Week 15 in mijn nieuwe alcoholvrije bestaan, weer tijd voor een nieuwe driewekelijkse update.
Ik heb stap 1 en 2 van de AA succesvol doorlopen. Ik besef nu ten volle dat ik machteloos ben over alcohol en dat deze machteloosheid mijn leven stuurloos heeft gemaakt. Als de samenleving mij niet voortdurend in het gareel had gehouden was het al veel eerder slecht met mij afgelopen. Door het coronatijdperk werd pijnlijk duidelijk dat ikzelf geen controle kan uitoefenen over mijn verslavingsgedrag. Dit leidde vervolgens weer tot gestoord gedrag (zelfbedrog, anderen bedriegen, dezelfde patronen herhalen en andere resultaten verwachten), wat mij tot de onvermijdelijke conclusie brengt dat ik dit niet alleen kan fixen. Ik ben nu klaar voor de derde stap: mijn leven en wil overgeven aan mijn Hogere Macht zoals ik deze begrijp. Alleen een spirituele ontwaking die ik diep van binnen voel kan mij behoeden voor een terugval.
Voor jullie forumleden ook goed om te lezen dat ik heb nagedacht over mijn forum en mijn manier van omgang met forumleden, vooral in het verleden. Vooral de periode 2013-2014 is interessant om op in te zoomen. Eerder deze week wees naief mij nog op een ongenuanceerde uitspraak die ik in die tijd deed. Zelf zag ik dat natuurlijk anders, ik dacht volkomen in mijn gelijk te staan, ik zou wel eens even zeggen hoe het zit en een knappe jongen/meid die mij omver wist te lullen. Ik heb veel van dit soort gedrag vertoond in die twee jaren en vond mijn gelijk toen belangrijker dan mijn geluk. Het waren ook twee jaren waarin ik regelmatig veel dronk.
Dit viel weer samen met het succes dat ik van mezelf had gemaakt binnen de Gezond Verstand Avonden. Ik was samen met Frits van der Blom een van de spreekkanonnen in dat circuit en ik crosste 2-3 avonden per week het hele land door om te komen spreken, met name over Weston Price-voeding. Daarnaast had ik nog mijn werk als docent en stond ik in het weekend op het podium muziek te maken. Kortom, ik was jarenlang de kaars aan twee kanten aan het opbranden.
Drank was mijn medicijn tegen stress, maar dit moest natuurlijk een keer fout gaan. Dit gebeurde in juli 2015, toen ik het ziekenhuis belandde met een CVA, waar ik godzijdank bijzonder goed uitgekomen ben. Voor mij een teken dat God plannen met mij heeft waar ik een helder hoofd bij moet zien te houden. Toch greep ik weer naar de alcohol en ik begrijp nu dat dit het is geweest wat al die tijd tussen mij en mijn Hogere Macht in heeft gestaan. Ik heb het vaker geschreven: alcohol voedt het ego en EGO = Edging God Out. Het werkt echt God buiten de deur van je hart, ik kan er over meepraten!
Terug naar die periode 2013-2014. Vanuit het huidige Trump-tijdperk bezien was dit een rare, onrustige tijd. We hadden net die overgang van 2012 gehad en de antichrist Barack Obama zette vol in op uiterst verdelende identiteitspolitiek. Ineens was daar volop de transgender-propaganda en heel YouTube zat vol met verwende, feministische meisjes, de een nog dommer dan de ander, die met droge ogen vertelden dat er meer dan 80 verschillende geslachten zijn. Mijn forum werd regelmatig bestookt door uiterst negatieve trollen en een klein en achterbaks clubje negatievelingen besloot Sally Fallon 3 jaar lang te bestoken met beschuldigingen achter mijn rug om. Kortom, er hing veel conflict in de lucht.
Mijn samenwerking met een collectief van wat ik dacht dat het gelijkgestemden waren om het eerste Weston Price-congres te organiseren in Antropia in Driebergen liep ook uit op een conflict. Ik nam het op voor Paul Blokker en zijn vrouw Ilse, die een stand hadden gekregen op een uiterst ongunstige plek in dat congrescentrum, waardoor zij wel veel rauwmelkse kefir en kefirkwark hadden geproduceerd maar die dag nauwelijks hadden verkocht. Ik kaartte dit aan bij de andere organisatoren met de mededeling dat we hen vanuit de inkomsten van dit congres zouden moeten compenseren voor hun verlies, maar dit werd botweg afgedaan als 'ondernemersrisico'. Enkele maanden later overleed Paul Blokker onverwacht en ik was pislink op mijn voormalige mede-organisators, want nu was het helemaal niet meer terug te draaien. Zij waren op hun beurt weer boos op mij omdat ik mij kritisch had uitgelaten op dit forum over een van de sprekers, de 'paleoprofessor' Frits Muskiet, die m.i. geen Weston Price-waardige presentatie had gegeven. Ook hier zie je een sfeer van conflict die typisch was voor die jaren. Godzijdank heeft Trump met dit duivelse krachtveld voor een groot deel afgerekend!
