Dank voor jullie inbreng, Dorothe en Thijs. Het gaat allemaal veel dieper, het begint allemaal met de beweegredenen om dergelijke 'alternatieve' platforms op te richten in hun huidige vorm. Deze komen voort uit het bewustzijn van de personen zelf, dit is waar ze zelf zitten en op deze golflengte zit hun publiek ook.
Wat hebben Blckbx, Cafe Weltschmertz en Trueman Show met elkaar gemeen? Ze nodigen allemaal 'gerenommeerde' gasten uit, mensen met een titel of vanuit een bepaalde denkstroming, auteurs van boeken etc. Er is dus een hang naar 'autoriteit', niet alleen vanuit hun publiek maar ook van de oprichters zelf. Hiermee verlenen ze zichzelf plaatsvervangend autoriteit. Julian bewijst dat er nog veel mensen rondlopen, ook in de alternatieve wereld, die 'experts' hoog hebben zitten. Ik heb dat in het verleden ook wel 'stoffige professorensyndroom' genoemd, een variant op het 'wittejassensyndroom' dat ik jaren geleden al zag in de voedingswereld.
Ik bespeur bij types als Flavio twee grote drijfveren, angst en ambitie. Dat Flavio bereid is om compromissen te treffen blijkt wel uit het feit dat zijn vrouw hem vorig jaar heeft
verbannen naar zijn werkkamer, omdat hij teveel met 'complotten' bezig was. Wie weet is dat inmiddels zijn vaste woon/werkruimte geworden, want hij heeft in een later stadium losgelaten dat zij er nog steeds zo in staat. Flavio kan het fort thuis dus maar nauwelijks bij elkaar houden en hieruit speelt angst om alles te verliezen. Reken maar dat hij dit meeneemt in zijn werk, deze man is niet nietsontziend, geen olifant door de porceleinkast.
Maar er is ook ambitie om tot de 'groten' in de alternatieve wereld te behoren, de nieuwe mainstream als het stof straks is opgetrokken. En daarvoor moet je heulen met de vijand, anders delf je het onderspit. Voor mij is het zonneklaar dat Flavio dat getal van 25.000 heeft genoemd onder zware druk van de autoriteiten en dat de heli om die reden pas ook zo laat mocht opstijgen. Als hij echt ballen had gaf hij dat toe, maar hij wil te hard het 'maken'. Idem met Weltschmertz, Jorn en al die lui, ze zijn allemaal bereid om knievallen te doen om te komen waar ze willen zijn.
Het heeft dus alles te maken met de mentaliteit van de makers zelf en kennelijk sluit dit aan bij een groot publiek, dat wars is van 'extreme' meningen en feiten. Deze 'veilige' weg zal hen uiteindelijk nekken, want wij 'wappies' prikken hier dwars door heen. Alleen de naakte waarheid zal zegevieren, dit soort slappe hap zeker niet!
Mike