices. After an initial decline in yields during the first few years of transition, the organic system soon rebounded to match or surpass the conventional system. Over time, FST became a comparison between the long term potential of the two systems.

After a 30 year side-by-side trial, the Rodale report shows:

Organic yields match conventional yields.
Organic outperforms conventional in years of drought.
Organic farming systems build rather than deplete soil organic matter, making it a more sustainable system.
Organic farming uses 45% less energy and is more efficient.
Conventional systems produce 40% more greenhouse gases. Organic farming systems are more profitable than conventional.



Although the Rodale Institute Farming Systems Trial is America’s longest-running side-by-side comparison of organic versus conventional farming, a number of universities have established long-term trials over the years. Between them all, they know that organic agriculture is more profitable, builds more soil fertility over time, and can yield just as much as conventional systems.

"As we face uncertain and extreme weather patterns, growing scarcity and expense of oil, lack of water, and a growing population, we will require farming systems that can adapt, withstand or even mitigate these problems while producing healthy, nourishing food. After more than 30 years of side-by-side research in our Farming Systems Trial (FST), Rodale Institute has demonstrated that organic farming is better equipped to feed us now and well into the ever changing future."
 
De nieuwste propaganda van de GMO-lobby:

Met biologisch voedsel kun je de armen van de wereld niet voeden, daarvoor hebben we GMO's nodig:

http://wakeupfromyourslumber.com/the-pro-gmo-lobbys-latest-scapegoat-organic-farming-is-starving-the-poor-monsanto-can-save-the-world-from-hunger/

Mike
 
hoi Mike met het Rodale-lange termijn -30 jaar!- onderzoek (zie bericht vlak voor jouw bericht) is wat mij betreft voor eens en altijd wetenschappelijk vastgesteld dat biologische landbouw meer oprbrengt en energie-efficienter is dan pesticiden en gmo-landbouw. Dit nog afgezien van de schadelijke effecten van gmo- en pesticiden en monocultuurlandbouw voor onze gezondheid en voor de vruchtbaarheid van de aarde. Ik wil het Rodale-onderzoek nog eens naar het Nederlands gaan vertalen. Tja, niet dat ik denk dat dat gegeven de Monsanto-machine zomaar stopt. Maar voor de bewustwording van onze medemens helpt zo'n onderzoeksuitkomst wel.
 
Van vroeger ken ik het fantastische oergeluid van de veldleeuwerikken.
Tja, maar er is niet veel meer over van de toenmalige veldleeuwerikpopulatie.
In Oost-Groningen probeert men nu via een proef door minder vaak te maaien, de populatie veldleeuwerikken weer terug op peil te krijgen...

Omdat het in deze rubriek eerder ging over weidevogelbeheer:
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=150469
Experiment tegen doodmaaien van duizenden veldleeuweriken

Geplaatst: 16:32 uur, donderdag 18 juni 2015

In Oost-Groningen is een proef gestart met een methode die het massaal doodmaaien van veldleeuweriken moet voorkomen.

In de jaren '70 waren er nog ongeveer een miljoen broedparen van deze vogel in Nederland.
Onder meer door de steeds intensievere veehouderij en het verdwijnen van bloemrijke akkers is dat aantal hard gedaald. Nu zijn er nog 30.000 paren over. Het grootste deel daarvan nestelt in Groningen en Drenthe.

'Als er niet snel iets gebeurt zal het aantal snel verder teruglopen' zegt Henk Jan Ottens van de Werkgroep Grauwe Kiekendief.

Levensgevaarlijk
Veldleeuweriken nestelen graag in graan, maar als dat te hoog is wijken ze uit naar grasland. Daarvan is, onder meer door het afschaffen van het melkquotum, steeds meer beschikbaar.
Maar dat grasland is levensgevaarlijk voor de jonge vogels.

15.000 dode kuikens
Ottens: 'Op dit moment worden er ieder jaar alleen in Groningen al ongeveer 15.000 duizend jonge veldleeuweriken uitgemaaid' . Met uitgemaaid bedoelt hij de vernietiging van kuikens tussen de scherpe bladen van maaimachines.

Massaslachting
Melkveehouders maaien in de zomer hun gras ongeveer om de maand om het te kunnen voeren aan hun koeien. Maar veldleeuweriken hebben ongeveer 45 dagen nodig om hun jongen groot te brengen. Dat betekent iedere keer weer een massaslachting als het gras wordt gekortwiekt.
Tijdens de proef in Oost-Groningen wordt er op grote stukken grasland om de 45 dagen gemaaid in plaats van om de maand. De melkveehouder krijgt hier een vergoeding voor.

Zenders
De werkgroep Grauwe Kiekendief onderzoekt of het broedsucces hierdoor groter wordt. Daarvoor zijn volwassen en jonge veldleeuweriken met zenders uitgerust. Zo kan worden gevolgd waar en wanneer de vogels gaan broeden en of het hen lukt de jongen groot te brengen.
 