Terug naar mijn rol als forumbeheerder destijds. In de topic De relatie tussen mensen en varkens ging ik vol op het orgel over waarom blanken niet deugen en gemelaneerde (donkergekleurde) mensen wel. Ik kan me nog herinneren dat een zeer gewaardeerd forumlid, Thijs, de opmerking maakte dat de Europese cultuur toch wel heel bijzonder en hoogwaardig is en ik maakte hem hierover verbaal met de grond gelijk. Ik ben bang dat Thijs uiteindelijk om deze reden met de stille trom vertrokken is en hij kan dan ook binnenkort een mailtje van mij verwachten waarin ik mijn verontschuldigingen aanbied. Of hij dan ook terugkomt of zelfs ook maar mijn excuses accepteert weet ik niet, maar ik vind dat ik verantwoordelijkheid moet nemen voor mijn aandeel hierin, ongeacht wat hij ermee doet.
Ik was ook fel tegen Israel en de 'joden' (Khazaren) die de joodse staat mogelijk hebben gemaakt dankzij de jodenvervolging van Hitler. De oorlog in Gaza van 2014 volgde ik op de voet via de alternatieve media en ik had geen goed woord over voor de Israelische oorlogsmisdaden (nu kijk ik genuanceerder naar joden en ook naar de oorlogstactieken van islamieten). MH17 gebeurde ook in datzelfde jaar, evenals de door het westen gesteunde staatsgreep in Oekraine. Opnieuw veel conflict in deze roerige jaren, Obama de antichrist was druk bezig het satanische krachtveld volop over de wereld uit te strooien en ik was er ook door besmet. Het feit dat ik veel dronk in die tijd hielp natuurlijk ook niet echt mee.
Ik kijk nu op mezelf terug als een dominante betweter enerzijds, maar anderzijds ook als iemand met het hart op de juiste plek. Het eerste deel is ego, het tweede deel het goddelijke in mij. Ik denk dat ik hier niet uniek in ben, dit geldt voor ieder van jullie. Vandaar dat ik tot de conclusie ben gekomen dat we allemaal een tik van de molen hebben gekregen en dus moet je de samenleving zien te fixen d.m.v. de spirituele ontwaking die de 12 stappen van de AA mogelijk maken, als je tenminste bereid bent het harde werk hiervoor te verrichten. Vandaar dat ik deze 12 stappen heb herschreven, zodat deze niet exclusief bestemd zijn voor (drank)verslaafden en we met 1 ziel tegelijk weer in onze ware kracht komen te staan. Tot nu toe heeft alleen Astrid van mijn aanbod gebruik gemaakt en wij hebben binnenkort onze eerste sessie. Dorothe en Joost willen ook wel, maar hun ego biedt nog teveel weerstand om daadwerkelijk de eerste stap te durven zetten. Ik vermoed dat niet alleen Dorothe en Joost hiermee worstelen, zij zijn alleen eerlijk genoeg om dit uit te spreken.
Ook merk ik dat er een angst/remming bestaat bij forumleden om zich te verenigen. Als mijn eigen forumleden niet eens de moed hebben om in hun eigen regio elkaar op te zoeken en steunen, hoe moet dat dan met de buitenwereld? Verbeter de wereld, begin bij jezelf, toetsenbordhelden! In mijn eigen Nijmeegse groepje merk ik dat het een heerlijke en noodzakelijke wekelijkse uitlaatklep is die ik iedereen kan aanbevelen en ook gun. Kennelijk zijn er nog teveel bange, kwetsbare en tegelijk arrogante egootjes die velen ervan weerhouden om zich te verenigen. Bedenk dat ons uit elkaar spelen exact is wat ze willen! Wie nu deze urgentie nog niet voelt loopt straks het risico om een hardere psychologische klap te krijgen dan noodzakelijk is. In de woorden van Neo (The Matrix): I can show you the door but you have to walk through it. Ik ben in ieder geval blij dat ik wel het lef heb gehad om te stoppen met drinken en de strijd met mijn eigen ego aan te gaan, over 3 weken meer!
Mike