Interessant verhaal op zich hieronder dat insecten door bepaalde schimmels op planten kunnen worden uitgeschakeld. Maar bijv. bijen wil je toch juist aantrekken en dat zijn ook insecten...

Deze man heeft een patent dat een grote bedreiging vormt voor Monsanto en de wereld kan veranderen

jun 19, 2015

In 2006 kreeg de vooraanstaande mycoloog Paul Stamets een patent waar vrijwel geen ruchtbaarheid aan is gegeven. Waarom niet? Directeuren uit de pesticide-industrie zeggen dat het patent betrekking heeft op ‘de meest ontwrichtende technologie die ze ooit gezien hebben’. Ontwrichtend voor de industrie, wel te verstaan.

Wat heeft Paul ontdekt? De mycoloog heeft uitgevogeld hoe hij de creaties van moeder natuur kan gebruiken om te voorkomen dat insecten gewassen aantasten. Hij heeft insectendodende schimmels dusdanig veranderd dat ze geen sporen produceren. De schimmels trekken insecten aan, die vervolgens van binnenuit zelf veranderen in schimmels.

Het patent kan een revolutie teweegbrengen in de landbouw, als het de massa weet te bereiken. De chemische bestrijdingsmiddelen van een bedrijf als Monsanto, die als een deken over de weilanden van boeren liggen, worden bijvoorbeeld gelinkt aan de sterfte van bijen, hommels en vogels. Er is behoefte aan nieuwe manieren van gewasbescherming, voordat het te laat is.

Monsanto boekte in 2014 een omzet van 16 miljard dollar. Je kunt er dus vergif op innemen dat het bedrijf er alles aan zal doen om die geldstroom op gang te houden. Des te meer mensen op de hoogte worden gebracht van de negatieve gevolgen van landbouwgif, des te groter de druk wordt om veranderingen door te voeren.

Als mensen zich massaal bewust worden van de voordelen van duurzame, natuurlijke en biodynamische landbouw, en genetisch gemodificeerde gewassen en de petrochemische industrie steeds meer de rug toekeren, worden de landbouwreuzen langzaam maar zeker gedwongen om hun bedrijfsmodel aan te passen.

Je kunt hier http://www.fungi.com/about-paul-stamets.html meer informatie vinden over het patent van Paul Stamets. http://time2wakeup.me/deze-man-heef...mt-voor-monsanto-en-de-wereld-kan-veranderen/ via http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/260615.html
 
Uit nieuw Zwitsers onderzoek blijkt dat zowel de biodiversiteit
als de werkzaamheid van bepaalde bodemorganismen groter is in
bodems met biologische teeltmethoden, waar vergeleken met
conventionele methoden minder verstorende bodembewerkingen
worden toegepast.

De belangrijkste organismen in de bodem zijn de mycorrhiza:
een symbiose tussen schimmeldraden en plantenwortels die de
planten helpt bij hun voedselopname. Dit illustreert de invloed van bodembewerkingen zoals ploegen op de bodemdiversiteit en op de ecosysteemdiensten die hieruit voortvloeien.


Bodemleven is belangrijk voor het transport van voedingsstoffen
en de veronderstelling is dat er meer kunstmest nodig is als
het bodemleven afneemt. Mycorrhiza zitten in de wortels van
de meeste landplanten, inclusief landbouwgewassen en zij helpen
deze planten te voorzien van voedingsstoffen. Ze kunnen echter
gevoelig zijn voor ingrijpende landbouwtechnieken als ploegen
en andere bewerkingen die de bovenste bodemlagen verstoren.
http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/biologisch2.html via http://www.leefbewust.com/columns/030715.htm
 
Ze werkten in Berlijn en New York, in de media, als model, als goedbetaalde ingenieur, of bij een bevlogen ngo. Maar ze gaven alles op om met hun handen in de grond te wroeten. dS Weekblad gaat op bezoek bij vier jonge vrouwen die zijn beginnen bioboeren.

Ruth Selleslaghs (31) studeerde vorig jaar af als biolandbouwer bij Landwijzer. Voordien had ze vier jaar gewerkt en gestudeerd in Berlijn, daarna was ze naar Gent getrokken om er coördinator te worden van de Liga voor Mensenrechten. Het leek de geknipte job voor haar, een politieke wetenschapper die wist dat er werk was aan de wereld. ‘Maar ik kreeg het gevoel dat ik niets kon veranderen, hoeveel energie ik er ook in stak. Ik moest iets anders doen', zegt ze in dS Weekblad.

In haar lichting studeerden vorig jaar 18 jonge bioboeren af. Mensen tussen 20 en 50, die vaak goed op weg waren in een andere sector, zoals Ruth, maar aangezogen werden door het land. Hun aantal neemt toe. Vorig jaar verdubbelde Landwijzer zijn capaciteit, van twintig naar veertig studenten per jaar, en in september breidt het zijn aanbod in Antwerpen uit met een opleiding in Gent.

‘Voor ik landbouw ging studeren, ben ik eigenlijk maar zelden op boerderijen geweest’, zegt Ruth. ‘Veel mensen zien een bioboerderij als iets heel romantisch. Dieren, een kampvuur, een boom met een schommel. Maar zelf was ik er niet mee bezig. Pas toen mijn werk bij de Liga aan me begon te knagen, leerde ik de CSA-landbouw (Community Supported Agriculture) kennen: kleinschalige ecologische landbouwbedrijven die voor een vaste, geëngageerde groep klanten uit de buurt werken. Rond Gent liggen enkele CSA’s en ik wou er wel klant worden. Op een van hun websites zag ik een link naar Landwijzer. Plots besefte ik dat dat ook voor mij een optie was. Ik heb de opendeurdag bezocht en ben er dan maar ineens voor gegaan.’ http://www.standaard.be/cnt/dmf20150625_01748555?_section=61633980 via http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/030715.html

 
How Regenerative Agriculture Can Go Large-Scale, with the Help of Chickens
July 19, 2015


Dr. Mercola & Reginaldo Haslett-Marroquin on Regenerative Agriculture
Published on Jul 15, 2015

By setting up a system where you use sprouted grains and give your chickens access to whole small grains such as camelina, flax, oats, barley, wheat, and amaranth (not soybeans or corn), you provide them with plenty of healthy protein. By sprouting the grains, you increase not only the available protein, but also the minerals, amino acids, and digestive enzymes, which are critical for the health of the chickens’ gut flora.

“That is how we grow chickens,” Reginaldo says. “They still have ground feed, but we can select non-genetically modified feeds. In our case, focusing the diet on whole small grains, we can more easily convert our system to meet organic standards, as long as the consumers are willing to pay for that extra cost that organic feeds demand.



In a poultry-centered regenerative system, tall grasses and trees perform the protection function instead—in addition to optimizing soil temperature and moisture content, extracting excess nutrients that the chickens deposit, bringing up valuable minerals from below the soil surface, and being a high-value perennial crop.

the agronomical engineering process wasn’t really just about protecting the chickens while we fatten them or reared them to lay eggs, it was about building a system that regenerates itself

“Not only is it the small farmer who is going to feed us in the future, but they are the only ones who grow food for the purpose of feeding people. The conventional system does it for money; its purpose is not to deliver healthy foods for people at all. It wasn’t designed for that, but rather for a whole different purpose. How do we remove some of this negativity to [regenerative farming]? We need to make sure that whatever blueprint we come up with is applicable to a large scale, if that’s what you want to do.

“I believe that at the end of the day, the consumers created the system and sustain what we have today. Without consumers, the corporation doing the wrong thing is nothing. It starts there, and that’s how we’re going to eventually change the system. In other words, waking up and realizing for example that our food is probably even more important than even our individual liberties. This is the kind of framework that we have to keep putting in front of us as a way to wake up to the power and the responsibility we have as consumers.

You can have all the freedom in the world but if you don’t have food, you’re nobody. That’s why I believe it was a huge mistake to let our food system to become corporatized. We should have never allowed that to happen. Now that we did, it is also our responsibility to bring back the ownership and control to a new level and set of ethical standards from where we can produce and have access to the foods that we actually need.”

Claiming that we don’t know how to change the world of food, it’s no longer an excuse. We’re doing it.”
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/07/19/poultry-centered-regenerative-agriculture.aspx?e_cid=20150719Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20150719Z1&et_cid=DM82002&et_rid=1040659497

Transcript van dit interview: http://mercola.fileburst.com/PDF/ExpertInterviewTranscripts/Interview-ReginaldoMarroquin-RegenerativeAgriculture.pdf
 
B.s.-factor in onze brainwash-media: "Maar geld is hier niet de oplossing. De problemen zitten diep verankerd in de Franse veehouderij zelf. De prijzen zijn niet alleen zo laag omdat er in de hele keten van dier tot karbonade te weinig geld gaat naar de boeren. Het komt vooral omdat de Franse boeren erg hechten aan hun kleinschaligheid en die staat een efficiënte bedrijfsvoering nogal in de weg." http://nos.nl/artikel/2048696-franse-boerenacties-krijgen-een-ander-gezicht.html
 
Haha, had ik ook gelezen Lievergezond.
Dat vond dhr. Blom natuurlijk niet in het algemeen aanvaarde globalisatie-plaatje passen.
 
De NOS is een verschrikkelijk propagandakanaal. Kleinschaligheid is de vijand van de Agenda 21-politiek, omdat boeren zich zo onttrekken aan de ecofastische druk van de Staat en dat is niet 'efficient'. Merde!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.152
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan